1. Super Mario Galaxy (Wii)

Super Mario Galaxy (Wii)

Bij sommige ontwikkelaars krijg ik steeds meer het gevoel dat ze de essentie van een goed videospel zijn vergeten. Proberen het spel frustrerend moeilijk te maken en het zo lang mogelijk te laten duren, zijn geen garanties voor een goed spel. Nee, wat van een game een goede game maakt, is het gevoel dat je erbij krijgt. Wanneer je het spel enorm intens meemaakt, wanneer je volop zit te genieten en wanneer je zo in het spel wordt getrokken, dat het voelt alsof je de game zelf beleeft, dan heb je te maken met een goed spel. Op het moment dat ik Super Mario Galaxy speelde, realiseerde ik me dat je als ontwikkelaar zelfs nog een stapje verder kunt gaan.

Want al vanaf het moment dat je Mario onder de gloed van lantaarnpalen op weg naar prinses Peach ziet rennen, bekruipt je een emotie die je de rest van de speeltijd bij blijft staan. Het is een gevoel van puur genieten en van eerbiedwaardigheid naar Super Mario Galaxy. Wat was ik blij dat de onschuldige Peach door Bowser het universum in werd gesleept en dat Mario haar achterna ging. Op mijn gezicht verscheen een glimlach toen ik Mario zag ontwaken op een klein planeetje in het universum, want vanaf dat moment wist ik dat dit een avontuur zou worden dat zijn weerga niet kent.

Dit gevoel kreeg ik in tegenstelling tot velen van jullie niet door de fenomenale beelden, maar door de magistrale muziek die mijn oren waarnamen. Al bij de eerste noot die werd aangeslagen, waande ik mijzelf in de wonderbaarlijke wereld van Goomba’s en Chain Chomp’s. De opeenvolging van tonen was zo ontzettend mooi, dat het mij niet kon schelen dat ik op het punt stond aangevallen te worden. Ik had het gevoel dat er een geheel orkest in mijn kamertje was gepropt en dat ze muziek maakten alsof hun leven er van af hing; het is fenomenaal goed!

Hier hield het echter nog niet op. Het leek erop dat hoe verder ik in het spel vorderde, hoe meer het orkest uit de kast trok om mij te plezieren. Of het nu gaat over de riedeltjes die op de achtergrond klinken, over de opzwepende stukken die opgevoerd worden wanneer je in conflict bent met Bowser of over de herkenbare deuntjes die je hoort wanneer je een ster pakt, de muziek blijft je verbazen. Hierbij moet ik wel opmerken dat het ontzettend jammer is dat nieuwe karakters als Rosalina, de leidster van een ruimteschip dat dient als thuisbasis, in de tussenscènes maar gedeeltelijk praten. Op kreten als ‘Yes’ en ‘So’ na, zul je namelijk alle tekst moeten doorlezen. Ik had liever gezien dat er werd gekozen voor het inspreken van alle tekst of het geheel weglaten van de voice-acting.

Gelukkig is er op het grafische vlak wel voor gekozen alle middelen uit de kast te trekken. Want wat ziet dit spel er toch oogverblindend mooi uit! Mijn ogen vielen bijna uit hun kassen door de verbluffende schoonheid van Super Mario Galaxy. Nooit heb ik geweten dat het universum zo’n arsenaal aan kleuren voor me in petto had en dat de sterrenhemel er keer op keer zo groots en mooi uit zou zien. Of je het nu hebt over de prachtige vormgeving van het observatorium of over de geweldige lichteffecten toen ik voor het eerst kennismaakte met het sterrenvolk de Luma’s, Rosalina's onderdanen; het spel blijft je keer op keer verbazen.

De eerste stap die je op elke planeet zet is er hierdoor één om nooit meer te vergeten. Doordat je elke keer weer in een andere, kleurrijke en fantastische omgeving terechtkomt, beleef je keer op keer weer een persoonlijk hoogtepunt. Bij de eerste stap die ik zette, kreeg ik zo bijna het gevoel dat ik de eerste mens op de maan was. De sfeer in Super Mario Galaxy is namelijk zo groots, zo episch, relaxt, zorgeloos en zo buitenaards goed, dat ik geen enkel spel ken dat dit heeft overtroffen. Het kippenvel steekt nog steeds op, wanneer ik denk aan de sfeer die er heerste op het moment dat ik Bowser versloeg.

Dit kippenvel kwam niet enkel door de sfeer, maar ook door de ontlading. Na het halen van alle sterren, het trotseren van de meest rare vijanden en het overbruggen van de lastigste hindernissen, had ik daadwerkelijk het gevoel dat ik een lang en fantastisch avontuur achter de rug had. Het spel kent namelijk zoveel leuke en originele momenten, dat Super Mario Galaxy eigenlijk gewoon een aaneenschakeling van hoogtepunten is. Wanneer je net met een salto die moeilijk bereikbare plek hebt overwonnen, vlieg je een paar seconden later alweer als een vrolijk bijtje over grote hoogten.

Het spel kent namelijk naast Mario in zijn eigen vorm, een legio aan verrassende power-ups. Zo verandert Mario na het pakken van een Boo power-up in een spookje en na het pakken van een vuurbloem in Fire Mario. Deze aparte gameplay-vormen zorgen ervoor dat het spel nóg gevarieerder wordt. De springveer power-up gooit echter roet in het eten, want in vergelijking met de andere uitbreidingen, is springveer-Mario niet makkelijk te besturen. Of dit nu komt omdat je hem maar een keer of drie tegenkomt of doordat je geen totale controle hebt, je wilt het liefst zo snel mogelijk weer veranderen in de goede, oude Mario.

Met deze loodgieter beleef je namelijk nog steeds de meest fantastische momenten. Waar de gameplay voorheen werd beperkt tot een standaard, rechte ondergrond, heb je nu de kans om elke bolvormige planeet in zijn geheel te verkennen. Dit leidt, in combinatie met de eigen zwaartekracht van elke planeet, tot de meest geweldige momenten. Je zult keer op keer met een open mond naar het scherm staren, wanneer je ontdekt in wat voor absurde spelsituatie je nu weer verzeild bent geraakt. Een enorme speelgoedrobot te lijf gaan, op een bal door een verschrikkelijke lava-zee balanceren en een reusachtige honingraat trotseren, is maar een greep uit de honderden geniale en originele spelsituaties die Super Mario Galaxy rijk is.

Het lijkt wel alsof de makers van dit spel ideeën genoeg hadden, om dit spel twee keer zo lang te maken. In zijn huidige vorm houdt het spel je echter ook al ongelooflijk lang in zijn ban. Na het halen van de eerste paar sterren heb je misschien het idee dat deze game een eitje zal zijn. Wanneer je voor de volle 100% gaat zul je merken dat er een enorm uitdagend spel schuil gaat onder het vrolijke sfeertje. De twintig uur die op de teller staat wanneer je Bowser voor de eerste keer hebt verslagen, zijn dus nog maar het topje van de ijsberg.

En deze ijsberg is er één, die je dolgraag wilt breken, want Super Mario Galaxy is niet zomaar een game. Nee, dit is een spel dat perfectie zo dicht nadert dat het bijna eng is. Zo neemt de camera op bijna elk moment een perfecte positie in en is de besturing ongelooflijk nauwkeurig en accuraat. Zelfs nieuwe toevoegingen als Star Bits en Mario’s nieuwe draaiaanval zijn ontzettend goed in het spel geïmplementeerd. De sterrenstukjes zullen gedurende het hele spel een leuke rol spelen en zijn te allen tijde juist gedoseerd. Ook de draaiaanval, welke geschiedt met een beweging van de Wii Remote, neemt een belangrijke positie in het spel in en wordt gebruikt voor talloze nieuwe acties. De kometen die willekeurig boven de planeten verschijnen, geven het geheel nog eens een originele draai door een bepaalde opdracht aan de levels toe te voegen. Zelfs de eindbazen, welke in vorige Mario-games vaak ongeïnspireerd overkwamen, vormen in dit spel een moment om naar uit te kijken. Super Mario Galaxy is nu al een mijlpaal in de geschiedenis van de videogames en een absoluut hoogtepunt voor Nintendo’s console; Super Mario Galaxy is ronduit geweldig!

Conclusie en beoordeling

Voor mij voelde het spelen van Super Mario Galaxy aan, als één grote eer. Van de magistrale muziek tot de verbluffende beelden en van de geweldige sfeer tot de geniale gameplay, dit spel is genieten in zijn puurste vorm. Nog nooit heb ik een spel meegemaakt dat zo intens was en waar ik zo erg in werd getrokken, als dit buitenaardse avontuur. Super Mario Galaxy is een aaneenschakeling van hoogtepunten en nadert perfectie zo dicht, dat elke zichzelf respecterende gamer deze game kapot moet hebben gespeeld. Want één blik op dit spel en je bent simpelweg verkocht!
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Audiovisueel oor- en oogstrelend
  • Geweldige sfeer en puur genieten
  • De gameplay is geniaal en enkel in zijn soort
  • Perfecte opbouw moeilijkheidsgraad
  • Lange speelduur
  • Camera staat bijna altijd perfect
  • Minpunten
  • Springveer-Mario bestuurt niet prettig
  • Voice-acting ontbreekt bijna geheel

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • klinkt wel aardig maar niet echt mijn stijl :)

  • Klinkt goed, inderdaad maar even in de gaten houden!

  • Yeuh, even in de gaten houden.

  • waarom worden al deze shooters op consoles gespeeld -.-?

  • Kan wat worden …

  • Nee ik dank u.

  • Het spel lijkt een beetke Unreal Tournament omdat het ook als eerste een total conversion mod was voor UT 2004. Het stijltje dat noemt men ofwel steampunk ofwel dieselpunk. Hangt er nogal van af of ze stoommachines gebruiken of niet.

  • ziet er wel goed uit

  • ben niet echt onder de indruk

  • Ik ben helemaal niet onder de indruk. Ik had graag ingame beelden gezien. Ik kan er nu geen oordeel over geven.

  • Die beelden doen me erg denken aan Gears of War. Ik houd game maar even in de gaten. Hoewel ik niet verwacht dat dit een instant-buy wordt gezien al die andere topperss..

  • ADHD?

  • eerst zien dan geloven

  • ik weet niet of je het met tolkien kan vergelijken?

  • Damnation wordt echt wel lachen. Als Codemasters slim is stellen ze de game uit. Perfectioneren van de game + concurrentie vermijden is iets wat nog niet heel veel uitgevers hebben gedaan.

  • Ik vond deze game meteen al vet een paar maanden geleden (toen iej aangekondigt werd)!

  • Jah dit lijkt me wel wat worden

  • Ik twijfel nog steeds. Het heeft me nog niet echt weten te overtuigen.

  • Zit misschien wel potentie in. Ik houd hem iig in de gaten.

  • Hmm tja,, ik wacht wel op een review ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren