1. E.V.O.: Search for Eden (SNES)

E.V.O.: Search for Eden (SNES)

De evolutie van de beesten op aarde is een interessant iets om waar te nemen. Een rups wordt uiteindelijk een vlinder en met behulp van een dondersteen verandert een Pikachu in een Raichu. Fantastisch om te zien hoe de vorm, het postuur en de eigenschappen worden omgedoopt tot een voor- of nadelig iets. Deze facetten leiden je tot een lastig dilemma bij het spelen van E.V.O.: The Search for Eden. In die game moet je namelijk voortdurend keuzes maken tussen bepaalde evoluties, terwijl je gelijktijdig bezig bent met een heuse overlevingstocht.

Het kan best zo eens zijn dat je deze game helemaal niet kent. Dat is op zich helemaal niet zo gek, omdat E.V.O. al van het jaar 1992 dateert en daarbovenop de leeftijd van de gemiddelde IG-bezoeker er niet ouder op wordt. Dat in een hoekje geplaatst worden is natuurlijk ontzettend jammer, want naar mijn mening behoort dit (enige) kind van Almanic tot één van de leukere SNES-titels die tot op heden is verschenen.

En dat is nogal een gedurfde uitspraak, aangezien de Super Nintendo Entertainment System bekend staat om de vele invloedrijke titels. Nu past E.V.O. daar natuurlijk totaal niet tussen, iets dat volkomen terecht is omdat de game geen revolutionaire aspecten kent. Dit feit brengt bij mij dubbele gevoelens teweeg omdat Almanic naar mijn mening er wel is in geslaagd om een paar van die aspecten als één mooi prehistorisch plaatje te schilderen. Eén daarvan is bijvoorbeeld de muziek met haar aanstekelijke deuntjes, die zowel geschreven als gecomponeerd is door Kōichi Sugiyama, onder andere bekend van de Dragon Quest-reeks. Nu hebben deze muziekjes niet dezelfde kwaliteit als die Mario in zijn tijd produceerde, maar dat ze perfect bij deze game passen moge duidelijk zijn. Tevens zijn het van die deuntjes die je uren, zo niet dagenlang kunt meeneuriën.

Met nadruk op 'uren', want veel langer zal het avontuur helaas niet voor je duren. In totaal kost het je ongeveer vijf á zes uurtjes om je een weg door de vijf tijdperken te banen. Deze dragen respectievelijk de namen het tijdperk van de Vissen, Amfibieën, Dinosaurussen, Mammoeten en uiteindelijk die van de Oermannen. Het is dus de bedoeling de meest dominante diersoort van een tijdperk te worden om vervolgens de stap naar het volgende perk te wagen. In elke wereld ga je de strijd aan met andere ‘soortgelijke rassen’ en zo is het de bedoeling uiteindelijk in Eden te komen. Door telkens vijanden te verslaan ontvang je vlees, oftewel EVO-punten, die je vervolgens kunt inruilen tegen nieuwe lichaamsdelen- en verbeteringen.

Denk bijvoorbeeld aan een sterker lichaam, een hoorn zodat aanvallen harder aankomen en vinnen om je sneller te laten bewegen. Dit evolueren is heel vermakelijk omdat je zelf uitmaakt hoe je wezen eruit komt te zien en wat zijn of haar eigenschappen worden. Kies je bijvoorbeeld voor een snel en kwetsbaar wezen? Of haal je meer profijt uit een langzame krachtpatser die moeilijk te verslaan is? Allemaal kleine dingetjes die een belangrijke rol spelen en van essentieel belang zijn tijdens je ontmoeting met één van de vele eindbazen. Die zijn absoluut een vermelding waard omdat deze behoorlijk pittig zijn en je alles uit de kast zult moeten halen om hun aanvallen te pareren, laat staan om ze uiteindelijk te verslaan. De bazen variëren van enge moederbijen tot belachelijke kikkerkoningen. Ook de normale monsters die je gaandeweg tegenkomt bevatten een vleugje humor, wat toch wel belangrijk is voor E.V.O. waar het vooral om vechten draait.

En niet alleen de personages zijn leuk weergeven, ook de omgevingen zijn prettig gevisualiseerd. Hier spelen de kleuren een zeer belangrijke rol in, aangezien deze continu je aandacht trekken, in positieve zin welteverstaan. Voor SNES-begrippen ligt de lat van het grafische aspect dan ook enorm hoog, mede dankzij het gevoel dat je krijgt dat je écht in de Prehistorie bezig bent. En dat is natuurlijk ontzettend belangrijk in een game met een welbekend thema. Echter, als je als ontwikkelaar zóveel aandacht besteedt aan alleen al de audiovisuele kant, dan mag je daar als liefhebber een dikke pluim voor geven!

Conclusie en beoordeling

None

Ik heb een geweldige zoektocht achter de rug. Zowel de zoektocht naar Eden, als de zoektocht tijdens het spelen van E.V.O. was ontzettend leuk. Vanaf het eerste moment dat je je eerste stap in zee zet als kikkervisje, ga je op in een soort van narcose. De muziekjes blijf je meefluiten, je raakt verslaafd aan het evolueren en je geniet volop van het (audio)visuele aspect dat zich in het spel waarborgt. Het valt te betreuren dat ik na een uur of vijf ontwaakt was uit mijn narcose, anders had ik naast postzegels verzamelen nog steeds dezelfde verslaving op de SNES.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Een thema en concept waar je U tegen zegt
  • Aanstekelijke muziekjes
  • Kleurrijke omgevingen en personages
  • Minpunten
  • De korte speelduur doet afbraak aan het totaalplaatje

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Aaaah, heibel om niks dus! Zal dit bericht net zoveel reacties krijgen? :)

  • Nou ben ik zo blij :D



    EDIT: IG verander dan wel even die header!

  • Boutjes en moertjes 8]

  • Better.. Vind nederlandse stemmen in een game minder en heb dus liever gewoon de engelse stemmen maar het is wel leuk dat je kunt kiezen tussen nederlands en engels… Dit is dus goed nieuws..

  • goed nieuws voor de fans.



    alhoewel het wel degelijk KAN met nederlandse stemmen - zie beyond good and evil.



    maar klootzakken zoals ik spelen games het liefst zo origineel mogelijk. ninja gaiden met japanse taaloptie etc etc. het was af en toe ook redelijk knarsentanden bij final fantasy X in het engels.



  • Ondertussen hebben we toch maar weer het vorige topic hier over lekker kunnen volspammen ;-D

  • En de game gaat weer stijgen in de top 10 :P Engels is veel beter imo.

  • oef, thank god!

  • Yes. Grapjes ed. in Engels is gewoon zoveel grappiger. Zie Conker op de n64 en xbox :D

  • kijk aans aan :D dit maakt mij al een stuk blijer , het is altijd beter in de originele staat.

  • PFEW :D

  • kijk alle ophef voor niks

  • kijk alle ophef voor niks

  • Ah gelukkig, kon ook bijna niet anders:). Waarom zouden ze de normale functie d'ruit slepen;).

  • Iedereen weer blij.

  • beter dat we kunnen kiezen, maar zelf speel ik alles in het nederlands als het mogelijk is daar mijn Engels heeeeeeeeeeel slecht is…

  • Over de prijs wordt vast nog gezeken :P



    Maar als ik het goed begreep gaat het niet om de omzetting dollar-euro (die altijd nadelig is voor ons op dat vlak) maar om het verschil tussen 40 dollar (budgetprijs dus) en volle pot hier, 60 euro ?

  • bron?



    Op Perfect-Rare.nl staat een interview met Rare van gisterenavond…is het deze quote van Rare?



    <JustinCook> It's all to do with the languages

    available and what region the console is set to.



    Aangezien Justin aangeeft dat het met de settings van de console te maken heeft lijkt het me dat niet alleen VP1 via de taaloptie van de xbox in het engels te spelen is, maar ook VP2 en Banjo.



    Anders zou ik het niet weten.








  • MOOI!:D



    @ Shenmue3: goed begrepen. Afzetterij van hier tot Tokyo natuurlijk :(.

  • jippie :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren