1. Metroid Prime 3: Corruption (Wii)

Metroid Prime 3: Corruption (Wii)

Super Metroid was een must-have voor iedere SNES-bezitter. Metroid Prime was in 2003 hét spel voor de GameCube. Halverwege vorig jaar bewees Metroid Prime: Hunters dat de DS geschikt was voor shooters. Al sinds de bekendmaking van de Wii-versie hopen Nintendo-fans dat Corruption, het derde en laatste deel in de Prime-triologie, bewijst hoe ongelofelijk geschikt de Wii is voor het FPS-genre, ook als is het geen echte shooter. Is Corruption een goede demonstratie van wat de Wii kan, of een bevestiging dat het wel eens helemaal niks kan worden qua FPS-games?

Oud en nieuw

Voor de mensen die Metroid (Prime) niet kennen: het verhaal speelt zich af in een futuristische setting, waarbij de mensheid zich heeft verenigd in de Galactic Federation die in gevecht is met de Space Pirates. In dit derde deel hebben de Space Pirates een virus verspreid onder de levende computers van de GF, genaamd Aurora Units.

Daarnaast maken ze ook gebruik van zogenaamde Leviathans om hele planeten te besmetten met phazon, een dodelijk soort energie-organisme. Samen met enkele andere Hunters probeer je als Samus Aran de Space Pirates tegen te houden. Qua verhaal verschilt Corruption niet veel van zijn voorgangers, het is immers een vervolg. Waar wel veel verschil zit zijn enkele spelmechanieken: in plaats van lopend “backtracken”, het opnieuw bezoeken van oude gebieden, beschikt Samus nu over de mogelijkheid om haar schip op verschillende plaatsen van verschillende planeten te laten landen. Het scannen, bestuderen van wezens en voorwerpen, is nog steeds volop aanwezig, en levert nu ook credits op. Deze credits kun je in het extra’s-menu uitgeven voor muziek, concept art en overige goodies. Ook kun je door middel van bepaalde prestaties, zoals het doden van een honderdtal vijanden, speciale credits verdienen die je via WiFi kan ruilen met vrienden. Jammer genoeg is dit ook de enige online-optie van het spel; Corruption heeft geen vorm van multiplayer mode.

Lock-on Free Look

Wat de Wii onderscheid van alle andere consoles is natuurlijk de pointer en gesture-based besturing. Het gebruik van de besturing is vaak al bepalend voor de speelbaarheid van een spel, maar in dit geval is het ook dé feature die van Corruption een voorbeeld voor andere ontwikkelaars kan maken. En dat doet het ook. De besturing van Corruption is zowel een zegen als een vloek: het is geweldig, maar je hebt het nog nooit gedaan.

Als je de eerdere Prime-spellen niet gespeeld hebt is het lastig om zowel de spelmechaniek als de besturing onder de knie te krijgen, en dit kan zeker voor beginners frustrerend werken. Gelukkig voor nieuwe spelers, en helaas voor veteranen, wordt je in de eerse helft van het spel wel aan het handje gehouden. Ook voor beginners is het aan te raden om de besturing gelijk op Expert te zetten, om sneller te kunnen draaien en “Lock-on Free Look” te activeren. Dit systeem zorgt ervoor dat je pointer vrij over het scherm kan bewegen als je je vizier op een vijand vast hebt gelockt. Hoewel het niet helemaal logisch klinkt, is het erg handig om vrij op andere dingen te kunnen schieten dan waar je naar kijkt. De besturing is over het algemeen erg fijn: voortbewegen gaat op dezelfde manier als altijd, via de analoge stick op de nunchuck. Andere functies zitten allemaal op logische plaatsen, met uitzondering van het wisselen van vizier: wegens gebrek aan knoppen heeft Retro ervoor gekozen de pointer te gebruiken om van vizier te wisselen.

P’s en extra’s

Naast de besturing weet ook de presentatie van Corruption indruk te maken. De omgevingen zijn ieder voor zich gedetailleerd, kleurig en maken veel gebruik van de Wii’s bloom-effecten. Natuurlijk betekent 480P dat je op een HD-scherm altijd wat onzuiverheden ziet, maar ondanks dat is het spel een lust voor het oog. Qua audio hebben de makers het nog beter voor elkaar: de eerste keer dat ik het spel startte heb ik het menuscherm vijf minuten laten staan om te genieten van de miraculeuze muziek; dit nummer was ook mijn eerste aankoop in het extra’s menu. In de rest van het spel weet Retro ook altijd deze kwaliteit vol te houden, met sterk wisselende, sfeervolle muziekstukken per planeet of deel daarvan. Ook opmerkelijk is dat het spel bij cutscenes en gesprekken voorzien is van volledige voice-overs; persoonlijk vind ik het niet zo belangrijk, maar het maakt het spel toch net iets completer.

Hyper, hyper!

Het verhaal zelf is goed voor zo’n vijftien tot twintig uur spelplezier, en het extra’s-systeem voegt daar nog een paar uur aan toe. Ook kan je gaan voor 75% of 100% van de powerups, deze percentages leveren allebei een langer einde op. Sowieso levert het uitspelen van het spel iets op: naast de standaard Normal en Veteran modes, kan je zo Hypermode vrijspelen. Deze moeilijkheidsgraad vergt het uiterste van zelfs een grote Metroid-veteraan. Al met al ben je met Corruption, ondanks het ontbreken van een multiplayer-mode, met gemak een uurtje of 40-50 bezig voor je echt alles gehaald hebt.

Conclusie en beoordeling

None

Metroid Prime 3: Corruption is een ijzersterke shooter-adventure game die eindelijk bewijst hoe goed een FPS zou kunnen werken met de Wii-bediening. Om het plaatje compleet te maken zijn er zat uren speelplezier, gelikte graphics en overweldigende audio. Net als de meeste Nintendo-titels is ook Corruption in de winkels te vinden voor nog geen 50 euro, en het spel is iedere euro waard.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Audiovisueel indrukwekkend
  • Heerlijke besturing
  • Innovatief gebruik van de Wii
  • Minpunten
  • Soms te toegankelijk
  • Minder Metroid-sfeer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Je kunt gebruik maken van de kettingzaag, nadat je hem hebt gekregen na het eindgevecht met Moreso.



    WAJOOO :D

    HEFTIGE INFO !!! CAN'T WAIT !!


  • Zozo, das aardig wat info! =D



    De game zou in 15 uur te voltooien zijn en zal 8 uur aan tussenfilmpjes bevatten.



    Dus slechts 7 uur echt spelen?



  • Oke leuke dingetjes…

  • De game zou in 15 uur te voltooien zijn en zal 8 uur aan tussenfilmpjes bevatten



    Ala Metal Gear Solid 4?

  • De game zou in 15 uur te voltooien zijn en zal 8 uur aan tussenfilmpjes bevatten.

    zal die 8 uur aan tussenfilmpjes betekenen dat er meerdere eindes in zitten zodat je bij elke verhaallijn andere filmpjes krijgt. of zou het gwn heel veel tussenfilmpjes in het verhaal zitten?

  • idd veel info over RE5

  • What the hell, Rebecca Chambers misschien wel in 5?

  • Ik kan niet wachten!! Gelukkig binnenkort Silent Hill als zoethoudertje totdat RE uitkomt :)

  • 8 uur aan tussenfilmpjes, phoe lekker veel!

  • Ze zijn niet erg voorzichtig met hun informatie he? Het gebeurt wel erg vaak dat er iets 'per ongeluk' uitlekt.

  • Het wordt wel heel erg kort met die games!!!

    Capcom wil dat Resident Evil 5 de mooiste game van 2009 wordt.

    Leuk voor Sony met killzone 2, de mooiste game op beide consoles.



    @Proud Link: Dat was 30 uur te voltooien en 10 uur aan filmpjes. Hiernaast had MGS4 een MP.



  • \"Er ligt een grote nadruk op puzzels, waarvan er veel coöperatief opgelost moeten worden\"



    Jezus, wat maakt dat me blij. Dat vond ik nu juist het leukste aan de hele serie op de PSX. In een onheilspellend muziekje van alles proberen met de soms onlogische puzzels en lekker zoeken naar mogelijkheden om verder te komen.



    Bring it on!



  • O nee! geen Leon! daar zullen een hoop kleine puber meisjes (inclusief ik) in teleurgesteld zijn..

  • nice goed nieuws allemaal.

  • Alleen dat gedoe met relaties, zit ik niet echt op te wachten…

  • De game zou in 15 uur te voltooien zijn en zal 8 uur aan tussenfilmpjes bevatten.



    Tja… Huren of Kopen? 15 uur is een weekendje goed doorgamen… Of een weekje huren voor 10 euro, dan heb je een zee van tijd …

  • good shit

  • De volgende personages zitten niet in de game: Jill, Barry, Claire, Billy en Leon.

    Jammer dat Leon er niet in zit. Ik vond hem wel bij RE passen.

    De game zou in 15 uur te voltooien zijn en zal 8 uur aan tussenfilmpjes bevatten

    Damn, dat is bijna evenveel als alle LOTR films bij elkaar xO.

    Capcom wil dat Resident Evil 5 de mooiste game van 2009 wordt

    Ik hoop dat het ze dat lukt.

    Er zitten 30 wapens in de game, 20 voor Chris en 10 voor Sheva

    Haha, gerechtigheid.

    Je kunt gebruik maken van de kettingzaag, nadat je hem hebt gekregen na het eindgevecht met Moreso

    Hell Yeah, Gears of War-style.








  • nieuws ? gerucht ! mischien wel kk bullshit :)

  • Maar euhh… wil ik dit eigenlijk allemaal al weten??



    Al word ik van deze wel vrolijk natuurlijk:

    Capcom wil dat Resident Evil 5 de mooiste game van 2009 wordt.


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren