1. Blitzkrieg (PC)

Blitzkrieg (PC)

De Tweede Wereld Oorlog is een inspiratiebron voor menig spellen maker. Daar is natuurlijk wat voor te zeggen, want er zijn maar weinig oorlogen zo veelzijdig als deze. Toch zijn het meestal arcade-shooters waarbij je hersenloos in de richting van de vijand stormt en hem kapot schiet. Leuk, dat zal ik niet ontkennen maar ik ben meer van het "historisch correcte" als het om WW2 gaat. RTTs (Real-Time Tactics) zijn er eigenlijk nauwelijks in dit genre. De enige die ik mij kan heugen is Blitzkrieg en die speel ik nog steeds. Ik zal je zeggen waarom.

Geen schietvoer

Ik moet eerlijk zijn; toen ik Blitzkrieg voor het eerst in mijn tray drukte had ik mijn vooroordelen. Eenmaal het eerste level gestart werd ik hard met de neus op de feiten gedrukt. Blitzkrieg is namelijk geen makkelijke game. Voor de mensen die houden van een basis plus een lading tanks uit de grond te stampen en vervolgens de vijand te molesteren is Blitzkrieg niets. Ten eerste is dit een RTT niet een RTS. Dit vertaalt zich in het feit dat je geen basis hebt in de trant van menig andere games. Je hebt meestal een simpele goederen loods en dat is alles. Je kan dus geen tanks of infanterie trainen en zult de missie dus moeten halen me wat je hebt. Als dit nog niet genoeg was, zijn ze ook nog eens er vatbaar voor schade. Een pantserwagen overleeft niet lang tegenover twee 50. kaliber machinegeweren en als je hem verliest kun je niet even een nieuwe bouwen.

Je zult nu wel denken: hoe moet ik deze game ooit halen? Daar is maar 1 antwoord op en dat is verkennen. Bij het begin van elke missie heb je een sluipschutter of een verkenningsvliegtuig. Met deze twee eenheden kun je de map verkennen en informatie vergaren over de verdediging van de vijand. Deze informatie heb je nog om je aanvalsplan in elkaar te draaien. Waar ga ik met tanks op af en vanaf welke hoek? Als ik daar de anti-tank kanonnen uitschakel met de sluipschutter, zou ik dan m'n leger daar langs kunnen loodsen? Dit is waar de aantrekkingskracht ligt: je moet plannen en niet hersenloos naar binnen rijden met 20 tanks.

Er is nog een belangrijk component in deze game: munitie. Jouw eenheden hebben gelimiteerde munitie en als het op is moet je ze nieuwe leveren. Dit word voornamelijk gedaan met trucks. Deze trucks moeten naar de eenheid in kwestie en twee soldaten komen, met draagkisten munitie in de hand, om ze af te laden met munitie. Hierbij komt weer het volgende probleem; de trucks zijn op z'n zachtst gezegd fragiel en 1 of 2 schoten en ze zijn af. Je moet dus oppassen dat je ze niet kwijt raakt anders ben je je aanvoerlijn kwijt.

What's the mission, sir?

Met een dergelijk gameplay systeem verwacht je natuurlijk ook ingewikkelde missies, toch? Nou, dat valt wel mee. De meeste missie bevatten meerdere doelen. Deze doelen vallen vaak in de trant "neem brug X" of "bevrijd dorp Y". Dit lijkt vrij simpel maar door de hoge moeilijkheidsgraad van de basis valt dit erg mee. Dit is ook weer een sterk punt; je hoeft geen ingewikkelde missies te hebben als ze maar goed in elkaar zitten en dat zitten ze.

In dit sterke punt zit ook meteen een valkuil. Je hebt vaak het gevoel dat je dezelfde missie aan het spelen bent op een andere map. Dit kan mensen die gewend zijn aan gepolijste games wel afwenden. Dit gevoel word versterkt door de graphics. Deze zijn al niet het sterke punt van Blitzkrieg. Het beste woord om ze te beschrijven is middelmatig. Een Panzer IV ziet er uit zoals hij er uit hoort te zien, maar je kan niet inzoomen om ze van dichtbij te zien. Hierdoor word er niet veel detail getoond. Ook de gebouwen en dropjes worden veelvuldige hergebruikt. Dit is erg jammer.

Het geluid is ook niet erg overdonderend. Als een tank zijn kanon vuurt heb je het idee dat ze een erwtenschieter op dat ding hebben gemonteerd. En de machinegeweren klinken als muizenvallen die snel achter elkaar dicht klappen. Wat het weer enigszins goed maakt is dat de Duitsers echt Duits spreken en het Russisch leek er op (kan geen Russisch). Maar over het algemeen is het geluid dramatisch!

Veelzijdige eenzijdigheid

Zoals ik al zei is veel van het spel eenzijdig. Veel gerecyclede dorpjes met andere troepen er in en dergelijke zaken. Wat zorgt er dan voor dat het toch leuk blijft om te spelen? Dit komt door de voornamelijk omdat je het uit drie perspectieven kan spelen: de geallieerden, Duitser en Russen (hoewel die officieel ook geallieerden waren). Hierdoor kun je als je het een beetje zat begint te worden afwisselen met een andere factie wat de speelbaarheid ten goede komt.

Conclusie en beoordeling

None

Blitzkrieg is een game die nooit massaal zal aanslaan, dat is al lang bewezen. Echter, ik denk dat er nog zat zijn die het nog niet gespeeld hebben die er erg van zullen genieten. Voor al de mindere kanten in het spel is het in de aard van het beestje nog steeds fantastisch. Wie over de graphics en het geluid kan heen kijken zal absoluut genieten.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Diepe gameplay
  • Historisch correcte eenheden
  • Uitdagend
  • Minpunten
  • Fikse leercurve
  • Graphics niet fantastisch
  • Geluid laat te wensen over

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nieuwe PSP.. Nintendo moet ook iets nieuws

  • dat zou overbodige luxe wezen…

  • mmm ik ben het eens met Lollystokje, het lijkt me allemaal overbodig en overdreven.

  • Hm lijkt me wel vet opzich, misschien toch er één aanschaffen.

  • Waarom zou je nog muziek op je DS willen?

    Het is alleen handig als je het kan afspelen tijdens het gamen, anders zie ik niet in waarom het nodig is.

    Iedereen heeft tegenwoordig toch wel eem mp3-speler, i-pod of telefoon met mp3…



    Weet niet of dit nou zo'n slimme zet is, wat mij betreft overbodig



  • Wat heb je daar nou aan?



    Camera op je mobiel = Oke

    Camera = Oke

    Camera op je DS = Slaat nergens op



  • Ik zou eens goed kijken wat de psp heeft aangericht. Hoewel iedereen een mp3 speler heeft zie ik nog vaak genoeg mensen de muziek afspelen via hun psp



    Als Nintendo de prijs zoveel verhoogt dan weten ze gewoon massa's winst te maken met lucht, wed dat het hele gebeuren niet meer dan 10 dollar extra kost om in te bouwen !

  • camera :')



    Je kon al muziek op je DS, maar dan moest je wel zo'n R4 ding kopen.

  • Ik hoop wel dat ze een keer iets aan dat baggerscherm gaan doen.

  • Niemand zal een DS kopen voor alleen de mp3 speler of een camera..

    Voor dat geld

    kun je een hele mooie camera en mp3 speler kopen



    @misterX

    Ik speel ook muziek af met mijn psp.. Maar ik koop een psp niet voor muziek af te spelen.. Het is gewoon een leuke extra..



    @Iedereen en om een ds te kopen met wat extra dingen. wat volgens mij niks met de gameplay te maken heeft.. is natuurlijk onzin..



    Als ze nu eens gaan werken aan een krachtigere DS.. en die uitbrengen.. zou al een hele verbetering zijn..

    (is alleen minder voor de mensen die pas een ds hebben)

    Maar we hebben geen extra's nodig










  • Kom op, breng nu die DS met GameCube-graphics en 1-2GB flashkaarten als opslagmedium uit zodat ontwikkelaars een hoop ruimte hebben, Nintendo!

  • @koppa de Lite heeft nie eens een baggerscherm.



    Bovendien goede ontwikkeling als het waar zou zijn. Dan gaan de sales in Japan weer omhoog.

  • @x3rna1i tuurlijk gebruiken mensen de psp voor meerdere dingen, maar zet mensen die een psp hadden puur voor de video en mp3 functie, daarnaast hadden ze een spel en meer ook niet.



    @ Jorenmartijn, De Ds ondersteund nu al 4gb sd cards, Dat is meeeer dan zat als je kijkt wat een ontwikkelaar doet met een umd van 1,8gb (1,6GB)

  • @x3rna1i



    Alle Japanners zullen weer in de rij liggen voor deze nieuwe DS!!!



    Handige zet weer van Nintendo…..



  • @ramirez



    Ik heb zon nieuwe DS, en de pixels zijn nog steeds zichtbaar hoor ;-)

  • Dit is het zoveelste gerucht van een nieuwe DS in de laatste 2 jaar. Ik geloof het pas als 'ie echt aangekondigt wordt.

  • Er bestaat toch al een MP3 upgrade voor de DS? Maar een camera is nooit verkeerd ;). Misschien dat je jezelf dan bij een game kan importeren.

  • stond al op tweakers!;p

  • @Shankdown



    Een camera op je mobiel slaat ook helemaal nergens op eigenlijk. Tenminste, dat vonden we toen het geïntroduceert werd. Dat vinden we nu ook, maar over 5 jaar is dit denk ik heel normaal dat handhelds dit hebben.

  • @Freestyleforce



    Dat is waar! ;-)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren