1. Assassin's Creed (PS3)

Assassin's Creed (PS3)

Het was ergens in 2003 en ik speelde de zeer vermakelijke game Rayman, destijds één van de toppers op de Playstation. Dat was mijn laatste game van Ubisoft en zo hield ik goede herinneringen aan de uitgever over. Assassin’s Creed is het nieuwste pareltje van Ubisoft en er was nogal een hype rond de game, zo kon ook ik niet om de game heen. Na deze potentiële topper te hebben gespeeld, stel ik de proef op de som; is Assassin’s Creed de gigantische hype waard?

Assassin’s Creed speelt zich af tijdens de derde kruistocht in het heilige land, een erg originele achtergrond als je het mij vraagt. Altaïr, de angstaanjagende assassin (sluipmoordenaar), is lid van het assassin-broederschap, genaamd Hashashin. Altaïr heeft een hoge rang in dit broederschap, totdat hij een fatale fout maakt. Dit is de leider van het broederschap niet ontgaan en zo krijgt Altaïr een zware straf opgelegd, de arme jongen zal maar liefst negen kopstukken moeten omleggen. Deze zijn namelijk gevaarlijk voor het volk en kunnen een oorlog beginnen. Deze kopstukken zijn te vinden in Damascus, Acre en Jeruzalem, drie levendige steden die garant staan voor spektakel. Vervolgens worden je wapens afgepakt en word je gedegradeerd naar de laagste rang, vanaf hier moet je het zelf uitzoeken. Dit klinkt erg avontuurlijk en zo begin je vol zelfvertrouwen aan een spannend avontuur. Nadat je met een erg vette beweging het eerste kopstuk hebt gedood, ben je erg benieuwd naar het tweede kopstuk. Dit blijkt precies hetzelfde te gaan en zo komen we bij het grootste minpunt, Assassin’s Creed is erg eentonig! Alle negen moorden zullen op dezelfde manier worden voorbereid en op dezelfde manier worden gedood. Daar komt nog bij kijken dat de moeilijkheidsgraad belachelijk laag is, om van te huilen dus…

Gelukkig zijn de graphics in Assassin’s Creed niet om van te huilen, in tegendeel, ze zullen je het echte next-gen gevoel geven. De prachtige speelwereld is erg uitgebreid en kent verschillende plaatsen en steden. Het mooiste is natuurlijk dat jij dit allemaal mag gaan verkennen. Je zult namelijk te paard door deze prachtige wereld moeten reizen, mits je de mysterieuze omgevingen wilt trotseren en de steden waar jouw vijanden zich verschuilen wilt ontdekken. Gelukkig zijn deze steden niet moeilijk te vinden aangezien de steden gigantisch, en dus al van ver zichtbaar zijn. Verder zijn er ook nog verschillende ingekerfde stenen en beschilderde borden die ons de weg wijzen. We mogen van geluk spreken dat deze feitjes ons helpen, in de gigantische speelwereld van Assassin’s Creed is verdwalen haast normaal te noemen.

Freerunning is nog zo’n positief punt in Assassin’s Creed. De game doet zijn soort al eer aan doordat het veel vrijheid biedt, het freerunnen is daarom een leuke toevoeging die bovendien erg handig kan zijn. Als je achtervolgd wordt zal je negen van de tien keer een gebouw op rennen of van balk naar balk slingeren, zonder dat je het door hebt. Het gaat gewoon automatisch en dat is fijn, vooral omdat het zo simpel is. Voor de gein een toren beklimmen en vervolgens van het uitzicht over de gehele stad genieten, behoort tot de mogelijkheden in Assassin’s Creed.

Zo sla je twee vliegen in één klap, want er is weer een deel van de omgeving ontdekt!

Omgevingen ontdekken is erg belangrijk in Assassin’s Creed. Je zult je namelijk je eigen informatie moeten verzamelen voordat je een kopstuk vermoordt. In alle drie de steden is er een Assassin-bureau en om informatie te ontvangen over het desbetreffende kopstuk zal je eerst hier naartoe moeten gaan. Hier zal je vervolgens te horen krijgen in welk district van de stad het kopstuk zou moeten verblijven. Vanaf dit punt zal je het zelf moeten doen, wat leuk maar opnieuw eentonig is. Doormiddel van torens beklimmen wordt er dus informatie uit de omgeving verzameld. Vervolgens zijn er verschillende soorten missies, zo zal je mensen moeten beroven van hun informatieve bezittingen en de vijanden van je vrienden moeten vermoorden. Deze zal je vervolgens vertellen wat hij weet, want daar heb je vrienden voor! Als er minstens drie missies zijn geslaagd is er genoeg informatie verzameld en kan de moord op het kopstuk worden gepleegd. Ook hierin ben je vrij en zo zal je geheimzinnig te werk kunnen gaan, maar elke bewaker omleggen is ook optioneel. Heb je dit ook gedaan, dan zal je Altaïr’s conditie op de proef moeten stellen. Je zult namelijk moeten vluchten voor de woedende menigte die achter je aankomt en zorgen dat je veilig in het Assassin-bureau terecht komt. Het is handig om te schuilen voor de menigte, maar er flink op los hakken kan natuurlijk ook!

Gelukkig zit er ook nog een aardig systeem achter dit “hakken”. Naarmate je meer kopstukken omlegt zal je beloond worden met teruggave van wapens en herstel van rang. Bij nieuwe wapens horen nieuwe bewegingen, zo zal je in gevechten counter-aanvallen kunnen uitvoeren en de polsen van je vijanden kunnen omdraaien. Het vechtsysteem zelf werkt lekker soepel, misschien wel iets te. Druk je de hele tijd als een idioot op R1 en op de vechttoets, dan zal je tegenstander geen kans maken en zal hij je simpelweg niet kunnen raken. Jij daareentegen zal de ene na de andere tegenstander in mootjes hakken, wat zorgt voor een neppe indruk. Soms is het vechten ook frustrerend, naarmate je meer vijanden uitschakelt zullen er ook steeds meer verschijnen. Als alle vijanden uiteindelijk uit de weg zijn geruimd zal de geschrokken menigte moord en brand schreeuwen en voordat je het weet lig je trillend in een hooiberg, om te schuilen voor de bewakers.

Deze bewakers heb je in alle soorten en maten, de één sterker dan de ander. Naarmate het spel vordert zullen ook de bewakers niet op hun oude niveau blijven, deze krijgen dezelfde mogelijkheden als jij. Sterkere bewakers zullen optimale vechtkunsten eisen, mits je ze wilt overmeesteren. De wat zwakkere bewakers zijn nogal dom en daarom makkelijk te verslaan. Bij de sterke bewakers, Templars, is de AI net iets te hoog. Het is nogal onrealistisch dat deze, in tegenstelling tot de normale bewakers, elke slag kunnen ontwijken en er minstens drie harde stoten nodig zijn om ze te laten smeken voor genade. De normale bewakers hebben juist een te lage AI, deze hak je dan ook met al het gemak van de wereld in stukjes en krijg je al op de grond met een paar blinde slagen. Dus onthoud goed, als er een stel bewakers achter je aan zit hak je eerst de tamme bewakers in stukjes en ren je daarna weg (met je staart tussen benen natuurlijk!)

Als je voor de zoveelste keer op de vlucht bent, voor wat of wie het ook mag zijn, zal je merken dat het door de drukte in de stad geen makkelijke taak is te ontsnappen. Regelmatig botst je personage tegen één van de vele burgers aan. Doe je dit echter te hard, dan zal de menigte dit opmerken en rent er binnen no-time nog een groep bewakers achter je aan. Met dezelfde moordneigingen wel te verstaan. Een goed moment om het opnieuw op een lopen te zetten. Uit de verte hoor je alleen nog het wanhopige gechreeuw van een burger, die door jouw schouderduw waarschijnlijk een been of wat gebroken heeft. We gaan eventjes terug in de tijd en kijken wat uitgebreider naar de situatie. Altaïr komt met hoge snelheid aanstormen en duwt daarbij één van de vele burgers omver. Vervolgens schreeuwt deze het uit van de pijn, wat omstanders aantrekt. Dan komt er een groepje bewakers aanlopen, deze vragen wat er gaande is. De burgers zullen jou beschrijven en, hoe toevallig het ook is, je zult altijd gezien worden. De bewakers rennen achter je aan en zijn tot alles in staat om je te vermoorden. Tien seconden in Assassin’s Creed; prachtig! Zo is het ook in andere gevallen. Als jij een gebouw aan het beklimmen bent zullen nieuwsgierige burgers blijven staan en de klimmende Altaïr bewonderen, ook zullen ze dingen naar je roepen. Wat je ook doet, de menigte zal er op reageren. Wat natuurlijk geweldig is, maar wees dus voorzichtig! Ook zal de menigte dingen onthouden, moedige daden bijvoorbeeld. Als er een wanhopige burger wordt gered, zal de menigte die dit heeft gezien je hartelijk bedanken. Zo zal je tijdens de zoveelste achtervolging, voor welke gruwelijke daad dan ook, merken dat de menigte in deze regio zichzelf zal opofferen voor jou. Zo zullen ze de moordlustige bewakers tegenhouden en ze de verkeerde kant opsturen. Toch vind ik deze burgers erg veel piepen, bij de kleinste misdaad is het al raak. Tja, het blijft een ordinair volkje!

Conclusie en beoordeling

None

Assassin's Creed is een erg tegenstrijdige game. De game kent een mooi verhaal, heeft leuke opties en speelt zich af in een prachtige speelwereld. De achtergrond en de manier waarop je te werk gaat zouden onderdelen zijn van een topper. Helaas is AC een potentiële topper, de game is minder uitgewerkt. Zo wordt het spel al snel eentonig en is het zo uitgespeeld dankzij de lage moeilijkheidsgraad. Daar komt nog bij kijken dat de balans tussen de bewakers niet klopt en het soepele vechtsysteem heel soms te wensen over laat. De burgers in AC zijn wel erg goed uitgewerkt, hoewel ze soms erg snel piepen waardoor er weer een horde bewakers achter je aankomt. Zo hebben verschillende punten in AC een keerzijde en dat is voor mij de rede dat deze game niet meer dan goed is.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Prachtige Speelwereld
  • Next-Gen Graphics
  • Burgers reageren erg realistisch...
  • Zelf Missies Voorbereiden...
  • Vecht-systeem erg soepel...
  • Mooi verhaal
  • Free-running systeem is perfect
  • Minpunten
  • Veelste makkelijk!
  • AI bewakers niet in balans
  • Maar piepen soms erg snel
  • Wat erg eentonig wordt.
  • Maar misschien wel iets te

Dit artikel delen

Over de auteur

Mad

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren