1. Dragon Quest: The Journey of the Cursed King (PS2)

Dragon Quest: The Journey of the Cursed King (PS2)

Het is opvallend om de meningen van gamers te horen waar het gaat om welke videogame serie belangrijk is in bepaalde genres. Hier in het westen is het volgens de meeste gamers vooral Final Fantasy die het turn-based RPG genre definieert. In Japan, dat is dat land in Azië waar men grotendeels bepaalt wat wij hier op onze consoles spelen, denkt men daar anders over. Daar moet Final Fantasy het met een tweede plek doen op RPG gebied, en is het Dragon Quest die het genre definieert. Logisch dat Dragon Quest die eer toekomt. Tenslotte was het deze serie die liet zien dat je niet de spelregels van Advanced Dungeons & Dragons uit je hoofd moest kennen om toch een diepgaande RPG te spelen. Spellen als Hillsfar, Wizardry en Ultima lieten al zien dat RPG’s mogelijk waren op een computer, maar het was Dragon Quest die liet zien dat een RPG ook speelbaar kon zijn.

Het eerste deel in de serie kwam uit in 1986 en sindsdien is er eigenlijk weinig veranderd. Yuuji Horii is nog steeds de regisseur van de serie, Akira Toriyama neemt nog steeds de character designs voor zijn rekening en Koichi Sugiyama componeert nog steeds elke soundtrack van de Dragon Quest games. Deze drie mensen, die overigens op handen worden gedragen in Japan, zijn grotendeels verantwoordelijk voor het typische Dragon Quest karakter van elk deel in de serie. Het typische Dragon Quest karakter? Inderdaad. Om het in een zin uit te leggen: een klassieke turn-based RPG met een held zonder karakter in de hoofdrol en in elk deel dezelfde terugkerende monsters in een game die tjokvol met humor zit en waar als het ware een tekenfilm-sausje (nu: cell shading) overheen is gegoten ondersteund door muziek die al sinds jaar en dag hetzelfde is maar wel met elk deel beter wordt. Ah, je begrijpt me niet? Oke, ik zal het proberen uit te leggen.

In dit achtste deel van de serie, met als subtitel The Journey of the Cursed King ben jij een naamloze held die op weg is met King Trode en Princess Medea om een manier te vinden hen weer hun menselijke gedaante terug te geven. King Trode is namelijk veranderd in een pad-achtige trol en Princess Medea in een paard. Dit hebben zij te danken aan de mysterieuze, als joker verkleedde Dhoulmagus die, hoe kan het ook anders, op een queeste is voor de wereldheerschappij. Op zoek naar macht laat Dhoulmagus overal een spoor van zijn aanwezigheid achter, en aan jou de taak om hem te volgen en hem te confronteren met al het leed dat hij aanricht. Natuurlijk is dit pas het topje van de ijsberg, we hebben het hier tenslotte over een RPG. Je zult dus tijdens je avontuur heel wat zijweggetjes in het verhaal nemen om het einde van dit spel te bereiken.

Elk personage van enige betekenis in het spel wordt uitgediept, zodat de achtergrond en motivaties van elk personage helder is. Naar mijn mening had dit wel iets beter gemogen, de personages blijven ietwat vlak. Nu is dat geen probleem met personages waar je maar kort in het spel mee te maken hebt, maar het is wel zo leuk om jouw 3 andere medestrijders die zich gaandeweg het spel bij jou aansluiten goed te leren kennen. Het lijkt er op dat dit een bewuste keuze is, hierdoor blijft de game licht verteerbaar tot aan het einde aan toe. Ook al vind er zo nu en dan een tragische gebeurtenis plaats, het wordt nooit Aerith/Sepiroth dramatisch, als je begrijpt wat ik bedoel.

De turn-based gevechten voelen bijzonder ouderwets aan, en dat is een opluchting voor de liefhebbers van old school RPG’s zoals ik. Waarom zou je voor elke nieuwe fiets opnieuw het wiel uitvinden? Juist! Het turn-based gevechtsysteem is simpel en doeltreffend. Niks geen ellenlange menu’s die je door moet ploeteren maar een keuze maken uit het aanvallen, verdedigen, gebruik maken van een item of magic, of jezelf “psychen”. Dat “psychen” betekent dat je jouw personage als het ware oplaad, om de volgende ronde een extra harde aanval uit te voeren. Het ziet er tof uit, en zorgt voor een beetje diepgang in de verder nogal simpel (geen minpunt!) opgezette gevechten.

Na gevechten doen je personages Experience Points op en naarmate ze er daarvan een bepaald aantal hebben verzameld, gaan ze in level omhoog waardoor de personages sterker worden. Naast Experience Points krijgen personages wanneer ze in level stijgen ook Skill Points, die toegewezen kunnen worden aan 5 verschillende kenmerken, die per personage verschillen. Door deze punten toe te wijzen aan een kenmerk, leert het personage weer persoonsgebonden aanvallen of speciale bewegingen die tijdens gevechten voor een voordeel zorgen. Denk hierbij aan het stelen van items van vijanden of een aanval waarbij je in een klap alle vijanden enorme schade toebrengt. Hiermee kun je dus personages zelf die skills leren waarvan jij het nut inziet. Dit is erg leuk gedaan en geeft een persoonlijke draai aan de verder wat vlakke personages.

Wat ook erg leuk is in het spel zijn de monsters. Naast de (overigens vaak hilarische) monsters die je op de wereld kaart en in dungeons tegenkomt en onzichtbaar zijn, random encounters dus, lopen er ook monsters rond die wel kunt zien rondwandelen. Wanneer je wat verder in het spel bent en deze monsters verslaat, kun je ze aan jou zijde mee laten vechten als een team van maximaal drie monsters. Er lopen nogal wat van deze monsters rond verspreid over de enorme wereldkaart en aangezien je maar een beperkt aantal monsters tegelijkertijd mag rekruteren is het verstandig om eerst na te denken uit wat voor monsters jij je team wilt samenstellen. Ook kun je deze monsters laten vechten tegen andere monsters in een arena en zo allerlei handige items en wapens winnen.

Wat zeer zeker niet onvermeld mag blijven is de prachtig georkestreerde muziek van Koichi Sugiyama. Zelden heb ik muziek zo mooi en natuurlijk gehoord als in deze Dragon Quest. De muziek is hier vergroeid met de game en ontstijgt alleen daarom al de gemiddelde soundtrack. Elk stuk muziek past perfect bij de desbetreffende scène en wordt geen enkel moment vervelend. Werkelijk fantastisch, en aanschafwaardig op cd!

Conclusie en beoordeling

None

Dit spel is een must-have voor eenieder die ook maar een beetje van RPG's houd! Zelden worden RPG’s zo mooi in elkaar gezet als dit spel. De personages mogen dan wat vlak zijn en het spel is dan wel niet vernieuwend, maar goed, ook na het honderdste glas blijft bier lekker zullen we maar zeggen! Een tip: dit spel ligt al geruime tijd in de budgetbakken, dus is er eigenlijk geen excuus om het spel niet aan te schaffen!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Old School
  • Simpele menu’s
  • Een grootser verhaal dan het lijkt
  • Fantastische soundtrack
  • Heerlijk simpel gevechtssysteem
  • Minpunten
  • Personages kunnen wel wat verdieping gebruiken

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • wanneer koopt EA gewoon dit hele bedrijf over zodat ze dit kunnen implementeren in FIFA..

  • ik mag hopen dat dat nooit gebeurt..

  • ik mag hopen dat dat nooit gebeurt..

  • idd:P hopelijk wordt fm09 egt een vernieuwing:D

  • Die perstoevoegingen lijken me tof, maar op een 3d wedstrijd zit ik niet te wachten.. 2d = fm

  • Voor mac :)

  • Jaaaaren geleden eens gecheckt, wel geinig maar niet bijzonder. Misschien eens checken nu het 3D gaat :).

  • 14 Nov pas :(

  • @ Zinio

    fifa mag nooit fm kopen!!!!! wel andersom natuurlijk xD

  • fm's zijn altijd saai hmmm

  • Noooo 3d weergave. Achja je kan ook in 2d gelukkig en fm is gewoon top

  • fm is echt zo'n game die je liever download

    of een weekje huurt, maar in ieder geval niet koopt :P

    niet dat het echt saai of geld verspilling is,

    maar gwoon het geld niet waard xD

    vind ik ten minste



  • November gaat echt druk worden voor mij op games vlak:

    FM 2009

    Sacred 2

    Lotr Conquest

    COD WAW

    Gears of War 2



    Nu nog een keuze maken welke ik later koop maar Football Manager koop ik zoals altijd op release. Cant wait.






  • 3D hoeft van mij niet. 2D bij fm is veel fijner.

  • Voor de psp is ie ideaal.

  • 3D ga ik niet gebruiken. Vind het 2D echt bij FM passen. Ik hoop dat er nu wel meer mogelijk is bij het communiceren met de spelers. Meer diepte daar in zeg maar..

    persconferenties, lijkt me leuk, maar ik laat mn teambesprekingen in de rust nu ook al over aan de assistent :P ben benieuwd..



    maar k kijk er erg naar uit, speel FM08 nu ook nog heel veel!


  • Yeah, heel nice dat het nu 3D gaat worden. Ik heb de laatste 3 delen ook allemaal gespeeld en die waren ook vet. Als ze nu veel veranderingen gaan aanbrengen wordt deze denk ik ook weer de moeite waard.

  • 2D zal wel het best zijn, de 3D graphics zullen toch niks voorstellen.

  • niks voor mij

  • kan niet wachten op deze fm speel nog altijd de 2008 versie en amuseer me er nog mee ,er zijn wel wat vernieuwingen,hopelijk zijn er bij de release nie te veel bugs als vorig jaar,maar kan echt nie wachten

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren