1. Mass Effect (X360)

Mass Effect (X360)

"Er komt eens een tijd waar dr. Phil niks meer is dan een vage herinnering aan entertaiment en waar John Lennon als cult held wordt aanboden; er komt eens een tijd waar Geert Wilders een Belg blijkt te zijn" aldus de geachte heer Nostradamus. Wat meneer niet had kunnen voorzien dat zelfs vóór deze tijd een nieuw spel geboren zou worden, één die miljoenen mensen meeneemt en nooit meer loslaat; Mass Effect, ook wel Massa Effekt in de Nederlandse volksmond. De naam is misschien wel een beetje raar, misschien zelfs vaag verwijzend naar de beleving van het spel, maar maakt deze game zijn beloftes waar? Heeft Master Chief zijn nieuwe rivaal ontdekt, om daarna huilend naar zijn moeder te rennen, hopend op wat morfine om zijn nachtmerries over Playstation 3 fanboys te vergeten? Zo, heb ik gelijk wat controversiele zooi in mijn inleiding gepleurd. Na deze wat raadselachtige teksten, misschien zelfs wat wazig voor menig filosoof, kom ik met de belangrijkste, baanbrekende, ongelooflijk diepe vraagstelling van deze recensie; is Mass Effect het waard?

Mass Effect is het nieuwste zoontje, of voor feministische gamers hier die vinden dat ik vrouwen er ook bij moet betrekken, dochtertje van BioWare. BioWare is ook wel bekend van andere RPG's, zoals Knights of the Old Republic, Jade Empire maar natuurlijk ook een andere ongelooflijk vette game genaamd NeverWinter Nights. Aangezien de ontwikkelaar het spuugzat was geworden om het semi-turnbased vechtsysteem te reimplementeren uit de vorige games, heeft BioWare het à la Gears of War aangepakt met wat RPG elementen. Klinkt simpel, is het niet; het vechtsysteem is namelijk belachelijk diepgaand. Dit mag natuurlijk ook wel, met een diepe game zoals Mass Effect. Diep dit, diep dat, het lijkt wel softporno, maar dat is Mass Effect niet; hij behoort tot één van de grote jongens in RPG wereld. Waarom dan? Waarom is deze game volgens sommige zelfs beter dan de hele FF reeks bij elkaar? Simpelweg om het verhaal, het dialoogsysteem maar natuurlijk ook de uiterst sublieme grafische mogelijkheden van de game.

Zo te zien vond meneer Bush het Midden-Oosten niet genoeg, en voer met zijn ruimteschip naar de planeet Mars. Op deze rode planeet vond de mensheid (ik weet het; een wel érg universeel woord, maar wat verwacht je dan van een game zoals Mass Effect?) een zogenaamde technologie genaamd de Mass Relay die een uitgestorven ras de "Protheans" achter heeft gelaten. Met deze technologie kan men reizen door het melkwegstelsel van punt A naar punt B in enkele seconden. De aarde is natuurlijk helemaal opgefokt door dit net ontdekte fenomeen, en maakt er dan ook onmiddelijk gebruik van. Maar, wat nu de vraag is; hoe is deze technologie op Mars beland, en wie heeft hem achtergelaten? Ga ik lekker niet vertellen, en sluit deze zin dan ook toepasselijk af met hetgeen dat ik in groep zes geleerd heb met het maken van spreekbeurten; "dat moet je zelf maar uitzoeken". Neen, het is niet wat jullie denken; het is niet een o-zo-cliché achtig Star Trek verhaal, integendeel. Door het dialoogsysteem dat Mass Effect met zich meedraagt opent de game een hele nieuwe mogelijkheid om het verhaal aan te passen zoals jij het wilt. Dit systeem werd eerder in games zoals Fable en Knights of the Old Republic nogal zwart-wit afgeschilderd door de ontwikkelaren, maar is in het geval van Mass Effect niets zoals dat. Waar het voorheen keuzes waren tussen one-liners zoals "Silence, I kill you!" en "I love you", komen er nu simpele woorden zoals "Kill him", waarna het er een paar regels tekst worden uitgesproken om jouw gekozen actie te beargumenteren. De replaywaarde van de game is dan ook erg groot, want misschien wil je de ene keer de slechterik spelen terwijl je, zoals ik, de andere keer de aardige gozer wilt uithangen.

Leuk, maar wie is het hoofdpersonage? Jij speelt, door de NPC's genoemde "Commander Shepard" (die je tevens ook een voornaam kan geven,

maar die wordt nooit uitgesproken, dus je zou hem net zo goed Sinterklaas kunnen noemen). Je kan meneer helemaal naar eigen smaak modificeren met behulp van een zeer geavanceerd create-a-character-systeem. Hier kan je ook de achtergrond van je character kiezen, maar je kan ook je psychiatrische profiel selecteren, zoals "Ruthless", waarna je door andere inwoners van het melkwegstelsel daar op aangesproken wordt. Ook kan je net zoals in de andere, meestal klassiekere RPG's, je class kiezen zoals "Soldier". Elke class brengt weer zijn voordelen en nadelen mee, maar is toch erg goed uitgebalanceerd door de heren van BioWare. Het is daarom ook handig om eens goed de mogelijkheden van de game te verkennen. Gelukkig staat onze bikkel (of bikkelarin) niet alleen voor de grootste taken die, altijd leuk om een game te reviewen waarin je het genre kan kiezen, hem/haar opgeven wordt. Shepard wordt namelijk vergezeld door andere inwoners van het melkwegstelsel, ieder met heel zijn eigen emotie en soorten vaardigheden. Dit levert zo zijn unieke, soms erg diepe conversaties op met "the opposite sex". Ook kan Shepard zijn teamgenoten commanderen om bepaalde vijanden aan te vallen, maar hij kan ze natuurlijk ook van de ene plaats naar de andere plaats laten stiefelen. Dit is, raar genoeg, totaal niet nodig; de Al van de NPC's is ongelooflijk hoog, en kunnen dan ook hun eigen boontjes doppen.

Van planeet tot planeet reizen is erg simpel, doch prachtig uitgewerkt dankzij de Galaxy Map. Dit is een overzicht van het melkwegstelsel met verschillende clusters, wat ook wel in het Nederlands gebieden in de ruimte zijn met weer verschillende systems. In elk system bevinden zich weer een paar planeten die bezocht kunnen worden door Shepard en de crew voor sidequests, maar ook leuke spulletjes zoals wapens en diverse armors. Jammer genoeg is er niet heel veel variatie in de planeten; het zijn meestal dezelfde modellen met een ander lakje erover heen. Ondanks dit voegen de sidequests meestal wel iets toe aan het verhaal, en zijn meestal interessant om uit te voeren. De hoofdmissies daarentegen bevatten een groot scala aan verschillende planeten, waarin een prettige variate verwerkt is. Zo zat ik het ene moment op een planeet met een nogal koud klimaat, en de andere keer ijsbeerde ik opeens vrolijk rond op een tropisch oord.

Om even een belachelijk grote overschakeling te maken, waardoor ik waarschijnlijk menig critici op mijn kop krijgt, ga ik over naar het

uiterst sublieme audiovisuele gedeelte van Mass Effect. De beroemde Unreal Engine levert weer prachtige beelden op; werkelijk prachtig. De gezichtsemoties zijn om van te kwijlen en ook de physics zijn benoemenswaardig. Jammer genoeg is er een foutje in het grafische deel van de game, die ik absoluut niet mag overslaan als objectief kijkende recensent; de textures. Het duurt namelijk redelijk lang om deze te laden, en zijn meestal in het begin vooral een mengelmoes van pixels en andere onbeschrijfbaarheden. Met de muziek daarentegen is niks mis mee; vrolijke house en trance deuntjes vliegen door mijn speakers. Een van de grootste pluspunten van de game op audiovisueel gebied zijn dan ook de ingesproken stemmen. Ik kon het dan ook gewoon niet maken om slecht te worden, simpelweg omdat de stemmen zo geloofwaardig ingesproken zijn. Normaal ben ik niet zo'n heel gevoelige jongen, maar Mass Effect legt sentimenteel, verhaaltechnisch en grafisch de lat zo hoog waardoor zelfs ik soms een wauw-gevoel krijg.

Conclusie en beoordeling

Mass Effect is voor mij dé game van het jaar 2007. Alles is zo goed uitgewerkt; je kunt zien dat BioWare er heel veel tijd ingestoken heeft. Vooral het revolutionaire dialoogsysteem heeft mij de doorslag gegeven om deze game zo'n hoog cijfer te geven. Normaal doe ik dat namelijk niet, maar voor een game zoals Mass Effect deel ik deze hoge getallen graag uit, ondanks de minpunten waar ik subjectief gezien niet eens erg veel last van had. Ook audiovisueel is de game prachtig, en ook het verhaal is om van te kwijlen. De game is gewoon zo uitgebreid dat het eigenlijk niet in één recensie valt samen te vatten. In iedergeval kan ik deze game aanraden aan elke RPG liefhebber in bezit van een Xbox 360. Als je als RPGer nog geen Xbox 360 hebt, kan dit misschien de reden zijn om hem aan te schaffen. Toppertje, en stoot zelfs Half-Life 2 de troon af bij mijn beste games ooit.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Subliem op audiovisueel gebied;
  • Prachtig, diep verhaal;
  • Galaxy Map is erg tof;
  • Ongelooflijk geloofwaardig ingesproken;
  • Erg uitgebreid vechtsysteem;
  • Replaywaarde is erg groot;
  • Revolutionair dialoogsysteem.
  • Minpunten
  • Planeten zijn jammer genoeg niet altijd even origineel;
  • Problemen met textures.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • wellicht beter ook, Mercenaries is neit echt van de grond gekomen, pandemic had misschien beter alleenstaand kunnen blijven.

  • was te verwachten, hopelijk hebben ze er rekening mee gehouden.

  • Kon je verwachten

  • Kan alleen maar betekenen dat Take Two nog goede spellen in petto heeft, anders lieten ze zich graag overnemen.

  • Idd, viel te verwachten nu EA zijn interesse heeft verloren in Take Two.

  • Die keldering was te verwachting.



    Zoals er gisteren al werd gezegd doordat veel mensen aandelen hadden gekocht vanwege de overname

  • Viel te verwachten, maar k denk dat Take Two het nog wel een tijdje uithoudt.

  • Geen verrassing imo :).

  • Geen al te best nieuws, maar nog liever dit dan dat EA het overnam.

    Overname zou goed voor de aandelen geweest kunnen zijn, maar slecht voor het bedrijf en de games.

  • Geen verrasing idd…

  • @magnificant: Mercenaries niet van de grond geraakt? Volgens mij heeft Mercenaries 2 juist wel goed verkocht hoor, ik zie het toch in een aantal charts in de top 10 staan. Het is misschien geen topgame geworden maar in de verkopen doet hij het toch goed lijkt mij.

  • @ magnificant: Sommige spellen zijn misschien geen topspellen, maar verkopen wel goed. Dit geldt dus ook voor Mercenaries 2.

  • bijna elk aandeel daalt door de crisis

  • Idd, door de crisis dalen heel wat aandelen op de Amerikaanse markt.

  • Het hoort er nu eenmaal bij.. komt wel goed. Maar moeten ze wel binnen nu en een paar jaar een nieuwe GTA uitbrengen =P

  • Respect voor Take-Two dat ze zich tegen het aanbod van EA hebben geweerd, maar het viel natuurlijk wel te verwachten.

  • Het interesseert me eerlijk gezegd geen donder. Als T2 op de fles gaat, so be it. Wanneer men goede games uitgeeft gaat men niet op de fles. Geeft men baggergames uit, dan heeft men geen bestaansrecht. In een steeds groter wordende markt is het logisch dat er slachtoffers vallen, waarbij er aan de andere kant dubbel zoveel spelers bijkomen.

  • Tja! Dat was te voorspellen.

  • Dit was wel te verwachten. Er waren namelijk ook veel mensen die aandelen van Take-Two gekocht hadden omdat ze dachten dat EA het bedrijf wel zou overnemen.

  • Het komt wel goed met Take Two. :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren