1. Okami (PS2)

Okami (PS2)

De afgelopen maanden zocht ik stad en land af. Ik was op zoek naar dat ene voorwerp, dat ik nodig had om een nieuw avontuur te kunnen beleven. Maar de weg was lang en zwaar, en het was nodig om veelvuldig dezelfde plekken te bezoeken. Op het moment dat alle hoop vervlogen was, gebeurde het onmogelijke: ik vond een tweedehandse versie van Okami bij een eersteklas spellenboer. Mijn zoektocht zat erop, maar mijn avontuur stond op het punt van beginnen…

Laat ik het vervelende gedeelte maar meteen benoemen, dan zijn we daar vanaf. Er is een opvallende gelijkenis te trekken tussen Okami en het in dezelfde periode verschenen The Legend of Zelda: Twilight Princess. Je moet namelijk in beide spellen een door duisternis overgenomen land bevrijden en je doet dit in beide spellen in de gedaante van een wolf. Bovendien zijn beide spellen ook in hetzelfde avontuurlijke genre te plaatsen. Ondanks alle gelijkenissen heeft Okami een minstens even speciaal plekje veroverd in mijn hart als Twilight Princess. Want ondanks alle gelijkenissen, is Okami toch compleet anders.

Ik laat de vergelijking met Twilight Princess voor wat het is, zodat Okami de eer kan krijgen die het verdient. Zoals een mooi lied je helemaal doet wegdromen op de klanken van de muziek, zo laat Okami je de beelden beleven alsof je jezelf in een droom bevindt. De prachtige, kleurrijke tekenfilmstijl die Okami hanteert, is hier de oorzaak van. Over de wereld om je heen hangt een sluier van mist, zodat je niet in de verre verte kunt kijken. Dat is echter alleen maar beter, want door weinig te zien, worden de dingen die je wel ziet een stuk intenser.

Deze sluier van onwetendheid geldt niet alleen voor de beelden, maar ook voor de gameplay. De eerste stappen in dit avontuur zijn nog een beetje onwennig, hoewel dat niet aan de besturing van je karakter, de goddelijke wolf Amaterasu, ligt. De besturing is namelijk bijzonder goed uitgewerkt en gemakkelijk te begrijpen. Zoals je zou willen dat Amaterasu beweegt, zo beweegt zij ook, soms zelfs nog beter. Waar echter de onwennigheid in zit, is in het feit dat je bijzonder veel invloed kunt uitoefenen op de gesluierde wereld om je heen.

Met de ‘Celestial Brush’, een magisch verfpenseel, kun je namelijk de wereld om je heen betoveren. Zo ontstaat een wisselwerking: jij betovert en wordt betoverd door de schitterende omgevingen. Met de verfkwast kun je een scala aan manipulaties loslaten op de wereld. Ontbreekt er een stukje van een waterrad? Teken het ontbrekende gedeelte en het rad kan zijn functie weer vervullen. Staat een vijver droog? Manipuleer het aangrenzende beekje, zodat er water vanuit het beekje de vijver in stroomt. Amaterasu is een god, goddelijke interventie is daarom ook niet vreemd in dit spel, op de onwennigheid in het begin na. Sterker nog, zonder deze joystickgestuurde schilderbewegingen zul je het niet ver schoppen als bevrijder van de wereld.

Het land Nippon is de wereld die je moet redden. Grote delen van het land van de rijzende zon zijn bedekt door zogenoemde ‘Cursed Zones’. Deze vervloekingen zijn opgelegd door een kwaad monster en, je raadt het al, Amaterasu mag als godheid in wolfskleren het land verlossen van deze vloek. Daarbij krijgt hij hulp van de minuscule artiest Issun, die je met raad en advies bijstaat. Met de schildertechnieken die je in de loop van het spel verzamelt, kun je het vervloekte en verdorde land weer tot leven wekken. Wanneer je delen van het land gereinigd hebt, word je aanbeden door zowel de planten als de dieren. De waardering die je van hen krijgt, is ‘praise’ (respect). Het voelt niet alleen geweldig om een verdord landschap in een klap te zien veranderen in een prachtig, bloeiend uitzicht, het is ook nuttig.

Je kunt het ontvangen respect, dat in punten geteld wordt, namelijk uitgeven om je vaardigheden te verbeteren. Zo kun je een puntenaantal aan opgebouwd ontzag bijvoorbeeld inwisselen voor extra levensenergie, of voor een extra inktpotje. Deze inktpotjes geven aan hoe vaak je de magische kwast kunt gebruiken om je reis en de gevechten wat eenvoudiger te maken. Veel inktpotjes komen goed van pas, omdat het penseel ook een essentieel onderdeel van de gevechten is.

In de gevechten kun je, moet je zelfs, de verschillende schildertechnieken toepassen om de vijandelijke monsters te verslaan. De gevechten vinden plaats in een soort magische cirkelvormige arena, die geactiveerd wordt op het moment dat jij tegen een ‘Monster Scroll’ aan loopt. Dit zijn – hoe vaag het ook klinkt – magische perkamentrollen met monsters, die over de vlaktes van Nippon zweven. Wanneer je een gevecht start met deze monsters, kun je hen bestoken met fysieke aanvallen of magische aanvallen. De magie ontleen je aan de verfkwast, waarmee je bijvoorbeeld een bom kunt laten verschijnen op het scherm. Het vechten wordt dankzij de vele technieken zowel boeiend, als gemakkelijker.

De moeilijkheidsgraad is één van de weinige minder goed uitgewerkte aspecten van Okami. Je zult niet snel door je levensenergie heen raken. Inkt is daarentegen een stuk schaarser, zodat de gevechten ook weer niet te gemakkelijk worden. Daarnaast zorgt de sfeervolle stijl die Nippon kenmerkt voor zoveel wonderbaarlijke momenten, dat je een grote uitdaging ook niet mist. Niet alleen het redden van de natuur zorgt keer op keer voor mooie momenten, ook gebeurtenissen in het verhaal zorgen er, vooral dankzij Issun, voor dat een glimlach meer dan eens niet te onderdrukken is. De grafische stijl is echter wel zo bijzonder, dat je bij jezelf te rade moet gaan of deze stijl niet te wazig is voor jou.

Conclusie en beoordeling

Ik heb een geweldige zoektocht achter de rug. Zowel de zoektocht naar Okami, als de zoektocht tijdens het spelen van Okami was geweldig. Waar de eerste zoektocht vooral geweldig lang duurde, was de tweede zoektocht vol geweldige speelervaringen. Vanaf het eerste moment dat je een stap zet in het geteisterde Nippon, ga je op in een roes. Deze waas laat je pas los als de stroom uitvalt, of je de PlayStation 2 uitschakelt. Tot die tijd is het puur genieten van alle wonderlijke momenten die Okami je laat beleven. Okami is geen wolf in schaapskleren, maar een spel van goddelijke kwaliteit.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Grafische stijl is enorm sfeervol
  • Goddelijke interventie is bijzonder en leuk
  • Estafette van verwondering
  • Minpunten
  • Grafische stijl moet je aanspreken
  • Meeste gevechten zijn niet erg moeilijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • WOOHOO King of Fighters 98 was (en is nog steeds) geniaal!

  • Weer een klassieker (niet dat het erg is) maar ik wil is een keer iets nieuws dan alleen maar bijna allemaal oude games (op een paar na die wel nieuw zijn).

  • erg vet:)

  • erg leuk maar ik ga hem niet halen:D

  • Van deze klassieker heb ik nog nooit gehoord:P. Ik ben ook niet zo'n fan van Xbox Live Arcade games.

  • Never heard of, eerst Braid en N+ maar eens aanschaffen. Misschien dat deze daarna komt.

  • xbox live arcade heeft de beste games van de grote 3, jammer genoeg heb ik alleen een ps3 en een wii als current gen console.

    shit!

  • Weer een klassieker (niet dat het erg is) maar ik wil is een keer iets nieuws dan alleen maar bijna allemaal oude games (op een paar na die wel nieuw zijn).

    Wat noem je Braid, N+, Galaga Legions, Commando's 3, Commanders : AotG, Castle Crashers of binnenkort Portal Still Alive dan?

    Er komen de laatste tijd minder classics uit dan anderen, kijk maar es goed rond.

  • Nooit van gehoord en aan de titel te zien zal ik het ook wel niet zo leuk vinden, aangezien ik niks vind aan Fightergames.

  • oke, we zullen zien

  • Nice!

  • Nice de beste uit de serie!

    Tijd dat deze ook op de Wii Channel komt!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren