1. The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (NDS)

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (NDS)

Uitbundige menigtes, overweldigende verkoopcijfers en torenhoge cijfers van de critici. Dit tafereel hebben we de afgelopen jaren keer op keer mogen aanschouwen wanneer er een nieuwe 'The Legend of Zelda-game' in de winkels verscheen. Fans staan steeds weer te popelen om op het fiere ros Epona over de uitgestrekte vlaktes van Hyrule te galopperen en prinses Zelda uit de klauwen van de vijand te redden. Maar wat nu als alle bovenstaande elementen niet in een Zelda-game voorkomen?

Dat maakten we vierenhalf jaar geleden deels mee in The Wind Waker, een avontuur waarin Link zich niet meer op een prachtig paard verplaatste, maar op een zeilboot op zee voer en verschillende eilandjes verkende, in plaats van één aaneengesloten wereld. Het vermoeden werd toen bevestigd dat fans helemaal geen The Legend of Zelda game kochten om met een paard over uitgestrekte vlaktes te galopperen en prinses Zelda te bevrijden. Nee, het ging simpelweg om het grote avontuur dat ze te wachten stond met Link in de hoofdrol. The Wind Waker was een regelrecht succes en Nintendo zet dit door om voor de tweede keer in de geschiedenis een direct vervolg te maken op een Zelda-game: maak kennis met The Legend of Zelda: Phantom Hourglass.

In één oogopslag zie je al dat Phantom Hourglass de magistrale sfeer van The Wind Waker heeft doorgezet. Weer maak je kennis met prachtige, uitgestrekte zeeën en bestrijd je het kwaad op fleurige, kleine eilandjes. Dit alles wordt natuurlijk in de geweldige cartooneske beelden getoond zoals de Wind Waker dat ook deed. De Nintendo DS tovert de mooiste beelden tevoorschijn die je ooit op die handheld hebt gezien en laat Link's betoverende wereld van de twee schermpjes af spatten.

En dit wordt ook nog eens gedaan met de nodige humor! Wanneer er een serieuze discussie gevoerd wordt op de voorgrond, zie je vaak op de achtergrond het karakter Lineback ruziën en vechten met Ciela de fee. Meer van die subtiele grapjes passeren de revue, maar toch weet dit spel de spanning vast te houden. Dit komt met name door een enorm spannende tempel die in het spel verwerkt zit: de Hourglass-tempel.

Dit is namelijk één van de best in elkaar stekende tempels ooit in een 'The Legend of Zelda-game' verschenen. Je zult meerdere malen in deze tempel moeten afdalen, om verschillende zeekaarten te bemachtigen. Deze heb je nodig tijdens je zoektocht naar het gevreesde spookschip. Dit kwaadaardige vaartuig heeft namelijk de vrouwelijke piraat Tetra ontvoerd en Link zou Link niet zijn, als hij niet met zijn schip op weg ging om haar terug te halen.

Dan zeg ik duidelijk bijna, want hoe leuk en origineel de puzzels ook zijn, een aantal die niet gebruik maken van het touchscreen zijn al gebruikt in eerdere Zelda-titels. Hierdoor, en door het feit dat Nintendo de game wat toegankelijker probeerde te maken, heeft het hele spel veel in moeten leveren op de moeilijkheidsgraad. Als gevolg hiervan is het spel ook een stuk korter geworden, want na een uurtje of 20 heb je het hoofdavontuur uitgespeeld. Voor iedereen die echter alles uit een spel wil halen, zijn er nog tal van kleinere eilandjes te ontdekken in het spel, met als persoonlijk hoogtepunt ‘Uncharted Island’, dat een van de leukste puzzels verbergt ooit in een game verschenen.[p]Helaas heb je ook de kleinere eilandjes na een redelijk korte tijd allemaal bezocht. De speelduur van The Legend of Zelda: Phantom Hourglass kán echter stukken worden verlengd door de online multiplayer, waarbij de ene speler als Link objecten moet verzamelen en daarbij wordt gehinderd door een andere speler. De meeste mensen kopen dit spel echter toch voor de singleplayer en hoe goed de multiplayer ook in elkaar kan zitten, het blijft gewoon niet interessant genoeg. Gelukkig is de éénspelermodus ook het deel waar Nintendo op vertrouwde en hier kan ik ze niet genoeg voor bedanken. Phantom Hourglass is misschien niet de beste Zelda-game ooit, maar nog steeds ontzettend vermakelijk. ">

[p]Dan zeg ik duidelijk bijna, want hoe leuk en origineel de puzzels ook zijn, een aantal die niet gebruik maken van het touchscreen zijn al gebruikt in eerdere Zelda-titels. Hierdoor, en door het feit dat Nintendo de game wat toegankelijker probeerde te maken, heeft het hele spel veel in moeten leveren op de moeilijkheidsgraad. Als gevolg hiervan is het spel ook een stuk korter geworden, want na een uurtje of 20 heb je het hoofdavontuur uitgespeeld. Voor iedereen die echter alles uit een spel wil halen, zijn er nog tal van kleinere eilandjes te ontdekken in het spel, met als persoonlijk hoogtepunt ‘Uncharted Island’, dat een van de leukste puzzels verbergt ooit in een game verschenen.[p]Helaas heb je ook de kleinere eilandjes na een redelijk korte tijd allemaal bezocht. De speelduur van The Legend of Zelda: Phantom Hourglass kán echter stukken worden verlengd door de online multiplayer, waarbij de ene speler als Link objecten moet verzamelen en daarbij wordt gehinderd door een andere speler. De meeste mensen kopen dit spel echter toch voor de singleplayer en hoe goed de multiplayer ook in elkaar kan zitten, het blijft gewoon niet interessant genoeg. Gelukkig is de éénspelermodus ook het deel waar Nintendo op vertrouwde en hier kan ik ze niet genoeg voor bedanken. Phantom Hourglass is misschien niet de beste Zelda-game ooit, maar nog steeds ontzettend vermakelijk. ">

Conclusie en beoordeling

None

Een perfecte mix van puzzel-, actie- en avontuurelementen kom je tegenwoordig nog maar weinig tegen en daarom is het ook zo knap dat The Legend of Zelda: Phantom Hourglass hem dit wel flikt. Je kunt natuurlijk wel zeuren over de moeilijkheidsgraad, de lengte en het niet zo goed werken van de rolbeweging, maar door alle pluspunten zijn deze minpuntjes gewoon niet relevant. Het magnifieke gebruik van het touchscreen op alle vlakken en de geweldige audiovisuele presentatie maken alles, maar dan ook echt alles goed. Een betere game op de Nintendo DS zul je maar moeilijk vinden.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Gebruik van het touchscreen
  • Audiovisueel fantastisch
  • Gameplay geweldig
  • Erg leuke voorwerpen
  • Minpunten
  • Rolbeweging werkt niet goed
  • Voor Zelda-maatstaven te kort en te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • WoW reigns supreme.



    Ze hadden AoC ook veel te vroeg uitgebracht, het was meer een betaalde beta.

  • Ach jah, er zijn tegenwoordig zoveel MMO's dat het moeilijk is om zelf een goeie te maken. Vooral met de populariteit van WoW, niemand kan dat zomaar veranderen.

  • en Warhammer die ook nog eens vandaag uitkwam, de grote concurrent van AoC!

  • Warhammer schijnt zoals verwacht ook behoorlijk tegen te vallen.

  • zal wellicht iets te maken hebben gehad met het feit dat AoC een groot bugfest was bij release (niet eens beta waardig te noemen zo erg was het) en dan doodleuk constant verkondigen dat het een groot succes was en dat er werd gewerkt aan content.



    Terwijl het spel letterlijk voor 50% gewoon niet eens draaide (top systemen of low lvl systemen het maakte geen bal uit wat je in je computer had zitten)

    top video kaarten van ATI die niet of nauwelijks werkte met het spel wat ze later probeerde te patchen waardoor de nvidia gebruikers opeens weer problemen hadden etcetc zo ging (en gaat het nog steeds) maar door.



    en zo leuk is het spel niet eens.. lineair, zoning, eindbazen die niet correct werkten en/of niet eens dood konden gaan, niks dropte kwa items of na een patch veel te veel.. de lijst is werkelijk eindeloos.

    En dan doodleuk lezen in de patchfiles dat ze de boobs van de female characters gecorrigeerd hadden. :')



    Slechte priority patch list + 0 mensen bij de Q&A die de patches testen.



    Ben blij dat ik gestopt ben en hij zag de bui blijkbaar ook al hangen.









  • Ik ga vandaag of morgen wel Warhammer proberen, ziet er tot nu toe wel goed uit!

  • Ach ja groot gelijk schiet niet op als je zelf geen vooruit gang boekt.

  • Als ie ooit nog op de Xbox 360 zet er dan geen maandelijkse kosten aan vast dan verkoopt het gelijk stukken beter! ;)

  • Helaas.

  • Ochja je kan niet alles hebben. Toch is het niet leuk om met een slecht gevoel ergens op terug te kijken.

  • Ik vond het toch nooit echt een superspel.

  • Als ie ooit nog op de Xbox 360 zet er dan geen maandelijkse kosten aan vast dan verkoopt het gelijk stukken beter! ;)



    TJa dat word het een duur geintje en is zon bedrijf binnen de kortste keren failliet he :)

  • het is moeilijk om in deze tijd een goede mmo neer te zetten.

    AoC vind ik geen slecht spel het kwam alleen te snel uit, en het moet dan nog is concurren met mmo's als WAR en WOW.

    misschien da tik dit spel over een paar maandjes weer probeer.

  • ik wil niet veel zeggen maar aoc is echt een heel vet spel en drm is er ook aan het begin al een 8 1/2 aan gegeven, trouwens wanneer komt de volgende rencensie??

  • Speel nu warhammer, ook wel een vette sfeer in het spel, AoC heeft me nooit zo aangesproken.

  • LOTRO staat nog sterk zonde van AoC



    maar WoW valt niet te overtreffen maar mijn vraag is: Hoe lang houden ze het vol na WotLK? Of klopt het dat er achter de schermen gewerkt wordt aan Warcraft IV?

  • Ach ja, het is ook niet makkelijk als je kindje in elkaar word gebashed en word verlaten door de community. Ik vind het nog steeds jammer dat die game te voreg uit kwam want hij had zo veel potentie.



    Maarja Warhammer saves the day, ookal zitten er nog wat kleine bugs in (wat niet meer dan normaal is bij een MMO) is hij zeker aangenaam en moddervet en zeker in RvR!

  • Geplaatst op 18 september 2008 om 11:48

    Warhammer schijnt zoals verwacht ook behoorlijk tegen te vallen.





    Dan blijf je lekker wow spelen ;)



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren