1. The Elder Scrolls IV: Oblivion (PS3)

The Elder Scrolls IV: Oblivion (PS3)

Ik wil eigenlijk van al die andere recensies afstappen en niet aanhalen dat de PC- en 360 versie van The Elder Scrolls een jaar eerder is uitgekomen, maar helaas heb ik het, zonder het zelf te beseffen, alweer gedaan. Eigenlijk was het helemaal niet zo’n slecht idee van Ubisoft om dit pareltje ook nog een keer te laten stralen op de Playstation 3, want de game was op de 360 en PC op z’n minst revolutionair te noemen. Ik vind dat ik nu wel weer genoeg geluld heb in deze standaard inleiding, laten we maar is kijken of deze één jaar oude game nog steeds zo goed is en of het nog kan concurreren met de hedendaagse RPG’s (serieus, ik heb deze inleiding helemaal zelf bedacht).

Ik hoop dat jullie niet afgeschrokken zijn door de oersaaie inleiding, maar het is vandaag de dag toch normaal dat als iets later uitkomt het geen probleem is dat het ergens verdacht veel op lijkt of erger, een regelrechte port is. Ik wil Oblivion niet afzeiken, maar ik begin het gewoon een beetje zat te raken dat ontwikkelaars de moeite niet nemen wat extra’s in een latere game te stoppen. Bij The Elder Scrolls is het niet anders. Het is wel vriendelijk van de makers dat ze er gratis The Knights of the Nine bij doen, maar als je bedenkt dat anders elke, niet al te rijke gamer dan gewoon voor de 30 euro goedkopere PC versie zou gaan, is de gedachte een stuk minder mooi. Ik denk dat ontwikkelaars er zich op deze manier veel te makkelijk van af maken. Met dollartekentjes in hun ogen porten ze een game naar een andere console en doen er, geheel in eigen belang, nog een extraatje bij zodat de game beter verkoopt. Misschien willen die gasten gewoon niet zien, dat gamers nieuwe, fris en fruitige spellen willen spelen. Voor mij hoeven er geen porten te zijn zonder vernieuwende elementen of levels. Iedereen die zichzelf ook maar een beetje gamer noemt heeft Oblivon al op de PC of Xbox 360 gespeeld en heeft al kunnen genieten van de grootse wereld en fenomenale graphics. Ik zal niet ontkennen dat ik enigszins teleurgesteld was, dat deze geniale ontwikkelaars gewoon met deze trend meededen en Oblivion, zonder exclusieve quests, de winkelrekken liet domineren.

Net zoals je in sommige strips ziet, was dit het duiveltje en nu komt dan ook het engeltje wat op mijn rechterschouder zat met haar mening: Net zo als vele verhalen, heeft ook dit lapje tekst een keerzijde, want natuurlijk is het makkelijk geld verdienen en is de game voor een tweede keer spelen een stuk minder leuk en verassend. Toch moet ik Bethesda softworks nageven dat ze het er niet zo makkelijk hebben afgemaakt als de meeste andere ontwikkelaars. Als ik de Playstation 3 versie vergelijk met The Elder Scrolls op de PC zie ik toch wel een paar grote pluspunten; zo zijn laadtijden drastisch ingekort en loopt alles veel vloeiender dan op mij ACER, ook is het een stuk prettiger spelen op een groot HD scherm, waar je nog meer kunt genieten van de grootsheid van de game en vind ik spelen met een controller net iets aangenamer. Een ander belangrijk punt is dat niet iedere gamer in het bezit van een goede computer is en andere zijn weer zo afgeschrikt door de Ring of Death ''kuch''duivel''kuch'', dat ze het niet aandurven een 360 te halen.

Crab of Final Fantasy

Het verhaal van deeltje vier in de reeks begint in een diepe kerker, waar je als hoofdpersonage voor een kleine misdaad zit opgesloten. Je hoort stemmen en er komen twee wachters en een wat oudere man komen naar beneden. De twee wachters maken jouw celdeur open en duwen je hardhandig tegen de muur. Geheel onverwachts komt er een geheime doorgang tevoorschijn die zich in jouw cel bevindt. Helaas is het niet de bedoeling dat jij, maar de keizer van het land, Uriël Septim, via deze weg probeert te ontsnappen aan een aanval op zijn leven. Vijanden van de keizer willen hem dood, omdat de Septim-stamboom het enige is wat demonen tegenhoud om de wereld van Oblivion te domineren. Als de oude Uriël langs jouw pad kruist, schijnt hij jou te herkennen uit één van zijn visioenen en zegt dat in zijn droom jij de wereld zou redden. Het zou je maar

gebeuren! Als de man even later in een hinderlaag wordt doodgestoken, is het jouw taak om de laatste nog levende persoon uit de Septim-stamboom te vinden. Het verhaal is eigenlijk een grote teleurstelling, want na Final Fantasy XII te hebben gespeeld, weet ik wat een goed verhaal inhoud en valt dit avontuurtje toch een beetje in het niet. Eigenlijk is het verhaal een zwak excuus om rond te banjeren in de wereld en alles te verkennen en te genieten van de vele missies.

Centraal in de game staat, de keuzes die je gaandeweg moet maken. Zo moet je voordat je ook maar iets gedaan hebt, beslissen hoe je eruit ziet: Een Orc of Wood Elf, je kan het zo gek niet bedenken en je kunt het worden. Flaporen of negerlippen, het kan allemaal. Ook stel je in wat je sterke en zwakke punten zijn, zodat voor iedere speler de ervaring in Oblivion uniek is, want je leeft natuurlijk heel anders als krijger dan als dief. Nu wil dit niet zeggen dat je als bijvoorbeeld krijger veel minder dan een magiër kan. Je vind namelijk overal in de wereld van Oblivion trainers die je spells aanleren waar je voorheen nog niet meester van was.

Hoe groot kan een game zijn?

Ik heb serieus overwogen een boek te schrijven over de missies van Oblivion. Niet één boek, maar een hele trilogie is nodig om alles te beschrijven wat er zoal in steden als Chorrol, Bruma, Cheydinhal en natuurlijk Imperial City te beleven valt. Helaas heb ik niet de tijd niet en betwijfel ik of er een uitgever is die zo gek is om zo´n boek wil uitgeven, daarnaast heb je nog de walkthrough´s op internet. Maar ik dwaal af, laten we het hebben over wat er allemaal te beleven valt na je ‘ontsnapping’ uit de gevangenis. Wel wil ik eerst nog even een waarschuwing geven voor alle mensen die voorheen nog geen RPG hebben gespeeld. Het meest overweldigende en direct het sterkste punt van de game is dat de hele wereld van Oblivion geen grenzen kent. De vrijheid die deze game je zal geven, heb je nog in geen enkele andere game gezien en dit kan sommige gamers die niet bekent zijn in het RPG-genre afschrikken. Gelukkig word je aan het handje genomen dankzij een rode of groene pijl die altijd onderaan op je radertje staat, zo weet je altijd waar je heen moet en is het eigenlijk onmogelijk om te verdwalen. Persoonlijk ben ik zelf niet zo’n fan van deze ‘pijl’, want het echte RPG-gevoel gaat hierdoor deels verloren. Ik had liever dat je aan mensen in de steden de juiste richting kon vragen, maar volgens mij kenden de makers het begrip ‘de weg vragen’ niet.

Maar bij alleen de weg vragen en de grote wereld verkennen, heb je natuurlijk nog helemaal niet genoten van het unieke vechtsysteem wat deze game je bied. Wat Oblivion in positieve zin onderscheid van andere, meer traditionelere RPG´s. Is dat het allemaal in first person-aanzicht gespeeld wordt. De game geeft je ook de mogelijkheid om het in de derde persoon te spelen, maar hier zien de bewegingen van de personage er nogal onrealistisch uit; het lijkt net of jouw personage vlak boven de grond zweeft en loopbewegingen maakt, een ietwat eenvoudig physicssysteem dus. Ik raad iedereen dus aan om het gewoon in eerste de persoons-vorm te spelen. Als je een zwaard in je hand hebt, zie je deze rechts in beeld meebewegen als je loopt. Dit ziet er ongelooflijk vet uit en voor iemand die ook wel is een FPS in zijn console dauwt (waaronder ikzelf), is dit de beste manier om een Role Playing Game van over de honderd uur te spelen. Jammer is het, dat het vechtsysteem na een tijdje wat saai begint te worden, want meer dan de hele tijd op R1 drukken, zodat jouw personage de vijanden voor hun kop slaat word het niet. Natuurlijk mag je van deze game geen uber uitgebreid vechtsysteem zoals in God of War verwachten, maar iets meer dan dit had van mij wel gemogen. Gelukkig maken de vele wapens maken veel goed en natuurlijk kun je ook nog gebruik van al je magische krachten die je gaandeweg koopt of krijgt zodat je het vechtsysteem wel diepgaand mag noemen.

We want more

Zoals ik al kort beschreef in het kritische stukje, krijg je als gamer gratis de uitbreiding The Knights of the Nine-subquests erbij. Deze quests gooien zo’n 15 uur op de al zeer lange speelduur van Oblvion (namelijk ongeveer 100). Misschien kun je dit als één van de voordelen zien van een latere release.

Conclusie en beoordeling

Dankzij heeft de PS3 een echte RPG in zijn gamerekje staan. Iedereen die Oblivon nog nooit op de Xbox 360 of PC heeft gespeeld, moet deze zeker halen. Ook al neemt de game je iets teveel bij het handje, de game verliest zijn moeilijkheidsgraad niet en blijft tot het einde interressant om te spelen. Deze game bewijst dat je helemaal geen MMO nodig hebt om je sociale leven naar de knoppen te helpen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Grootse, open wereld
  • ongelooflijke diepgang
  • Dankzij Nine-subquests nog een veel langere speelduur
  • Minpunten
  • De rode pijl die het RPG-gevoel deels wegneemt
  • ietwat eenvoudig physicssysteem

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vet!

    Fifa is dit jaar briljant!

    ga hem zeker kopen :D

  • Hoe zit het met de pc versie? Is hij nu wel up to date qua graphics? Vorige zag er niet uit. En is de Be A Pro modus nu ook hierop beschikbaar met ook de \"achter de speler\" camera?

  • Juist, een lang verhaal kort:

    FIFA ownt PES dit jaar.

  • Zalig, ga em zeker halen :D

  • geweldig dit betekent fifa wint weer van pes ! yes zeker kopen !!!!

  • Goed nieuws! Fifa wordt nog beter, een must-buy voor mij, nu al.

  • Eat that Konami!

  • vet

  • Pes is verslagen!

  • Volgens mij gaat dit gewoon de eerst keer worden dat ik een FIFA ga kopen. Als ze het ''op palen'' schieten verbeteren dan is het een zekerheid.

  • zeker wel een must-have

  • Misschien dan toch nog kopen.

  • FIFA is denk ik eindelijk PES compleet voorbijgeschoten op alle vlakken. Ik kan het niet weten omdat ik het nog niet gespeeld heb, maar van wat heb ik gehoord. Jeez!

  • Vet, fifa die beter is dan pes, dat hoor je niet vaak op insidegamer.

  • yes fifa4live

  • maar ik vind het toch best knap dat journalisten hier jaar na jaar na jaar nog iets zinnigs over kunnen schrijven.



    al is het meestal niet meer dan 'de hoofden kloppen meer' 'uitgebreider voetbalsysteem met levensechte animaties' etc etc.



    maar props voor de heisrockahs.


  • mooie game ga ik echt wel kopen

  • Very nice, wil deze zkr hebben !!

  • top game maar ik hoop paar dingen 1) niet meer voor de voeten lopen dat was echt irietand van 08 2) AI moet niet braaf spelen nooit eens een tackle van de tegenstander

  • Jammer dat er WEER geen licentie voor het Nederlands elftal is, maar dat ligt aan die stupide KNVB. Verder helemaal top!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren