1. Donkey Kong: Jungle Beat (NGC)

Donkey Kong: Jungle Beat (NGC)

Dames en heren, apen en primaten. Ik kondig apetrots Donkey Kong: Jungle Beat aan, een spel dat in mijn geheugen gegrift staat. Ik heb als een bezetene staan klappen en rammen op de bongo’s, wat me behoorlijk heeft toegetakeld. Mijn handen waren nog roder dan de tomatensoep die ik laatst had gegeten en mijn zweetdruppels leken wel op watervallen. Lichamelijk heb ik het dus zwaar te verduren gehad, maar kan dit ook in geestelijk opzicht geconcludeerd worden.

Normaliter worden bongo’s gebruikt om muziek te maken, zoals in Donkey Konga en het vervolg daarop. Dit is echter niet van toepassing in Jungle Beat, want daar gebruik je ze om platformlevels te doorlopen. Donkey Kong: Jungle Beat wordt (soms) geleverd met een tweetal bongo’s en als je deze niet in bezit hebt kun je altijd nog de controller gebruiken. Natuurlijk zorgen de bongo’s voor de meerwaarde van dit spel, dus je kan maar beter de bongo’s erbij kopen; ondanks dat je dan een trauma overhoudt aan versleten handen. De besturing met de bongo’s werkt als volgt: door op de linkerbongo te slaan ga je naar links en met de rechterbongo laat je het aapje naar rechts lopen. Door op beide bongo’s tegelijkertijd te slaan zal Donkey Kong springen.

Natuurlijk komen er vijanden voor in de platformlevels en deze dien je dan op een manier uit te schakelen, die je niet gewend bent. Door te klappen in de microfoon van de bongo kun je een schokgolf veroorzaken. Hierbij raken de vijanden verdoofd, waarna je ze kunt benaderen en er een moment wordt geactiveerd waarin je op dat arme beestje kunt gaan rammen. Dit doe je door zo snel mogelijk te trommelen, één van de oorzaken waar ik rode handen van kreeg.

Ook van het klappen in mijn handen kreeg ik rode handen. Dat is namelijk het activeermiddel voor andere apen en objecten. Zo word je omhoog geslingerd door je soortgenootjes als je begint te klappen. Deze aparte beleving wordt trouwens gecombineerd met wat diepgang. Met het creëren van schokgolven kun je ook bananen benutten, waardoor je combo’s oplopen. Hoe hoger je combo, hoe meer bananen je krijgt per opgepakte banaan. Ben je eenmaal op de grond belandt dan zijn al je combo’s verdwenen en worden je opgepakte bananen niet meer vermenigvuldigd. Indien je te weinig bananen hebt verzameld, worden er geen nieuwe levels vrijgespeeld. Je kan hiervan gefrustreerd raken, maar dit systeem heeft ook zijn positieve kanten. Het is namelijk de stimulans om levels te herspelen, wat zeer doeltreffend is voor de onervaren gamers. Ben je echter goed in het spel, dan heb je jezelf al snel door dit avontuur geloodst. Lang duurt dit spel niet, met zo’n zestien levels. Na het uitspelen van Jungle Beat zal je alleen nog snakken naar de imponerende eindbazen.

De eindbazen zijn er in vele soorten en maten. Terwijl je de ene keer zal stuiten op een paradijsvogel zal je het de andere keer moeten opnemen tegen een olifant. Het ene baasgevecht resulteert in een herhalingsoefening, waarbij er momenten worden geactiveerd waarop je naar hartelust kunt trommelen. Andere hebben echter meer te maken met timing, wat vooral te merken is aan de gevechten tussen de apen onderling. Meestal is dit in een bokspartijtje gegoten, waarbij je op het juiste moment moet klappen en slaan op de bongo’s. De rede van dit alles: de tegenstander een flinke optater geven!

Wel jammer dat eindbazen soms terugkeren. Je moet dan weer dezelfde vijanden verslaan, die je al eerder hebt getrotseerd. De ontwikkelaar had waarschijnlijk te weinig tijd om andere baasgevechten op het toneel te laten verschijnen. Enigszins begrijpelijk, want na zoveel originele ideeën hou je weinig inspiratie over. Gelukkig kon de ontwikkelaar nog wel wat inspiratie kwijt op audiovisueel gebied. Grafisch ziet dit spel er geweldig uit en ook de beats maken je vrolijk, alleen je handen worden er niet veel beter van.

Conclusie en beoordeling

Donkey Kong: Jungle Beat straalt kwaliteit uit in vrijwel alle opzichten. De besturing werkt uitstekend en geeft het spel een origineel tintje. Niet alleen de originele besturing vind ik zeer geslaagd, maar ook voor alle resterende onderdelen doe ik graag mijn petje af. Het enige waar ik minder over te spreken ben, zijn de terugkerende eindbazen en de korte speelduur. Maar ben je lichamelijk opgewassen tegen dit spel, dan kan je met volle teugen gaan genieten. Er komen namelijk genoeg dingen tot leven die de pijn in je handen vergroten, maar daarnaast ook het gevoel van plezier. Donkey Kong: Jungle Beat is lichamelijk een marteling, maar in geestelijk opzicht een aangename ervaring. Dit maakt Jungle Beat tot een bescheiden meesterwerkje.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Eindbazen...
  • Originele besturing
  • Graphics en muziek
  • Combosysteem
  • Minpunten
  • die soms terugkeren
  • Korte speelduur
  • Lichamelijk een marteling

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • aar wat natuurlijk ook meespeelt is dat de ontwikkelaars zo meer tijd hebben om de game verder te finetunen én dat ze op deze manier de hectische feestmaand december ontlopen.



    Huh? Moeten ze met de feestmaand december juist niet hun voordeel doen? Lijkt me een goede tijd om de game te verkopen eigenlijk.

  • Nee, want die maand zit al supervol. Een spel als dit zou enorm ondergesneeuwd worden door de vele andere games/toppers, omdat dit spel geen enorme topper is. Kiezen voor een rustige periode is veiliger, dan hebben mensen minder keuze qua nieuwe spellen en zullen ze sneller voor dit spel gaan.



    Dit is ook wel gedaan door ontwikkelaars met topgames, GTA IV bv. is ruim in augustus 2007 of zo al gezet op 29 april 2008. Dan blijft iedereen er uit de buurt 8-|

  • Hmm, idd, wel logisch dan

  • begrijpelijk

  • Ofterwijl een PS3 versie in het vizier??

  • Voor de niet al te grote toppers is dat misschien wel het beste om te doen. Tenzij er zich dan een hele lading mindere games opstaplen en die allemaal uitkomen.

  • wtf is velvet assassin?

  • begrijpelijk

  • Ze kunnen deze game beter veschuiven naar de prullenbak..

  • Misshien maar beter voor de game, die toch totaal ondergesneeuwd zou worden door de toppers dit najaar!

  • Vind ik niet echt een interessante titel…

  • Daar zal niemand over treuren. Dit najaar moet je al zoveel keuzes maken qua games, dus dit is eigenlijk alleen maar een meevaller.

  • was dit sabotage ? :o Deze game heb ik helemaal verkeerd ingeschat :S

  • Lijkt me een saai game.

  • Lijkt me een saai game.

  • Vraag me eens af of deze game wel goed word..

  • Ik kende de game bijna niet had hem zeker niet gehaald, nu mss wel!

    Goede keuze dus!

  • Logisch, de game zou toch maar verdrinken onder het najaar-geweld.

  • Coma, Herleefd, Assassin? Assassin's Creed?



    (ja ik weet dat je in Assassin's Creed niet in een coma ligt, maar het is ook een rust status)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren