1. Crush (PSP)

Crush (PSP)

Dat de PSP het niet van zijn innovatieve besturing de spetterende graphics en dergelijke moet hebben is inmiddels wel bekend. Gelukkig is er dan nog altijd een uitweg, genaamd de originaliteit en met CRUSH heeft de PSP zeker weten weer een echte originele game in handen.

De naam van het spel zal je in eerste instantie weinig zeggen maar naar mate je de game speelt word het je snel duidelijk. Het spel is namelijk een puzzelgame waarbij je doormiddel van camera-hoeken veranderen en te crushen je tot het einde van het level moet voortbewegen. Hoe dit te werk gaat zal ik je later uitleggen. Eerst begin ik even met het feit dat CRUSH een van de weinige puzzelgames is waar een duidelijk verhaal naar voren komt, en denk dan niet aan een suf verhaaltje met stomme cut-scenes, nee een boeiend verhaal. Je speelt namelijk een persoon genaamd Danny. Danny is een normale jongen met een normaal leven, echter krijgt hij steeds minder nachtrust en hij heeft geen enkel idee waar dit vandaan komt, uiteindelijk stapt hij naar een professor die het CRUSH apparaat heeft uitgevonden, doormiddel van dit apparaat kan hij dingen in het verleden weer rechtzetten om uiteindelijk weer normaal te kunnen slapen.

Dit klinkt best aardig maar hoe werkt dit dan? Heel simpel, je speelt in simplistische levels die bestaan uit een heleboel blokken, met allemaal een eigen eigenschap (Op de een kan je niet staan in 3D en op de ander kan je niet komen in 2D etc.). In deze levels kan je gaan en staan waar je wilt en is het de bedoeling de verschillend gekleurde “orbs” te verzamelen, iedere kleur heeft een eigen score. Heb je een bepaalde score behaald gaat er een put open en kan je naar het volgende level. Onderweg kan je ook nog een puzzelstukje en een gouden beker vinden die je extra punten geven en daarnaast ook nog een hoop extra’s. Het klinkt eigenlijk heel simpel allemaal maar niets is minder waar, om je doel te bereiken met je naast de camera-hoek te veranderen ook constant crushen, dit houdt in dat je met een stamp op de grond (klik op de knop) van een 2D naar een 3D wereld veranderd en andersom natuurlijk. Doe je dit niet is het heel simpel, want dan kom je gewoon niet waar je heen moet. Het is dus constant een mix tussen top down view, 2D en 3D, een goede combinatie als je het mij vraagt. Toch klink het allemaal erg ingewikkeld en dat is het dan ook, gelukkig zijn de ontwikkelaars niet de stomste en hebben ze helemaal in het begin van het spel een hele duidelijke tutorial ingebakken waar je spelenderwijs kan leren omgaan met crushen en dergelijke acties.

Grafisch is de game gewoon goed te noemen, af en toe zie je een hele kleine texture die niet mee wilt werken maar dit gebeurd echt bijna nooit, daarnaast is het een mooi kleurrijk geheel waar je gewoon vrolijk van word(tot je begint met spelen van de latere levels). Het geluid heeft eigenlijk geen rol van betekenis in het spel en is dan ook niet slecht of goed.

Om terug te komen op de moeilijkheid van de game wil ik nog even zeggen dat de game toch echt heel pittig is. In het begin lukt het je nog wel goed, maar je moet niet vreemd opkijken dat je op een gegeven moment minimaal 30 minuten bezig bent om een puzzel op te lossen, ik moet je namelijk wel even waarschuwen want aan het einde is het spel echt heel moeilijk en eigenlijk alleen weg gelegd voor de echte puzzel wonders. Mocht je klaar zijn met alle levels, wat al een behoorlijke kluif is kan je altijd verder gaan met de Trophy mode die je vrijgespeeld hebt met de behaalde bekers in de levels. In deze Trophy mode moet je het level opnieuw spelen, maar dan in een snelle tijd én mag je maar een gelimiteerd aantal keer crushen. Ook dit is eigenlijk alleen weggelegd voor de echte puzzel wonders, maar ook leuk om te proberen voor de puzzel leken als mij.

Conclusie en beoordeling

None

Al met al is CRUSH in mijn ogen zeker een topper en is SEGA er wederom in geslaagt een prima titel op de PSP neer te zetten. Dus mocht je van puzzelgames houden of ben je voor je PSP opzoek naar een originele game is CRUSH 100% zeker een aanrader.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Vermakelijk
  • Origineel
  • Trophy Mode
  • Goed uitgewerkte toturial
  • Hoge moeilijkheidsgraad...
  • Minpunten
  • Die misschien aan het einde iets te hoog word.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Jeuj :)

    Alleen hoop ik dat ik kan komen, ivm school :/

  • Jeuj :)

    Alleen hoop ik dat ik kan komen, ivm school :/



    Zeg tegen je school dat je moet vechten, begrijpen ze vast wel


  • Zeg tegen je school dat je moet vechten, begrijpen ze vast wel



    En vergeet vooral niet te zeggen dat je dat met mytische zwaarden en lightsabers doet. :)

  • Haha lol @ Sanji.

    Feli winnaars, en succes naar de aankomende gevechten.

  • Van Harte Gefeliciteerd!



    Is dit niet de kwartfinale, waar we nu zijn aanbeland…?

  • Cool dit hoor! Heel nice.

  • moge de beste winnen xD

  • @ diedje uh nee

    gratz halve finalisten

  • gefeli :)

  • echt koel zoiets!

  • Go linkaj, de enige die ik ken!

  • goed gedaan mensen

  • Mag de beste winnen!

  • Haha ^^ kvond wel grappig … en niet erg dat ik ''verloren'' ben … Ik kon toch niet tot de finale locatie geraken omdat ik er te ver van woon

  • @matthijs57



    Gelijk, ik was ff dom bezig…

    EP!C FAIL!


  • Link_AJ! Go! Go! GOOO!

  • Nog veel succes en moge de beste winnen.

  • moge de este winnen.

  • Nou succes dan maar allemaal, ik heb iet echt een favoriet dus ik juich wel voor jullie allemaal.

  • Succes en moge inderdaad de beste winnen!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren