1. Lara Croft Tomb Raider: Anniversary (PC)

Lara Croft Tomb Raider: Anniversary (PC)

31 oktober 2007. Ik zit thuis de originele Tomb Raider game te spelen, en voor het eerst eindelijk het laatste level uitweten te spelen. Zonder dat het tot me doordrong was het wel de dag dat de game op de markt kwam, de reden dat ik mijn originele kopie van Tomb Raider erbij pakte en weer eens vanaf het begin opnieuw te spelen was omdat ik net Anniversary had uitgespeeld, en ja het was een game waar ik naar uitkeek, maar niet bleek te zijn zoals ik hoopte…

Anniversary

De game bestaat nu 11 jaar en ik had de game al uitspeelt in juni, er was al veel hype rond deze game vanwege Core Designs versie van deze game, en de volgende dag nadat de trailer zijn weg naar het internet had gevonden, werd er door Eidos meteen bekend gemaakt dat deze game was geannuleerd en dat Crystal Dynamics de game mocht maken. Niet gek veel later kwam de allereerste officiële screenshot van de game op het internet en het zag er geweldig uit, Lara was ronder dan ooit, en de Lost Valley zag er levendiger uit dan ooit te voren. Maar schijn bedriegt, je moet niet alles geloven wat je ziet…

Not just a remake, not just a 10th birthday.

Ik gooi de DVD van de game in mijn computer en instaleer de game, 5 minuten later is de installatie klaar en pak ik de DVD er weer uit, start de game op en bullshit je moet 4 gig vrij hebben op je PC en nog met de DVD spelen… Ik doe de DVD weer terug in mijn computer en start het spel nu op. Na een paar seconden Eidos en Crystal Dynamics in beeld te hebben gezien start er een FMV, een klein dorpje wordt vernietigd door een gigantische explosie en nog geen toen tellen later vliegt er een vreemd wezen door het landschap en zie ik het menu al staan.

Ik start een nieuw spel en kijk de optie om op Easy, Normale en Hard te spelen, ik kies voor Hard en Manual Grab, een puntje dat in Legend erg bekritiseerd was onder de fans dat je zelf niet kon beslissen wat je wel en niet kon pakken maar dat ze dat uit zichzelf deed.

De eerste cutscene begint en meteen komt Larson op Lara afstappen en zet een soort laptop voor haar neer en stelt Lara aan Natla voor. Natla vraagt of Lara een stuk van de Atlantise Scion wil zoeken en Lara gaat er meteen op af… maar niet omdat Natla dat vraagt maar omdat ze het werk van haar vader af wilt maken die jaren daarvoor was gestorven…

This is a game you played before.

De game begint en ik moet niet lang wennen aan de besturing, die is bijna identiek gebleven als die van Legend, meteen moet je een klein stukje berg beklimmen, maar de Manual Grab werkt nogal lastig omdat de engine niet altijd de rand pakt met Manual Grab en dit heeft me door de game heen meerdere keren dood gekregen. Dus ik gebruik sinds dien maar de Autograb. Nog geen minuut later moet ik al de Grapple gebruiken, het is misschien geen magnetische meer maar hij werkt precies het zelfde, met een druk op de knop gooit Lara hem uit, het werkt goed, maar niet alles met de Grapple is even fijn. Zo vallen de ringen nogal op en krijg je steeds een klein icoontje te zien als er eentje in de buurt is, iets waaraan ik me erger want zelfs als je de hints uitzet blijft die verschijnen. Zo het zelfde met de wallrun, die komt aardig vaak door de game voor, maar werkt zelden zoals de bedoeling is, zo is het mogelijk om heen en weer te zwaaien en om achteruit te springen, en is de tweede bijna onmogelijk om te doen en komt te vaak voor in de game. Het zorgt ervoor dat je gefrustreerd raakt en dat je het snel genoeg wilt opgeven.

To understand your present you have to go back to your past, and this time things will be different.

Anniversary is een remake en levert ook bijna alle herinneringen van de origineel op. De levels zijn grotendeels het zelfde maar vele keren groter en meer overzichtelijk. De puzzels zijn groter dan ooit te voren en zijn voor een deel precies het zelfde. Jammer genoeg zijn sommige puzzels extreem makkelijk of extreem moeilijk, het moeilijkheids niveau ligt nooit ongeveer gelijk, en de puzzels die een wallrun gebruiken zijn een letterlijke marteling. Ook zijn sommige level dramatisch onder handen genomen, zo is het Colosseum dramatisch veranderd en bijna onherkenbaar in vergelijking met de originele, maar niet alleen het Colosseum is veranderd, maar ook de Lost Valley, dat is nu één lineair pad met een T-rex erin, geen tussen stukjes meer om te kunnen schuilen of om een tactiek te bedenken. Ook zijn er andere levels die best veel veranderd zijn, maar ook zijn er totaal andere levels zoals de Tomb of Tihocan en de Cristin levels samen gebracht tot één level die een stuk kleiner en makkelijker is dan in het origineel.

De bazen zijn een stuk moeilijker en groter, ook moet je bij bijna alle bazen de Adrenaline Dodge gebruiken. Die moet je eerst goed onder de knie krijgen anders kan je onmogelijk verder dan de tweede baas komen. Deze move is erg moeilijk om door te krijgen, maar hij werkt best wel makkelijk, als de vijand genoeg keer is geschoten wordt het beeld wazig en kun je een head shot uitdelen, het werkt goed en voelt lekker.

Beware bugs!

Deze game heeft ook nog een aantal lastige bugs, zo heb ik meerdere keren vanaf het begin moeten beginnen vanwege de savegame bug die ervoor zorgt dat je savegames allemaal weggaan. Ook zijn er een paar andere bugs die ervoor kunnen zorgen dat je niet verder kunt in een level. Maar de AI soms wat moeite om te werken, soms doen de gorilla en leewen niks en staan ze gewoon ze niks...

Conclusie en beoordeling

Tomb Raider Anniversary is een geslaagde remake van het orgineel, maar faalt op teveel punten om nog leuk te kunnen zijn. De eindbazen zijn leuk maar moeilijk, de levels zijn te dramatisch veranderd, en ook zijn de bugs soms iets te gevaarlijk als je ze tegenkomt. Als je niet van frustratie houd en al gek werd van Angel of Darkness raad ik aan deze links te laten liggen... Maar als je verder dan al deze foutjes kunt kijken is het een best vermakelijke game...
5,7
Score
57
Score: 55
  • Pluspunten
  • Tomb Raider Anniversary...
  • Grapichs.
  • Grote van de levels.
  • Puzzels.
  • Minpunten
  • Maar niet Core's versie.
  • Moeilijkheid te verschillend.
  • Wallrun
  • Grapple overused...
  • Poles overused...
  • Frustratie!
  • A.I. werkt niet altijd
  • Bugs...

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Goed bezig. Ze hebben dus ontdekt dat als je vaker rekensommetjes oefent je ze ook sneller kan maken… Hmmm… zou dat ook voor andere dingen van toepassing zijn?!?!?

  • Nogal logisch he. Maar je hebt echt geen Brain Training nodig om dingen beter te doen. Oefenen en herhalen werkt echt, niet Brain Training. Dat is gewoon een opzetje tot het doen van de sommetjes.

  • Kewl, heb ik hem dan toch niet voor niks gekocht lol

  • Het enige wat hieruit komt is dat oefening kunst baart.

    Brain Training is meer een makkelijk opstapje wat je ertoe aanzet om sommetjes te maken.

    Maar het is natuurlijk leuk nieuws.

  • Ik werk ook, maar daar hoefde geen 600 kinderen onderzoek naar te doen.

  • Tsja, dit was wel te verwachten he..

    Weer een onderzoek waar eigenlijk niets uitkomt.

    Het enige wat brain training doet is herhalen, herhalen, herhalen. Niet zo gek dat je het dan na 100 keer goed kan.

  • Tja, een boek lezen werkt ook.

  • @ Danny vd H:



    Wat is leren rekenen anders dan herhalen, herhalen, herhalen? Dan doet Brain Training het toch goed? :P

  • plz laat dit verplicht worden :)

  • Het is gewoon erg goed voor je concentratie en gedrag, het is niet zo dat je er meer kennis mee opdoet.

  • Toch maar weer eens uit de kast halen dan:P.

  • ach ja dus games heeft geen slechte invloed:D

  • leuk hoor, maar moeten we nu nog meer casual-games gaan spelen en gaat zometeen gaat nintendo hier ook nog mee door en komen er nog minder core games voor de Wii. Die nie zijn gemaakt door Nintendo zelf.



    Aan de andere kant het kan wel weer een goeie invloed hebben op de game buisness en Jack Thompson :P

  • Ja hoor, dit is gewoon gelul en dat weet iedereen

  • Misschien ga ik hem toch nog kopen.

  • Dat zij Kawashima ook.

  • Heb het ook gespeeld en het is nog een leuk spelletje ook.

  • Kijk dat is nog eens een lekker berichtje. Hier hou ik wel van. Dus.

  • Ik heb het een keer bij een vriend gedaan, en toen zei die stoute DS tegen mij dat mijn brein 69 jaar oud was xD (Ook al was het een van de moeilijkste oefeningen :P)

  • Hha :P ik dacht (IG kennende) dat er zou staan \" Brain Training werkt .. niet\" .. maar het werkt dus wel :P ach jah leuk vr de mensen die dat spelen ^^

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren