1. Portal (PC)

Portal (PC)

Vrijwel alle gamegenres adoreer ik, maar er is eigenlijk één zwart schaap in de familie. Dit schaap, het puzzelgenre wel te verstaan, weet mij op geen enkele manier te boeien. Het gebrek aan actie verbleekt alle mogelijk positieve punten aan het genre, waardoor ik principieel puzzelgames afwijs. Eén game ontglipt aan die regel. Een tijdje geleden maakte ik namelijk kennis met “The Orange Box” en één van de games die in het pakket verpakt zat was “Portal”. Zal dit spel eindelijk mijn negatieve gedachtegang over het genre kunnen stoppen?

Al na enkele minuten Portal gespeeld te hebben, schiet bij mij een gedachte binnen dat dit geen puzzelspel kan zijn. Valve, de makers van Half-Life, zorgen er namelijk voor dat Portal als een First Person Shooter oogt. Gebaseerd op de veelal geprezen Half-Life-engine krijg je een geheel voorgeschoteld wat in het niets lijkt op het saaie beeld dat ik had van puzzelgames. Wat zorgt er echter voor dat Portal niet vergelijkbaar is met mijn stereotype van puzzelgames?

Hoogstwaarschijnlijk kun je deze vraag het beste beantwoorden door te wijzen naar de verbijsterende gameplay. Die woordkeuze lijkt misschien ietwat vaag, als je bedenkt hoe simpel het eigenlijk is. Je hebt in het spel namelijk een “portalgun” tot je beschikking, waarmee je twee portalen kan schieten. Door in de ene portal te stappen, kom je bij de andere portal er weer uit. Doordat je de portalen op diverse plekken kunt plaatsen, is het mogelijk om onmogelijke plaatsen te bereiken. Er geldt trouwens ook dat hoe sneller je in de ene portal springt, hoe sneller je uit de andere portal vandaan komt. Hierdoor kun je soms wel metershoge sprongen maken, waardoor je met onmogelijke acties een afgelegen plaats kunt bereiken. Het gevoel dat zo’n simpel gameplay-element geeft, kun je het beste zelf ervaren. Toch moet gezegd worden dat de toepassing magnifiek is en het spel alleen hierdoor al geslaagd is.

De puzzels worden tevens op zo’n manier gebracht dat ze constant uitdagend blijven. Soms lijkt er echter geen oplossing te vinden. Totdat je opeens een muurtje spot, wat ineens de oplossing dichterbij brengt. Hoe onmogelijk de levels soms ook lijken, altijd is het haalbaar. Doordat puzzels onmogelijk lijken, wordt het spel enorm uitdagend en indirect heeft het daardoor ook een verslavende werking.

Gelukkig wordt je niet zomaar voor de haaien geworpen, maar leer je langzaam om het maximale uit je vaardigheden te halen. In de eerste levels volsta je met een enkele handeling zonder tijdsdruk. Als het spel verder vordert, zul je veel handelingen moet maken en ook nog eens op het juiste moment. Dit lijkt moeilijk, maar doordat je dus langzaam leert hoe alles werkt, zal het zelfs voor de meest hersenloze gamer mogelijk zijn om het spel uit te spelen.

Op het gebied van gameplay zit het dus wel goed met Portal, maar dat is nou eenmaal niet enige dat een goed spel kenmerkt. Gelukkig valt te melden dat het spel op andere gebieden ook prima in orde is. Grafisch ziet het er fantastisch uit en ook op het gebied van geluid klinkt het als muziek in de oren. Een leuke toevoeging aan het spel is GLaDOS, een robotstem die je door het spel leidt. De toepasselijke uitspraken toverden diverse malen een gulle glimlach op mijn gezicht. Met name de uitspraken over hoe lekker de cake wel niet was, zorgden voor een lach. “Een cake?” Ja inderdaad, een cake. In het begin van het spel wordt je namelijk een stukje cake beloofd, mits je de opdrachten goed uitvoert.

Portal is een prima spel, waardoor je bijna zou vergeten dat het niet allemaal goud is wat er blinkt. Oftewel, ook het beste spel kent zijn minpunten. Helaas ontkomt ook Valve’s pareltje hier niet aan. Je hebt het spel namelijk binnen een middag uitgespeeld. Dit is veel te kort, maar gelukkig is er nog een mod-community die met enige regelmaat nieuwe maps uitbrengt.

Conclusie en beoordeling

None

Dat Portal gekenmerkt wordt door het nadeel dat het spel te kort duurt, is eigenlijk alleen maar positief. Portal brengt namelijk gameplay die je versteld zal laten staan. Het spel is uitdagend, doch niet onmogelijk en wordt ook op een grappige manier gebracht. Ik beschouwde puzzelgames altijd als saai, maar sinds mijn eerste aanraking met Portal weet ik wel beter. Portal is een heerlijke vernieuwing die iedereen eens uit moet proberen.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Verbijsterende gameplay
  • Uitdagend
  • Lage instapdrempel
  • GLaDOS
  • Minpunten
  • Korte speelduur

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wat een zouteloos stukje tekst. Maar wellicht leuker voor de fans van Warhammer. ;)

  • Warhammer boeit me niet ik zou toch voor de warrior priest gaan :)

  • ik zou voor de high elf gaan :)

  • ziet er gewoon weer uit als 1 van de tig wow achtige games

  • maar dat zal het waarschijnlijk niet egt worden.

    ik heb dan wel geen game-pc maar tog lees ik het, ik hou wel van dit soort spellen.

  • Die Warrior Priest ziet er vett uit zeg! :D

  • Ik hou het maar bij een Resto Druid xD

  • BM hunter for the win :D

  • High Elf Archmage, sowieso heeft die al de beste actie-screen :P

  • De Archmage natuurlijk.

  • Ik zou voor de High Elf gaan.

  • Zoiezo een Dwarf maar wat weet ik nog nie.

  • rune priest of zealot FTW

  • Ik vind de beschrijvingen van de classes echt maar half werk, zo kocht door de bocht.

    Speelt degene die het heeft geschreven de game wel?

  • Leuk al die info, maar het spel is niet voor mij weggelegd.

  • Geweldig spel :D!

    Speel he dagelijks :P

    Ik zou voor de Chaos Zealot gaan alsk zou willen halen.

    DESTRUCTION FTW! :)!

  • Warrior Priest is meer een support class! Shaman hebben heel goede HoT's, Zealots zijn ook wel lekker om mee te spelen en de rest moet ik nog uitproberen



    gisteren ook een Bright Wizard begonnen en ik moet zeggen, ze doen lekker hun Pyromane Jobje! Veel damage in no time, maar wel kut dat je jezelf soms ook aanvalt, net zoals de Sorceress

  • zealot rules

  • ik ben de warrior priest. Heb het spel en speel het al vanaf het begin.

  • Ik wil alleen weten of alle classes een beetje soepel spelen. Dit was voor mij de succes factor van WoW en de grootste failure van AOC. Kun je redelijk snel uit de voeten en zit er een redelijk tempo in het uitvoeren van je acties?



    Voorbeeld:

    In AOC gebruik ik een directional hit, hier lijkt wat lag in te zitten. Ik sla niet meteen. In wow is dit vaak automatisch, lijkt misschien interessant dat je elke slag zelf moet doen en kan bepalen vanaf welke kant je slaat maar als je nadenkt zie je dat dit na 100 tegenstanders nogal irritant kan worden.

    Dan komen de combo's, je start een combo en dan moet je weer even wachten voor je kan beginnen met de eerste hit voor die combo. Tussen elke hit moet je weer wachten. Als je eindelijk klaar bent heb je je tegenstander tijdens die combo al vaak geraakt en dan pas doe je je combo. Dit kan dan ook nog eens een cast zijn waar je weer een paar seconden op moet wachten. In WoW druk je een skill in en met enkele speciale uitzonderingen gebruik je deze meteen (tenzij de skill niet kan worden uitgevoerd natuurlijk omdat je b.v. verkeerd staat). Enkele skills die zet je aan en worden vervolgens uitgevoerd op de volgende slag van de auto hit.



    Hoe is dit in Warhammer vraag ik me af? Ik ben enthousiast begonnen met AOC om vervolgens zwaar teleurgesteld na 2 van m'n 4 gratis weken al af te haken. Dus heb geen zin om dit nog eens te doen.




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren