1. Dementium: The Ward (NDS)

Dementium: The Ward (NDS)

Stel je voor: je zit opgesloten in een duistere ziekenhuiskamer en je komt voor een beslissende komt te staan.

Blijf je lekker in je bed, of riskeer je het te ontsnappen met een sleutel op de grond?

Dementium: the Ward is een First Person Shooter voor de Nintendo DS, met een heftig survival horror thema.

We zijn allemaal bekend met Amerikanen die proberen een 3 demensionaal spel voor een handheld te maken met dezelfde graphics

als op die leuke Xbox. Het resulteert meestal in een pixelige zooi waarbij we de voorgrond niet van de achtergrond kunnen scheiden.

Renegade Kid, de ontwikkelaar van Dementium wijkt af van dit beeld: hun eerste NDS spel wordt een creatie van geweldig detail, met een 3d engine die

elk ander NDS spel ver overschrijdt. Het spel loopt met 60 beelden per seconde, waarbij men niet spreekt van een pixelsoep gemaakt door iemand

die normaal pixeltaart bakt. Dit spel is bijna een levend bewijs dat Renegade Kid geboren is voor NDS spellen.

Een bijzonderheid aan dit spel is iets wat je zelfs in de meeste FPS spellen op een next-gen console niet ziet:

het wapen dat in de hand wordt gehouden staat niet als een apart plaatje in de hoek van het scherm, maar beweegt helemaal vrij.

Hierbij staat het richkruis ook nooit precies in het midden van het scherm. Dit voegt een geheel nieuwe graad van realisme toe tot het spel.

Bij het afvuren van het pistool (het eerst vuurwapen dat je in het spel vindt) is er sprake van een perfect gerenderde blowback: de slede schiet naar achteren en weer terug

als het wapen wordt gevuurd. Bij het vuren wordt het pistool ook niet helemaal stijf gehouden, maar is er te merken dat we wel degelijk met terugslag te maken hebben.

Het thema 'survival horror' wordt in dit spel zeker niet verwaarloosd. Het is stil, donker, en elk moment kan je aangevallen worden door een krijsend, chirurgisch verpest experiment waarbij je je helemaal kapot schrikt. Ook is dit een spel waarbij je zuinig moet zijn met de wapens: van elk wapen vind je er maar één, ze liggen dus niet voor het oprapen op de grond. Om een nieuw wapen te krijgen moet je soms een raadsel oplossen. Zo moet je voor de shotgun, het tweede vuurwapen dat je krijgt,

een cijferslot ontgrendelen waarbij de code kan worden gevonden met behulp van de lijken in de vorige kamer. Voor een elektrische zaag moet je drie sleutels vinden die door het level verspreid zijn. Voor de sniper rifle moet je drie stukken van een foto vinden waar 6 cijfers in zijn gekrast. Als je deze wapens wilt hebben zul je dus eerst een hoop tijd moeten besteden aan het oplossen van het raadsel, maar je kunt ook de kortste weg nemen en tevreden zijn met wat minder bescherming. De andere wapens behoren meestal toe aan een vermorzelde bewaker: hiervoor hoef je geen raadel op te lossen.

Elk wapen in Dementium: the Ward heeft een unieke eigenschap: het pistool is een simpel wapen dat geschikt is voor praktisch elke vijand, de shotgun is wat langzamer maar wel sterker, de zaag is erg krachtig, maar niet geschikt voor kruipende vijanden, het machinegeweer is snel maar minder sterk en dus geschikt voor een hoop zwakkere vijanden, en zo is ook het combat-aspect in het spel heel mooi uitgewerkt. Zoals de variatie in wapens te bewonderen is zijn de vijanden ook uiteenlopend. Zo heb je een reusachtig soort bloedzuigers, mensen waarbij de benen zijn geamputeerd en zuur over je spuiten, en als ergste een soort banshees; afgehakte hoofden met een opgezwollen tong en dichtgenaaide ogen die keihard gillen, wanhopig om je vlees eraf te eten.

Geen spel is natuurlijk perfect, en zo heeft zelfs dementium een fix aantal minpunten: er zijn vier eindbazen, waarvan er twee terugkomen om wraak te nemen.

Een ervan, de 'Cleaver', een gezwollen man met een ongelooflijk vleesmes, een injectienaald en een misvormd hoofd, kan met 6 simpele schoten door het hoofd vermoord worden. Bij een andere, een gestoorde man in een rolstoel die je probeert met je te spelen door gasgranaten naar je toe te gooien en je te penetreren met een gatlinggun aan zijn arm, is het hetzelfde geval (hoewel deze tijd lijkt te rekken door voor je weg te rennen). Deze zijn dus veel te makkelijk. Als de eerste eindbaas op wonderbaarlijke wijze terugkomt hoef je alleen maar een lift in te gaan. Hij zal proberen naar je toe te lopen maar is te breed voor de deur. Je hoeft je niet af te vragen of dit was wat de makers in gedachten hadden, zo zag het er namelijk niet uit.

Een ander minpunt is het savesysteem: steeds als je door een deur een andere kamer in gaat wordt het spel gesaved, waar je dus geen controle over hebt. Als je doodgaat kom je niet bij een zo'n savepunt of bij een checkpoint, maar moet het gehele level van het begin af aan worden gespeeld. Dit is uitdagend, maar soms wel erg frustrerend.

Aan het eind van het spel zien we dat het hele avontuur een droom was die je had terwijl een gemaskerde chirurg in een duistere kamer je hersens aan het opereren is. Waarschijnlijk is het idee dat als je zou sterven in het spel de operatie mislukt zou zijn. De droom die je hebt is gebaseerd op de werkelijkheid (wat er buiten die droom is gebeurd). Je zit namelijk in een mentaal kliniek omdat je je vrouw hebt vermoord. In het spel kom je een paar keer een mysterieus klein meisje tegen die in werkelijkheid je dochter is. De chirurg, die toevallig ook de laatste eindbaas en de 'Bad Guy' in het spel was, zegt aan het eind van het spel: prepare for phase two ('bereid voor op fase 2). Dit wijst er dus op dat er niet alleen een tweede deel aan de operatie komt, maar ook aan het spel. Als de minpunten eruit worden gehaald kan dit een topper worden.

Conclusie en beoordeling

None

Dit spel is zeker weten een must have voor de nintendo ds. zeker als je fan bent van survival horrors. Het is een mijlpaal onder de Nintendo DS spellen. Helaas is het spel niet te koop in Europa, dus voor alle Nederlanders alleen speelbaar als je een R4DS hebt.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • buitengewone graphics
  • fantasierijk verhaal
  • bevat alles wat je van een survival horror wil hebben
  • survivalhorror kenmerken keurig uitgewerkt
  • erg eng
  • Minpunten
  • misschien wel iets te eng
  • save systeem
  • eindbazen
  • dood = level opnieuw (slecht save-systeem dus)
  • waar moet ik heen?

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Or see an other hero do so…. euhh.. Whut ?!

  • Deze had ik in augustus al ergens gelezen, toen waren ze officieel al bekend gemaakt. Toch leuk… ;)

  • Hmmz…dit zijn nou leuke achievements! Ten minste niet van die no-life achievements, deze kan iedereen halen, door Fable 2 op een normale manier te spelen!

  • Co-op, m'n waarde Baartjuh. Ze stimuleren co-op play, zodat de achievements ook in multi-player te behalen zijn.

  • Geestig!

  • The Hunter (6). Veel leuke achievements, grotendeels ook te doen :).

  • Zin in :D



    The hunter is inderdaag erg lache :P Weet niet of ik dat wel kan!:$

  • Duurde even maar hij staat er :)



    Zijn inderdaad wel aardige achievements. Verder niet heel bijzonder maar je bent er wel even mee bezig.

  • Zitten veel leuke achievements in. Voor deze kan ik iig extra mijn best gaan doen.

  • it's a list, big list… :P

  • Lekker veel achievements!

  • aan Baartjuh:



    ze willen niet dat je naar die achievements toe gaat spelen, terwijl je datgene wat je ervoor moet doen niet wilt. bijv. je moet alle lichaamsdelen (behalve wat je niet te zien krijgt) tatoeëren, maar jij wil helemaal geen tatoes, dan moet je iemand vinden die dat wel wil. snappie ut een beetje?

  • aan Baartjuh:



    ze willen niet dat je naar die achievements toe gaat spelen, terwijl je datgene wat je ervoor moet doen niet wilt. bijv. je moet alle lichaamsdelen (behalve wat je niet te zien krijgt) tatoeëren, maar jij wil helemaal geen tatoes, dan moet je iemand vinden die dat wel wil. snappie ut een beetje?



    Het houdt gewoon in dat je deze achievements ook in co-op kan halen ;)



  • Nou daar ben je wel even mee bezig. Zijn er iig heel veel.

  • Leuke achievements!

  • Hoezo veel achievements? :D

  • Aah vet, ik voel nu al dat dit weer een 1000/1000 voor mij wordt!



    Heb er zin in.

  • The Hunter is gaaf :) Ik wil die game echt hebben!

  • Dit stond begin augustus al in de Fable club maar volges mij was t toen nog niet officieel bekendgemaakt dus eigenlijk ook wel weer logisch dat t er nu staat…



    Maar er zitte absoluut vette bij: En voor de mense die denke dat ze t snel kunne hale

    The Ruler of Albion = Amass a 2.5 million gold real estate empire, or be there when another Hero does - 100

    Dit wordt n hele lastige :p



  • Vet, zeker ook die achievements met co-op! :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren