1. Assassin's Creed (PS3)

Assassin's Creed (PS3)

Volgens je opdrachtgever is je slachtoffer te vinden in het Willy´s Snacks om de hoek. Eenmaal aangekomen bij de plek van bestemming spring je via een auto op het dak van de eettent. Je kijkt door het raampje en ziet de desbetreffende persoon nietsvermoedend genieten van zijn Patatje oorlog. Je keert om, springt het dak af en loopt rustig de patatzaak in. Je bestudeerd de omgeving goed en langzaam krijgen jouw vingers grip om het pistool wat goed verborgen zit onder je riem. In een flits trek je het pistool en richt je het op het slachtoffer, na drie schoten in z´n rug duw je het pistool terug in je broek en ren je Willy´s Snacks uit. Ruw duw je alle mensen die in de weg lopen opzij, achter je hoor je de sirene een politiewagen. Vlug spring je via een lantaarnpaal het dak op van het gemeentehuis, sprint zo snel mogelijk weg van de plaats van het misdrijf en gaat angstig opzoek naar een goede schuilplaats.

Leap of faith

Jeruzalem, 1191 In de tijd van de derde kruistochten. jij, AltaÏr, kijkt uit over heel Jeruzalem vanuit de hoogste toren. Na een sprong van pakweg 100 meter beland je ´zacht´ in een hooiberg en na even bij te zijn gekomen loop je er, zonder teveel aandacht te trekken uit. Een groep vrouwen die waterkruiken op hun hoofden vervoeren lopen voorzichtig in groepjes rond. Voorzichtig geef je ze een zachte duw zodat de doorgang vrij komt en je rustig doorloopt. Je kijkt om je heen, de stad is vol van de mensen en iedereen doet zijn eigen ding. Niemand lijkt een beetje zinloos heen en weer te lopen zoals we dat kennen uit de GTA-reeks, bij de enige plek waar je Jeruzalem verlaten kan versperd een groep soldaten de doorgang. AltaÏr kijkt om zich heen en ziet net een groep monniken voorbijkomen die zich langzaam naar de uitgang voortbewegen. Voorzichtig voegt hij zich bij hen, dankzij zijn witte gewaad is AltaÏr moeilijk te onderscheiden van de gelovigen en komt dan ook zonder problemen buiten de dikke muren van Jeruzalem terecht. Eenmaal buiten gekomen ben je vrij om te gaan en te staan waar je maar wilt. Je springt op een paard die daar gestald staat en rijdt weg, op naar Damascus. Onderweg kom je vele mensen tegen die terug of weg van Jeruzalem gaan, dit zijn er pakweg 50 en laten dan ook duidelijk zien dat dit een echte next-gen game is. Draaf je te snel met je paard voorbij (je hebt in totaal drie snelheden)dan zal de menigte opzij springen en de soldaten waarschuwen die dan op hun beurt de achtervolging inzetten. Je geeft het paard een stevige trap op zijn achterwerk die daardoor een flinke vaart en zo laat je al snel de soldaten achter je.

Iets wat Assasin's Creed onderscheid van andere games is dat alles wat je doet invloed heeft op de manier hoe mensen op jou reageren. Toon je onbeschoft gedrag, zoals mensen ruw opzij duwen of zomaar een dak op klimmen, dan zegt de menigte daar wat van. Ergens op klimmen, wat ik voor het gemak maar Free-runnen noem, is lekker makkelijk gehouden. Door simpelweg R1 en kruisje in te drukken, klimt, klautert, hangt en springt AltaÏr op een ongelooflijk realistische manier. Niet alleen het free-run gedeelte is makkelijk gehouden, maar ook ontsnappen van groepen soldaten en het vechtsysteem zijn zo simpel als wat. Als je achtervolgd wordt door soldaten, omdat je agressief was tegen je medeburgers of als ze hebben gezien dat je een collega vermoord hebt, moet je zo snel mogelijk een veilige plek opzoeken. Je kunt alleen van een veilige plaats, zoals een hooiberg of een groep monniken, gebruik maken als je het metertje wat links onderin beeld staat geel is. Als je nog in het zicht bent van de soldaten zal het metertje rood knipperen, het doel is dus om ze zo snel mogelijk afschudden door bijvoorbeeld snel op een huis te klimmen en op de daken verder te vluchten. Heel gemakkelijk ben je helaas niet van achtervolgers af, ze zullen als apen achter je aan blijven gaan totdat je te ver uit het zich bent en kan AltaÏr zich snel in het hooi kunt verbergen. Helaas is wegrennen niet altijd een optie, omdat er bijvoorbeeld teveel soldaten om je heen staan en ze je, zodra je probeert een dak op te klimmen ruw naar beneden trekken.

The big quick time event

AltaÏr kijkt vluchtig om zich heen en ziet zo´n zes soldaten om zich heen staan, door het rumoer dat de menigte maakt voegen er zich zelfs nog enkele andere bij de groep. AltaÏr valt aan met zijn zwaard, maar word geblokt zodat het zwaard niet door de desbetreffende persoon heendringt. Een andere soldaat valt je aan, de rest wacht voorzichtig af. De soldaten vallen bijna nooit in groepen aan, zodat AltaÏr ze rustig één voor één kan afslachten, met wat mooie combo’s hakt hij de slachtoffers tot kleine stukjes soldatenvlees. Sommige wachters kijken angstig toe en nemen soms zelfs de benen. Nu er geen soldaten meer overgebleven zijn, kan AltaÏr ongestoord naar boven klimmen, om een veilige plek op te zoeken en zo de soldaten de gebeurtenis doen vergeten.

Het combosysteem in Assasin's Creed vind ik moeilijk te vergelijken met een andere game. Het is niet zo diepgaand als God of War of Ninja Gaiden, maar brengt het er ook niet zo makkelijk vanaf zoals de turn-based

gevechten in Final Fantasy. In het begin kan je alleen van het vierkantje gebruik maken, maar naarmate het spel vordert leer je steeds meer nieuwe knoppen combinaties. Het zal echter nooit echt uitdagend worden, wat mede komt door het feit dat als je in een gevecht met een grote groep soldaten verzeild raakt ze altijd netjes op hun beurt wachten om het gevecht te beginnen. Desalniettemin vind ik dit combat-systeem een hele goede toevoeging aan de game en het heeft me dan ook nooit verveeld. Dit komt vooral door de mooie tussenscènes. Als AltaÏr bijvoorbeeld een counter-attack (kwestie van goed timen) uitvoert, zal hij zijn slachtoffer op fantastisch goed geanimeerde wijze om het leven brengen, de hangt manier waarop hangt af van de situatie. Nog veel vetter is het als je te paard een grote groep soldaten tegenkomt en ze eerst omver rijdt en daarna, terwijl je op het paard zit met een zwaard kort en metten met ze maakt. Paardrijden heb ik bijna nog nooit zo dicht in de buurt van de werkelijkheid gezien. Het realisme druipt er gewoon vanaf, zoals ik al eerder zei, heeft je paard drie snelheden (normaal, draven, galop) waarvan de laatste de aandacht van de soldaten trekt. Galopperen doe je regelmatig, omdat je vaak grote afstanden moet afleggen om een missie te beginnen. In elke stad zit namelijk een bureau die je vraagt om iemand om te leggen. Geen normale burger, maar een belangrijk persoon in de maatschappij. Natuurlijk zal de stad in lopen en de desbetreffende persoon omleggen Assasin's Creed wel erg kort maken, daarom zijn er submissies waarvan je er altijd een aantal moet volbrengen. Denk hierbij aan het afluisteren van mensen, zakkenrollen of een bepaalde soldaat omleggen. Ik vind het jammer dat Ubisoft het niet erg gevarieerd heeft gemaakt en daardoor worden de submissies als snel saai. het is helaas wel verplicht om er een aantal te volbrengen, anders kun je het uiteindelijke slachtoffer niet bereiken bij gebrek aan informatie. Gelukkig zijn deze missies niet bijzonder lastig en je hoeft ze dan ook vrijwel nooit overnieuw te doen. Een stuk leuker wordt het als je genoeg informatie bij elkaar gesprokkeld hebt om de hoofdmissie te starten, er zijn er in totaal negen en in tegenstelling tot de submissies genoeg gevarieerd. Over deze missies wil ik nog niet teveel kwijt, want dat zou de hele ervaring verpesten.

The final Kill

Het bureau zei dat het slachtoffer te vinden was bij de ziekenboeg midden in Jeruzalem. Rustig loopt AltaÏr er naar toe, de doktor weet hier niks vanaf dus haast heeft hij niet. Als AltaÏr uiteindelijk bij een stel melaatsen aankomt ziet hij een aantal ‘doktoren’ een man slaan. Ze trekken de aandacht en een grote menigte, waaronder AltaÏr komt er bij staan. De poort gaat open en een met bloed besmeurde doktor komt naar buiten, AltaÏr hart gaat wat sneller kloppen. Hij staat nu bijna oog in oog met zijn doel. Nadat de doktor een kort en onvriendelijk gesprek heeft gevoerd met de afgeranselde man. Geeft een behoorlijk bloederige opdracht en loopt hij terug naar de ingang en geeft het bevel de poort af te sluiten. Het tafereel is voorbij en de menigte loopt langzaam weer weg. AltaÏr kijkt naar de poort, deze word nu bewaakt door twee soldaten. Het is duidelijk dat hij hier geen kans maakt. AltaÏr loopt weg en na lang zoeken vind hij een andere ingang. Hier liggen nog veel meer zieke mensen. Zijn slachtoffer heeft een onverstaanbare discussie met een andere doktor. Voorzichtig loopt AltaÏr naar de twee mensen toe en doet zijn best hun aandacht niet te trekken. Hij concentreert zich nu volledig op zijn doel en haalt zijn verborgen mes onder zijn gordel vandaan. Drie, twee, één meter en bespringt het slachtoffer die op zijn beurt razendsnel zijn zwaard trekt, AltaÏr tegenhoud en tegen de grond aan smijt.

Toen Ubisoft deze game maakte, was waarschijnlijk het doel een zo min mogelijk deprimerende game te maken. Hiervoor zijn ze met vlag en wimpel geslaagd, want ook de negen ‘eindbazen’ zijn niet bijzonder uitdagend. Ik vind dat persoonlijk niet erg, ook al ben ik zeker geen casual gamer en vind ik uitdaging toch wel een belangrijk aspect van de meeste spellen. In deze game echter is alles zo goed afgewerkt, dat het nooit gaat irriteren en je het gewoonweg vergeet dat Assasin's Creed wat simpel is. Je zou deze game alleen al moeten halen om het supergeslaagde Free-runnen en de prachtige omgevingen, want dat heeft nog geen één game zo mooi en goed gedaan.

Conclusie en beoordeling

None

Assasin's Creed is een mijlpaal in de gamegeschiedenis. Alles in deze game is top uitgewerkt en geeft aan hoe een next-gen hoort te zijn. Elke Playstation 3 bezitter moet dit spel kopen en proeven hoe het is om een huurmoordenaar te zijn. Geloof me, nadat je deze game gespeeld hebt hoop je dat het mogelijk was om terug te keren naar de tijd van de kruistochten om dit allemaal zelf mee te maken.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • prachtige omgevingen
  • animaties
  • vechtsysteem
  • free-runnen
  • verhaal
  • Minpunten
  • sub-missies te eentonig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • vet,.

    alleen de artwork is weer net zo lelijk als megaman 1;)

    zit echt te wachten op deze game…

  • vetste…artwork….ever! (btw, GOTY!)

  • vetste…artwork….ever! (btw, GOTY!)

    Zeker…



    Must Have…


  • Typisch Japans met zon NES cartridge :P Niet echt mijn keuze

  • zou mooi geweest zijn als die NES cartrige het echt zou doen op de NES.

    Vind dit wel uber retro.

    Een pixelart artwork zou ook leuk geweest zijn

  • Waarom ziet meneer megaman er zo oud uit op die artwork= Was dat bij de eerste NES-delen ook zo op de dozen getekend?:p

  • Spel lijkt me niet zoveel aan, maar wel een origineel idee om een NES-cartridge weg te geven. :)

    Was waarschijnlijk eerder geïnteresseerd geweest als het in New Super Mario Bros./Wario Land: The Shake Dimension-stijl was geweest.

  • Origineel…



    Wordt wel een leuke game dit, denk ik.

  • VERDOMME ik wil een EU release datum zien!!!

    Verder coole presskit.

  • Artwork is altijd leuk, maar doe mij het spel zelf maar:P.

  • Man wat een jonkies zeg!



    Die art op het doosje/cartridge is juist zo gemaakt om dat retro gevoel terug te halen.



    Was voorheen eigenlijk altijd zo!



  • Leuke Press-kit! Ziet er lekker retro uit. :)



    Typisch Japans met zon NES cartridge :P Niet echt mijn keuze

    NES is nooit uitgekomen. Daar hadden ze de Famicon en die hadde ook andere cartridge dan de NES.


  • leuk hoor

  • very nice….

  • Zozo, maar niks voor mij. Ik vind Mega Man wel vet, maar ik heb in deze tijd wel wat leukers kunnen vinden om te spelen.

  • Ziet er enorm vet uit! Voor de MegaFans zeker een must :)

  • Damn! Deze zou ik dus écht graag willen hebben!

  • Hebbe hebbe hebbe! Mega Man roeleert!!

    En wat een vet artwork, beter kan gewoon niet!

  • Ik was altijd mega man in millenium super heroes xD

    Mooie set!

  • Schitterend idd, die foute boxart van vroeger.



    Voor diegene die het niet weten, vroeger zagen megaman covers er vreselijk uit. Wie had ooit gedacht dat een spel met zoon slechte cover een gigantische serie met meer dan 100 !!! games zou worden.



    Voorbeelden van heel erg foute en slechte art van vroeger:



    megaman 1: http://chaosrexmachinae.files.wordpress.com/2007/09/megaman1.jpg

    megaman 2: http://image.com.com/gamespot/images/bigboxshots/2/563442_58990_front.jpg



    Anyway heel erg leuk maar ik heb er geen geld voor over. Een poster hiervan, die zou ik wel kopen.








Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren