1. Ratchet & Clank: Tools of Destruction (PS3)

Ratchet & Clank: Tools of Destruction (PS3)

Vanaf het moment dat Ratchet zijn behaarde tenen in het goudgele zand zet, weet je het al: grafisch wordt dit een pareltje van formaat. Goed geanimeerde vijanden, mooie omgevingen, degelijke framerate en lekker soepele gameplay. De grote vraag is natuurlijk of dat wel genoeg is, na de vele R&C; games die tot nu toe zijn uitgekomen mag je toch wel enige vernieuwing verwachten? Uitdaging genoeg dus voor ontwikkelaar Insomniac Entertainment, want je mag toch verwachten dat ze na de leerschool die Resistance: Fall of Man heet, met iets heel nieuws aankomen. Of toch niet?

Insomniac's laatste Ratchet & Clank-game, Ratchet Gladiator, was voor mij en vele anderen een kleine teleurstelling, dus het geruststellend om te weten dat deze Tools of Destruction terug gaat naar de roots van de reeks. De balans, die in Gladiator bijna alleen maar gevechten waren is weer volledig hersteld. 60% combat en 40% puzzel is wat de Ratchet & Clank-fans (waaronder ik) willen. Over het verhaal wil ik zo weinig mogelijk vertellen, want het laat meer vragen dan antwoorden achter.

The Ratchet & Clank movie

Zoals we van R&C; gewent zijn ziet alles er weer fantastisch uit. Elke planeet is de gevaarlijke ruimtereis meer dan waard. Ik vergat steeds dat ik een game zat te spelen, want door het nieuwe HD-jasje zie je bijna geen verschil tussen Cutscénes en in-game. Alles leeft in de steden en de look van de wereld en zijn vele vijanden is kleurrijker dan ooit in de R&C; geschiedenis. Een prachtomgeving is één zaak, ze moet natuurlijk ook bevolkt worden door boeiende characters. Diegene die ik nooit zal vergeten is Tachyon, de laatste overblijver van de Cragmites, een op zijn zachtst gezegd nogal moorddadig ras. Tachyon heeft het op de Lombaxen gemunt, waarvan Ratchet toevallig de laatste overlevende van is. onze harige vriend is dus het middelpunt van de belangstelling. Redenen zat dus om wat ruimtereisjes rond de meest uiteenlopende planeten te maken.

I won't fly with Motion-sensing

Zoals elke Playstation-only titel bevat ook Tools of Destruction een aantal gameplayelementen waarbij gebruik wordt gemaakt van de motion-sensing mogelijkheden. Het zweet brak me uit, want bij de gedachte aan miskleunen zoals Lair moet ik al spontaan overgeven, maar in tegenstelling tot de meeste andere titels is deze toevoeging eerder een verrijking dan een beknotting van de gameplay. Zo moet je bijvoorbeeld springen uit je ruimteschip en je controller zo kantelen dat je alle raketten ontwijkt die op je af komen vliegen. Dit zijn overigens niet de enige momenten waarop je het luchtruim verkiest. Zo krijgt Clank als je wat verder bent in het spel vleugels en moet je door middel van je Sixaxis door hoepels manoeuvreren. Behalve in de lucht, gebruik je ook de Sixaxis-functie bij het kraken van Security Panels. Daarnaast zal je ook nog lasers bedienen, Tornado’s sturen en je ‘ass shaken’door de controller te kantelen. Uitdagend zal het allemaal niet worden, maar dit is toch een fantastisch voorbeeld van het goed gebruiken van de Motion-sensor.

Maar bovenal

De Ratchet & Clank-reeks mag dan wel geëerd worden voor zijn indrukwekkende graphics en fantastische gameplay, de ziel van deze reeks is en blijft de humor. Met de supergrappige Cutscénes laat hij alle andere games ver achter zich. Alle personages (en dat zijn er nogal wat) zijn stuk voor stuk memorabele caracters waar je gegarandeerd om moet lachen.

Helaas is het niet alleen koek en ei, want de game is ondanks de rijke variatie aan gameplayelementen niet echt vernieuwend. Levels zijn op enkele kleine zijpassages na vrij lineair en veel plaatsen die je in de achtergrond ziet zijn niet te bereiken. Ik wil niet zeggen dat free-roaming een verplicht nummertje is, maar de wondermooie planeten schreeuwen gewoon om bezocht te worden. Ook het systeem van wapenselectie is naar mijn idee niet accuraat genoeg, wat soms nog wel is deprimerende gevolgen kan hebben. Per ongeluk een discobal in plaats van een rocket launcher kan vervelende momenten opleveren. Na ongeveer zes uur gespeeld te hebben valt de game te veel in herhaling, zo moet je piratendeuren openen door een dans-minigame. Ik kan je zeggen dat het na de tiende keer niet leuk meer is en hoop je dat die klote-deur vanzelf open gaat. Op de laatste drie planeten zijn er grote veldslagen, maar deze zijn niet intens genoeg om lang te kunnen boeien. Krijg nu niet het idee dat de game slecht is, want Tools of Destruction is een toonbeeld van afwerking en heeft alles in huis om de platformliefhebber warm te maken. Ook al ben je geen fan van R&C;, moet je deze game toch in huis halen, want dit is gewoon de beste en de mooiste game op de Playstation 3 tot nu toe, en dat wil toch wel wat zeggen.

Conclusie en beoordeling

None

Ook al ben ik van mening dat graphics niet de belangrijkste aspecten zijn van games, kan ik niet anders zeggen dat ik nog nooit zo'n mooie game heb gezien. Je gelooft gewoonweg niet dat die beelden in-game zijn. Naast de graphics is de gameplay ook dik in orde, helaas is er haast geen vernieuwing ten opzichte van de vorige delen en dat neem ik Insomniac Entertainment toch wel een beetje kwalijk.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • humor
  • animatiefilm-achtige graphics
  • actie
  • Geslaagde Sixaxis-functies
  • Minpunten
  • Geen grote vernieuwingen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Het is ook gewoon geen geld meer…

    Ik heb er 2x zoveel voor moeten neerleggen toen ik hem 2 jaar geleden kocht.

    Die Red ring of death schrikt dus blijkbaar ook weer niet zoveel af, zelf heb ik trouwens die ring nog geen 1x gehad, alleen 1x overhitting met 2 lampjes.

  • Voor die prijs kun je hem ook niet laten liggen.

  • @undeadmonkeyNL: waarschijnlijk omdat meer mensen hem hebben gekocht :P



    ik kocht het premium pack nog voor 350 ;(

  • Windeieren. :')

  • Het is ook gewoon geen geld meer…

    Ik heb er 2x zoveel voor moeten neerleggen toen ik hem 2 jaar geleden kocht.

    Die Red ring of death schrikt dus blijkbaar ook weer niet zoveel af, zelf heb ik trouwens die ring nog geen 1x gehad, alleen 1x overhitting met 2 lampjes.



    dat probleem had ik ook. Maar mooi voor microsoft :)



  • Er is genoeg bewijs dat xbox360 beste platform is. :)

  • Een Xbox360 Elite voor 250 euro, zelfs ik ga er één halen binnenkort. En heb bewijst niet dat het het beste platform is, het is het goedkoopste platform. :)

  • Ik heb er inmiddels 2 staan, ideaal voor upscalen van dvd's naar HDTV :-)

  • xbox 360 for live ( xbox live) :)

  • @ sith

    Ik heb ook de eerste generatie xbox 360, nooit problemen mee gehad alleen het 'stofzuiger' is volgens mij wat harder :P!



    Maar ik denk dat microsoft deze console war aan het winnen is! (Voordat fanboys reageren, Ik weet niet wat de wii en ps3 voor verkopen hebben in EU)


  • PS 3 RULES :)

  • Mits wat betere marketing hadden dat er een pak meer kunnen zijn.



    @ stich 626 : kind!

  • Daar zal nog wel makkelijk een miljoentje bij komen denk ik, als je ziet hoe goedkoop de prijzen nu zijn.

  • Ik vraag me af of ze nog met die nieuwe prijs nog steeds winst maken op dat ding?



    Als dat zo is zijn er behoorlijk wat mensen genaaid die er 350 voor hebben betaald

  • Ik heb er 300 euro voor betaald maarja het is natuurlijk logisch dat ze die apparaten af blijven prijzen.

  • Je betaald altijd meer als een product nieuw is dat is niet alleen bij de 360 zo…..!!

    Voor mijn PS3 heb ik nog veel meer moeten dokken, zeker als ik het vervangen van de controllers en de aanschaf van een HDMI kabel mee reken!!!



    @stich626 ……………….??????


  • Ik heb er 34 euro voor betaald (mobiel abonnement erbij) (H). Maja, de 360 is gewoon een erg goede console (weet niet of t de beste is) en hij kost inderdaad geen drol meer. En wat Gemini al zegt, ik denk dat er nog wel uit gehaald had kunnen worden..

  • Zo gaan die dingen nou eenmaal.. Heb ook 600 gedokt voor me PS3 zonder wat erbij, helaas..

  • Mensen zeiken altijd over prijzen. Als je het zo erg vindt moet je gewoon 3 jaar wachten totdat je een nieuwe console koopt.



    Bovendien is 6 miljoen wel erg weinig over een tijd van bijna 3 jaar.

    Dat is 2 miljoen per jaar. En maar 166.000 per maand.



    Vergelijk dat met de PS3 of Wii.



    De PS3 heeft ook al meer dan 6 miljoen verkocht in Europa en deed dat in minder dan 2 jaar. ( we nemen wel 2 als richtlijn) 3 miljoen per jaar, 250.000 per maand.



    Of de Wii die op 11.5 miljoen staat in slechts 2 jaar. 5.75 miljoen per jaar, 480.000 per maand.



    Dus dit is eigenlijk, vergeleken met de concurrentie, een zeer slecht resultaat.










  • @Ramirez: en al met al kan ik daar niet van wakker liggen.. het lijkt soms net alsof we allemaal aandelen in de desbetreffende bedrijven bezitten…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren