1. Ratchet: Gladiator (PS2)

Ratchet: Gladiator (PS2)

Met mijn gravity-bomb maak ik de planeet waar mijn aartsvijand verblijft onveilig. Als een blinde kip sla ik in het rond, niks wetend van de schade die ik aanricht. In de verte zie ik een soort wachterspost staan. Ik sprint er vol zelfvertrouwen naar toe en hak er zorgvuldig op los. Nadat ik mijn eerste slag heb gegeven schrik ik op van een luidruchtige klokslag! Ik ben weer terug in de woonkamer en zie dat ik de klok naar de volgende wereld heb geholpen. Vervolgens kijk ik de kamer rond, wat mij opnieuw doet opschrikken: een woedende moeder kijkt mij aan. Na een flinke preek krijg ik een straf opgelegd; ik mag voorlopig geen geweldadige films meer kijken. Gelukkig weet mijn moeder niet dat ik dit alles heb aangericht, enkel omdat ik in trance ben. In trance van Ratchet Gladiator..

We zijn alweer beland bij het vierde deel in de succesvolle serie van Ratchet & Clank. Toch is het dit keer een tikkeltje anders. De humor is nog altijd van geweldige kwaliteit maar dit keer wordt de harige Lombax Ratchet samen met zijn robotische vriendje Clank ontvoerd door een of andere gestoorde mediamagnaat. Deze freak denkt veel geld te verdienen door Ratchet te laten vechten op verschillende planeten en in verschillende arena's. Dit is allemaal te volgen op Dreadzone, een speciaal televisie-kanaal dat 24 uur per dag laat zien hoe verschillende gladiatoren de planeten afreizen, maar vooral hoe ze hun vijanden in mootjes hakken of natuurlijk zelf worden afgeslacht. Overleven is ontsnappen...

Als Ratchet aankomt op de basis van Dreadzone, komt hij al gauw een bekende tegen. Doctor Al, bekend van Al's Roboshack, werkt sinds kort onder diezelfde mediamagnaat. Na een korte kennismaking heeft hij een aangename verrassing voor Ratchet, twee robotische hulpjes staan klaar om hem te helpen. Naarmate het spel vordert zal je merken dat deze twee je uitstekend kunnen helpen bij zowel de gevechten als de vuile klusjes zoals bijvoorbeeld stroomvelden uitschakelen. Gevoel voor humor hebben ze ook, en dat bied dus genoeg gezelschap tijdens de avonturen. Naast deze twee robotische hulpjes heeft Ratchet ook een nieuw armour. Deze beschermt hem tegen de verschillende vijanden en klimaten op de talloze planeten. Helaas zal Clank dit keer toekijken vanaf de ruimtebasis, maar aangezien de dodelijke monsters en gruwelijke afgronden in dit avontuur vindt hij dat niet heel erg lijkt mij..

In je eerste challenge, op de planeet Catacrom four, valt er gelijk iets op; de camera is anders ingesteld. Aangezien dit avontuur amper platform-elementen bied is de camera ingesteld op pure actie. Het zal even wennen zijn maar het is een stuk handiger om deze camerastand te gebruiken in hevige vuurgevechten. Overigens is de oude, wat vrijere camera ook nog toepasbaar. Het vechten, wat voor een groot gedeelte schieten is, is zeer goed uitgewerkt. Waar je in vorige delen nog erg makkelijk je vijandelijke monsters neerknalde, is het in Ratchet Gladiator wat moeilijker. Dit komt natuurlijk ook omdat deze game een shooter is, daarom is het soms wel handig om de camera op first person te zetten. Ontwijken is ook realistischer geworden, zo kun je nu met vette salto's zowel achteruit als opzij springen. Waar ik wat minder over te spreken ben is het besturen van voertuigen, dit gaat log en kan erg frustrerend zijn. Gelukkig ben je het grootste deel van de game bezig met je vijanden afknallen en je een weg te banen door al het gespuis dat je aanvalt!

Ook in dit deel zijn de vijanden van Ratchet weer fantastisch afgebeeld en hebben ze zo allemaal hun eigen specialiteiten. Vijanden op Catacrom Four komen bijvoorbeeld uit de grond en hebben een spooky-stijltje. Naarmate je verder komt zullen de vijanden niet veel sterker worden, het zullen er alleen maar meer worden. Dat vind ik erg jammer, want de AI van de vijanden was al erg magertjes. Hierdoor zal de game dus niet erg moeilijk zijn om uit te spelen, of zal de game gaan leiden tot verveling. Afwisseling in de game is er, maar niet qua AI van de vijanden dus. Dan hebben we natuurlijk nog de eindbazen, maar hier heb ik helaas amper iets positiefs over te vertellen. Deze zijn veelste makkelijk te verslaan, waar trouwens altijd al sprake van was bij de Ratchet & Clank serie. Misschien komt dit deels door je wapens, die erg vet zijn maar gewoon te goed. Zo heb je het Holo-Shield, als je deze plaatst hoef je zelf amper iets te doen. Je kan ervan uitgaan dat je robotmaatjes je helpen, en dat is zonde. Als de game start is de balans tussen vijanden en wapens goed, maar naarmate je verder komt zul je (logisch) meer soorten wapens kunnen kopen. Gelukkig wordt dit deels goedgemaakt door de originaliteit van de wapens en het feit dat je deze kunt upgraden. Zo zul je steeds een betere versie van je wapen krijgen maar, daar gaan we weer, zal deze dus te goed worden. Het vechten met de wapens blijft leuk en laten we niet vergeten dat deze game ook door kinderen gespeeld moet kunnen worden, de moeilijkheidsgraad moet dus niet te hoog worden.

Het online/multiplayer gedeelte verdient opnieuw mijn complimenten. In deel 3 was de (online)multiplayer al goed uitgewerkt en ook dit keer kan je er weer op los knallen tegen je vrienden. De omgevingen waarin je speelt zijn uiterst geschikt voor spellen met meerdere spelers. De personages waarmee je kunt spelen zijn ook weer schitterend te noemen, er is alleen (op het uiterlijk na) geen verschil tussen deze humoristische karakters.

Conclusie en beoordeling

None

Ratchet: Gladiator is wat mij betreft geen tegenvaller. Ik vind het gewaagd van Insomniac om eens een andere draai aan het spel te geven. Het resultaat is een leuke game, die nieuwe ervaringen achterlaat. Helaas is niet alles perfect in deze game, zo besturen de voertuigen naar mijn mening slecht en hebben de vijanden een slechte AI. De eindbazen zijn veelste makkelijk te verslaan, dit komt gedeeltelijk doordat de wapens te goed zijn. Wel zijn de wapens erg vet en kun je ze upgraden. Hierdoor zijn de wapens erg origineel. De vijanden mogen dan niet erg slim zijn, ze zien er wel prachtig uit. De humor is er uiteraard ook in deze Ratchet game, anders zou het toch geen Ratchet zijn? Als de singleplayer is uitgespeeld belooft de Online/Multiplayer mode nog vele uren speelplezier!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Veel schiet-actie!
  • Prachtige vijanden...
  • Originele wapens die upgradeable zijn...
  • Humor
  • Leuke Online/Multiplayer mode
  • Minpunten
  • Voertuigen besturen slecht
  • met vreselijke AI
  • waardoor ze te goed worden
  • Eindbazen te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Mad

Reacties

  • Kan dat niet ff allemaal in 1x ofzo. Of moet de reclame wat meer gespreid worden. :P

  • Geweldig, ik ga zelf ook zo'n kaart maken.

  • Geen idee hoe het \"inscannen\" werkt maar ik ga het straks proberen

  • bij het inscannen van de kaart leest de camera gewoon de zwarte barcode aan de rechterzijde thats it =]

  • Het zou idd in één keer overzichtelijker zijn!

  • Lekker dat ze hem zo groot maken dan is je inkt meteen op…

  • lijkkt een spel voor jongeren generatie

  • Staan al die kaarten dan niet op internet?

  • Lol grappig.. Maar waarom uitprinten kan het dan niet via je PC dan gewoonb je cam op je PC richten???

  • @spijkerbroek

    Bij de meeste staat de 360 niet zo dicht bij de pc, maar ik denk dat het wel moet lukken…

  • Die ken ik nog wel van de serie :D

  • Ik vind het allemaal maar raar dat je het via je cam moet uploaden in viva pinata

  • Ik vind het briljant dat je via de cam een personage kunt uploaden in de game.

  • Ik vind het wel geinig idd :) Maar het is veel werk als ik al die kaartjes wil. http://pinataisland.info/viva/Category:Pi%C3%B1ata_Vision_image Hier zijn overigens nog veel meer kaartjes. Veel werk als je ze allemaal wilt gaan scannen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren