1. Banjo-Tooie (N64)

Banjo-Tooie (N64)

Als we terugkijken naar de geschiedenis van de mens, krijgen we een ingewikkeld verhaal voorgeschoteld. Bij de gamesindustrie ligt dit iets anders. Als we terugkijken zien we niet veel geks, totdat we bij een titel komen waar je puzzelstukjes verzameld, eieren schiet, tegen een lelijke heks vecht, met een vogel rond slaat, maffe minigames speelt en constant wordt gebombardeerd met vrolijke melodietjes! We hebben het over Banjo Tooie, What Else?

Banjo Tooie kent een gezellig thema en voelt lekker knus aan. Vooral als je naar de hoofdpersonages kijkt; een beer (Banjo) en een "soort" vogel (Kazooie). De game speelt lekker weg, en voor je het weet raak je verzeild in een wereld van mysterieuze raadseltjes en country muziek. Zo ben je al gauw tientallen uren aan het zoeken naar opplossingen en natuurlijk puzzelstukjes! Met die puzzelstukjes is het vervolgens mogelijk om nieuwe, prachtige werelden uit te spelen. Het verhaal steekt goed in elkaar, en het spel is verschrikkelijk uitgebreid. De grafische kwaliteit en de ongelooflijk grote werelden zouden toch haast onmogelijk zijn voor de N64? Hoe dan ook, Rare heeft een prachtige game gemaakt.

Als je aan dit grote avontuur begint, zal je al snel een "eindbaasje" tegen komen. Deze is best makkelijk te verslaan, maar zal naar mate het verhaal vordert terugkeren. Na het verslaan van het eindbaasje begint het verhaal pas echt, en kom je terecht in een klein dorpje waar je je eerste schieteieren zult vinden! Kort daarna wordt, door middel van een cutscene, uitgelegd wat er gaande is! Nadat Gruntilda de Heks in Banjo Kazooie (deel 1) onder een steen belandde, is ze daar in deeltje 2 onder vandaan gekomen dankzij haar gemene zusjes. Gruntilda (die spuuglelijk is) wil een schoonheid worden, en de manier waarop ze dit wilt doen is niet bepaald vredeliefend. Dus zullen Banjo en Kazooie opnieuw moeten vechten tegen haar. Nadat je door de eerste paar levels heen bent, zul je een soort transportmiddel kunnen gebruiken. In het begindorpje zul je een gaatje in de grond zien, hier spring je in en Tadaaa; een menu met wereld-keuzes. Dit maakt alles een stuk gemakkelijker, en overzichtelijk. Naarmate je verder komt zul je steeds meer bewegingen leren. Deze zijn onmisbaar in sommige delen, en kunnen ook in niet verplichte delen handig zijn. Het verhaal zit vol verassingen, en gelukkig zit er ook weer een dosis humor in!

De gameplay in Banjo Tooie is lekker simpel gehouden en zo is elk knopje makkelijk te vinden. Eieren schieten gaat soepel en de camera staat ook altijd goed. Hierdoor zie je de mooie omgevingen in het spel en besef je wat een pareltje deze game is. Banjo Tooie kent één moeilijkheidsgraad, maar dat is niet erg. Je bent namelijk een aardige tijd bezig met deze game, en de moeilijkheidsgraad is gewoon precies goed. Bij het maken van combinaties met de knoppen, om moves uit te voeren, is er ook een duidelijke opbouw. Hierdoor zijn deze moves ook makkelijk bruikbaar, en ga je ze ook echt gebruiken. Zwemmen is ook realistisch, zo kun je niet eeuwig onder water blijven en moet je regelmatig zuurstof happen.

De juiste weg vinden in Banjo is ook goed te doen, en zo wordt je stiekem een kant op geduwd terwijl je dit niet eens door hebt! Hier komt wel bij kijken dat er soms onduidelijkheid is en je echt een oplossing moet vinden om bijv. een puzzelstukje te vinden. Heb je dat puzzelstukje eenmaal, dan moet je een schilderij in elkaar puzzelen. Ook dit verloopt soepel, en als het voor de zoveelste keer niet lukt krijg je stiekem hulp van de computer. Ik ben wat minder te spreken over de gameplay in de "FPS-shooter style" minigames. Ik snap het doel van deze minigames sowieso niet, en echt leuk is het niet. Je loopt niet makkelijk en het is onoverzichtelijk. De gameplay in de andere (multiplayer)minigames is wel goed.

Het sfeertje in Banjo is o zo relaxed! Dit komt grotendeels door de originele melodieën. Zo is het muziekje in elk level anders, en op spannende momenten gaan deze melodietjes, vanzelfsprekend, ook wat sneller. De verschillende werelden hebben zo allemaal hun grafische stijltje. Op Jolly Rogers Lagoon is het lekker zonnig, maar op de Kermis is het dan weer pikkedonker. Qua afwisseling wordt deze game nooit saai, er zijn zoveel verschillende dingen te doen. Uiteindelijk komt alles wel op puzzelstukjes verzamelen neer, maar je hebt het gevoel dat je veel meer dan dat alleen doet, en dat is ook zo. Je bent constant aan het verkennen, verkennen en nog eens verkennen! En daarom is deze game ook zo goed, je word in het diepe gegooid en mag het vervolgens zelf uitzoeken.

Bij dat uitzoeken krijg je de hulp van verschillende personages, zo heb je Mumbo Jumbo; een vaag tovenaartje met een skelettenkop. Hij kan alleen in sommige delen van het spel komen, en heeft zo zijn voordelen. Ook heb je "een of andere" waarzegster die op verschillende punten in de game te vinden is. Ga haar wigwam in, spring in "tha pool" (niet om te relaxen) en je zult van gedaante veranderen! Zo zijn er nog meer, niet speelbare, personages in het spel, die je helpen om Gruntilda te verslaan! Nou ja, ik zou zeggen: Leve de Fantasie, Leve Banjo Tooie! (en dat rijmt)

Conclusie en beoordeling

None

Banjo Tooie is in mijn ogen een van de beste games ooit gemaakt. Al bij al zit er ongelooflijk veel variatie in de game, en is duidelijk te zien dat er veel tijd & moeite in deze game is gestopt. Een zeer vermakelijke game, die een goed gevoel achter laat!
10
Score
100
Score: 100
  • Pluspunten
  • Geweldige Sfeer
  • Uitgebreide Werelden
  • Leuk Verhaal
  • Veelzijdig
  • Super Melodieën!
  • Minigames
  • Minpunten
  • De game komt een beetje langzaam op gang

Dit artikel delen

Over de auteur

Mad

Reacties

  • klopt…..?

  • Ja, vind je het gek..eens in de kwart eeuw brengen ze een spel uit. Dan ga je achterlopen ja.

  • Vind ik van niet, ze hebben met Viva Pinata twee mooie spellen gemaakt en daar komt misschien dan Banjo-Kazooie bij.

  • Als ze games uitbrengen zijn het wel games van goeie kwaliteit, dat hij zich nou maar richt op zijn jaarlijkse FIFA, vind ik ook niet van deze tijd :/

  • Dom geklets inderdaad. Nuts & Bolts (ik weiger die idiote NL namen :P) wordt volgens mij best leuk en verfrissend. Platformen en puzzels oplossen met zelf voertuigen bouwen. :)

  • Ik vond Kameo ook niet slecht. Zou zelfs een Gamecube game worden.

  • Ik ben het er mee eens. Kijk maar eens naar de games die Rare vroeger gemaakt heeft:

    Conker's Bad Fur Day

    Banjo-Kazooie

    Banjo-Tooie

    GoldenEye 007

    Donkey Kong 64

    Diddy Kong Racing,

    allemaal tien keer beter dan de meuk die tegenwoordig verschijnt.






  • Rare doet het volgens mij niet verkeerd? PD: Zero was mja best slecht, maar heb mij prima vermaakt met VP en Kameo!

  • We zullen het pas weten na de nieuwe Banzo!

  • Heb me anders wel vermaakt met Kameo en Viva Pinata en dat zal binnenkort ook gaan gebeuren met Boutjes en Moertjes:P

  • Ben het er niet mee eens, Viva Pinata is echt een prachtspel!

  • Ook al ben ik het voor een groot deel met hem eens, vind ik natrappen schijnheilig en hypocriet!

  • haha, peter moore is gewoon een trolletje. attention whore.

  • Wat een onzin… Met zo'n opmerking bewijst hij dat hij er geen enkel verstand van heeft.

  • Waar heeft die Moore het over? Wat een onzin….

  • Een vervolg op Donkey Kong 64 zou het prima doen.

  • Ik vind het nog wel meevallen. Het zijn dan allemaal misschien wel geen toppers, maar toch.

  • Hij heeft gedeeltelijk wel gelijk. Maar toch weet ik zeker dat sommige vervolgen wel aan zullen slaan.

  • Ze hadden bij Nintendo moeten blijven. :)

  • tjaaaa, moete ze maar wat uitbrengen :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren