1. Rise of Nations (PC)

Rise of Nations (PC)

Ik ben een pc gamer, altijd al geweest en het zal nog wel een hele poos duren voordat ik een console koop en mijn toetsenbord en muis aan de wilgen hang. Die installatie processen en hardware errors kan ik mee leven, de kosten van een nieuw systeem lach ik om. Ik krijg er namelijk zoveel voor terug, en nee dames en heren dat zijn niet de torrent sites. Ik krijg er een veel intensievere beleving voor terug, gamen met muis en toetsenbord gaat zo soepel dat ik me veel meer kan inleven in een spel. Maar er is meer, pc games schijnen sneller voor 5 euro in de budgetbak te belanden dan console titels. Om een lang verhaal kort te maken, sneupen in budget bakken met pc games loont! Zo kocht ik ooit rise of nations inclusief de uitbreiding voor een habbekrats, ik had het nog nooit gespeeld terwijl het spel toch goede cijfers kreeg. Ik was behoorlijk benieuwd wat ik gemist had, en eenmaal thuisgekomen bleek dat nogal wat te zijn.

Eerste indruk.

Als je puur naar de units en setting kijkt is rise of nations geen origineel spel, sterker nog op dat vlak lijkt het of big huge games gewoon empire earth onder de kopieermachine heeft gelegd. Maar als je begint te spelen blijkt het tegendeel waar. Het alom geprezen spel van rick goodman blijkt een waar lachertje te worden als je eenmaal rise of nations hebt gespeeld. Hoe dat komt zal ik je proberen uit te leggen.

De basics

Rise of nations begint dus in de pre historie. Je begint zoals in elke rts game: met een hoofdgebouw, of stad in dit geval, wat mannetjes en de bedoeling is dat je resources verzamelt. Een stad heeft stadsgrenzen, hier binnen kan je houthakker kampen, mijnen en andere gebouwen bouwen. Ook zijn er bepaalde typen gebouwen waarvan je er maar een per stad mag bouwen. Een school, die de resource “knowledge” verzamelt, bijvoorbeeld. Ook bepaalt een stad je landsgrenzen, dit zijn grenzen waarbinnen je andere steden en gebouwen mag bouwen. De bedoeling in het begin is dus zo snel mogelijk nieuwe steden te bouwen, en deze te voorzien van nieuwe gebouwen zodat je sneller resources ontvangt. Een nieuwe stad betekend ook dat je landsgrenzen worden uitgebreid, en dit betekend dat je weer meer ruimte hebt om steden te bouwen, maar het betekend ook dat je meer belasting ontvangt. De hoeveelheid wealth die je ontvangt door belasting wordt bepaalt door de grote van je grondgebied. Het is dus erg belangrijk dat je geen moment stil blijft zitten, maar constant door ontwikkeld en je grenzen uitbreid. Ik zou nog wel twee a4'tjes vol kunnen typen met recources en technologieen die je kan researchen maar daarvoor pak je de handleiding er maar bij. Feit is dat er werkelijk ontzettend veel dingen zijn die je moet doen om je rijk draaiende te houden, en als je dit nalaat raak je later in het potje zwaar in de problemen. Constant je hoofd erbij houden is het advies, en dat kan leuk zijn. Maar soms kan het vervelend zijn, waarover later meer.

Topwerk

Dan nu de combat, ook hier heeft big huge games topwerk afgeleverd. Het bekende papier/steen/schaar model is hier tot in perfectie toegepast. Als je bijvoorbeeld met een dikke overmacht aan tanks oprukt, laat ik zeggen 50 tanks tegen 20 raketsoldaten, zul je verliezen. Het is van levensbelang dat je je aanvalsmachine uitrust met vliegtuigen, tanks, infanterie en bovenal artillerie, waarover later meer. Als je eenmaal aanvalt is het van belang dat je alvast reservers bouwt in je fabrieken, je originele leger zal ongetwijfeld afgeslacht worden als het niet aangevuld wordt. Maar wat nou als je over het water aan moet vallen, dan zou je al je transportschepen terug moeten sturen om je reserves op te pikken om deze vervolgens weer in vijandelijk terrein te droppen. Tegen die tijd is je aanvalsleger immers al lang afgeslacht? Nou, dat zou ook zo zijn ware het niet dat ook hier big huge games een ontzettend goed systeem heeft bedacht. Zodra je namelijk een haven hebt gebouwt kunnen je eenheden varen, ze veranderen dan in een transport schip en klaar. Geen gezeik met een kwartier lang je eenheden inladen, nee aanvallen en gaan met die banaan. Overigens is het wel belangrijk je eenheden op het water goed te beschermen. Zodra ze in transportschepen veranderen kunnen ze niet meer terugvechten. Een uitgebalanceerde vloot van duikboten, aanvalsschepen en kannoneerschepen is van levensbelang. Overigens moet deze vloot niet te groot zijn aangezien je populatie capaciteit op zijn zachts gezegd limiterend is. Strategisch denken is dus van levensbelang wil je een potje winnen.

Rammen en beuken.

Winnen in rise of nations kan op verschillende manieren, als eerste kun je er naar streven 70% van de wereld binnen jou landsgrenzen te krijgen. Hiervoor zul je vijandelijke steden moeten innemen, wat overigens behoorlijk moeilijk is. Je neemt een vijandelijke stad in door hem in puin te schieten en hem gedurende 3 minuten te verdedigen tegen vijandelijke aanvallen. Als je dat is gelukt is de stad inclusief de gebouwen van jou, op de militaire gebouwen na die gewoon van je tegenstander blijven. Het is dus zaak deze even in puin te schieten, anders wordt je ongetwijfeld later in de rug aangevallen. Het papier steen schaar principe komt bij het in puin schieten van gebouwen weer heel duidelijk naar voren, je zal hiervoor artillerie moeten gebruiken aangezien deze gebouwen snel plat krijgen. Je normale strijdmacht is hier veel te zwak voor. Als tweede manier om te winnen kun je de hoofdstad (de beginstad) van je tegenstander innemen en deze 5 minuten vasthouden. Dit is vaak ontzettend moeilijk, aangezien deze stad vaak midden in vijandelijk gebied ligt. Een potje winnen lijkt dus een gebed zonder einde, maar gelukkig is de AI behoorlijk slim. Als je hem een tijd lang helemaal kapot beukt zal hij zich overgeven, hier is echter een behoorlijke aanval voor vereist. Verwacht niet dat je met 20 tanks je vijand wel even murw beukt. Dit kost vaak meerdere legers, en net op het moment dat je denkt dat het nooit meer gaat lukken geeft hij zich over. Dat is het briljante van dit spel, de slagen zijn zo intens en je fouten worden zo hard afgestraft dat je constant op het puntje van je stoel zit.

Hogere wiskunde

En de minpunten dan, zijn die er niet? Jazeker, behoorlijke minpunten zelfs. Ten eerste is het opbouwen van je basis leuk, totdat je voor de er voor de 20ste keer aan begint. Dan voelt het aan alsof je een protocol doorloopt, en dat is behoorlijk vervelend. Het tweede minpunt schuilt hem in een super technologie die je aan het einde van het spel bemachtigd. Deze zorgt er voor dat eenheden geen bouwtijd meer hebben, en aangezien je tegenstander deze ook kan researchen verandert het spel op dat moment in een ware imitatie van de slagvelden van de eerste wereldoorlog. Als 2 ervaren rts'ers het zover laten komen dat ze beide deze technologie hebben kan het potje in principe eeuwig duren. Het derde minpunt is dat het spel op sommige momenten gewoon teveel van je vraagt, voor een goede aanval zijn er zoveel dingen vereist, zelfs tijdens het gevecht, dat je best wel vaak dingen vergeet. Zo lopen ontzettend veel aanvallen spaak omdat je bijvoorbeeld bent vergeten je vliegtuigen up te graden, of zit je constant zonder geld omdat je bent vergeten je tax rate up te graden in je temple. Kortom, soms is dit spel gewoon hogere wiskunde. Het vierde en laatste minpunt is dat het spel geen echte campagne bevat, de singleplayer bestaat uit skirmish en een saaie risk variant. Dit alles neemt niet weg dat dit een van de beste rts games is die ik ooit gespeeld heb, zeker over lan is dit spel heel erg goed.

Conclusie en beoordeling

None

Rise of nations is een ontzettend goede rts geworden, vooral als je al een wat meer ervaren rts speler bent. Je moet je echter wel door de ontzettend uitgebreide techtree en de ingewikkelde battles heenbijten, maar als je dat accepteert besef je dat je een parel van een rts aan het spelen bent.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Uitdagend
  • Ontzettend intens
  • Vernieuwende elementen
  • Minpunten
  • Bouwen voelt na verloop van tijd aan als een protocol
  • Super technologie ruineert de laatste age
  • Soms vraagt het spel te veel van je
  • Geen campagne

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren