1. World of Warcraft (PC)

World of Warcraft (PC)

Verbaasd zat ik achter mijn computer. "MMORPG watte?", vroeg ik me af; wat is dit voor raar woord? Schuilt daar een betekenis achter? Even later werd ik verlicht met de volledige naam; Massively Multiplayer Online Role Playing Game. Terwijl ik kwijlend dit rare, doch uiterst interessante begrip begon te verkennen, kwam ik er achter dat er maar één koning was in dit genre; World of Warcraft. Als een groot fan van de Warcraft-reeks werd ik, om dit maar even te noemen, geil van de filmpjes. Gehyped en klaar voor vertrek naar de gamesboer, werd ik steeds nieuwsgieriger naar dit product van Blizzard. Met veel moed pakte ik het doosje op en vertrok naar de kassa; dit kan geen kwaad doen, bleef ik in mijn hersenpan stampen. Toch?

Voor de eerste keer in mijn leven had ik het niet bij het rechte eind; het spel doet wel kwaad. Niet "kwaad" in de vorm van pijn doen, neen, integendeel: "kwaad" in de vorm van verslaving. Het verslavingsgehalte van World of Warcraft is zo immens groot, dat zelfs een potje stratego mij er niet van kan weerhouden om deze game te spelen. Waarom? Waarom is deze game dan zo, met de nadruk op zo, verslavend? Een domme vraag, want, vertel mij nou, wat is vetter dan Orks, Elven en andere fantasievolle wezens voor een fantasy RPG fanaat? Het antwoord luidt simpel, doch duidelijk, namelijk niks. Dat is het bijzondere van deze game, hij heeft gewoon dé flair, de flair die iedereen aantrekt; de wereld van Warcraft is zo magisch en heeft zo'n sterk verhaal, dat zelfs de nieuwe gamers deze game niet kunnen weerstaan.

Vier jaar nadat de Burning Legion, een leger van demonen, Azeroth heeft belegerd, moet jij als held al het kwade tegenhouden dat zich in de wereld van Azeroth afspeelt. Dit kan in verschillende aspecten; je kan de game spelen vanuit twee verschillende main factions, die alletwee samen weer acht rassen vormen, die weer onderverdeeld worden in verschillende klassen. Het charactersystem, waarbij je je personage creëert, is dan ook bijzonder uitgebreid. Zo heb je bij de Alliance, de good guys, de Dwarfs, Gnomes, Humans en Night Elfs, en bij de Horde, de stouterds, heb je weer de traditionele Orcs, Undeath, Trolls en Taurens. Niet zo heel bijzonder zou je denken, maar je kan je personage bijna helemaal zo aanpassen als hoe je wil. De rassen verdelen zich weer, zoals ik al eerder vermeld had in klassen, zoals Shamans, Paladins en Mages. Al deze klassen hebben speciale vaardigheden, die zelfs nog een keer onderverdeeld kunnen worden in zogenaamde talent trees, waardoor jouw character zelfs nog unieker wordt.

World of Warcraft maakt gebruik van het veel gebruikte level systeem waardoor jij je personage level up kan laten gaan door tegenstanders te verslaan. Dit reikt tot level 60, waar je waarschijnlijk wel even zoet mee bent. Dit mede mogelijk gemaakt door de eindeloze mogelijkheden; ben je iemand die graag quests doet, of toch liever wat monsters vermoord voor experience? De keuze is aan jou, en bepaalt jouw speelstijl en belevenis ook helemaal. Om even op eindeloos terug te komen; World of Warcraft is eindeloos. Nadat je level 60 hebt bereikt kan je altijd je altijd nog op zogenaamde raid instances gaan richten. Deze plekken zijn speciaal bedoeld voor de wat geavanceerde speler die World of Warcraft speelt en die een redelijke grote vriendenkring heeft, waardoor hij meestal in een guild (een grote groep spelers die elkaar meestal helpen) belandt. Er vallen hier meestal ook bepaalde, veel begeerde items die de speler meestal wil hebben. Naast deze raid instances, bestaan er ook nog gewone, voor het "plebs" bedoelde, instances. Dit is voor lagere levels, die nog niet zo ver gevorderd zijn.

Na eindeloos instances doen, heb je trek naar iets uitdagenders, naar iets, zoals mijn Nederlands docent zou zeggen, puurder. Voor deze gevallen is er de brilljante uitvinding gemaakt genaamd PvP, wat ook wel in World of Warcraftiaanse (of was het nou Warcraftische) volksmond Player versus Player wordt genoemd. Dit kan in twee vormen voorkomen; zogehete World PvP en in Battlegrounds. Dat eerste is in open werelden, waar meestal niet zo veel gebeurd qua veldslagen, dat laatste hoewel, is bijhoorlijk bijzonder. In Battlegrounds spelen de twee facties tegen elkaar, en is meestal ook de plaats waar veel tranen worden gespilt en waar soms zelfs spelers van hetzelfde team elkaars bloed kunnen drinken. Dit zorgt voor soms hilarische, doch frustrerende situaties. Deze Battlegrounds komen in verschillende vormen voor, zoals Capture the flag, maar ook een variant waar bepaalde plaatsen belegerd moeten worden. Allemaal leuk en wel, maar heeft dit ook een doel? Ja; door PvP krijg je zogenoemde honour points waarmee je weer mooie spulletjes kan kopen.

Wat meestal ook voor een tranendal zorgt bij de meeste spelers is het bekende fenomeen geld. In World of Warcraft is geld belangrijk; zonder geld ben je nergens. Geld zorgt er voor dat je nieuwe aanvallen kan kopen als je level up bent, geld zorgt er voor dat je items kan kopen, geld zorgt voor status. Heb je geen geld, dan ben je niks; heb je geld, dan ben je wat. Hoe wordt geld verdiend? Een domme vraag, waar op de gemiddelde World of Warcraft-speler hoofd schuddend zal weglopen, maar waar op het antwoord simpel is; Auction Houses. Een Auction House is een plek waarbij spelers spullen kunnen verkopen en kopen, maar wordt ook door veel mensen gezien als het centrum van doem en verderf, en om niet te vergeten afzetterij.

Al met al is World of Warcraft een prachtige game. Misschien kost het dertien euro per maand, en ja misschien is het niet een en al visueel pracht, maar dat gaat het simpelweg niet om in een game zoals World of Warcraft; het gaat om de unieke gameplay en de ongelooflijk uitgebreide mogelijkheden. Heb je er ooit van gedroomd om met een paard door een magische wereld te rijden of heb je er altijd al eens van gedroomd om met een koene ridder draken te verslaan? Dan is World of Warcraft iets voor jou.

Conclusie en beoordeling

World of Warcraft is een ongelooflijk goede game; de magie, het verhaal, de mogelijkheden. Alles is zo ongelimiteerd, waardoor je een hele lange tijd kunt genieten. Misschien kost het wel iets maandelijks, maar dat kan je ook positief zien; deze game heeft zo'n lange speelduur, dat je geen nieuwe games hoeft te kopen. Daarom is World of Warcraft ook zo special; het neemt je mee en laat je, wat misschien voor de meeste social nadelig is, niet meer los; er valt zo veel te doen. Deze game is dan ook een van de beste games die ik ooit heb kunnen spelen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Magische wereld;
  • Een sterk verhaal en geschiedenis;
  • Mogelijkheden;
  • Eindeloze speelduur;
  • Replaywaarde;
  • PvP is leuk én verslavend.
  • Minpunten
  • Visueel gedateerd;
  • Maandelijkse kosten.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik had liever gezien dat ze deel 2 en 3 gingen remaken in een RE4 style. De cube versie van deel 1 is 1 van de beste horror games ooit en verruit de beste versie van het eerste deel.

  • Niet weer!!??



    Toen ik de titel las, dacht ik aan een nieuwe remake (RE2 bijvoorbeeld). RE1 kan ik onderhand wel dromen (hoe goed ie dan ook is).



    Stelletje luie apen -_-'


  • Als het toch een lame port wordt van de cube versie…

  • Zelfs de DS heeft al een RE remake, de Wii kon natuurlijk niet achter blijven (helaas). Ze hadden beter RE2 en 3 een facelift mogen geven.

  • Echt heh, toen ze 6,7 jaar geleden de hele resident evil serie beloofden op de Cube, kon ik mijn geluk niet op.



    Toen had ik echter heel wat anders in gedachten dan de stortvloed aan ports die Capcom over ons uit kotst. Capcom is echt serieus gedaald in aanzien bij mij.

  • Nou een remake is nooit een probleem, maar een slechte port hebben we natuurlijk geen zin in.

  • De Cube versie was de REmake. In die versie is de hele game opnieuw opgebouwd met actual nieuw content, compleet revampte graphics, geluid, etc. Dát noem ik een REmake, wat ze nu gaan doen kun je natuurlijk al aan je water aanvoelen: Wii controls toevoegen… Ik vraag me ook serieus af of Wii controls wel goed werken in een pre-rendered game als RE1 met fixed camerastandpunten.



    En remakes opzich zijn natuurlijk geen probleem, maar wél als ze het in plaats van een nieuwe game of een échte REmake doen (RE2).

  • als ze nou is een remake maken van monster hunter :P

  • Waarom al die remake's van de eerste delen? Volgens mij wordt de serie zo alleen maar slechter in de ogen van de RE-gamer :O

  • Tjaaa Capcom…

    Nu ben ik jullie geport ook wel zat aan het worden!



    Wie schrikt er nog van die honden die door het raam springen na tientallen remakes?

  • MAAK EEN REMAKE VAN RES 2EN3 DIE ZIJN NOG NIET OPGEPOETS GEWEEST

  • Als er een Resident Evil is die ik wil spelen dan is het zeker de eerste! Hopelijk komt die remake ook naar de Xbox 360 of PS3!!

  • Weer een remake voor de Wii :-(

  • Alweer een remake, waar ik verder niks tegen heb. Maar het gebrek aan volwaardige titels op de WII vind ik wel iets om te schamen Nintendo!

  • YaY, de zoveelste remake. Maak eens wat nieuws :(

  • MENSEN, DIT IS EEN POORT (ALLEEN MET EXTRA WII-CONTROLS), VERDER NIETS!



    Luie Capcom :(



    Maar deze komt voorlopig alleen maar uit in Japan (net als de pport van Resident Evil Zero) dus we hoeven niet zo te klagen :P


  • Japan only kids…

  • Ik zou deze deel graag in een 3d versie willen hebben. Maar geen RE4 style waar er geen horror in zit. Er moet horror in zitten, anders heeft het geen zin.

  • Weet je wat er voornamelijk de oorzaak van is dat de oude RE's veel enger zijn? Juist die vaste camerastandpunten en \"crappy\" besturing.



    RE4 heeft een heel andere spelopzet en speelt zich over een veel groter gebied af. Als je het spelconcept van RE4 in RE1 wilt plaatsen, ben je imo verkeerd bezig. De spelwereld van RE1 is er op gebouwd om langzaam en explorend doorheen te lopen, daar vlieg je binnen 2 uur doorheen met RE4 3Dwereld/camera/besturing.

  • ach ja het leven is hard

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren