1. Uncharted: Drake's Fortune (PS3)

Uncharted: Drake's Fortune (PS3)

Intro

Naught Dog kennen we allemaal van Jak and Daxter en Crash Bandicoot. Uncharted Drake’s Fortune is een Playstation 3 titel van Naughty Dog. Persoonlijk vond ik Jak and Daxter niet zo heel boeiend, maar ik heb me altijd wel vermaakt met Crash. Ik was benieuwd of ik Uncharted ook de moeite waard zou vinden om vaker in mijn Playstation 3 stoppen.

Het Verhaal

Zonder een goed verhaal is een game vrij weinig waard. Gelukkig hebben de mensen bij Naughty Dog erg hun best gedaan op dit gebied. Ze hebben gekozen voor een bekende figuur van een aantal eeuwen terug en hebben daar de bekende “Wat als..?” vraag op losgelaten. Wat als Sir Francis Drake kinderen zou hebben gehad? Wat als de schat vervloekt zou zijn? Dit zorgt voor een goed en vooral spannend verhaal. Het wordt zo gebracht dat het lijkt alsof je naar een film kijkt.

Het verhaal wordt niet alleen gepresenteerd door cut-scenes maar al spelend wordt je op de hoogte gebracht van het wel en wee in de game. Dit kan soms een beetje vervelend zijn. Je bent net druk bezig met een puzzel en zo heb je kans dat je wat essentiële informatie mist.

Characters

Uncharted heeft geen typische held met bijzondere wapens of een futuristisch pak. Nathan Drake loopt rond in een alledaags kloffie. Spijkerbroek met een t-shirt. Eigenlijk is het zo'n type dat je overal tegen kunt komen. Het enige verschil is dat Drake met een paar geweren rond loopt. Ook zijn “tegenspeelster” Elena is niet heel bijzonder. Een beetje zo’n girl-next-door. Dit klinkt allemaal heel saai, maar het zorgt er wel voor dat je je goed kunt identificeren met de personages en het zorgt voor meer realisme in de game.

Graphics

Uncharted: Drake's Fortune ziet er echt ongelofelijk mooi en gedetailleerd uit! De levels in de jungle zijn zo gedetailleerd dat het net lijkt of je er zelf middenin loopt en dat in een third person game. Het zonlicht dat door de bomen schijnt weerkaatst erg realistisch op de grond, maar ook op rotsen, Drake zelf en zelfs op het water. Aah, het water. Weer een deel waar Naughty Dog erg veel aandacht aan heeft besteed. Het ziet er zo realistisch uit, ook wanneer Drake erin loopt. Het water spat op, golfjes vormen zich en Drake ziet er zeiknat uit als hij uit het water komt.

De personages bewegen zich heel natuurlijk voort. Als Drake bijvoorbeeld van een rots springt, zien je hem echt even in elkaar zakken. Hij zal ook niet constant de perfecte landing maken. Het is eigenlijk steeds anders als je landt op een bepaald oppervlak.

De gezicht expressies zijn erg gevarieerd en zien er ook erg goed uit.

Geluid

De voice over is gewoon goed te noemen, het gaat allemaal erg strak en soepel. De dialogen zouden zeker niet misstaan in een film.

De muziek op de achtergrond geeft net dat beetje extra sfeer aan de game. Het zorgt voor spanningsopbouw en het maakt de shoot-outs nog een tikje intenser. Er hangt vaak een soort van jungle-beat boven het spel. Dit maakt het, net als de eerder genoemde graphics, dat je je werkelijk in die jungle waant.

Gameplay

Het bijzondere aan Uncharted: Drake’s Fortune is dat er niets nieuws word gedaan op gameplay gebied. Wat Naughty Dog eigenlijk heeft gedaan is kijken naar andere games en daar de goede elementen uitgehaald. Dit is misschien niet origineel, maar wat speelt Uncharted lekker!

Zo hebben ze het dekking systeem afgekeken van Gears of War. Wegduiken achter muurtjes en van daarachter je vijanden neerknallen. Dit gebeurd alleen wel erg standaard. Je komt aan in een gebiedje met wat dekking mogelijkheden en de vijanden worden op je afgestuurd in twee of drie golven.

De A.I. van de vijanden is overigens wel prima. Als je te lang achter hetzelfde muurtje blijft zitten dan kun je er donder op zeggen dat je er granaat naast je valt of dat ze je omsingelen en vanaf de flanken aanvallen. Dit zorgt ervoor dat het interessant blijft. Gelukkig worden de vijanden wel steeds sterker. In het begin hebben ze genoeg aan 2 of 3 kogels in het lichaam daarna zijn er zeker wel 6 nodig of een dubbele headshot.

Drake heeft verschillende wapens tot zijn beschikking. Hij begint met een 9mm maar al snel kun je je vingers op een AK-47 of een shotgun leggen. Later in het spel komen er steeds meer wapens bij. Je hebt echter niet al die wapens tegelijk op zak. Je hebt één grote gun (bijv. je AK-47) en één sidearm (je 9mm). Als je een vijand doodt, kun je zijn ammo pakken of ervoor kiezen zijn wapen over te nemen. Dit hangt af van welk wapen je vijand had.

Het klim en klauter gedeelte lijkt op dat van Prince of Persia of Tomb Raider. Zwaaien aan touwen, van richel naar richel springen en natuurlijk de puzzels. Deze puzzels zijn niet bijzonder moeilijk maar ze houden je wel bezig. Door in het dagboek van Sir Francis te kijken krijg je tips over hoe je de puzzel op dient te lossen.

Het knappe aan Uncharted is dat het nooit verveeld. Het blijft gevarieerd. Je bevindt je ergens onder de grond en je denkt bij jezelf: nu is het hier wel ff mooi geweest. Je hebt het nog niet gedacht of je bent inderdaad alweer buiten in de jungle.

Het is ook absoluut niet zo standaard als schieten, puzzelen, schieten, puzzelen. Er zijn achtervolgingen (met voertuigen!) en hier een daar een quick-time-event. Deze zijn verrassend en houden de game interessant.

Extra’s

Wat ik persoonlijk erg tof vond was dat je tijdens je avontuur op zoek bent naar schatten. Die liggen vaak niet op simpele plekjes maar je moet echt even zoeken. Als je deze allemaal gevonden hebt krijg je medals (zoals de Skill Points uit Ratchet and Clank). Medals verdien je ook door bijvoorbeeld 50 vijanden te doden zonder zelf een keer dood te gaan. Of als je 30 headshots hebt gemaakt. Dit zorgt ervoor dat je de game vaker wilt spelen totdat je al deze medals hebt behaald.

Conclusie en beoordeling

None

Ik was blij verrast met Uncharted: Drake's Fortune. Toen ik de credits voorbij zag rollen wist ik meteen dat hier wel een stukje over wilde schrijven. Ik was erg onder de indruk van de graphics en de gameplay. Deze game is een must-have voor iedere PS3 bezitter. Dus, waar wacht je nog op? Ga m halen man! ;)
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Gameplay
  • Grahpics
  • Wapens
  • Treasures/Medals
  • Variatie
  • Realisme
  • Minpunten
  • Beetje kort
  • Niet al te moeilijk
  • Geen co-op

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren