1. Mario Kart 64 (N64)

Mario Kart 64 (N64)

Je bent bijna jarig en je vrienden verwachten een groot feest. Maar je wilt dit keer wel iets origineels doen, een avondje bier drinken, films kijken, uitgaan en gamen zit er dus niet in. Je kan gaan bowlen, maar dat wordt al snel saai, het pretpark is te duur en paintballen is te ver weg. Uiteindelijk kom je uit op een geweldig idee, namelijk een middagje karten. En zo dacht Mario er ook over.

In Mario Kart 64 gaat Mario, samen met zijn vrienden uit het Mushroom Kingdom, gezellig een dagje karten. Het uitje op de SNES was goed bevallen dus doet iedereen weer mee, behalve Koopa, want die is vervangen door Wario. Nog steeds draait het in Mario Kart om het winnen van de race. Met behulp van items, een opgevoerde kart en een beetje geluk moet je je tegenstanders uit de weg ruimen en eerste worden.

2D of 3D?

De graphics in Mario Kart 64 zijn sterk verbeterd ten opzichte van het eerste deel, de banen zijn nu echt in 3D. Daardoor krijg je een beter gevoel van snelheid en lijkt het alsof je over echte parkoers rijdt. De banen zijn lang, origineel en goed uitgewerkt. Zo zijn er enorme schansen, scherpe bochten en venijnige heuvels die zich bevinden op snelwegen, stranden en oerwouden. En er zijn in elk level verschillende aantal obstakels die je moet ontwijken, zoals pinguïns, egels of bewegende stenen.

Helaas is niet alles in het 3D, bomen, egels, koeien en zelfs de characters zijn weergegeven in sprites. Hierdoor lijken ze misschien 3D, maar zijn het eigenlijk 2D afbeeldingen die in verschillende posities kunnen staan. En dat is jammer, want in Diddy Kong Racing, een racespel dat een paar maanden later op de N64 verscheen, waren de characters wel gewoon in het 3D. Toch heb je er niet echt last van tijdens het spelen en aangezien Mario Kart een van de eerste racegames voor de N64 is, zie ik het een beetje door de vingers.

Balans

Met alleen goed racen win je nog niet in Mario Kart, je moet namelijk ook goed gebruik maken van de items die je onderweg, in de vorm van vraagtekenblokken, tegenkomt. Er zijn allerlei soorten items, paddestoelen om tijdelijk sneller te gaan, een schild waarmee je je tegenstanders neer kan halen, bananen die je kan achterlaten of de bliksemflits, waarbij je tegenstanders klein worden en je ze makkelijk kan inhalen of overrijden.

In al die verschillende items zit de diepgang van het spel, je moet namelijk de items op het juiste moment gebruiken. Schiet je je schilden nu af of gebruik je ze als verdediging tegen items van tegenstanders? Gebruik je de bliksemflits nu, zodat je je tegenstander kan overrijden of gebruik je het bij een grote schans, zodat je tegenstander de helft van de ronde moet overdoen? Laat je de banentros nu achter je of wacht je tot je bij de smalle hangbrug bent? Al dat soort beslissingen zijn cruciaal voor het winnen van de race.

Toch zijn items niet belangrijker dan het racen, je wordt namelijk niet overrompeld door het aantal items, maar moet er juist slim en zuinig mee omgaan. Daarnaast moet je ook goed kunnen racen, want als je van de baan afvalt, duurt het wel weer even voordat je verder kan rijden. Kortom de balans tussen items en racen is gewoonweg perfect.

Kat en Muis

Behalve in je eentje racen, kan je in Mario Kart ook met meerdere personen racen. Toch is het leukste van de multiplayer niet het racen, maar de Battlemode. Hierin is het de bedoeling dat je de ballonnen van je tegenstanders, met behulp van items, kapot maakt. Maar je moet wel oppassen dat ze jouw ballonnen niet eerst kapot maken, want dan heb je verloren. Dat klinkt misschien saai, maar is juist hartstikke leuk. De levels zijn namelijk erg goed ontworpen, vooral Block Fort en Double Dack, omdat die levels verschillende verdiepingen hebben. Daardoor is het nog leuker om achter elkaar aan te zitten, de items blijven namelijk in het level liggen. Waardoor het, vooral op de begane grond, steeds gevaarlijker wordt. Als je dan naar beneden valt, is de kans groot dat de groene schilden om je oren vliegen. Hierdoor is het nog leuker om achter elkaar aan te scheuren en krijg je een spannend kat en muisspel.

Nostalgie

Als je uiteindelijk alle cups hebt gewonnen en overal een gouden beker hebt gekregen, krijg je een extraatje. Namelijk dezelfde banen, maar dan gespiegeld. Voor een groot deel is er weinig verschil tussen de gespiegelde en normale banen, behalve bij Toads Turnpike. Dat level speelt zich op de snelweg af en als je de baan gespiegeld rijd zal al het verkeer tegen je in rijden. Daardoor is het level een stuk moeilijker en uitdagender.

Wanneer je uiteindelijk ook gouden bekers voor de gespiegelde parkoers hebt behaald, zal een credits filmpje verschijnen. Maar dat is geen gewoon filmpje, het zijn de mooiste en sfeervolste credits die ik ooit heb gezien. Al die mooie herinneren komen weer bovendrijven. Misschien ben ik iets te nostalgisch, maar wat mij betreft is Mario Kart 64 de beste uit de serie.

Conclusie en beoordeling

None

Mario Kart 64 is een geweldig racespel, de banen zijn allemaal fantastisch, alleen de characters hadden er beter uit mogen zien. De balans tussen items en racen is perfect en de multiplayer verveelt nooit. Mocht een middagje karten onmogelijk zijn op je feest, schaf dan Mario Kart 64 aan, want daarmee heb je vast een zeker evenveel lol.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Geweldige banen
  • Perfecte balans tussen items en racen
  • Briljante Multiplayer
  • Minpunten
  • Het gebruik van sprites

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lijkt me wel leuk

  • Kijken of de besturing lekker gaat werken, dat maakt of breekt de game.

  • Mooi streven

  • Ik heb zon idee dat dit zon Assassin's creed game word. De trailer en idee is geweldig, maar slecht uitgewerkt.

  • 3 mln is wel giga veel

    ben benieuwd.

    dan zou het zeker bij de 200 best verkochte games ooit horen

  • Nu nog proberen te halen :P

    Ja op elk platform 1 miljoen, volgens mij klopt de titel dan niet echt maargoed…

  • Niet aan mij iig



    Lijkt me inderdaad net als AC leek idee, saai om te spelen. te weinig vrinjheid, rechtlijnigheid en te veel herhalnig liggen nogal snel op de loer.

  • Dat is een aardige doelstelling. Ben benieuwd of ze dat halen.

  • Snap nog steeds niet wrom mensen dit spel vergelijken met AC. Alsof je Battlefield 2 vergelijk met Need for speed. Alle 2 de games hebbe voertuigen……



    Denk dat ut wel kan halen die 3 mil. Kvind wel un dope concept

  • De benaming van dit 'nieuwe genre' is in ieder geval goed gekozen! Maar of de game inderdaad zo'n succes wordt… dat hangt toch echt ervan af of hij lekker gaat spelen. Veel potentie, ziet er kick-ass uit, maar de gameplay bepaalt alles. En het moet inderdaad geen 2e Assassin's Creed gaan worden.



    Ach, voorlopig kijk ik er (voorzichtig) naar uit :)

  • Ik denk ik zelfs die gast bijna geloof o_0

    Mirror's Edge wordt volgens mij echt een supertöll :)

  • 3 miljoen…zou kunnen, ik ga er iig aan bijdragen, want deze game lonkt behoorlijk.

  • De game ziet er goed uit, maar zelfoverschatting is hen niet vreemd. Ten eerste weet nog niemand hoe lang rennen en springen in een overbelichte omgeving leuk blijft en ten tweede bestaat het first person action adventure genre al, metroid prime was ze net ff zes jaar voor.

  • ik ga ze er mee helpen ;)

  • Drie miljoen is wel érg veel om dat meteen te verwachten…

  • Een beetje vertrouwen in je product is nooit verkeerd!

    Al heb ik er me twijfels over…bij de massa is deze game geloof ik nooit echt bekend geweest.

  • deze sla ik denk ik over, maar goed dat ze zelfvertrouwen hebben

  • Lol. Assassins Creed onuitgewerkt? Ik heb het gister nog uitgespeeld, op praktisch 100 procent (niet alle vlaggen) en ik heb me geen moment verveeld of geërgerd aan iets. Dat wil ik wel es weten.



    Deze game lijkt me ook echt supertof, alleen misschien kan het saai gaan worden. We zullen zien.

  • Gewaagde uitspraak hoor.. Maja, hij heeft ook niet gezegd hoeveel tijd erover heen moet gaan. Persoonlijk ga ik, denk ik, voor de budgetversie..

  • @Arcanum



    Nou hier gaan we.



    8600 x horen \"You filthy thief, I'll have your hand for that\"



    4 verschillende soorten missies die je 2000 x overnieuw moet doen.



    Je fucking paard 1 m per seconde laten rijden om niet gezien te worden? Das een leuk gameplay element, voegt echt wat toe.



    Elke verbergingtechniek in die game is ongelofelijk stupide. (Mep je eerst 3 guards neer loop je tussen een stel monikken in zien ze je ineens niet meer, leuk voor een cgi trailer, in de game ziet het er alleen maar idioot uit)



    De ai is retestom. (He, ik zit hier in dit hutje op het dak)



    Een overworld waar geen ene fuck te beleven valt naast een paar vlaggen.



    Die hele vlaggen quest is verneukt, zie Crackdown voor hoe het wel moet.



    etc.

















Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren