1. Super Mario Galaxy (Wii)

Super Mario Galaxy (Wii)

De mensheid is al een kleine 400 jaar bezig te ontsnappen aan de aarde. Sir Isaac Newton, de ontdekker van de werking van de zwaartekracht, berekende in 1687 dat als een voorwerp een snelheid van 40320 kilometer per uur krijgt, het aan de zwaartekracht van de aarde kan ontsnappen en dus de ruimte in kan vliegen. Het duurde echter nog 270 jaar voordat er met dit gegeven echt wat gedaan werd. Op 4 oktober 1957 lanceerden de Russen de Spoetnik 1, de eerste satelliet die in een baan om de aarde werd gebracht. Nu, in 2008, is het tijd voor de volgende stap in de evolutie van de ruimtevaart. Ik presenteer u: Super Mario Galaxy.

Niet alleen de ruimtevaart is bezig met evolueren, ook games evolueren in een rap tempo. Eén van de pioniers op dit gebied is Mario. Deze charmante loodgieter heeft al menig revolutionaire game afgeleverd, op verschillende platformen. Denk aan Super Mario Bros., een game die nu nog steeds bekend staat als misschien wel de beste game aller tijden. Denk aan Mario 64, de eerste game die fatsoenlijk 3D platformen mogelijk maakte. En nu de volgende game, waar we nog jaren met respect en verbazing op terug gaan kijken: Super Mario Galaxy.

Ondanks dat Super Mario Galaxy voor een groot deel de regels van het platformgenre herschrijft, blijft er gelukkig voor de fans ook wat authenticiteit gewaarborgd. Zo zal je nog steeds vanuit een centrale plek (dit maal een ruimteschip) naar de verschillende levels reizen, zoals altijd al het geval was. Ook het ‘verhaal’ is nagenoeg onaangetast gebleven, Princess Peach was namelijk weer zo vriendelijk om ontvoerd te worden door Bowser en zijn leger van debiele ruimtewezentjes. En natuurlijk – last but not least – zijn er weer de nodige sterren te verzamelen. Toch zijn deze punten eigenlijk de basis van elke Mario game en daarom zeker voor de fans eerder een pluspunt dan een minpunt. Maar het draait niet om deze kleine, onbelangrijke zaken. Waar het wel om draait is de beleving, en die is hemels!

Het meest voorname dat je op zal vallen naast de fantastische graphics, is de gameplay. Nog nooit in een game is het mogelijk geweest over hemellichamen te lopen die stuk voor stuk hun eigen zwaartekracht hebben. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk van de bovenkant van de ene planeet, met een eenvoudige sprong aan de onderkant van een andere planeet terecht te komen. Dit soort spelmechanismen zorgen ervoor dat je een ervaring beleefd die je nog nooit eerder hebt gehad. Door deze vernieuwing zijn er in deze game levels en gebeurtenissen mogelijk die nog nooit in een andere game te zien waren.

Een probleem waar Nintendo door deze spelopzet wel mee te maken krijgt is de cameravoering. Doordat de planeten op de gehele oppervlakte te bewandelen zijn en soms vreemde vormen kennen, zoals bijvoorbeeld een stervorm, is het extra moeilijk een camerastandpunt in te nemen dat een goed zicht verschaft over de situatie. Hiervoor heeft Nintendo gekozen voor vaste camerastandpunten die automatisch worden ingenomen. Niet alleen krijg je door dit camerawerk een goed overzicht van de situatie, het ziet er ook nog eens filmisch en spectaculair uit. Nooit zul je het zicht op Mario verliezen. Objecten worden transparant gemaakt als Mario erachter staat, de camera zoomt in en uit op de goede momenten en de verschillende planeten zijn gemakkelijk te overzien. Fantastisch werk.

Niet alleen de beelden, cameravoering en gameplay dragen bij aan de fantastisch sfeer in deze game, ook de muziek doet een flinke duit in het zakje. Er is een heel orkest opgetrommeld dat een epische soundtrack heeft verzorgd. Deze muziek sluit naadloos aan op alle gebeurtenissen die je voor je kiezen krijgt. Rustige, ontspannen stukken worden afgewisseld met bombastische passages om zo voor elk moment in de game de juiste snaar te raken. Gelukkig zijn in deze fantastische stukken ook nog fragmenten uit oude Mario deuntjes te horen, zodat je ook op dit gebied de nostalgische gevoelens de vrije loop kan laten.

Eigenlijk geldt dit voor de gehele game. Het is vernieuwend, maar toch vertrouwd. Nintendo heeft de perfecte balans gevonden tussen de identiteit van Mario en de vertrouwde Mario gameplay. De verschillende galaxies worden zoals gezegd ouderwets bereikt vanaf een vaste locatie. Op deze locatie bevinden zich de deuren naar alle verschillende galaxies die je maar binnen hoeft te lopen om aan een nieuwe wereld te beginnen. Het succesvol afronden van elke wereld beloond je met een ster. Deze sterren heb je nodig om toegang te krijgen tot latere werelden in die galaxy (met als laatste horde de niet weg te denken eindbaas), en om andere galaxies vrij te spelen. Elke galaxy heeft een ander thema en is verschillend genoeg van de vorige om te zorgen dat je nooit een déjà vu gevoel krijgt. Je blijft altijd geïnteresseerd om verder te spelen en andere werelden te ontdekken. Ook deze galaxies bestaan voor het overgrote deel uit werelden die je al eens in 2D hebt doorkruist in andere Mario games en zijn daardoor makkelijk herkenbaar en doen je terugdenken naar oudere Mario avonturen.

Voor de Wii komt Super Mario Galaxy als een geschenk uit de hemel. De Wii wordt vaak bekritiseerd om het gebrek aan echte topgames. Het zou een platform worden voor minigames en casual gamers. Nintendo slaat met de nieuwste telg in de Mario familie hard terug en laat zien dat ze het maken van fantastische games nog niet verleerd zijn. Super Mario Galaxy is één van de weinige games die om het spel zelf draait en niet om de besturing. De besturing van de Wii is hier functioneel en niet geforceerd. Door dit goede gebruik van de bewegingsgevoelige functies van de Wii controller wordt je alleen nog maar meer in deze revolutionaire game gezogen. Op alle vlakken een fenomenale game!

Conclusie en beoordeling

None

Sir Isaac Newton was een genie, een man die ervoor zorgde dat men de vleugels uit kon slaan en op reis kon gaan naar andere planeten, overal in het heelal. Super Mario Galaxy is geniaal, een spel dat ervoor zorgt dat men de vleugels uit kan slaan en op reis kan gaan naar andere planeten, overal in het heelal. Laat dat een aanbeveling zijn.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Fantastische graphics
  • Ongekende besturing
  • Prachtige soundtrack
  • Een revolutie voor het platformgenre
  • Vernieuwend maar toch vertrouwd
  • Genoeg variatie
  • Minpunten
  • Er komt een eind aan

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren