1. God of War II (PS2)

God of War II (PS2)

“Kratos, Kratos, Kratos, waar ben je toch mee bezig? Je hebt het voor elkaar gekregen om een vervloekt bestaan in te ruilen voor het leven als een god. Toch ben en blijf je ontevreden over je leventje. Ten oorlog trekken tegen Jan en alleman zal je niet gelukkiger maken. Het enige dat je hiermee aantoont, is dat je een oncontroleerbare wildebras bent. Je bent de goden aan het verzoeken, de tijd nadert dat ze gaan ingrijpen en jouw overmoed afstraffen. Je bent gewaarschuwd…”

P. A.

Aldus een anonieme brief die onze geliefde Spartaanse krijger Kratos per luchtpost ontving. Hij is de god van de oorlog geworden, als een beloning van de goden van Olympos voor zijn heroïsche krachtmeting met de voormalige god van de oorlog, Ares. Nadat hij met zijn kruistocht tegen Ares al een knap staaltje hybris, overmoed, had getoond, is zijn ego als oorlogsgod zo mogelijk nog groter. En zoals zo vaak gebeurt wanneer twee grote, trotse ego’s in elkaars omgeving leven, lijkt een botsing tussen de hoogmoedige Kratos en de hooghartige Zeus haast onvermijdelijk. Oppergod Zeus kan het niet langer aanzien dat zijn ondergeschikte, oorlogsgod Kratos, zijn frustraties in talrijke oorlogen uit. Hoogmoed komt voor de val, zo zal zijn conclusie zijn geweest.

De val van Kratos wordt op een zeer slinkse en even achterbakse wijze ingezet. God of War 2 begint op het moment dat Kratos samen met zijn Spartaanse leger voet zet op het eiland Rhodos. Direct treedt het ploerterige plan van de bliksemschietende Zeus in werking, met hulp van Pallas Athena. Zoals sommigen van jullie misschien wel weten, is de ‘Kolossos van Rhodos’ één van de zeven klassieke wereldwonderen. Athena ziet in dit gigantische bronzen beeld de perfecte opponent voor Kratos, die als oorlogsgod een reusachtig, goddelijk lichaam bezit. Maar alsof het niet al lastig zat is om een torenhoog, tot leven gewekte bronzen kolos te verslaan, wordt onze geliefde oorlogsgod ook nog van al zijn goddelijke krachten beroofd.

Natuurlijk kan Kratos deze stiekeme streek van Zeus niet waarderen. Vol woede over het optreden van Zeus krijgt hij een nieuw doel in het leven. De enige wens die Kratos nog heeft, is dat Zeus ten val gebracht moet worden, zoals Zeus hem ten val bracht. De ‘zusters van het lot’, die het lot voor elke god en sterveling bepalen, moeten hem bij die missie gaan helpen. Maar om bij de zusters te komen, zal hij eerst vele gevaren moeten trotseren. Nog nooit is een sterveling er in geslaagd de zusters te bereiken om zijn lot aan te passen. Kratos heeft dus nog een helse tocht voor de boeg.

Gelukkig weten we dat Kratos zelfs als sterveling een goddelijk, krachtig lichaam bezit. Daarom trekt hij onbevreesd ten strijde tegen de kolos. Je bent amper aan het spel begonnen, nu al krijg je zo’n fantastische schermvullende eindbaas voorgeschoteld, waarvan er nog velen zullen volgen. Hierdoor zit je meteen in de sfeer van het spel, die niet meer verdwijnt totdat de eindcredits voorbij rollen. Waren de gevechten in het originele God of War al van onaardse kwaliteit, in God of War 2 (GoW2) zijn de gevechten nog goddelijker uitgewerkt. Je hebt de beschikking over nieuwe vechtbewegingen, nieuwe magie en nieuwe wapens.

Je zult de nieuwe wapens slechts sporadisch gebruiken, omdat je oude, vertrouwde zwaarden het soepelst vechten. Met je zwaarden heb je een uitgebreid scala aan gevechtsbewegingen, zodat de alternatieve wapens die je later in het spel in je bezit krijgt vrij overbodig zijn. Dit mag de pret echter niet drukken, omdat de gevechten al boeiend en uitdagend genoeg zijn zonder spectaculaire nieuwe wapens. Kratos beschikt bovendien over nieuwe magie, zodat de gevechten in GoW2 niet als een herhalingsoefening van GoW voelen.

De tegenstand van mythische monsters, die deze keer door Zeus op je af gestuurd worden, is iets pittiger dan in het originele GoW. Nooit zullen de gevechten te moeilijk zijn, maar het kan voorkomen dat je een keer het loodje legt, voordat je de vijandige tegenstand naar de eeuwige jachtvelden stuurt. Het is een beetje jammer dat de monsters die je in GoW2 tegenkomt voor het overgrote deel gelijk zijn aan de monsters uit de voorganger. Gelukkig zien ze er wel een stuk mooier uit, doordat de graphics werkelijk fenomenaal zijn.

Natuurlijk moet er ook weer gepuzzeld worden in GoW2. Er zitten zelfs af en toe breinbrekertjes tussen, waar je echt even goed over na moet denken. Deze puzzels zijn een welkome afwisseling op de gevechten en bieden je daarnaast tijd om even bij te komen van al het spektakel dat tijdens het knokken aan je wordt voorgeschoteld. Na verloop van tijd krijg je een aantal nieuwe vaardigheden, die de puzzels soms een nieuwe dimensie geven. Zo krijg je de mogelijkheid om op bepaalde vaste punten de tijd te vertragen. Dit gesjoemel met de tijd zorgt ervoor dat er een aantal leuke, vernieuwende puzzels te vinden zijn in GoW2.

Het concept van GoW bestond uit drie pijlers: knokken, puzzelen en behendigheid. GoW2 hanteert hetzelfde concept, wat dus betekent dat er nog een belangrijk spelaspect besproken moet worden: de beenbrekende behendigheidsonderdelen. Kratos stond al bekend om zijn vermogen om hoog te springen en om over smalle evenwichtsbalkjes te kunnen lopen. Natuurlijk moet er weer flink op en neer gesprongen worden, waarbij je deze keer regelmatig gebruik moet maken van een soort grijparm, zoals we die uit Zelda en Metroid kennen. Kratos is ook goed in het balanceren op de rand des doods, getuige het feit dat hij regelmatig over enge evenwichtsbalkjes moet lopen om verder te komen op zijn zoektocht naar de zusters. Daarnaast krijgt Kratos de beschikking over de bekende vleugels van Icarus, waarmee hij even kan zweven om grote afgronden over te kunnen steken.

Ook in GoW2 barst het weer van de mythologische heiligschennis. Ik noemde al de vleugels van Icarus, die Kratos van de arme ziel afpakt voor eigen gebruik. Vele andere bekende mythologische figuren worden ook flink misbruikt. Zo mag je Prometheus uit zijn eeuwige lijden verlossen, wordt het gulden vlies van Jason nu het gulden vlies van Kratos en probeert Perseus jou af te stoppen. Allen lijken ze ten prooi gevallen aan een straf van de wrede Zeus, waardoor je afkeer tegen deze nare oppergod alleen maar toeneemt. Deze historische helden zijn dus niet alleen een obstakel op je pad naar de zusters van het lot, maar versterken ook jouw betrokkenheid bij het verhaal.

Conclusie en beoordeling

None

Ik hield het niet voor mogelijk, maar de makers van God of War 2 zijn er daadwerkelijk in geslaagd om de voorganger te overtreffen. Hoewel het spel niet uitblinkt in vernieuwing, zijn er toch een aantal interessante nieuwe gameplay-aspecten toegevoegd. Vooral de grijparm en de vleugels zijn leuke toevoegingen, die je bewegingsvrijheid ook echt vergroten. Daarnaast is de bestaande gameplay geperfectioneerd, waardoor er amper iets overblijft om over te klagen. Dat ga ik dan ook niet doen, want daar heeft niemand belang bij. Als je een beetje verstandig bent, haal je deze game. Ben je hoogmoedig genoeg om mijn advies te negeren, denk dan nog even terug aan wat er met Kratos gebeurde. Je bent gewaarschuwd…
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Sfeer is geweldig
  • Graphics zijn nog geweldiger
  • Gameplay is het geweldigst
  • Minpunten
  • Vernieuwing is er, maar niet geweldig veel

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Gelukkig dat dit gecancelled is zeg!

  • Hmm.. Zag er toch crappy uit.. xD

  • jeey mooi zo anders was halo serie helemaal verneukt

  • Ik weet niet of dat wel zou hebben gewerkt een Halo MMO!



    off: Gaat Bungie nou nog een aankondiging doen van een nieuwe Halo game?

  • één van de 4 Halo games valt dus weg? fotoshop is wel geslaagd moet ik zeggen. Ik vind het trouwens erg jammer dat Ensemble Studios toe gaat.

  • Leuk dat sommige mensen nog steeds niet kunnen lezen. Ze kijken naar het plaatje en denken goh wat verneukt. Gek hé als het een gefotoshopt plaatje is wat totaal mislukt is. Misschien had het juist ontzettend vet kunnen worden maar dat gaan we nu nooit meer weten.

  • jammr dat Ensemble studios sluit, von Age of empires wel leuk, blijkbaar was ik niet de enige die Age III nogal kut von

  • Meschien was Halo Wars beter dan een Halo MMO.



    Het plaatje ziet er niet uit. Ik zie het al voor me rond rennen met Master Chief.

  • Je bedoelt gelukkig is dit project geannuleerd. Bah Halo leent zich hier helemaal niet vooruit en het wordt puur gebruikt als Sellingpoint omdat als die Halo Freaks het toch gaan kopen ongeacht de kwaliteit.



    En die kwaliteit zal wel niet hoog liggen als ik Halowars vergelijk met een andere RTS.

  • maar goed dat het gecancelled is. Halo als mmo werkt niet dan krijg je net zon crap als tabula rasa

  • ziet er crapy uit

  • Leuk dat sommige mensen nog steeds niet kunnen lezen. Ze kijken naar het plaatje en denken goh wat verneukt. Gek hé als het een gefotoshopt plaatje is wat totaal mislukt is. Misschien had het juist ontzettend vet kunnen worden maar dat gaan we nu nooit meer weten.



    De praktijk leert juist dat de gefotoshopte plaatjes er beter uitzien dan de werkelijke screens.

  • Hopelijk is dit een grap.

  • Ik heb helemaal niks met Halo maar een Halo MMO leek me dan wel weer leuk. Het klinkt niet als je standaard hack & slash, mss was ie First Person, misschien zou het de aller eerste FPS MMO zijn. Ik vind het jammer dat zo'n project dat een andere invalshoek neemt op een genre zonder enig extra nieuws gecanceled is.

  • Ik moet echt lachen om alle domme comments die zeggen O_o crappy, maar goed dat die gecanceled is. :P Lees iets meer dan de titel en je zou weten dat de screen geshopped is en dat niemand in de business en dan bedoel ik pers, ooit iets van deze game gezien heeft.



    Het is een feit dat er talloze games gecanceld worden waar wij niet eens van weten.



    Bottomline, leer lezen.



  • lol wel mooi gefotoshoped :P xD

  • tjah ze maken tegen wordig alles van halo dus jah warom ook geen mmo rpg …

  • Pfieuw, ik las even dat ze er juist aan werkten, maar gelukkig werken ze er niet meer aan :P

  • Ik vind het gek dat zoveel mensen een ordeel kunnen vellen waar ze niks over weten.

  • Had waarschijnlijk toch niet gewerkt. De liefhebbers van Halo zijn meestal de mensen die MMO's uit de weggaan, oftewel de genres botsen. Je zou kunnen zeggen dat de Halo MMO weer een nieuwe fanbase had kunnen opbouwen, maar dat is onbegonnen werk in deze tijden met WoW. Ik ben blij dat Microsoft dit op tijd heeft ingezien.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren