1. The Mark of Kri (PS2)

The Mark of Kri (PS2)

Fua Toko Rutu!

Fua Toko Fahuu!

Fua Usu Rutu!

Fua Usu Faahuu!

Aldus de woordenschat van Rau. Personages in games hebben soms niet veel te vertellen. Rau is hier een voorbeeld van, zo nu en dan schreeuwt hij weer eens een strijdkreet als hij combo’s aan het maken is. Verder houdt hij zijn mondje dicht, maar in gameland is dit niet zo vreemd. Mario zegt ook bijna alleen maar ‘Mammamia’ en er zijn soms zelfs personages die in hun eigen onverstaanbare taaltje brabbelen. Praatjes vullen geen gaatjes, dus daarom proberen de gamepersonages zich te onderscheiden door (helden)daden te verrichten. Een heldendaad zegt soms meer dan duizend woorden, prinsessen worden om de haverklap gered en slechteriken krijgen het vaak zwaar te verduren. Rau zorgt voor het laatstgenoemde, met zijn grote gestalte en legendarische zwaardkunsten. Getraind onder Baumusu’s hoede maak je kennis met Rau. Door zijn moedigheid wordt hij geprezen onder de mensen binnen de herberg. Hij is klaar voor avontuur en is bereidt om elk probleem op te lossen, mits je er spierballen voor nodig hebt.

Zo raakt Rau al gauw verwikkeld in een lesje geschiedenis. Duizend jaar geleden werd er een gevaarlijke spreuk gemaakt, die een catastrofe met zich mee kon brengen. Iemand met kwade bedoelingen zou dit teweeg kunnen brengen en dat werkt niet bevorderlijk voor de vrede. Om hier een stokje voor te steken hebben zes families hun krachten gebundeld om dit te voorkomen. Door de spreuk op te splitsen in zes stukken hebben de families geprobeerd de spreuk te beschermen. Dit was geen eitje, de families werden generaties vervloekt, totdat ze vergeten waren waar deze spreuk voor diende. Hiervan zouden de boosdoeners weer kunnen profiteren en dat deden ze, de spreuk werd namelijk herontdekt.

Als zich een probleem aantreedt komt er vaak ook een held langs. Zoals bijna elk verhaal komt er een tijd dat heldenmoed het kwade moet trotseren. Rau doet dit door missies aan te nemen in de herberg. Eigenlijk komt dit neer op het spelen van een level, waarin je iedere vijand dient af te maken. Dit kun je doen door op je vijand af te stormen en ze vervolgens een kopje kleiner te maken. Hierbij gaat een origineel vechtsysteem gepaard. Je kiest een aantal doelwitten die je aanreikt met een knop (kruisje, driehoek, rondje). Dan kan het vechten beginnen en ram je op één van de willekeurige knoppen. Hierdoor wordt het vechten een beetje te simplistisch, daarom is het een goede zaak dat je combo’s kunt maken, behalve als je drie doelwitten hebt geselecteerd. Helaas word je niet gemotiveerd om je combo’s daadwerkelijk te gebruiken, omdat combo’s vaak worden gebroken en daardoor niet erg effectief zijn. Een ander nadeel aan dit vechtsysteem is het aantal doelwitten dat je kan kiezen. Soms vecht je tegen meer dan drie tegenstanders, waardoor je sommige vijanden niet kunt aanvallen. Dit zorgt voor frustratie en daar bovenop blijft je zwaard wel eens steken in een krat of een muur. Grote kans dat je hiervan ook gefrustreerd raakt, want de slechteriken ondervinden geen nadeel van de omgeving in tegenstelling tot jijzelf.

Soms is je overlevingsdrang groter dan je vechtlust, in dat geval gebruik je stealth. Dit kan Rau door zijn vijanden voortaan sluipend te benaderen. Je krijgt hierbij hulp van de geest Kuzo, die zich heeft gehuisvest in een vogel. Kuzo kan bij elke lichtstraal worden geplaatst en wordt gebruikt bij het bespioneren van de vijand. Als de vijand zijn rug heeft gekeerd naar Rau dan is het tijd om toe te slaan. Bij het verslaan van je slachtoffer -op gluiperige manier- word je nauwelijks op de proef gesteld. Nadat je hem heb laten struikelen doorboor je zijn buikholte, waarna al het maagzuur op Rau zijn gezicht spat. Oké, overdrijven is ook een vak maar de manier waarop Rau zijn vijanden te lijf gaat is zeer indrukwekkend.

Kuzo kan meer dan alleen bespioneren, hij is ook goed in het afleiden van vijanden. Dit doet hij door ze te laten schrikken. Laat de vogeltjes in de buurt van je doelwit wegvliegen, dom als de vijand is draait hij zich om. Rau kan nu zonder problemen zijn zoveelste slachtoffer neermaaien. Niet alleen Kuzo is bekwaam in het zoeken naar afleidingsmanoeuvres, maar ook Rau kan er wat van. Schiet op een zwijn, waarna het arme beestje op hol slaat, met als gevolg een welkome afleiding voor je vijanden. Kuzo is echter wel de enige die kleine puzzeltjes kan oplossen, zoals het overhalen van hendeltjes en het neerhalen van ladders door simpelweg zijn gewicht erin te zetten (zitten op het desbetreffende object). Deze vogel is niet alleen nuttig, hij zorgt ook voor de gewenste originaliteit en variatie binnen de game. Stealth werkt dus uitstekend op een paar dingetjes na. De A.I. is niet van bijster hoog niveau, argwaan kregen mijn vijanden niet als ze zagen dat er een strijdmakker het leven had verloren. Soms bleven ze steken achter muren, waarna ik iedereen neerschoot met een regen van pijlen. Rau is misschien een bruut, maar hij is niet dom!

Niet in alle omstandigheden valt er gebruik te maken van sluipwerk, je zal soms moeten vechten. Dit deed ik dan ook met veel plezier ondanks dat het vechtsysteem weinig variatie biedt. Gelukkig zijn daar de prachtige, uitgestrekte omgevingen. Deze game heeft een zeer sterke sfeer en de geluidseffecten zorgen ervoor dat je op het puntje van je stoel blijft zitten. Soms deed het spel me denken aan de Disney-film Mulan, vanwege de sfeer. Maar anderzijds zit er zoveel bloed in deze game dat Rau absoluut niet kinderlijk aandoet. Daardoor kan dit spel niet worden afgespiegeld als een vrolijke ‘Disney-game’.

Conclusie en beoordeling

None

The Mark of Kri heeft niet de uitwerking gekregen die het verdient en frustreert zelfs op sommige momenten. Dat wil echter niet zeggen dat dit een slecht spel is, want zelden heb ik met zo’n brute krijger mogen vechten. Daarnaast is stealth op zo’n originele manier gebracht dat ik alleen maar complimenteus kan zijn tegenover de ontwikkelaar. The Mark of Kri is een interessante game die het af moet leggen bij de klassiekers, doordat de afwerking te wensen over laat. Ik ga nu gezellig verder met Rau's slachtfestijn. Fua Toko Faahuu!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Origineel vechtsysteem...
  • Stealth werkt uitstekend
  • Mooie omgevingen
  • Rau zijn strijdkreten en bruutheid
  • Minpunten
  • dat soms frustreert
  • A.I. had beter gekund
  • Combo's maken heeft weinig nut

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren