1. Assassin's Creed (X360)

Assassin's Creed (X360)

De Middeleeuwen waren een interessante tijdsperiode. De vele oorlogen volgden elkaar in rap tempo op en de godsdienst was sterker dan ooit. Ook de vele kruistochten die gestart werden kunnen stuk voor stuk makkelijk als filmscenario worden gebruikt. Naast het feit dat je de twee grote facties had, de Christenen en de Saracenen, ontstonden er rond de hele geciviliseerde wereld ook kleine partijen. Twee van die groepen waren de Assassijnen en de Tempeliers. Deze twee mysterieuze groeperingen houden de gedachten van velen al jaren vast en spelen ook in het pas uitgekomen Assassin’s Creed een grote rol.

Assassin’s Creed speelt zich af in de Middeleeuwen ten tijde van de Derde Kruistocht, om precies te zijn het jaar 1191. In de game speel je Altaïr, een lid van de mysterieuze Assassijnen die in het begin erop uit wordt gestuurd om een grote schat van eerder genoemde Tempeliers te stelen. Dit gaat helaas dramatisch fout en Altaïr wordt van zijn rang en waardigheid beroofd. Hij wordt echter wel in leven gelaten door de leider van zijn groep en krijgt de taak zichzelf te bewijzen. Dit moet de beste man doen door negen kopstukken om te brengen in de drie grote steden van die tijd. Deze mannen zijn stuk voor stuk een bedreiging voor de bevolking en moeten volgens je leider, Al Mualim, gedood worden omdat zij verantwoordelijk zijn voor de voortzetting van de oorlog. Hoewel dit een direct verhaal lijkt te zijn zit er nog een best verre diepgang achter. Het verhaal bevat veel plotwendingen en speelt zich tevens niet alleen in 1191 af. Dit stuk van het verhaal laat ik aan je eigen beleving over, maar geloof me: je zult versteld staan.

Ik noemde al eerder de negen kopstukken die je om moet brengen. Je kan echter niet al meteen op je doelwit aflopen. Voordat je ook maar kan beginnen met de moord, moet je alles inplannen. Dit houdt in dat je door de steden moet lopen om zo via bepaalde wegen informatie te vergaren. Je kan deze informatie verkrijgen door mensen te ondervragen, te bestelen of af te luisteren. Daarnaast krijg je ook soms van mede-Assassijnen de opdracht om binnen een aantal minuten vlaggen terug te halen of een aantal mensen te vermoorden. Deze cyclus herhaal je elke negen keer weer en dit kan redelijk gaan vervelen waardoor jij als speler liever de stad gaat verkennen.

Het verkennen van de stad is dan gelukkig ook erg leuk. Altaïr is namelijk onbevreest en deinst dus ook niet terug voor menig klimwerk. De game stimuleert juist het beklimmen van gebouwen. Zowat elk gebouw is namelijk begaanbaar en daarmee bedoel ik ook echt dat je het helemaal op kan gaan zonder dat je tegengehouden wordt door een vreemde onzichtbare muur. Vooral het beklimmen van zogenaamde view points maakt de game een heel stuk leuker om te beleven. Zodra je namelijk op deze extra hoge torens staat heb je een uitzicht over letterlijk de hele stad en dat geeft een machtig gevoel. Vervolgens kan je via een snoekduik naar beneden duiken om veilig in een hooibaal te landen en weer vrolijk door te gaan met het klimwerk.

Maar ja, als je klaar bent met het klimmen en het zoeken van informatie is het tijd om je doelwit te vermoorden. Ook hier wordt je totaal vrijgelaten in je aanpak. Als je voor de Rambo manier gaat en gewoon alles doodt wat los en vast zit om bij je doelwit te komen, mag dat. Het is echter aangeraden om je doelwit ongezien om te brengen. Dit doe je echter niet door op je dooie gemakkie op hem af te lopen en je zwaard in zijn strot te duwen. Nee, je moet hiervoor eerst heel goed gaan bekijken hoe je het eigenlijk precies wilt aanpakken. Zie je bijvoorbeeld een groepje priesters staan, kan je door je tussen hen te voegen al gemakkelijk langs de bewakers komen om dan van dichtbij je doelwit om te brengen. Echter kan je ook eerst de andere bewakers afleiden door ergens een boogschutter van het dak te gooien. Dan zullen ze namelijk gaan kijken wat er precies aan de hand is en kan jij vrolijk naar je doelwit lopen.

Als je dan je mes in het nek van je slachtoffer hebt gezet, komt het volgende deel van de game, namelijk het vluchten. De bewakers zullen namelijk niet al te blij zijn dat jij hun baas hebt omgebracht en zullen dan ook alles op alles zetten om jou te pakken te krijgen. De eerste keer dat je een achtervolging meemaakt zal je geheid van je stoel vallen hoe intens het is. Terwijl door de straten de burgers gewoon hun ding doen moet jij tussen hen door manoeuvreren om wanhopig een schuilplaats te zoeken. Deze schuilplaatsen zijn trouwens soms wel erg onlogisch. Zo is het wel logisch dat je niet meer gezien wordt als je je verbergt in een hooibaal of een hutje op de daken, maar is het erg vreemd dat de bewakers je niet meer zien als je op een bankje gaat zitten. Door de enorme menigte zul je meer dan eens omver gestoten worden en zul je vaak worden opgehouden. Op dat moment kan je ervoor kiezen om via de daken verder te gaan en hier komt het free-running kijken. De simpele besturing van het free-running, dit gaat namelijk met behulp van slechts twee knopjes, laat je halsbrekende toeren uithalen op de daken, Spider-man is er niks bij!

Niet alleen bij het free-running werkt de besturing erg toegankelijk. Ook het vechten is namelijk heel simpel te besturen. Je gebruikt als het ware maar twee knoppen in specifiek, namelijk de knop voor verdedigen en de knop voor aanvallen. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog het vastgrijpen, maar dit speelt over het algemeen geen grote rol. Met die twee knoppen kan je als het ware elk gevecht winnen zolang je maar goed afwisselt tussen beide. Echter is het natuurlijk veel intenser om de combo’s uit te voeren welke te zien zijn in de vele trailers. Op dat punt begint de game al wat dieper te worden met het vechten. Succesvolle counters en combo’s hangen namelijk volledig af van reactievermogen en timing. Ben je één seconde te laat bij een combo, kan je de hele combo al niet meer uitvoeren. Dit vergt misschien wat oefening, maar zodra je het snapt ga je echt plezier krijgen in het bevechten van je vijanden. Dit omdat de combo’s er gewoon erg stijlvol uitzien en de animaties hier ook zijn om je vingers bij af te likken.

Eigenlijk zit het overal wel goed met de animaties in Assassin’s Creed. Dit is vooral te merken bij het klimmen. Als Altaïr zich over een gebouw beweegt zul je zien dat hij zijn handen en voeten altijd precies neerzet op uitsteeksels en het er uitziet alsof je naar iemand zit te kijken die echt een gebouw beklimt. Naast de animaties is het duidelijk dat Ubisoft haar beste grafische designers aan het werk heeft gezet bij Assassin’s Creed. De game barst van de details en de karakters zijn prachtig vormgegeven, echter gaat er vooral lof naar de manier waarop de omgevingen behandeld zijn. De steden ogen erg realistisch en elke stad is ook echt uniek. Daarnaast is ook de grootte van de steden erg indrukwekkend te noemen en alleen al het feit dat er geen laadtijden in de steden zelf aanwezig zijn geeft aan wat voor enorme productiewaarden er aan de game vastzitten. Natuurlijk is er meer dan alleen de steden, buiten de steden is er namelijk een enorm uitgestrekt landschap onder de naam van The Kingdom. In feite hoef je hier maar drie keer te komen, aangezien je nadat je alle steden bezocht hebt snel op en neer kan reizen, maar door de pracht van deze plek zul je meerdere keren terug willen komen.

Waar de game grafisch al zeer stevig staat, is het geluid ook zeker een extra vermelding waard. De geluidseffecten zijn prachtig in de game verwerkt en het is gewoon mooi om naar elk detail te luisteren. Zo zul je bijvoorbeeld meerdere malen het kraken van iemands schedel horen, omdat Altaïr zijn zwaard in het hoofd van een ongelukkige man steekt. Ook de kleine details in het geluid, zoals het stompe geluid van een steen die hout raakt, deden mij ontroeren. De soundtrack zit trouwens ook perfect in orde. De door Jesper Kyd, bekend van de Hitman franchise, gemaakte soundtrack slaat precies de juiste snaar en kan zich meten met de muziek in films als Kingdom of Heaven en Gladiator. Als laatste melding op gebied van audio kan de voiceacting genoemd worden. De game bevat namelijk een sublieme voiceacting die ervoor zorgt dat de realistische sfeer goed wordt neergezet.

Die realistische sfeer is overigens overal terug te vinden, dit komt door de reacties van de omstanders op jouw gedrag. Zul je sprintend door de stad gaan dan zullen mensen opmerkingen maken over dat je vast haast hebt. Besluit je om de huizen te beklimmen dan zul je onderaan mensen horen roepen dat je vast gek bent geworden en dat ze je niet zullen helpen als Altaïr zich bezeert. Wat mij persoonlijk nog altijd veel voldoening geeft is het geschreeuw van de mensen als ze in de straten een lijk aantreffen. Zul je namelijk een boogschutter van een dak afgooien dan zul je na een paar seconden beneden mensen moord en brand horen gillen. Zulk soort momenten zijn prijsloos. Helaas zijn er ook wat slechte dingen op te merken over de reacties van de mensen. Zo is het aantal reacties wel erg schaars en zullen de omstanders ook alleen reageren op jouw gedrag. Zo heb je vreselijk irritante dronkenlappen in de game zitten die je de hele tijd omver duwen. Mocht je dan tegen iemand aankomen dan gaan ze jou vertellen dat je ook wel eens mag uitkijken, terwijl dit eigenlijk totaal niet jouw schuld is.

Naast dit bevat de game nog een aantal minpuntjes. Zo is de AI van de tegenstanders ook niet optimaal en daarmee bedoel ik niet dat ze vaak te weinig doen. Sterker nog: Vaak reageren ze juist te vroeg. Dit is vooral in The Kingdom het geval. Hier is het duidelijk te merken dat de bewakers iets teveel adrenaline gespoten hebben of dat de regels gewoon enorm strikt waren in 1191. Als je namelijk ook maar iets te hard gaat met je paard, zeg maar in galop, dan komen de bewakers al schreeuwend dat je een moordenaar bent achter je aan. Dit was al eerder als nadeel genoemd in een aantal previews en er is duidelijk niet aan gewerkt. Daarnaast lijken de bewakers allemaal een pro te zijn in het werpen van stenen. Dit is namelijk een tactiek die ze vaak zullen gebruiken als je iets opklimt en je wordt achtervolgt. Op zich een grappig detail, maar doordat de bewakers zowat elke steen raak gooien krijg je hier al snel stevig de pest in.

Tevens zitten er nog een flink aantal bugs in het spel. Zo zal je een aantal keer meemaken dat achtervolgers blijven steken achter trappetjes of hekjes en is er vaak geval van een lichaam dat door een muur heen gaat. Daarnaast heeft de game doordat het zoveel kracht gebruikt vaak last van korte freezes van het beeld en zal af en toe de framerate behoorlijk inzakken. Ik heb zelfs al een paar keer gehad dat de game in zijn geheel vastliep. Hoewel je dit soort ernstige fouten niet vaak tegenkomt is en blijft het wel een vast minpunt bij een over het algemeen erg goede game.

Conclusie en beoordeling

None

Assassin’s Creed is een zeer vermakelijk en goed spel geworden dat hier en daar helaas nog wat steekjes laat vallen. Zo kan de gameplay in herhaling vallen en zijn de bewakers door de vreemde AI wel erg agressief geworden. Daarnaast bevat de game ook een aantal bugs die de game niet goed doen. Daartegenover staan dan weer genoeg positieve punten om perfect te compenseren. Zo bevat de game een subliem verhaal en is de sfeer door de voiceacting en het gedrag van de NPC’s erg goed. Ook het feit dat je de vrijheid hebt om te gaan en te staan waar je wilt en zelf kan bedenken hoe je de game aanpakt werken positief voor de algemene spelervaring. Een andere factor wat voor een meer betrokken ervaring zorgt is de audiovisuele kant, de aangrijpende muziek en de grafische pracht met oog voor detail zorgen ervoor dat de steden goed tot leven komen en erg realistisch ogen en voelen. Als laatste kan je nog noemen dat de besturing door zijn simpliciteit zeer toegankelijk is, maar alsnog door de toevoeging van counters en combo’s best diepgaand is en erg intuïtief aanvoelt.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Heel erg gaaf verhaal
  • Grote vrijheid in de steden...
  • Maar ook totale vrijheid in je aanpak
  • Besturing erg toegankelijk doch redelijk diepgaand
  • Audiovisueel gezien subliem
  • Erg sterke sfeer
  • Minpunten
  • Telkens weer informatie zoeken kan eentonig worden
  • Bewakers soms te agressief
  • Nog redelijk veel bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • Goed nieuws zouden ze vaker moeten doen

  • Bijvoorbeeld bij Duke Nukem…….

  • dat is nog eens goe nnieuws heb eerder yes week voor far cry 2 eigelijk zou op zelf dag komen

  • fijn ik wil deze game graag hebben maar dat zal niet meteen bij de launch zijn.. later zal ik zeker overwegen hem te gaan halen :)

  • Dat klinkt goed.

  • Beter, dan loopt hij niet \"in de weg\" van Fallout 3, Fable 2, Far Cry 2 en Little Big Planet.

  • Hee is de PS3 versie nou 3x mooier dan de 360 versie omdat ie veeel later uitkwam?

  • @ Shankdown



    Wishful thinking. Bioshock loopt op een engine, en ik denk niet dat er veel in de kern daarvan veranderd is. Er zat wel extra content in of heb ik dat nu verkeerd?

  • joepie:P

  • Voorzover ik weet zit er geen extra content in, er is namelijk al voorheen een patch geweest voor de 360 versie waarbij je meer eve aanvallen kon gebruiken. Voor de rest dus geen veranderingen.



    Ik raad trouwens wel aan voor de mensen die van shooters houden toch zeker dit spel te proberen. Zeker één van de vetste shooters die ik gespeeld heb. En dat zijn er nogal wat ;-)

  • Dat heb je niet verkeerd Orangelight. Er zitten extra's in die niet in de vorige versies zitten.



    edit :

    De PlayStation 3-versie van BioShock heeft nog een aantal exclusieve spelmodi. In de Survivor-modus is de speler verzwakt en zijn de tegenstanders juist sterker dan in de standaard spelmodus. Ook zijn er \"challenge rooms\" die zijn te downloaden in de PlayStation Store. Dit zijn een aantal ruimtes waarin de speler door goed na te denken en gebruik te maken van de verschillende plasmids allerlei puzzels op te lossen.


  • ik heb hem al:D

  • Dat krijg je niet vaak te horen zeg!

  • Gebeurd inderdaad niet vaak. Leuk voor de PS3 bezitters.

  • Is dit een nieuwe trend bij Sony? Games opeens een week vroeger uit te brengen? (zie LittleBigPlanet)

  • Beter, dat is in het begin van de herfstvakantie :) Tenminste, voor de noordelijke gedeelte van Nederland. Heb ik lekker meer tijd om te spelen.

  • damn dat is al snel, ik wil hem echt heel graag.

  • Nice!!

  • Net als bij de Xbox360/pc versie :P hun zijn de enige in deze generatie die een spel vervroegen ipv verlengen.

  • En toch zal ie niet een topper worden het is gewoon dezelfde game inhoudelijk misschien 5% veranderd.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren