1. Naruto: Rise of a Ninja (X360)

Naruto: Rise of a Ninja (X360)

Naruto is van oorsprong een mangaserie die de laatste jaren een ongelooflijk grote fanbase heeft gekregen. De gelijknamige animéserie heeft de populariteit van deze hyperactive-knucklehead-ninja alleen maar vergroot. Nu, een aantal films en ondermaatse games verder, ligt Naruto: Rise of a Ninja in de winkels. De alom bekende en geprezen ontwikkelaar Ubisoft was de architect van dit project. Is deze licentiegame van Ubisoft een sterke constructie?

Om allereerst een fundering te leggen voor mijn oordeel, vertel ik jullie over de basis van het spel, het verhaal. Het zal geen verrassing zijn dat deze game de grollen en grappen van Uzumaki Naruto verhaalt. Naruto is een ninja in wording, wonende in het dorp Konoha. Hij is vanaf zijn geboorte veracht en gehaat door zijn dorpsbewoners, omdat er een demon in hem huist. Terwijl hij opgroeit probeert hij zich keer op keer te bewijzen, maar faalt dikwijls genadeloos. Ubisoft heeft ervoor gekozen dit relaas te vertellen middels cutscenes uit de animé. Dit is meteen één van de leukste onderdelen van Naruto: Rise of a Ninja. Door het gebruik van deze scènes is het spel een feest van herkenning voor fans en ook een mooi visitekaartje voor Naretards. Het valt alleen tegen dat ze erg kort op elkaar gemonteerd zijn en dat daarom (leuke) dingen worden overgeslagen. Dat zal voor fans minder erg zijn, aangezien zij waarschijnlijk weten wat er gebeurt in die weggelaten stukken. Maar voor niet-fans kan dit verwarrend zijn en het verhaal gehaast doen overkomen.

Dit gehaaste geldt tevens voor het algehele spel. Als speler word je door de ene opdracht na de andere gejaagd, en heb je na ongeveer twaalf uur de eindcredits voorbij zien rollen. Dat is behoorlijk kort. Vooral als je bedenkt dat het spel zich afspeelt in de eerste 80 afleveringen en dat elk van die afleveringen, minus het introliedje, gemiddeld negentien minuten duurt. Voor zover ik weet is het product van 80 X 19 toch een stuk meer dan 12 X 60. Echter, het spel is uitgebreid genoeg, ondanks de korte speelduur. Naast de centrale missies zijn er namelijk nog een hoop klusjes te klaren voor de bewoners van Konoha. Tevens kun je deelnemen aan verschillende races en de deugniet Konohamaru uitdagen voor een intensief, spannend, veelvergend, heroïsch en bovenal komisch potje verstoppertje... Maar ach, je kunt ook no- Hé, dit is wel een erg brede fundering! Laten we maar eens gaan kijken of de steunpilaar genaamd gameplay wel stevig op zijn plaats staat.

In essentie bestaat deze pijler uit verschillende elementen. Te weten, beat ‘em up- en platformelementen. Deze combinatie blijkt uitermate geslaagd. Feitelijk hop je in het platformgedeelte van gevecht naar gevecht, die uiteraard het beat ‘em up-gedeelte vormen. Het vechtsysteem is absoluut niet zo uitgebreid en uitgediept als dat van een Dead or Alive of Virtua Fighter. Daarentegen is het simpel, snel en ontzettend leuk. Het is namelijk mogelijk om de bekende Jutsu’s uit de manga- en animéserie op je tegenstanders los te laten. Deze speciale ninja-technieken zijn, enkele uitzonderingen daargelaten, per personage uniek. Ze zijn simpel in gebruik, en als je ze activeert, krijg je een mooi geanimeerde quicktime-event voorgeschoteld. Wat dan een kleine domper kan zijn, is dat er maar een gering aantal jutsu’s beschikbaar zijn. Ieder speelbaar personage heeft er welgeteld twee, op uitzondering van Naruto, Sasuke en Rock Lee.

Zoals al eerder aangegeven werd, bestaat de schoorzuil van dit spel uit meer dan één element. Welnu, de drukkracht die op deze pilaar rust, wordt naast het vechtelement ook door een platformelement gedragen. Dit element vormt de connectie tussen de verschillende gevechten en opdrachten. Zo kun je in en om Konoha vrijelijk rondrennen en -springen. Er zijn zelfs zogehete Boomactie sequenties waarbij je steeds sneller van boom naar boom moet springen, om zo bij het volgende gebied te komen. Naarmate je meer jutsu’s leert, kun je trouwens op nóg meer plaatsen komen. Voor deze speciale technieken is trouwens een aanzienlijke hoeveelheid chakra essentieel. Hoofdzakelijk omdat de sterkere jutsu’s een hoop meer chakra behoeven. Deze krachtigere varianten zijn ook nodig, want gedurende het spel vereisen missies steeds meer vaardigheden. Daarnaast wordt het zoeken naar munten (die tevens nodig zijn voor de meeste upgrades) er een stuk gerieflijker op. Gelukkig verveelt het platformen nooit. Telkens kom je wel iets nieuws tegen of stuit je op een onverwachts gevecht. Met de gegevens verzameld en beoordeeld in deze en de voorgaande alinea, kunnen we concluderen dat de steunpilaar gameplay stevig op z’n plaats staat en van sterk materiaal gemaakt is.

Nu we de basisonderdelen gezien hebben, gaan we over naar het luxueuze gedeelte van deze constructie. Dit spel is namelijk een pronkstuk wat betreft visueel vertoon. De architect Ubisoft heeft, volledig in stijl van de anime, de omgevingen zo mooi en zo realistisch mogelijk gemaakt, en de personages tot leven gewekt in een prachtig cell-shaded jasje. Het komt er droog op neer dat de personages zo in een stripboek passen en de omgevingen in een Monet kunnen staan, maar zo abstract is het niet. Vooral niet omdat het geheel er waarlijk betoverend uitziet. De texturen zijn scherp, de kleuren zijn fel en gezamenlijk maakt dit de beelden uitermate uitnodigend. De muren en het dak van dit bouwwerk zijn dus ook om af te likken, maar zijn ze ook geluidsstil? Niemand wilt toch dat gezever van die drachtige bejaarden van hiernaast aanhoren? Thans, dat neem ik aan. Maar helaas, de wanden en overdekking laten constant muziek, geleuter en omgevingsgeluiden door. Alhoewel, zo erg hoeven we dat niet te vinden. Over de leuke en aanstekelijke muziek hoeven we niet te klagen; de goed ingesproken en interessante dialogen zijn ook niet storend en bovendien zijn de natuurgeluiden uitermate sfeergevend. Waarom vragen we dan om geluidsstilte als het zo leuk kan zijn?

Hebben we wel iets om over te klagen? Tijdens onze analyse van dit spel hebben we pas drie ietwat zwakke schakels kunnen vinden. Helaas stuiten we nu op het vierde, maar tevens laatste mankement van Naruto: Rise of a Ninja, het aantal speelbare ninja’s. De elf personages die je kunt gebruiken in de multiplayermodus zijn wel ontzettend leuk om mee te spelen, maar de wereld van Naruto bevat véél meer interessante vechters dan hier speelbaar zijn. Echter, de beschikbare ninja’s zijn erg goed uitgebalanceerd en zijn daarom de reden waarom de multiplayer zo verslavend is. Iedereen kan met zijn of haar favoriete personage de ander proberen te verslaan, zonder bang te zijn dat zijn opponent misschien sterker is. Dat is volledig afhankelijk van de vaardigheden van de speler. De vechtpartijen en toernooien waar je online in kunt deelnemen zijn daarom simpel om te doen, maar toch uitdagend om te winnen. Het kan dus met recht gesteld worden dat de multiplayer een goed gevormde schoorsteen is op de sterke fundering, de brede steunpilaar en de prachtige muren en het dak van Ubisofts nieuwste bouwwerk!

Conclusie en beoordeling

None

Ontwikkelaar Ubisoft heeft bewezen dat ze ook een ervaren architect kan zijn. De bouwplannen van Naruto: Rise of a Ninja zijn namelijk goed getekend en uiteindelijk uitstekend verwezenlijkt. Het funderende verhaal mag dan kort zijn en zo nu en dan te snel verteld zijn, het steekt gewoon geweldig in elkaar. Tevens blijkt de gameplay een ijzersterke pijler en zijn de wanden prachtig geanimeerd. De muren laten zelfs prachtige geluiden de constructie binnen. De finishing touch staat er in de vorm van een erg leuke schoorsteen genaamd multiplayer. Helaas zijn er niet erg veel personages beschikbaar en zijn hun jutsu’s niet allemaal even uniek. Maar uiteindelijk maken die paar mankementen in het ontwerp niets uit. Het totaalpakket Naruto: Rise of a Ninja is namelijk een prachtig spel dat van mij nog vele vervolgen mag krijgen! Kopen Tebayo!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Prachtige graphics
  • Uitstekend verhaal…
  • Geweldige gameplay
  • Authentiek geluid
  • Verslavende multiplayer
  • Minpunten
  • dat voor Naretards te snel verteld wordt.
  • Ietwat weinig jutsu’s
  • Weinig speelbare ninja’s

Dit artikel delen

Over de auteur

Jules Schlicher (Eind)redacteur InsideGamer. Speelt graag alles, maar komt aan veel te weinig toe, en gaat dus maar door aan Fable en The Witcher 3. En vooral Xbox-games. Limburgse zaligheid sinds 1991.

Reacties

  • Mooizo, eindelijk eens duidelijkheid. Nu nog informatie over het pakket zelf!

  • hoera geld verspillen beetje onodig als je het mij vraagt de kans is groot dat je een paar blokken of huizen of een stad bij komen na 5 dagen spelen heb je het ook weer gezien blijft een pot nat

  • Mooie tijd :)

  • na 5 dagen spelen heb je het ook weer gezien blijft een pot nat

    Full-games genoeg waar je het na 2 dagen al gezien hebt dus zo slecht zou ik dat dan niet noemen.

    't Zall me alleszins benieuwen.

  • Zeker nice, vraag mij af hoe groot het is.

  • Ik was blij dat ik eindelijk de game had uitgespeeld en verder kon met een nieuw spel.

    Vice City blijft het beste en San Andreas volgt.

  • Lullig alleen voor de Xdoos. Maar dat slap geen-datum-gedoe begint wel heel irritant te worden.

  • Geef gewoon een datum en klaar, weet ik ook waar ik aan toe ben. datum van het nieuwe xbox dashboard ben ik ook wel benieuwd naar…



    ik hoop op een extra stadsdeel met nieuwe characters en missies, en wat nieuwe achievements?

  • tof:d

  • ben benieuwd, wil echter wel de inhoud weten!

  • Ben zelf een beetje klaar met GTA IV, vind het niet heel erg interresant meer.

  • Wordt ook tijd dat de update komt, heb het wel een beetje gehad met het rondlopen in dezelfde stad hele tijd…

    Voor kerst is wel een mooie tijd :)

  • Yeah! (3

  • Ik kan me niet voorstellen dat hier nog mensen op zitten te wachten. Toen ik GTAIV speelde, vond ik het op het laatst wel erg eentonig worden met de missies en speelde ik de verhaallijn alleen nog maar door om hem uitgespeeld te hebben.

  • Pff heb het spel zelf nog niet eens uitgespeeld (teveel party mode gespeeld)… Dus op nog meer missies zit ik iig niet te wachten.

  • Ben zelf een beetje klaar met GTA IV, vind het niet heel erg interresant meer.



    Ik ben wel benieuwd maar ik sta niet te springen van opwinding.. Ik hoop gewoon dat die DLC niet gewoon 1 laatste missie is ofzo :-D

  • ik hoop op een soort platteland net als in san andreas. Lekker met je motor (of auto):P op het platteland rijden:):D

  • we zien het wel

  • ik hoop op een soort platteland net als in san andreas. Lekker met je motor (of auto):P op het platteland rijden:):D

    Hadden we daar even toch wel boer hans gemist zeker? :-) Waarom geen traktor? ^^

  • Oh boy, cant wait, de missies, verhaallijn en tussenfilmpjes van GTA IV vond ik echt meesterlijk, meer van dat.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren