1. Lara Croft Tomb Raider: Legend (PS2)

Lara Croft Tomb Raider: Legend (PS2)

In 2003 kwam Tomb Raider: The Angel of Darkness uit. Dit was echt een teleurstellende game voor de Tomb Raider fans. We waren inmiddels 3 jaar verder. In 2006 kwam de rentree van Lara Croft op de PlayStation 2 met een nieuwe producer gemaand Chrystal Dynamics. Was Chrystal Dynamics instaat de game weer terug te brengen naar af, of werd Tomb Raider: Legend het einde van Lara Croft ?

Het zou doodzonde zijn als dit het einde zou worden van Lara Croft. Daarom vertel ik jullie nu het verhaal. Vroeger toen Lara klein was, was zij samen met haar moeder bij een stenen platform gekomen. Nu Lara ouder is geworden, komt ze aan bij een stenen platform dat sprekend lijkt op het platform dat zij vroeger als klein meisje had gezien. Voor Lara is dit van grote betekenis, omdat haar verleden een grote invloed op haar heeft gehad. Toen Lara klein was, stortte het vliegtuig neer in de Himalaya, en dat leidde uiteindelijk tot de dood van haar moeder. Deze keer moet Lara terugreizen in haar eigen verleden om de ware ontwikkelingen te ontdekken van dit nog niet afgeronde verhaal.

Zodra het eerste level begint, zal je mond openvallen van verbazing. Tenminste, dat was bij mij het geval. Het zal je meteen opvallen dat Chrystal Dynamics zeer goed aan de graphics heeft gesleuteld. Overigens, heeft Lara wel een beetje een aangepast gezicht, wat ik persoonlijk niet eens zo erg vind, en Lara krijgt door de game heen ook andere pakjes aan. Zeer leuk gedaan door Chrystal Dynamics. Maargoed, Lara reist in deze game heel wat landen af, te beginnen bij Peru. Daarna zal je naar Bolivia, Engeland, Ghana, Kazachstan, Japan en Nepal moeten om wat levels te completen. In totaal bevat Legend 8 levels en je bent ongeveer wel rond de 10 uur bezig voordat je de game hebt uitgespeeld. Wat onder andere nieuw is aan Legend, is dat ze na een aantal levels een baas in de game doen. Dit zorgt toch wel weer voor wat extra game-uren en maakt de game ook stukken leuker en moeilijker.

Tomb Raider is een game vol avontuur, actie en puzzels. Het puzzelen is nu ook veranderd in Legend. Je hebt namelijk nieuwe gadgets. Je kan nu beschikken over de Grapple. De grapple is een metalen grijphaak waardoor je je aan bepaalde voorwerpen kan vasthouden, of je moet er juist voorwerpen mee voorttrekken. Daarnaast kan je met de grapple ook rondslingeren als er een metalen punt in de muur zit. Als nieuwe gadget heb je nu ook de verrekijker. Met deze verrekijker kan je niet bepaald veel, maar alleen tijdens een puzzel kan je daarmee bijvoorbeeld een lichtpunt vinden. Lara's laatste gadget is de lichtbron. De lichtbron kan je altijd activeren, maar hij kan ook opraken. Het is daarom ook alleen handig als je hem in het donker gebruikt. Daar is hij tenslotte ook voor. Tot slot heeft Crystal Dynamics ook het schiet-systeem veranderd. Hierdoor kan je zelf op je vijand mikken, terwijl dat vroeger al automatisch ging. Chrystal Dynamics heeft dit leuk bedacht vind ik. Ik hoop dat ze hiermee doorgaan in de komende delen.

Ik wil nu nog even doorgaan met de graphics, omdat hier zeker aandacht aan besteed moet worden. Chrystal Dynamics heeft geprobeerd alles te detailleren. Het is hun vrij goed gelukt vind ik. Metalen puntjes glinsteren, zodat je weet wanneer je je grapple kan gebruiken. Daarnaast zie je ook dat als Lara heeft gezwommen, er allemaal druppeltjes water van haar afkomen. Dit is natuurlijk vrij knap voor de PlayStation 2. De makers hebben ook goed aandacht besteed aan de omgeving waar Lara is. Als Lara in de jungle loopt, zal je de jungle ook vrij gedetailleerd eruit zien voor zover mogelijk is. Daarnaast hebben ze Lara ook gedetailleerd gemaakt. Ze heeft gelukkig geen punttieten meer maar echt mooi rond gevormde borsten. Chrystal Dynamics had alleen wat meer op de animaties van het gezicht moeten letten, want soms ziet dat er ook niet uit. Verder hebben de makers ook veel aandacht besteed aan de gameplay van Lara. Lara luisterd nu nog beter naar je en ze beweegt ook wel heel wat soepeler dan in TR: The Angel of Darkness. Wat ook een een vernieuwing is, is dat Lara nu anders springt naar een rots. Dat ziet er ook veel realistischer uit dan een beetje er naar springen. Wat bij deze aanpassing ook een opluchting is, is namelijk dat Lara niet meer zo gauw naar beneden valt. Lara zal nu eerst aan de rand hangen, en op commando, zal ze naar beneden kunnen vallen. Het zwemmen is verder ook nog aangepast. Vroeger vond ik die zwembesturing lekkerder, maar deze is ook niet verkeerd. Zo zwem je naar beneden met rondje en zwem je weer omhoog met kruisje. Voor bewegingen in het water, moet je de analoog gebruiken. Ook heeft Lara een paar nieuwe moves. Ze kan nu een tegenstander vloeren, en als je naar een vijand loopt en je drukt twee keer op kruisje dan bevind je jezelf in slowmotion en kan je die vijanden makkelijker aan. In Legend zit Lara ook nog twee keer op een motor, wat naar mijn mening, ook leuk gedaan is. Daardoor heb je ook wat variatie in de game. Tot slot, heb je ook nog de Active-Cutscenes. Dit houd in, dat je tijdens een cutscene, Lara kan besturen. Als je dit fout doet, zal Lara wel overlijden.

Chrystal Dynamics heeft er voor gezorgd dat Lara Croft weer terug in actie kan komen. We moeten TR: The Angel of Darkness gewoon vergeten en in ons achterhoofd TR: Legend houden. Ik hoop dat ze al deze nieuwe elementen ook in TR: Underworld doen. TR: Legend is nu toch wel mijn favoriet geworden.

Conclusie en beoordeling

Gelukkig heeft Chrystal Dynamics ervoor gezorgd Lara Croft met haar avonturen door te laten gaan. Dit maakt mij als fan blij en ik kan niet wachten tot Underworld !
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Gameplay
  • Grapple
  • Het verhaal
  • Minpunten
  • Te weinig levels

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Het zal niet zoals bij bijvoorbeeld Halo 2 met een enorm zure cliffhanger eindigen.

    Of als Gears of War 1…

  • gears of war 3 is te verwachten

  • Nog BBB'er dan deel 2!

  • ze zeiden toch al dat het een triologie zou worden dus…



    dit was wel te verwachten

  • Vind je het heel gek?

    Die game is een van dé games voor je 360…

  • als het maar niet zo kut einde word al deel 1 spel was vet heb je pittige eindbaas verslagen krijg je een kut eind te zien

  • een Gears of War trilogie zie ik wel zitten :)

  • ach, gears 3 komt er toch wel. Em er zullen ook nog wel spinoffs komen, denk daarbij aan een Gears-RTS…

  • Het was 2 jaar geleden al bekend dat het een trilogie zou worden.

  • Ach ja we zullen het zien hoe het uitgaat pakken.

  • En wat weet ik nu meer dan voor het lezen van dit bericht??

  • van mij mogen er 100 gears komen :P

  • Trilogie it izz is volgens mij al een tijdje bekend.

    En niet alleen volgens mij.



    GEARS = DASHIT!!!

  • @BrickTop





    idd

  • Dan is het toch nog steeds geen passend einde?

  • 2 delen vind ik meer dan genoeg stop er mee please

  • @ Bergmarmot NL: wel als je dat met Halo 2 vergelijkt. Heb hem nooit gespeeld maar dat einde wel gelezen en het zoog.

  • Er komt een GoW 3, had ik je jaren geleden al wel kunnen vertellen…

  • Cliffhangers in games vind ik echt geen goeie zaak. Iedere game hoort een passend einde te krijgen, gelukkig dat Epic hier ook aan denkt.

  • Beter

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren