1. Musashi: Samurai Legend (PS2)

Musashi: Samurai Legend (PS2)

Stel je eens voor, je wordt op een dag wakker en ziet dat je in een bos bent. Je hebt geen auto met TomTom dus je weet niet waar je bent, laat staan hoe je er weer weg moet komen.Er prikt iets in je zij en je ziet een zwaard aan je riem zitten. Ook kom je erachter dat je een T-shirtje zonder mouwen draagt, je onwijs grote handen hebt en dat je je enorm lange haar als een bruidsjurk achter je aan sleept. Je loopt een stukje verder over het bospad, en komt uit bij een meer. Aan de rand daarvan staat een oude kat met een ooglapje op en wandelstok in zijn poot. Dit kan niet gekker worden, denk je. Dan begint de kat ineens wat tegen je te praten. In wat voor gekke wereld ben je nu weer belandt?

'Dit is de wereld van de Mystics,' zegt de kat. 'Jij bent Musashi en je bent opgeroepen door Mycella, de prinses van het volk de Mystics. Je bent hier om de Mystics te redden van Gandrake, de kwaadaardige president die nu aan de macht is, samen met zijn ministers en zijn leger van de duisternis. Hij heeft Mycella ontvoerd, net nadat ze de jou heeft opgeroepen. Ik ben Mew, je leermeester in de vechtkunst der samurai. Je zwaard heb je kennelijk al gevonden. We moeten zo snel mogelijk beginnen met je training, voor het te laat is en alle Mystics gevangen zijn genomen door Gandrake en zijn onderdanen. Je hebt geen tijd te verliezen...'

Mew geeft je een training over hoe je een goede samurai wordt. Eerst een paar oefeningetjes als springen en met je zwaardje slaan, waarna het echte werk kan beginnen, namelijk het vechten. Het is real-time, dus niet eerst een lange wachttijd voordat er eindelijk een slap gevechtsscherm geladen is, maar gewoon meteen in dezelfde omgeving het aan de stok nemen met de opduikende vijanden. Met je zwaard hak je de vijanden in honderden stukjes, wat aardig goed verloopt. Elke keer als je een vijand raakt, zie je meteen hoeveel schade hij heeft opgelopen. Dit aantal is meestal een beetje hetzelfde, als je de eerste keer negenentwintig schade toebrengt, zal het de volgende keer wel ook zoiets zijn. Als je een vijand hebt verslagen krijgt je meestal wel iets, bijvoorbeeld een bolletje dat je HP of je MP een stukje herstelt, of wat geld. HP is zoals jullie waarschijnlijk al weten het leven van onze samurai, als dat op is ben je dood. MP is war anders, het is bedoeld voor speciale aanvallen. Hier kom ik later nog op terug. Met het geld kan je natuurlijk betalen. Na een aantal vijanden te hebben verslagen ga je een level omhoog. In het begin gaat dit nog aardig snel, maar daarna zal het steeds moeilijker worden en zal je veel langer moeten trainen voordat je weer een level omhoog gaat. Een groot voordeel aan een level omhoog gaan, is dat je zelf kan bepalen welk onderdeel je het meest verbeterd. Zo kan je bijvoorbeeld je Strength samen met je MP extra goed verbeteren. Dit geld ook voor alle andere combinaties van de statistieken van Musashi. Als je dit niet doet, gaat je level ook niet omhoog.

Na dit deel van de training leer je hoe je moet klimmen. Na veel klimwerk eenmaal aangekomen op de nieuwe plaats van bestemming leer je hoe je mensen en vijanden moet optillen. Dit zal je in het vervolg van het spel nog veel nodig hebben, en ik ben daar ook eigenlijk best wel blij mee, er is dan een beetje afwisseling en je hit veel meer dan met de zwaard. Dan kom je uit op een open plak. In het midden daarvan staat een groot soort zwaard in de grond geprikt. Je trekt het uit de grond en zwaait er wat mee. Volgens Mew lag dit zwaard, de Great Oar, bij je toen hij je vond in het bos. Je leert een speciale aanval ermee en verslaat wat vijanden. Voor de speciale aanval heb je dus de MP nodig. In de loop van het spel vind je nog meer zwaarden die ook allemaal hun eigen speciale aanval hebben. Dan komt het laatste onderdeel van de training: aanvallen kopiëren. Dit klinkt heel raar, maar ik zal het uitleggen. Musashi kan zich op zijn vijanden concentreren, als de vijand een blauw bolletje op zijn buik krijgt kan je aanvallen van hem leren, als je geen aanvallen van hem kan leren komt er geen bolletje. Als Musashi goed genoeg geconcentreerd is op zijn vijand kan het kopiëren beginnen. Als de vijand aanvalt verschijnt er op een gegeven ogenblik een uitroepteken en stopt de tijd. Hierbij moet je snel reageren en op de vierkanttoets drukken. Dan verschijnt er een scherm met een opdracht, bijvoorbeeld heel veel op de vierkanttoets drukken of op de cirkeltoets indrukken. Doe dit en voila, weer een nieuwe aanval geleerd! Er zijn een groot aantal van deze aanvallen verkrijgbaar, en hierdoor krijgt het spel een hogere replay-waarde. Sommige zijn handiger dan anderen, en je zal keuzes moeten maken welke aanval je selecteert om te gebruiken, want er zijn lang niet genoeg knopjes voor.

Na deze training kan het werk gaan beginnen. Je gaat op pad en komt al snel iets tegen: een kist! Je maakt hem open en vindt iets waarmee je nog niets kan, maar je bewaart het toch maar. Na weer een salvo van vijanden verslagen te hebben kijk je uit over één recht stuk baan, waar geen einde aan lijkt te komen. Gelukkig (en heel toevallig) staat er een motor, klaar voor gebruik. Je trapt het voertuig op zijn staart en racet weg. Onderweg kom je nog een groot aantal vijanden tegen die je, vanaf je motor, kan verslaan. Dit soort trajecten met voertuigen als motors en vreemde vliegmachinenes zal je nog wel meer tegenkomen in het spel. Na de lange rit met een leuk muziekje kom je uit bij een enorme toren. De weg ernaartoe wordt door zeker vijftig vijanden geblokkeerd, die je stuk voor stuk moet verslaan. Erg moeilijk is dit niet. Je komt de toren uiteindelijk in en vindt de ontvoerde Princes Mycella. Voor een heel korte tijd heb je haar gered, maar dan komt Gandrake ook. Hij neemt de prinses weer in beslag en stuurt een eindbaas naar je toe, waarop je je lekker kan afreageren. De prinses is dus weer weg en je hebt geen idee waar ze is. Je gaat dus maar weer terug naar Mew. Hij laat je dan toe tot de Antheum, een gigantisch vliegend raar beest. Op zijn voorhoofd staat een stad met de o zo originele naam Antheum. Hier ontmoet je de koning en de koningin. Na een eindeloos gesprek kan je eindelijk weer je gang gaan. In de stad Antheum zijn allemaal verschillende winkels en dergelijke. Zo kan je bij de bakker lekkere broodjes kopen en in een trainingscentrum nog een keer een aantal eindbazen verslaan. Nog lang niet alle winkeltjes zijn open. En groot aantal Mystics hebben zichzelf namelijk opgesloten in een bol, uit angst voor Gandrake. Alleen Musashi kan met zijn zwaarden de bollen openmaken, en de figuurtjes zullen je vaak goed van dienst kunnen zijn. Vanaf hier kan je ook naar nieuwe levels komen.

Het is je misschien al opgevallen maar de game is in manga-stijl getekend. Ik vind dit een groot pluspunt omdat ik het een erg leuke tekenstijl vind. Vooral de personages zijn erg goed gemaakt, aan de omgevingen mag soms nog wel wat geknutseld worden. Het intro-filmpje is een rasechte anime, je zit echt naar een tekenfilmpje te kijken, maar dan wel een korte. Dit vind ik ook een goed teken, ze hebben veel aandacht aan de echte manga-look van het spel gewerkt. Met de soundtrack is ook niks mis, vooral bij het berijden van de vaak onbekende voertuigen is het een erg leuk muziekje. In het spel kan je soms een beetje vastlopen, maar de oplossing ligt dan vaak heel erg dichtbij. De speelduur van het spel is niet zo heel erg lang, de gemiddelde gamer kan hem denk ik wel in minder dan twaalf uur uitspelen. De replay-waarde is ook niet erg hoog, buiten de aanvallen die je nog kunt verzamelen is het niet erg aantrekkelijk om het spel nog een paar keer over te doen. Ook doordat er geen multiplayer in zit, krijg je de neiging niet om het spel eens uit de kast te halen.

Conclusie en beoordeling

None

Musashi: Samurai Legend is naar mijn idee een aardig goede game, ondanks dat bijna niemand hem kent. Het hack 'n slashen is erg leuk in deze game, de tekenstijl is leuk, er komt een samurai in voor, je kan aanvallen kopiëren, goeie soundtrack, wat wil je nog meer? Ondanks dat is het spel heus niet perfect ofzo. Doorat er geen multiplayer in zit, die ik graag had willen zien, de omgevingen soms niet even mooi zijn en de replay-waarde niet erg hoog is, is het dus geen topper.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Leuke tekenstijl...
  • Muziek
  • Samurai!
  • Lekker hack 'n slashen
  • Aanvallen kopiëren
  • Minpunten
  • maar moet soms beter afgewerkt worden
  • Replay-waarde
  • Spel duurt niet echt heel erg lang
  • Geen multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Doet me denken aan het gratis spelletje Stick Soldiers. Was ook zeer vermakelijk, alleen speel je alleen tegen computer gestuurde tegenstanders.

  • Sounds good, misschien eens in de gaten houden

  • Heb de demo van OPM :]

  • vet voor de fans

  • Klinkt vet!

  • leuk alles het Gratis is te downloaden

  • Klinkt best wel leuk. Leuk voor ze :)

  • We zullen wel zien wat het wordt. Ik heb alleen nog nooit een echte goede PSSgame gezien

  • nahhh niks voor mij XD

  • Ik ga eerder furrr R&C: Quest For Booty 8)

  • lol klinkt goed!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren