1. Assassin's Creed (X360)

Assassin's Creed (X360)

''Wat vind je van de nieuwe Call of Duty?'' “Ja, die lijkt me erg gaaf pap!” ''Of dit spel, Mass Effect, dat ziet er ook mooi uit.''Klopt pap!” Het waren stuk voor stuk prima games die mijn vader uitzocht. Toch waren dat niet de titels die uiteindelijk mee naar huis gingen. Er heerste in de winkel een druk op mij. Ik moest Assassin’s Creed kopen. De Assassijnen hadden mij uitgekozen. Trots als een pauw begon ik aan mijn tocht in de Middeleeuwen.

Toen ik de game in mijn Xbox schoof had ik verwacht om meteen met het zwaard in de hand mensen om te kunnen gaan leggen. Wat kwam ik bedrogen uit zeg. Er waren twee doktoren die maar bleven zeuren over een of andere Animus. Ik was dan ook als een kind zo blij dat ik uit het lichaam van de ontvoerde cocktailshaker kon en verder kon gaan als Altair.

Vooraf verwachtte ik dat ik vanaf het begin mensen aan mijn zwaard kon rijgen. De trailers hadden mij leuke acties getoond en ik was gebrand om die na te spelen. Schijn bedroog echter, het begin viel me tegen. Twee doktoren bleven aan het begin maar zeuren over een of andere Animus. Toen ik uiteindelijk uit het lichaam van de ontvoerde cocktailshaker ontsnapte en verder kon gaan als Altair, was ik als een kind zo blij.

Want ik kon nu écht beginnen aan mijn historische avontuur. Een avontuur waarin ik als Assassijn mensen zou moeten elimineren voor een hoger doel. Dit kan je natuurlijk niet doen zonder informatie over de persoon die koud gemaakt moet worden. Die benodigde informatie zul je moeten verklaren door af te luisteren, verhoor van je vijanden en items die je steelt bij het zakkenrollen. Dat idee beviel mij wel, strijden voor een nobel doel. Wat je als eerste opvalt wanneer je in de beginstad loopt zijn de prachtige graphics. Alles is prachtig vormgegeven en er zijn geen haperingen te bekennen. Wat wel een minder punt is is dat het op sommige plekken in de grote steden erg donker is. Je zwaard is je natuurlijk niet voor niets gegeven en wanneer je besluit om eens een paar bewakers aan te vallen kom je er al snel achter dat het vluchten en het vechten weinig moeite kost. 30 wachters gaan met gemak de boot in tegen je en als je in een hooistapel springt, heeft geen enkele bewaker zin om te zoeken naar een Assassijn in een hooiberg. Dat is een domper, want de wachters kunnen dan nog zo fraai vormgegeven zijn de tegenvallende intelligentie is natuurlijk een hekel punt, een punt dat de adrenaline toch wel weg laat zakken wanneer je voor de zoveelste keer in een hooiwagen gaat liggen.

Naast de indrukwekkende visuals is het geluid een erg sterk punt van deze game. Paarden die hinniken en zwaarden die tegen elkaar aan kletteren. Een minder sterk punt is dat de spreker zich vaak laat overstemmen door geluid in de omgeving, wanneer je net een stedeling hebt gered. Nu is het niet zo hinderlijk want na 2 mensen te hebben gered kan je het riedeltje zo opnoemen. Ik heb al eerder geschreven over het feit dat je bedrogen uitkomt wanneer je verwacht meteen in de tijd van de Assassijnen te kunnen spelen maar wat misschien nog wel hindelijker is, is het feit dat je soms uit je spel wordt gerukt om weer naar die zeurende doktoren te moeten luisteren. Nauurlijk zou het vreemd zijn op die twee personen er de rest van het spel uit te laten maar het zorgt er wel voor dat het magische gevoel langzaam wegebt. Gelukkig heeft die verandering van tijd ook handige bijkomstigheden. Want in de ruimte waar de Animus staat kun je ook dingen doen. Je kunt daar namelijk op de computers van de doktoren inloggen wat handige dingen met zich mee kan brengen.

Alles verloopt ongekend soepel en free-running is heerlijk simpel en houdt de vaart in de game. Het klimmen en klauteren is niet moeilijk omdat er altijd wel punten zijn waaraan je je vast kunt houden. Het is een slimme keuze geweest om dit gedeelte lekker simpel te houden aangezien de steden erg groot zijn en je ze vaak snel wordt doorkruisen.

Helaas hebben veel mensen gelijk dat de game enigszins repetitief is. Zo zul je redelijk vaak missies moeten voorbereiden op dezelfde manier en de zoveelste wachter met de zoveelste combo het leven moeten afpakken. Voor mij persoonlijk is het niet eens zo'n heel vervelend punt omdat ik niet genoeg kan krijgen van de game, dat neemt alleen niet weg dat het gewoon zonde is en dus een gemiste kans op het gebied van variatie.

Conclusie en beoordeling

None

Ubisoft heeft een hoop schoonheidsfoutjes gemaakt in deze game. Die schoonheidsfoutjes zorgen ervoor dat deze game zich misschien niet dé topper van 2007 mag noemen maar weldegelijk een topper. Ondanks dat er redelijk wat minpunten zijn krijgt de game van mij toch het onderstaande cijfer omdat de minpunten inferieur zijn aan de pluspunten.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Setting
  • Gameplay
  • geluid
  • Missies niet al te moeilijk
  • Alles voelt intuïtief aan
  • Minpunten
  • Soms repetitief
  • Wisselende tijden rukken je uit het verhaal.
  • Lage intelligentie van de wachters.
  • Soms donker

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • 2,3 miljoen gaan\\ze denk ik wel met gemak halen. werk je met 400 man duurt het nog fucking lang

  • Dat = Veel =)

  • Geen wonder dat het zolang duurt, met 400 man kun je niets meer overzien qua samenwerking

  • dat je met 400 man werkt betekend nog niet dat je het overzicht verliest. Hier zit een hele organisatiestructuur aan verbonden.

    Maar 400 is en blijft ontzettend veel! Wel mooi om te horen dat ze er alles aan doen om de game ontzettend goed te maken.

  • damn

  • Ik vind dat de verkoopverwachtingen van Capcom van RE5 opvallend laag zijn… of zouden ze dit met opzet doen om de aandelen zo een extra boost te geven, als dit aantal dik wordt overtroffen?

  • 400 man? *Impressief* ;-)

  • @ WiiZzhole



    Inderdaad…

    Want Lost Planet is wereldwijd al 2,1 miljoen keer verkocht.

    En Resident Evil 4 voor de Wii al 1,6 miljoen keer.

    Dus voor mij lijken de verkoopverwachtingen van RE 5 wat aan de lage kant (en zeker aangezien het voor 2 platformen uitkomt).




  • Ik moet nog steeds wennen aan de setting,

    moet steeds denken aan dat wazige Toto lied……



    Maar nieuws als dit is altijd fijn te horen,

    dit wordt een toppertje.



  • 400 vind ik wel erg veel, maar als daardoor de qualiteit beter word vind ik het zeker goed

  • Komt echt wel goed met die game! 400 mensen is echt behoorlijk veel…

  • Zegt me niets. Media Molecule werkt nog met geen 30 man een Little Big Planet. Daar verwacht ik meer van als van RE5.



    De strekking van hetgeen capcom bedoelt is…

    'Luister gasten…we werken met 400 man aan een game dus die wordt fokkin' goed en die moet je dus kopen'.



    Ik had liever gezien en gelezen dat mensen die RESI 4 maakten grotendeels waren gebleven…maar die zijn o.a. vertrokken naar Clover > SEED >Platinum Games




  • Ik koop het spel niet, puur racisme gewoon ! Aaaah, als mijn naam Jack was dan toch ;) ! =D

  • Zo zo, het moet gewoon goed gaan komen met deze game!

  • als het maar goed gaat met de game

  • Damn…

  • Nice………..

  • Succes verzekerd? Waarschijnlijk niet, maar deze game zal zeker niet slecht uit de bus komen. Al zegt het aantal mensen dat aan een game werkt natuurlijk niet alles. Kijk maar bijvoorbeeld naar de plus/minus 20 mensen in Media Molecule die aan LittleBigPlanet werken.

  • Vette game lijkt me! :D Gief!

    Wel veel man idd, als et maar aan me verwachtingen voldoet ben ik al tevreden :) En zoals k tot nu toe gezien heb komt dat best goed :D

  • idd stephan, maar net als die ubi-gasten die naar Kenia gingen!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren