1. Final Fantasy Tactics: The War Of The Lions (PSP)

Final Fantasy Tactics: The War Of The Lions (PSP)

Ik weet nog goed hoe ik met dit spel in aanraking ben gekomen. Nu bijna tien jaar geleden, toen ik zelf nog tien was, was ik (nu nog steeds) helemaal gek op Final Fantasy VII en diens hoofdpersoon Cloud. Toen ik hoorde dat hij in Final Fantasy Tactics geheel speelbaar was besloot ik de game te checken. Jammer genoeg was deze erg kindonvriendelijk: het verhaal volgde ik na de eerste scene al niet en de gameplay was ook moeilijk onder de knie te krijgen; ik kwam dan ook nooit verder dan Chapter I. Daarom ben ik ook blij met deze remake van Square om alsnog volop van deze game te kunnen genieten, tien jaar later...

(Re)Make-over

Uit het bovenstaande kun je opmerken dat deze game een remake is. Maar ik zal het niet recenseren als een remake. De redenen hievoor zijn drievoudig. Ten eerste wil ik zo onterechte minpunten vermijden, alsmede onverdiende pluspunten. Ten tweede omdat Square er echt tijd in heeft gestoken om van dit spel geen regelrechte port te maken zoals de vele Final Fantasy delen naar de GameBoy Advance, maar het gaat hier om een echte remake: adembenemende, flitsende tussenfilmpjes, nieuwe Jobs en de bijbehorende vaardigheden en spreuken, multiplayer-functies, noem maar op. Daarover later meer.

Final Fantasy Tactics is een SRPG, wat heel wat anders is dan de standaard Final Fantasy RPG. Om de term uit te leggen lijkt me wat overbodig: denk maar aan gameplay zoals bij Fire Emblem, Disgaea en in mindere mate ook Advance Wars en schaken(!). Maar Final Fantasy zou haar naam geen goed doen als het niet iets speciaals doet om zich van de anderen te onderscheiden. Tactics onderscheidt zich onder andere door een serieus, diep en vooral prachtig verhaal en ijzersterke gameplay met verwisselbare jobs en abilities. Square laat zien dat men geen enkele soort RPG niet kan meesteren.

Beoulve Chronicle

De Final Fantasy franchise staat onder andere bekend om de mooie verhalen die elk deel met zich meebrengt. Tactics is hier geen uitzondering op. Wederom worden prinsessen ontvoerd (dat moet bekend voorkomen), oorlogen gesticht en spelen kristallen een cruciale rol. Dit klinkt misschien erg negatief en clichématig, maar laat me duidelijk maken dat dit niet het geval is. Als een standaard Prinses Peach ontvoering een tien krijgt voor diepgang, dan verdient die van Prinses Ovelia een miljoen: Alles gebeurt hier met diepe en mysterieuze motieven en doelen die ook worden uitgelegd aan de speler zelf door lange, maar niet langdradige gesprekken, zodat je niet altijd in het donker hoeft te graaien. Dit wordt gedaan in een stijl die ik zeker op prijs stel: het script is geschreven in een soort Middeleeuws Engels à la Shakespeare omdat het verhaal zich in het verleden afspeelt toen de kerk nog centraal in het leven van de mensen stond. Gesprekken tussen hooggeplaatsten gebeuren dan ook met de nodige formaliteiten, maar ook boeren praten niet altijd even typisch Engels. Mocht je het even niet kunnen volgen kun je altijd de Beoulve Chronicle openslaan en lezen hoe je hoofdpersonage Ramza de gebeurtenissen omschrijft, maar ook om alle cutscenes terug te kijken om je geheugen op te frissen of om kleine details terug te vinden. Het zijn er namelijk een heleboel. Erg handig, ik heb het dan ook meerdere malen gebruikt, vooral om de tussenfilmpjes opnieuw te bekijken: De remake is voorzien van gloednieuwe, fantastische FMVs compleet met ingesproken stemmen (ook in Middeleeuws), muziek en stijl. Petje af, het is echt genieten. Hetzelfde geldt voor het verhaal: in een tijd waar de kerk centraal staat en waarin veel ontevredenheid is zullen de mensen naar een oplossing hunkeren.

De kerk hoopt deze te bieden, maar deze nieuwe macht vertoont nogal wat verdachte trekjes en andere machten zitten ook niet stil. Jij speelt Ramza Beoulve, iemand met een gemixte komaf; adelijke vader, laaggeboren moeder. Dit leidt tot diepe en heftige keuzes en het is jouw taak om de aanstaande oorlog te sussen: The War of the Lions. Het verhaal zit vol goede plottwists waar ik echt van opkeek, verraad, romantiek en emotie. Denk hierbij aan Aerith-achtige tafarelen. Niet alles is even geloofwaardig of realistisch maar daarom bevat de titel ook het magische woord Fantasy.

Master Tactician

Het verhaal wordt natuurlijk onvermijdelijk voorzien van vele gevechten tussen jouw troepen en die van machtzuchtige leiders. Deze event battles kom je lekker vaak tegen, nog meer dan de random encounters. Kanttekening moet wel gemaakt worden dat deze encounters zeer makkelijk te vermijden zijn: wanneer je reist van punt A naar B via point-and-click op de map heb je 50% kans om in een gevecht te komen met bandieten, plunderaars en verschillende monsters. Als je hier geen zin in hebt kun je de Reset knop gebruiken en opnieuw reizen totdat er geen encounter komt en je kunt doorreizen naar de plaats van de event battle, vaak in een kasteel of kathedraal. Dit is wel zo handig aangezien je zo het spel zo moeilijk kan maken als je wil: wil je door alle bazen heenwalsen (de levels van de tegenstanders staan in event battles vast) dan kun je lekker in random encounters zo veel levellen als je wil. Hou je echter meer van uitdaging? Ga dan zonder al te veel levellen van event naar event. Let wel op dat je ooit jezelf zal tegenkomen, save daarom ook op meerdere files. Deze event battles doen hun naam eer aan: het is niet slechts een gevecht van zwaarden en magie, maar deze gaan vaak gepaard met een gevecht van woorden. Het is een echte gebeurtenis dat wordt ingeleid met een scene, die helaas niet te skippen is zodat je soms gefrustreerd raakt omdat je het keer op keer moet zien nadat het weer eens mislukt is en geloof me, dit gebeurt vaak. In het gevecht zelf praat je met tegenstanders om hen (tevergeefs) om te praten of om plots en motieven te achterhalen. Heel mooi gedaan allemaal. Gaandeweg krijgen je troepen meer kracht en abilities door JP (Job Points) te verzamelen. Deze krijg je na elke actie. Dit gebeurt turn-based, dit betekent dat je alle beurten van de tegenstanders ook moet afwachten. Dit kan voor sommigen saai en langdradig zijn, maar hoeveel keer lekkerder voelt het om in de volgende beurt dubbelhard toe te slaan en hun tactiek in de soep zien lopen? Wanneer je genoeg van deze JP hebt stijg je niet alleen in Level maar ook in Job Level. Meer vaardigheden worden dan bereikbaar en soms ook nieuwe Jobs met totaal andere vaardigheden. Zo heb je de Black Mage, die later naast de basic Fire/Blizzard/Thunder krachtigere magie kan gebruiken als Flare,

maar als hij dan later weer een Summoner wordt kan hij ook Shiva en Odin oproepen. Maar voor hetzelfde geld kom je zo'n Summoner tegen als vijand en moet je maar net iemand hebben die de status Silence, Berserk, Toad, Stop etc. kan passen in de beurten waar hij zijn spreuk voorbereidt, anders heb je zo een enorme draak die luistert naar de naam Bahamut achter je voeten. De bovengenoemde termen moeten bekend in de oren klinken voor Final Fantasy spelers, het spel zit dan ook talvol verwijzingen.

Bekende gezichten, nieuwe functies

Nu we het toch over verwijzingen hebben, naast de altijd voorkomende Cid, Chocobo en Fire-Fira-Firaga-Firaja zijn er een paar die je ook niet kan missen. Hoe gaaf is het bijvoorbeeld om Cloud van VII in je party te krijgen en om Aerith bloemen voor 1 gil te zien verkopen? Nieuw en speelbaar zijn ook Balthier van XII en Luso van Tactics A2. Deze cameo's zijn dan erg welkom in mijn party, al dan niet alleen voor hun aanwezigheid: Meestal heb je niet meer dan vijf plaatsen in een gevecht, waaronder een bezet voor Ramza. De vraag is dan ook of je een plaatstje vrij kunt maken Dit lijkt misschien weinig, maar door slim je units aan te passen en op te bouwen kun je toch een arsenaal aan vaardigheden gebruiken, helemaal met de nieuwe Jobs in dit spel: Onion Knight en Dark Knight. Maar je kunt natuurlijk ook meer dan vijf levellen en naar gelang de situatie/tegenstanders anderen inzetten. Dit is in veel gevechten nodig en helemaal in de nieuwe multi-player, waar je het met andere spelers kunt opnemen in een heus Melee battle. Ben je meer van co-op dan kun je met die speler ook verschillende missies doen die echt samenwerking vereisen, anders maakt de computer gehakt van jou en je maatjes. Je kunt ook handige prijzen meenemen die je in de singleplayer dan weer kunt gebruiken. Multi-player zie je niet vaak in een Final Fantasy, dit is dan ook een waardevolle toevoeging.

Conclusie en beoordeling

Alle vernieuwingen en het prachtige 16:9 formaat maken van deze game een echte topper, waardig aan de naam Final Fantasy, en zul je dan ook tientallen uren vermaken. Mijn timer staat op rond 40 uur na het uitspelen, maar tel daarbij gerust heel wat uur extra voor de talloze mislukte pogingen in missies. Daarnaast zijn er nog talloze sidequests die ik nog zeker ga doen en ik verlang nu al naar een tweede playthrough, want God mag weten hoeveel dingen te leren valt; zo heb je geheime spells als Ultima, miss-able voorwerpen, wapens en monsters, Poach systeem om ultieme wapens te maken, Treasure Hunting met Errands en (alleen voor hardcores) het sterrenbeeld-systeem die vele stats en berekeningen beinvloedt... Bovendien heb ik nog niet alle Jobs ge-unlocked en laat staan gemastered. Nee, ik ben nog lang niet klaar met deze game, het houdt mij wel bezig tot maart wanneer Crisis Core uitkomt. Als mijn batterij het nu maar langer wat volhoudt...
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Fantastisch verhaal met boeiende karakters, mooi script en adembenemende filmpjes
  • Goed uitgewerkt en uitgebreide Job systeem
  • Moeilijkheidsgraag zelf te bepalen, van frustrerende boss battles tot walk-overs.
  • Multi-player in Final
  • Minpunten
  • Cutscenes niet te skippen
  • Barst niet echt van de actie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Sorry voor het ontbreken van een videorecensie, we zitten met wat technische problemen. :(

  • had eigenlijk toch wel een neger verwacht na de memberrecensies maar 8+ stimuleert me geneog om hem te proberen

  • Ik moet toch wel zeggen dat Spore de tegenvaller is van jaar 2008 hoor. Zal ook wel misschien komen omdat ik er zelf teveel van verwacht had, maar toch.



    Het is een game die niet lekker wegspeeld. Je doet al snel continue hetzelfde, wat de game overigens zeer eentonig maakt.



    Het was een leuk idee, maar matig uitgewerkt. Helaas.


  • Niet echt mijn soort spel…



    @ surrusa



    Een neger? xD


  • Mooie recensie! Het is moeilijk om de juiste stemming te vinden om spore te spelen, net zoals pikmin. Je moet accepteren dat het anders is en het omarmen ondanks zijn simpelheid. Ben het vrijwel helemaal mee eens, behalve dat de balans naar mijn mening in zo'n game weinig uitmaakt.

  • Erg leuk spel en goede recensie! Punt had alleen wel een nege(r)n mogen zijn :)



    @ BeDuiFeD:



    Hoe weet je dat nu al? :P Het jaar is nog lang niet af hoor ;)



    @ surrusa:



    Geven ze tegenwoordig ook al negers? :P






  • Ben het niet eens met je 2 eerst minpunten:

    Ik heb nog nooit last gehad van de balans, hij is niet super, maar het stoort me niet.

    En tuurlijk zijn de eerste 4 fases een opmaat naar de 5de daarom noemen ze ook 1,2,3,4 en de laatste 5.

    Wel goede recensie overigens!

  • Zodra die game op de consoles uitkomt ga ik hem meteen halen!!

  • Ik ben het eens met de recensie, het begin is niet erg leuk. Later in de ruimte wordt het pas echt leuk.

  • Geweldige game! :)

  • @surrusa; Ik weet niet of ik een NEGER had verwacht maar euh… tja..



    Ik denk dat Spore toch een teleurstelling is voor de meesten die het gespeeld hebben… Een vriend van mij heeft het uitgespeeld in 1 keer en heeft er maar 7-8 u over gedaan.. Een game die maar 7-8 uur duurt en weinig diepgang heeft in het eigenlijke gameplay vind ik maar stom..



    Ook is er geen échte multiplayer naast de wezens die je kunt delen… er is geen realtime interactie tussen elkaar.. Ik had juist een 8 verwacht dus goedzo ;-)


  • Het is gewoon een erg vermakelijke game die het lang goed blijft doen. En het creëren van een 'monster' blijft gewoon lachen.



    Prima recensie!

  • @surrusa: geen racistische opmerkingen maken hé! ;)



    OT: 8+ is minder dan ik verwachte, maar het lijkt me toch zeer leuk al die vrijheid (in de laatste fase).

  • had eigenlijk toch wel een neger verwacht

    HAHAHAHAHAHAHAHA xD

  • Lijkt mij een heel geslaagde game. Dit is een van de games waardoor ik het jammer vind dat ik geen games kan spelen op mijn pc.

  • Ik heb hem zelf al een tijdje en ik vind hem wel tegen vallen had het grootst verwacht maar is eigenlijk best eentonig allemaal de laaste fase is het leukst ja maar gaat ook naar een tijd vervelen..maarja ieder zijn smaak

  • Yeah! Spore Owns! ^.^

  • Eens met het cijfer en met je plus- en minpunten. Het oogt allemaal leuk en aardig, maar het voelt ..tja, vreemd aan.

  • Wat laag zeg, ten minste, ik verw88 veel hoger…:S

  • had eigenlijk toch wel een neger verwacht





    LEGENDARISCH

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren