1. Mass Effect (X360)

Mass Effect (X360)

Games en films raken meer en meer verstrengeld. Helaas vormen de meest in het oog springende bewijzen (lees: filmgames) nou niet bepaald een uithangbord voor de bruisende samenwerking tussen de twee media. Gelukkig worden games op zich ook steeds epischer en filmischer. Bioware is één van de pioniers op dit gebied. Met games als Knights of the Old Republic (hierna KotOR) en Jade Empire in het portfolio heeft deze developer al laten zien dat het fantastische games kan maken, die ook nog eens een intrigerend verhaal vertellen. Met Mass Effect claimt Bioware een échte next-gen RPG (Role Playing Game) te hebben gemaakt. Zowel op audiovisueel, speltechnisch als verhalend vlak. Rest de vraag: hebben we hier te maken met een devolutie, een evolutie of wellicht zelfs een revolutie?

Jij bent Commander Shepard, het eerste menselijk lid van “The Spectres”, een hoog aangeschreven galactisch legeronderdeel. Ook een lid van deze organisatie is een wezen genaamd Saren. Deze alien heeft samen met een zeer geavanceerd ras (the Geth) zichzelf als doel gesteld alle andere rassen uit ons sterrenstelsel te vernietigen. Aan jou de taak om deze bedreiging in de kiem te smoren.

Gelukkig sta je niet alleen voor deze gigantische uitdaging. Je wordt namelijk op elk moment vergezeld door twee metgezellen. Dit zijn groepsgenoten in alle soorten en maten. Zo zijn er gewone mensen, maar ook groteske aliens die zij aan zij met je de strijd aangaan. Al deze wezens hebben een eigen innerlijk en kijken op hun eigen manier tegen jouw doen en laten aan. Zo zijn er vriendelijke medestanders (paragon) en medestanders die wat minder goed in de zin hebben (renegade). Door de keuzes die jij maakt tijdens je avonturen gaan ze anders tegen je aankijken. Denk hierbij aan keuzes als: “Sta ik deze man vriendelijk te woord en geef ik hem geld voor zijn informatie, of bedreig ik hem met de dood zodat hij zijn informatie afstaat?” Je maakt deze keuzes door middel van het zeer geavanceerde conversatiesysteem. De keuzes die je maakt, bepalen (zij het in zéér beperkte mate) het verloop van het verhaal.

De meeste van de hiervoor opgenoemde zaken zullen fans van RPG’s zeer bekend in de oren klinken. Games als de eerder genoemde KotOR en Jade Empire maakten al gebruik van soortgelijke spelmechanismen (zij het minder goed uitgewerkt). Wat onderscheidt Mass Effect dan eigenlijk van deze games? Dat is niet zo zeer de uitwerking van deze ‘randzaken’, maar vooral het hoofddeel van het spel, namelijk het vechten. Waar de twee andere titels gebruik maakten van een soort ‘gepimpt’ turn based spelsysteem, daar neigt Mass Effect meer naar een rechttoe, rechtaan shooter. Je kunt net zoals in Gears of War tegen cover ‘plakken’ en de vijand vanuit deze beschutte positie onder vuur nemen. In theorie klinkt dit zeer interessant (vooral in tactisch opzicht), maar helaas blijkt in de praktijk dat de AI (Artificial Intelligence / Kunstmatige Intelligentie) van je vijanden niet van een dergelijk niveau is om de gevechten écht spannend te maken. Ondanks dit minpuntje kennen de gevechten toch genoeg afwisseling. Dit komt mede door de ‘Biotics’ die je (afhankelijk van de gekozen klasse) in kunt zetten. Denk hierbij aan de Force Powers uit de Star Wars films en games. Deze krachten laten je bijvoorbeeld vijanden bevriezen, optillen of naar achter slingeren. Handig én spectaculair. Mocht je een klasse hebben gekozen die geen gebruik kan maken van deze krachten, dan valt er nog genoeg te experimenteren met de vele verschillende assault rifles, pistols, shotguns, granaten en snipers. Elk wapen valt aan te passen, tot de ammunitie toe!

Behalve de welkome afwisseling tussen de actiescènes en het verhaal, zijn er ook nog momenten dat je plaats mag nemen in een soort van ruimtebuggy (de Mako). In dit Warthog-achtige voertuig rijd je over wegen die gevuld zijn met gevechten tegen turrets, soldaten en voertuigen. Jammer genoeg is dit het minste onderdeel van het spel. Het voertuig is moeilijk te besturen en de speelomgevingen zijn wat eentonig en saai. Jammer, want dit had een leuke manier kunnen zijn om wat afwisseling naast de binnenlocaties te creëren.

In contrast met de wat grauwe en saaie omgevingen die de Mako onderdelen kenmerken staat de rest van het spel. Mass Effect is wellicht niet het mooiste spel op de Xbox 360, maar het komt er verdacht dicht in de buurt. Vooral de gezichten van de personages zijn adembenemend mooi en geven overduidelijk persoonlijkheid aan de karakters die je tijdens je avonturen tegenkomt. En mochten de gezichten op zichzelf nog niet genoeg zijn, dan doet de briljante voice acting ook nog een duit in het zakje.

Al deze grafische pracht en praal is natuurlijk mooi, maar helaas komt dit niet zonder gevolgen. Vooral met meerdere personages in beeld krijgt de Xbox 360 overduidelijk moeite al het detail op scherm te toveren, wat resulteert in framedrops. Ook komt het nogal eens voor dat de objecten, muren en personages nog niet helemaal geladen zijn, waardoor de textures er halverwege een scene nog ‘opgeplakt’ worden. Echt heel storend is het niet, maar het zorgt er wel weer voor dat je wordt herinnerd aan het feit dat het toch maar ‘een game’ is.

Toch zijn deze kleine minpuntjes niets vergeleken bij de absolute klasse van dit spel. Alles lijkt te kloppen: de setting, het verhaal, de gameplay, de sfeer en het geluid. Alle puzzelstukjes vallen in elkaar tot een prachtig geheel. Dat sommige puzzelstukjes wat beschadigd zijn doet niets af aan het totale plaatje. En deze prachtige puzzel heeft genoeg stukjes voor een ruime vijftien uur aan gameplay en dan heb je eigenlijk alleen de hoekjes nog maar af. Dit is de Ravensburger onder de RPG’s!

Conclusie en beoordeling

None

Mass Effect is een fantastische game die het gat tussen films en games weer wat verkleint. De kleine minpuntjes verdwijnen als sneeuw voor de zon als je de game aan het spelen bent. Verwacht hier geen revolutionaire game, maar een goede hedendaagse RPG in een next-gen jasje. Een absolute must-have!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Fantastisch verhaal
  • Voice acting
  • Speelduur
  • Minpunten
  • Framedrops
  • Grafische glitches
  • AI van vijanden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • eerlijk gezegd heb ik hier nog nooit van gehoord:P



    muziek uit World of Warcraft vind ik wel mooi btw

  • Geen idee wat het is, maar als ze muziek uit games spelen moeten ze de muziek uit SSBB spelen, die is echt heeel erg mooi!

  • wat is dit :P

  • Hebben jullie in een grot geleefd ofzo?

  • Final Fantasy VI!

  • @ Eerste drie



    Schaam jullie!



    Ot: Weer wat mooie toevoegingen, maar ik ga me pas verheugen nadat ik het gehoord heb allemaal. Anders wordt ik toch maar teleur gesteld.



  • Games In Concert?



    Is dat niet gewoon Video Games Live of gewoon iets anders?

  • After Forever, bah bah

    Speel maar muziek uit Freedom Fighters van Jesper Kyd, dat zou vet zijn..

  • Jesper Kyd!!

  • halo moet er nog bijkomen dat is echt goed

  • Als je nog nooit van Games in Concert hebt gehoort ben je echt een wannabe-gamer. Zelfs m'n ouders weten wat het is. Misschien moeten jullie eens een krant lezen ofzo.



    Tof evenement iig. Muziek van metal gear solid is ook awesome!

  • Is wel grappig al die game muziek.

  • Nice, ik vind nog steeds dat ze Battlefield nog een keer moeten doen. Wat was dát episch zeg :O

  • Lol, After Forever komt uit 't dorp naast dan van mij, kan ik ze lekker in 't Plat aanspreken als 't mogelijk is XD

  • Kan het nog nerderigiger?

  • Nou…

  • Muziek van Jeremy Soule van Oblivion is geweldig. Nix vergeleken Wow of FF 1 tm 34 of hoeveel delen daar ook van zijn

  • Ik ga niet naar Games In Concert :P, ik ga alleen naar Video Games Live :P.

  • Junkie XL!

  • Ik houd het wel op de games zelf, maar tof voor de mensen die zoiets leuk vinden ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren