1. Auto Log 8

Auto Log 8

Hey jongens en meisjes. Ik ben een auto freak en ik word ook wel vaak Car Junky genoemd. Ik ga elke 2 weken iets over auto's schrijven met plaatjes en filmpjes. Puur voor de lol en ik hoop dat jullie het leuk vinden.

Deze keer gaat het over: De wereldkampioen Formule 1 en snelle auto's

Na een lange tijd afwezig te zijn geweest ben ik er nu weer met een nieuw deel van de auto log. De lange afwezigheid kwam doordat ik alles een beetje had onderschat. Het bleek agteraf dus toch wel erg druk te zijn, als je in je examenjaar zit + bijna elke dag werken + veel sporten. Maargoed nu is het vakantie, veel tijd, dus weer een nieuw auto log ! Ook hoop ik met dit deel mijzelf meteen te nomineren voor de beste weblog van de maand. En nu nieuw voor alle lezers en auto fans. Join de Auto Log club Lekker praten over auto's en je blijft altijd up to date over de auto logs. En jij bent de eerste die een bericht krijgt dat er weer een nieuw deel uit is ! Dus ik hoop je snel te zien in me club.

Het Seizoen zit er weer op van de Formule 1 en spannend was die wel te noemen. Drie kans hebbers op het kampioenschap. Twee teams die tot op het laatst nog met elkaar in gevecht zijn. Maar zoals Henny Huisman altijd zij: Er kan maar één de winnaar zijn. Dit jaar is Raikkonen de gelukkigen. De grootste kanshebber was Lewis Hamilton. Hij moest in de top zes eindigen om wereld kampioen te worden. Hij startte van een tweede plek en alles zag er rooskleurig uit. Helaas maakte hij in de eerste bocht al meteen een foutje, waardoor hij meteen naar de achtste plek opschoof. Nog niet heel veel problemen, want met zo’n snelle auto zou het niet moeilijk moeten zijn om weer een paar plekken naar voren op te schuiven. Maar helaas stond de duivel nog aan zijn zij mee te kijken. Want niet veel later schakelde zijn versnellingsbak zich zelf uit, waardoor hij niet meer verder kon rijden. Toen Hamilton zijn auto besloot aan de kant te zetten, schakelde de versnellingsbak zich ineens weer aan. Gelukkig ! hij kon weer door rijden. Maar de achtste plek was wel veranderd in een achttiende plek. Ineens zag alles er niet meer zo rooskleurig uit zoals bij de start. Raikkonen ging ondertussen lekker door. Hij verbeterde zijn ronde tijd keer op keer en ging steeds sneller rijden. Hij was gestart van de derde plek. Een eerste plek was genoeg voor hem om kampioen te worden. Dus hij stond oog in oog met de wereldtitel. Hij moest alleen zijn teamgenoot Massa nog voorbij. Dat lukte hem ook na de pittops. Ondertussen zette Hamilton ook niet bij de pakken neer. Hij had al flink wat mensen ingehaald, maar reed nog steeds niet in de top zes. Alonso was de derde kanshebber op de wereldtitel, maar van hem hebben we niet echt veel last gehad. Al reed hij wel enige tijd op de plaats om wereldkampioen te worden, tot dat Raikkonen de eerste plek bezette. Dus het eindigde met een Raikkonen op de eerste plek, Alonso op de derde plek en Hamilton die nog flink was opgeklommen naar een zevende plek. Dat betekend dus dat het feest was bij de mannen van Ferrari. Raikkonen kampioen !

Het hele seizoen leek het of Mclaren domineerde, maar de cijfers zeggen toch heel wat anders. Het komt met name door Hamilton die als debutant kwam in de F1 en iedereen het hele jaar meteen liet zien dat hij al heel erg rijp was voor de F1. Hij kon meteen mee strijden voorin het veld en kon zelfs vechten voor de wereldtitel. Het hele seizoen was iedereen in de ban van Hamilton en Mclaren, maar zoals ik al eerder zij. De cijfers liegen niet. Hier staan ze even onder elkaar.

Ferrari pole positions: 9 Ferrari Wins: 9 Raikkonen wins: 6 Massa wins: 3

Mclaren pole positions: 8 Mclaren Wins: 8 Hamilton wins: 4 Alonso wins: 4

Zoals je ziet liggen alle cijfers dicht bij elkaar. Dus dat wil zeggen dat het wel spannend is geweest, maar Ferrari heeft duidelijk hogere cijfers dan Mclaren. Dus aan de ene kant is het niet gek Ferrari kampioen is geworden. Maar toch schok ik ervan, omdat Mclaren voor mijn gevoel het seizoen domineerde. Maar goed. Raikkonen is dus de winnaar. Daarom meer info over deze man.

Raikkonen

Räikkönen was een succesvol karter voordat hij op 20-jarige leeftijd voor Renault ging racen. Hij won dat jaar 13 van de 17 races. Hij heeft ook nog korte tijd in de Formule Renault 2.0 gereden. Peter Sauber was zo onder de indruk van de jonge Fin dat hij Räikkönen na een testrace een contract gaf voor het Sauber-team voor het seizoen van 2001. Hoewel hij geen ervaring had in de Formule 3 of Formule 3000, normaal gesproken de series waaruit de coureurs naar Formule 1 overstappen, kreeg hij niet onmiddellijk de mogelijkheid om Formule 1 te rijden, aangezien hij voor gevaar op de baan kon zorgen. Maar door genoeg steun werd toch toegestaan dat hij voor Sauber dat jaar kon rijden. In zijn eerste race in 2001 werd hij een goede zevende, en uiteindelijk zesde nadat Olivier Panis strafpunten kreeg toegekend. In zijn eerste jaar scoorde hij vier keer punten en eindigde hij acht keer in de top acht. Maar belangrijker dan dat was het feit dat hij niet het gevaar op de weg bleek dat men dacht.

Hij werd voor 2002 aangenomen in het McLaren-team van Ron Dennis, waarbij hij de Finse coureur Mika Häkkinen verving. De McLaren waarin hij reed had last van motorproblemen in dat seizoen, maar Räikkönen eindigde regelmatig op het podium, waardoor bleek dat zijn team de juiste keuze had gemaakt. Aan het eind van het seizoen eindigde hij als een goede zesde.

In het seizoen van 2003 eindigde hij als tweede, na een aantal indrukwekkende races waarin hij Michael Schumacher dikwijls het vuur aan de schenen had gelegd. In datzelfde jaar won hij zijn allereerste F1-race, de Grand Prix van Maleisië, wat meteen bevestigde uit welk hout Räikkönen gesneden was. Räikkönen maakte dit seizoen nog vele 'schoonheids'foutjes, deze kwamen hem duur te staan. In 2003 kon hij tot voor de laatste race de jongste wereldkampioen ooit worden, maar hij kwam op het einde van het seizoen 3 punten tekort voor de wereldtitel. Kimi werd voor de eerste keer vice-wereldkampioen, in 2005 zou hij dit nog eens overdoen.

Het seizoen 2004 was een heus rampseizoen voor McLaren. De motor liet dikwijls de geest en dit werd mede veroorzaakt door het chassis. Veel opgaves van zowel Räikkönen als zijn toenmalige ploegmaat David Coulthard. Pech bleef hem maar achtervolgen, elk race-weekend kampte hij wel met problemen. Räikkönen wist in de eerste 3 races niet eens de finish te halen, door motorische problemen. De teleurstelling was goed zichtbaar, zowel bij Räikkönen als bij het team zelf. Mclaren besloot daarom een nieuwe auto te maken,de MP4-19B-versie. Deze auto moest successen behalen. De nieuwe Mclaren MP4-19B bezorgde Räikkönen meteen de pole position in de Grand Prix van Groot-Brittannië. Kimi wist deze race voor de eerste keer het podium te beklimmen. Een grote opluchting voor het team. De race erna, in Hockenheim begon de pech echter weer. Räikkönen was zeer snel dit weekend en vocht samen met Michael Schumacher om de overwinning, helaas crashte hij hard van de baan doordat zijn achtervleugel het begaf. Later bejubelde Räikkönen in de Grand Prix van België de tweede zege van zijn carrière, net voor Michael Schumacher, die het absolute record van 7 WK-titels behaalde.

In 2005 verging het McLaren beter. De MP4-20 behoorde tot de top van het veld, naast de Renault R25 en was veruit de snelste, maar een reeks motorproblemen in vrije trainingen en races nekten Kimi en McLaren uiteindelijk. Hij werd dat jaar 4 keer 10 plaatsen achteruit gesteld op de starting grid vanwege een motorwissel en viel 3 keer uit (San Marino, Nürburgring en Hockenheim). Räikkönen en Johnnie Walker McLaren-Mercedes eindigden tweede in de respectievelijke klassementen. Dat jaar had Räikkönen zeven zeges toegevoegd aan zijn palmares: Spanje, Monaco, Canada, Hongarije, Turkije, België en Japan. De laatste zege in 2005 op Suzuka, was trouwens één van Räikkönens beste races ooit. Wegens motorproblemen en harde regenval in de kwalificatie moest hij bijna achteraan het veld starten. Maar Kimi slaagde erin om naar voor te schuiven en kon zo in de laatste ronde raceleider Fisichella voorbij steken. Wereldkampioen dat jaar was de Spanjaard Fernando Alonso (Renault).

2006 moest voor Kimi Räikkönen eindelijk het jaar worden waarin hij wereldkampioen zou moeten worden. De voortekenen tijdens de wintersessies blijken niet al te gunstig door een gebrek aan snelheid én betrouwbaarheid. Hij start 2006 waarmee hij in 2005 heel het jaar gekampt heeft, namelijk pech. Na een rechter-achter-ophanging-breuk in de kwalificatie moet hij achteraan starten. Hij rijdt echter een indrukwekkende inhaalrace van 22 naar 3. Ook de tweede race in Maleisië was niet goed, na een redelijke kwalificatie (zesde plaats), werd hij van de baan gereden door Christian Klien in de eerste ronde van de race. De rest van het seizoen bleef pech hem achtervolgen. De auto was betrouwbaar, maar kwam veel snelheid te kort waardoor hij geen bedreiging kon vormen voor Fernando Alonso en Michael Schumacher. Het was een erg teleurstellend seizoen, zowel voor McLaren-Mercedes als voor Kimi Räikkönen. Räikkönen had zijn goede momenten in het 2006-seizoen, hierbij kun je denken aan Monaco. Hier was de Mclaren één van de snelste wagens en hij vormde een serieuze bedreiging voor Fernando Alonso die deze race won. Helaas zorgde een technisch probleem ervoor dat er kortsluiting ontstond waardoor zijn auto vlam vatten. Pech bleef hem achtervolgen, aan al zijn uitvalbeurten kon hij zelf niets aan doen. Het was of de auto die hem in de steek liet of hij was slachtoffer van een startcrash, dit was het geval in Indianapolis en Turkije. Räikkönen sluit het 2006 seizoen af met gemengde gevoelens. In al die jaren Mclaren heeft hij het niet waar kunnen maken, nu zoekt hij zijn geluk bij Ferrari.

Op 18 maart 2007 was het dan zo ver. De openings-GP van het seizoen 2007 is die van Australië en is de eerste race voor Räikkönen in een Ferrari. Räikkönen begon in de kwalificaties goed en startte vanaf pole position. Räikkönen stond zijn eerste plaats niet meer af, op vier ronden na vanwege zijn pitstop. Hij hield Alonso die als tweede eindigde op 7 seconden afstand. Debutant Lewis Hamilton eindigde op een derde plaats met zijn Mclaren. Drie maanden na zijn eerste zege voor Ferrari wint Räikkönen eindelijk z'n tweede GP voor de Scuderia; door een uitgekiende pitstopstrategie schrijft hij de Grand Prix van Frankrijk op zijn naam. Felipe Massa maakt het Ferrarifeest compleet door als tweede over de finish te komen. Kampioenschapsleider Hamilton wordt op ruim 25 seconden derde. Räikkönen lijkt de snelheid terug te hebben, en het gevecht om de wereldtitel gaat een nieuwe en interessante fase in. Ook in de volgende GP, die van Engeland, mag hij na een spectaculaire race op de hoogste podiumplaats gaan staan. De regenachtige Grand Prix van Europa gaat echter minder goed: Kimi moet opgeven wegens technische problemen. Wereldkampioen worden blijft mogelijk, maar wordt moeilijker. De Grand Prix van Hongarije verliep wel goed, dankzij een goede start schoof hij een plaats op naar voor en wist tot vlak voor het einde nog een bedreiging te vormen voor de uiteindelijke winnaar Lewis Hamilton. In de laatste ronde van de race reed Kimi nog wel de snelste rondetijd. Volgende race: de Grand Prix van Turkije. Kimi kwalificeert zich derde (op de propere kant) en kan zo bij de start Hamilton al voorbijsteken.

Nu ligt Räikkönen tweede achter Massa. De posities blijven ongewijzigd en Ferrari haalt hun tweede dubbelzege van dit seizoen binnen. Net zoals bij de GP van Hongarije rijdt Räikkönen in de voorlaatste ronde opnieuw de snelste rondetijd. In Italië eindigt hij als derde en een week later wint hij op het circuit van Spa-Francorchamps voor de derde opeenvolgende maal de Grote Prijs van België. Teamgenoot Massa wordt tweede en zorgt zo voor de derde Ferrari dubbelslag van het seizoen. In de stand voor het WK heeft Räikkönen nog 13 punten achterstand op Hamilton en 11 op Alonso. In Japan eindigt hij op 30 september als derde achter winnaar Hamilton en zijn landgenoot Heikki Kovalainen. Zo staan er voor de eerste maal in de geschiedenis van het wereldkampioenschap Formule 1 twee Finnen op het podium. Met nog twee Grote Prijzen te gaan en een achterstand van 17 punten op Hamilton zijn Räikkönens kansen op een eerste wereldtitel wel heel erg klein geworden. Maar als hij een week later de Grote Prijs van China wint en Hamilton in die race de finish niet haalt, behoudt hij toch nog een waterkansje op de titel. Met 7 punten achterstand op de Brit trekt hij naar de seizoensafsluiter in Brazilië. Uiteindelijk wint de Fin de laatste Formule 1 race van het seizoen. Met een voorsprong van 1 punt op zowel Alonso als Hamilton, behaalt The Iceman wat hem bij McLaren niet lukte, nu bij Ferrari wel: de wereldtitel. De bijnaam The iceman heeft hij gecreëerd in de F1 door altijd zijn hoofd koel te houden en als hij wint niet al te opgewonden te doen. Wanneer hij kampioen werd kwam er ook niet meer dan een big smile van zijn gezicht af. En zodra we dat zien bij Raikkonen weten we dat het meer dan goed zit.

Maar dit is het auto log, dus gaan we het ook over auto’s hebben. En omdat deze auto log een beetje in het thema staat van Formule 1 en Formule 1 puur snelheid is, gaan we het hier hebben over de top 3 van de snelste straat auto’s op de wereld.

Nr 1. Caparo T1

Twee mannen gingen rond de tafel zitten en hadden hetzelfde plan in gedachten. Een formule 1 auto voor op de weg. Al zal de auto er niet uit zien als een gewone super sport car. Als wij maar een auto bouwen die ongeveer dezelfde prestaties behalen als een F1 auto, maar wel gewoon op de openbare weg mag rijden. Het belangrijkste op een F1 auto is de aërodynamica, dus zou dat ook op die auto zo hoog gegrepen moeten worden toegepast en het feit dat de auto zo ligt mogelijk gemaakt moest worden. Dat samen met een super sterke 575 pk 2.5 liter V8 motor. Zorgt voor de geweldigste prestaties. In 2.5 seconden rijd het stuk geweld van 0 naar 100 km p/h en in 6 sec zit je op de 250 km p/h en andersom is het ook zo. Van 250 km p/h sta je in 6 seconden stil. Het is een ongelofelijk ding. Het ziet er ook bruut uit. Een prachtig ding, vind ik zelf. Je kan het stuk geweld al in je garage hebben staan voor 160.000 euro. Dus zoveel meer geld kost het ook niet, dan een gewonen super sport car. Om het te vergelijken. Voor 161 000 euro kan je ook een Mercedes CLS 65 AMG kopen. Nou wat heb je liever als een race liefhebber in je garage staan.

Score: 8.5

Nr 2. Bugatti Veyron

Dit gevaar is ook super snel, maar vergeleken de Caparo T1, is dit ding wel zwaar, wel duur en maakt het merk op elke auto die verkocht word dik verlies. Bugatti maakte vroeger hele snelle auto’s en later werd het merk een beetje vervaagd. Tot dat Volkswagen Bugatti overkocht. Het merk begon met ontwikkelen aan een hele snelle auto. Ze wilden de grenzen verleggen qua pk’s. Ze bouwden een super brute motor. Iets waarin Volkswagen al goed in was, maar dit slaat echt alles Een dikke motor die 1001 pk levert. Twee 4 liter V8 motoren aan elkaar met 4 turbo’s !!!!!! oftewel een 8 liter W16 motor met 4 turbo’s. Maar iets waarin Caparo wel voor koos en Bugatti niet, is het chassis van de auto, die van de Bugatti er wel uitziet als een normale sport auto. Daarom is de auto wel erg zwaar. Hij weegt namelijk 2080 kilo en de productie van de auto bedraagt 5 000 000 euro. Terwijl de auto over de toonbank gaat voor 1,800 000 euro. Dus voor het geld van deze auto, kun je drie Caparo T1’s kopen. En maakt Volkswagen veel verlies bij elk verkocht model van de auto. De auto gaat wel net zoals de Caparo in 2.5 sec naar de 100 km p/h, maar is pas op de 200 km p/h in 7.3 seconden, waarbij de Caparo al in 6 seconden op de 250 km p/h is. De top van deze auto licht heel erg hoog, namelijk 406 km p/h. Als je in deze auto wilt rijden, is een rijbewijs ook niet genoeg. Je moet je vliegbrevet behaald hebben, of de hoogste race licentie hebben. De top van de Caparo ligt wel wat lager dan die van de Bugatti. De Caparo houd er namelijk al mee op bij 330 km p/h

Score: 8

Nr 3. Ferrari Enzo

De Ferrari Enzo heeft een 6 liter V12 motor achterin de auto liggen. Op de auto zijn de nieuwste (inmiddels alweer wat verouderd) F1 technieken toegepast waardoor de auto echt geoptimaliseerd word. Met verouderd bedoel ik best wel belangrijke dingen zoals de versnellingsbak. De schakeling van versnelling duurt bij de Ferrari 120 milliseconden en bij de Caparo 60 milliseconden. Veel sneller dus. De auto rijd van 0 naar 100 km p/h in 3.6 sec wat zelfs meer dan een seconden slomer is dan de bovenstaande auto’s, maar is nog steeds goed voor een derde plek van snelste auto op de wereld. De auto heeft een topsnelheid van 350 km p/h. Wat deze auto misschien wel het meeste heeft vergeleken de twee hierboven. Zijn, zijn hele mooie looks. Het is net een mix van de chassis van de Bugatti (super sport auto) en de CaparoT1 (Extreem race)

Score: 8

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Occasion van de twee weken

Voor deze twee weken heb ik helaas geen occassion. De auto's zijn te duur !

Raad het plaatje

Dit keer moet je de merken raden. Ik heb het natuurlijk moeilijker gemaakt, door de teksten van de merken te verwijderen. PM je antwoorden naar mij, want zo heeft iedereen een eerlijke kans. Als iemand het goed heeft zal ik het direkt vermelden.

Vorige winnaars

Vorige keer heeft niemand het goed geraden.

Goed geraden !

Sven 101 is de gelukkige. Hij kwam met de goede antwoorden. Hier een quote van zijn bericht

Hier de antwoorden :

1. Porsche

2. Chevrolet

3. Vauxhall

4. Rover

5. Buick

Battle of the cars.

Deze twee weken staan tegenover elkaar: Caparo T1 VS Bugatti Veyron

Stand: Caparo T1 (1) - (3) Bugatti Veyron

Stelling van de twee weken

Zulke snelle duren auto's. Waarom worden die eigenlijk verkocht ? Je mag ten eerste toch niet zo hard rijden en je vergroot alleen maar de kans op een botsing. Het is ook slecht voor het millieu, want er zitten hele dikke motoren in die wel wat lusten en uitstoten. Dus, vind jij dat zulke auto's verboden moeten worden ?

Het beste argument van vorige keer

De stelling was: Grote vieze V6, V8, V10 en zelfs V12 motoren moeten verboden worden. Voortaan bijvoorbeeld alleen nog maar kleine 1.8 liter benzine motoren. Zuinig, schoon voor het milieu en genoeg vermogen. Eens of niet Eens? Ik hoor het graag van je.

Beste argument: Ik denk niet dat je die V motoren moet afschaffen, maar dat de makers zelf die motoren op een bepaalde manier milieuvriendelijk kunnen maken. Ik denk dat je daar meer mee bereikt, want anders wordt er stiekem toch gewerkt met zulke motoren. En ik denk dat er weinig auto's zijn die zulke motoren gebruiken in vergelijking met de normale. Er zijn minder Astons dan bv auto's van Renault. Dus ik denk dat die hierboven dure auto's ook minder vervuilen, omdat er gewoon wat minder van zijn. Dus ik ben het niet eens met de stelling. Aldus Midnachan

Twee weetjes

- (Saab) Wist je dat Saab in de jaren zeventig ook een sporwagen maakte onder de naam Sonetti

- (Porsche) Wist je dat Porsche ook diesel motoren heeft gemaakt

Zo dit was het weer voor deze keer. Ik hoop dat jullie je joinen voor mijn auto log club en het weer leuk vonden dat er weer een nieuw deel is uitgebracht. Nu maar hopen dat ik word genomineerd voor de beste web log van de maand. Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer ! Groetjes, Nick

Voorgaande delen

* Deel 1

* Deel 2

* Deel 3

* Deel 4

* Deel 5

* Deel 6

* Albers Special

* Deel 7

Dit artikel delen

Over de auteur