1. Tao's Adventure: Curse of the Demon Seal (NDS)

Tao's Adventure: Curse of the Demon Seal (NDS)

Origineel is het inmiddels niet meer. Teken een figuur op het scherm van je DS, en de magische spreuken vliegen je om de oren. Dit systeem is inmiddels bij meerdere games toegepast en wordt nu dus ook gebruikt bij Tao’s Adventure: Curse of the Demon Seal. Maar wat onderscheidt Tao’s Adventure nou van alle andere Magische spellen op de DS?

Het spel begint op een normale ochtend in het geboortedorpje van onze vriend Tao. Deze jongeman woont op het eiland van de Bentes, een volkje dat zeer bedreven is in de magie der elementen. Ook Tao moet deze magie zien te beheersen, dus gaat hij ’s ochtends naar de tempel om les te krijgen van de stamoudsten. Zodra de les voorbij is en de stamoudsten de tempel verlaten, wordt het dorp getroffen door een vloek. Bijna iedereen op het eiland verandert in steen, en de stamoudsten sturen Tao erop uit om naar het eiland Mondominio te varen. Op dit eiland staat namelijk een toren, waarvan de zegel blijkbaar gebroken is. Doordat deze zegel verbroken is kunnen monsters in alle vormen en maten de vrije wereld in trekken, om overal waar ze komen een spoor van verderf te zaaien. Tao moet naar de bovenste verdieping van deze toren zien te komen om een ei te vinden waarvan een tegengif gemaakt kan worden.

De speelwereld in het spel is dus vrij beperkt. Je hebt het veilige dorpje mondominio aan de ene kant, en aan de andere kant de gigantische toren vol gevaren. In het dorpje zul je in het begin ongewenst zijn, aangezien de Bente's in het verleden iets hebben gedaan wat totaal niet door de beugel kan. In de toren kun je eieren van de inwonende monstertjes vinden. Deze eieren spelen een belangrijke rol in dit spel.

Je kunt de eieren verkopen, uitbroeden, of doneren aan het ziekenhuis. Door ze uit te broeden zullen er monsters uit het dunne schilletje kruipen om je vervolgens bij te staan in het gevecht. Als je de eieren echter doneert aan het ziekenhuis zullen er medicijnen van gemaakt worden, waardoor de inwoners van het dorp je meer zullen vertrouwen en je ook in meer winkels welkom bent.

Deze eieren zul je echter niet zomaar krijgen. Neen, daarvoor zul je eerst de monsters één voor één moeten doden. Monsters kun je op drie verschillende manieren doden. Je kunt je eigen magie gebruiken door middel van een toverstaf, je krachten op ze laten vieren met een zwaard in je handen, of een magische steen gebruiken om levenspunten van de vijand te vernietigen. Dit alles gaat volgens een goed werkend Turn Based Strategy-systeem. Ikzelf ben eigenlijk geen groot fan van dit soort gevechten, waarbij je om de beurt een aanval of stap kunt doen, maar in dit spel is het zodanig goed uitgewerkt dat ik me er totaal niet aan erger. Bij de meeste spellen is het namelijk zo dat je door een wereld rent, en dat er op het moment dat er gevochten moet worden een ander soort scherm wordt geladen waar de poppetjes in twee rijen tegenover elkaar zijn opgesteld. Maar bij dit spel is dat anders. Alles is turn based, ookal merk je dat niet. Als jij een stap doet, zullen de vijanden en je monstervriendjes dat ook doen, maar het spel pauzeert niet tussen twee stappen die jij zelf doet. Alles loopt dus vloeiend door. Als er een monster in de buurt komt zal het standaard menuutje twee extra opties krijgen om de tegenstander aan te vallen, en zal het spel wel de tijd nemen om te laten zien wat de tegenstander heeft gedaan. Het bewegen door de toren werkt dus prima..

Ook grafisch is het spel dik in orde. Het spel ziet er in vergelijking met andere spellen voor de DS onwijs goed uit en de spreuken en omgevingen zijn zeer gedetailleerd in beeld gebracht, waardoor vooral het wandelen door het dorp een plezier is.

Over de toren zelf heb ik echter gemengde gevoelens, want de meeste tijd besteed je niet in het dorp, maar in de toren. Afgezien van de monsters en de fiere spreuken valt er in die toren namelijk weinig te beleven. Alle verdiepingen zijn namelijk vrijwel hetzelfde en aan decoratie is bijna niet gedacht. Er zit wel enig kleurverschil in, maar alle verdiepingen lijken op elkaar. Qua wandelroutes is er op iedere verdieping wel genoeg verschil, maar na twintig verschillende verdiepingen in dezelfde stijl ben je wel toe aan wat variatie. Gelukkig hoef je nadat je naar het dorp bent geweest om te rusten niet iedere keer weer van onder af aan opnieuw beginnen met klimmen, daar heeft onze vriend namelijk teleportatiemagie voor. Het rusten in het dorp is namelijk essentieel, omdat je binnen in de toren het spel niet kunt opslaan, dat kan alleen in de herberg. En dat is zonde, want zo creëert het spel een routine. Je rent de toren in, verslaat monsters, gaat een verdieping omhoog en teleporteert weer naar beneden. Vervolgens ga je naar het dorp om de gevonden voorwerpen te verkopen, ren je naar de herberg om op te slaan, en sprint Tao als een gek weer de toren in om vervolgens weer een verdieping hoger te klimmen. Oké, om de vijf verdiepingen heb je een eindbaas die wat voorbereiding vereist, maar daar blijft het ook bij.

Conclusie en beoordeling

None

Tao's adventure behoort zeker tot één van de betere RPG's op de handheld van Nintendo, maar heel lang zul je je met dit spel niet vermaken. Tot de twintigste verdieping is het nog te doen, maar omdat het spel zoveel in herhaling valt mogen die stomme Bentes van mij lekker voor eeuwig van steen blijven.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Goed uitgewerkt TBS-systeem.
  • Grafisch goed
  • Minpunten
  • weinig afwisseling in de toren
  • Routine

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • deze herst :P ?

  • Laat maar komen!!!!!!

  • NICE :D Gewoon te downen op het PSN?

  • VERY NICE!!!

  • Niet meer die BETA-key zooi?

    Dan ben ik van de partij.

  • TOPIE!!!!

  • Het is een publieke Beta zoals Socom Confrontation, dus wel met Betakeys. Het is nog onduidelijk hoe je aan de keys moet komen. De Beta moet begin oktober van start gaan. Hopelijk wordt deze Beta een stuk toegankelijker als de Beta van Socom Confrontation, een hoop mensen miste de boot…



    Ben wel benieuwd!!!

  • Gaaf! bèta's zijn meestal leuk als je niet op de game kan wachten :P

  • Leuk, heb echt zin in deze game!

  • Kijk zo moet dat.

  • Gewoon klik klik spelen? Da's fijn.

  • vet

  • relx

  • ja!Ja! JA!

    \"De eerste mogelijkheid is dat spelers die langzaam door de schaduwen sluipen bijna onzichtbaar worden.\"



    :D


  • netjes

  • Phoe, druk met beta's hier.

  • gears of war 2 vs killzone 2 wie gaat er winnen?

  • Ben benieuwd …

  • Heb het tot nu toe nog niet zo met beta's. Er is er nog geen geweest waar ik me aan gewaagd heb.

  • Echt vet! Ik heb zin in de beta, en die twee extra dingen klinken ook wel tof.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren