1. Enemy Territory: Quake Wars (PC)

Enemy Territory: Quake Wars (PC)

Wolfenstein: Enemy Territory werd een van de populairste online shooters ooit, niet alleen omdat het spel volledig gratis te downloaden was, maar vooral door de objective-based gameplay en de goed uitgewerkte verschillende klasses. Het vervolg op dit spel was gek genoeg niet in het Wolfenstein universum, maar in het Quake universum, en wel voor de gebeurtenissen van Quake 2, dus op het moment dat de Strogg de aarde aanviel. In plaats van de geallieerden tegen de nazi’s hier dus de GDF (Global Defence Force) tegen de Strogg.

Het belangrijkste punt van verschil van Enemy Territory: Quake Wars met voorgaande Quake spellen is dat het in dit spel niet draait om kleine gangetjes en monsters die vanuit het niets op je af springen. Quake Wars is een spel met enorm grote maps waarin de twee teams bestaande uit maximaal 16 spelers het uitvechten. Een belangrijke toevoeging die goed samen ging met de grotere mappen zijn de voertuigen. Veel mensen denken dat Quake Wars een slap aftreksel is van Battlefield (2 en 2142), dit is echter absoluut niet het geval, het is een spel wat de beste elementen uit Enemy Territory (de objective-based gameplay) combineerd met het beste uit Battlefield (grote maps, voertuigen, etc) en natuurlijk de goed gebalanceerde klasses die beide spellen bieden.

Hoewel de klassen van de GDF en Strogg onderling verschillen komen ze in grote lijnen wel overeen. Je hebt de standaard zwaar bewapende soldaat die onder andere keuze heeft uit een raket lanceerder. Dan is er de medic die gesneuvelden teamleden weer tot leven kan wekken. Vervolgens heb je de engineers die mijnen kunnen plaatsen en verdedigings kanonnen kunnen plaatsen. Als vierde is er de support klasse die artillerie en dergelijke kunnen oproepen. En ten slotte de sniper klasse die ook zich kunnen vermommen als tegenstanders en toegang hebben tot een heleboel interessante gadgets.

Zoals al eerder vermeld zit de kracht van Quake Wars hem in de objective-based gameplay. Het best is dit uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Als voorbeeld zal ik hier de map “Valley” nemen bekend van de demo. In deze map heeft de Strogg een apparaat gebouwd om het grondwater te vergiftigen. De GDF beginnen in hun basis en de Engineers zullen een brug moeten bouwen vanaf daar naar de overkant van een klif. De Strogg spawnen aan de andere kant van de klif en zullen proberen de GDF te verhinderen bij het bouwen van de brug. Als de brug eenmaal gebouwd is wordt er een MCP (Mobile Command Post) afgeleverd die de GDF naar een basis even verderop moeten brengen. Ondertussen is de spawnpoint van de Strogg verlegd naar die basis en de spawnpoint van de GDF naar voren geschoven tot de brug. Als de MCP het kamp bereikt en een raket afvuurt op de fabriek die het vergiftigende apparaat huishoudt kom je erachter dat de fabriek wordt beschermd door een speciaal schild. Vervolgens moeten de Covert Ops (de “sniper klasse” van de GDF) naar het besturings paneel van dit schild om het te hacken. Als het schild gehackt is zal nogmaals de raket worden afgevuurd om een bres te slaan in de muur van de fabriek. Tenslotte moeten de Soldiers van de GDF een HE-charge plaatsen en voorkomen dat deze HE-charge onklaar wordt gemaakt door een Strogg Constructor (de "engineer klasse" van de Strogg).

Het leuke is dat je objectives vaak van outdoor naar indoor gaan waardoor er erg veel variatie is in de gameplay. Daar komt bij dat omdat beide teams zich steeds rond één punt begeven er een stuk meer en heftigere actie is dan bij bijvoorbeeld Battlefield 2, die toch tweemaal zoveel spelers ondersteund.

Behalve de “hoofd objectives” omschreven hierboven heeft elke klasse ook dynamische kleine objectives afhankelijk van de klasse en map die ze spelen. Als je Medic of Technician bent zal je opdrachten krijgen om gevallen teamleden, die je op je radar zal zien, weer tot leven te wekken. En als bepaalde andere klassen zal je missies krijgen om vijandelijke deployables te vernietigen. Elke objective die je succesvol voltooid zal je experience points geven waarmee je nieuwe wapens en abilities kan unlocken. Verder zijn er ook zogenaamde “Achievements” te behalen, dit zijn simpele medailles die je krijgt voor 600 experience points te halen als een bepaalde klasse tot hele uitgebreide Achievements waarvoor je bijvoorbeeld 200 van de eerder genoemde hoofd objectives moet voltooien. Quake Wars houdt tot op de details alles bij wat je doet en je kan dus altijd je eigen rank, statistieken en achievements bekijken.

Hoewel alle wapens en voertuigen worden geboden die je nodig kan hebben,

valt met name het wapen aanbod redelijk tegen. Zo heb je (naast je standaard pistool en mes) de keuze uit een machine geweer, een shotgun, een raket lanceerder een zware mitrailleur, etcetera, en dan voor de Strogg natuurlijk de variant voor hun. Ofwel, van elk soort wapen wel iets, maar weinig variatie. De voertuigen, en dan met name de Strogg voertuigen, zijn wel erg interessant. Zo hebben de GDF alle voertuigen die je van hun zou verwachten zoals tanks, jeeps, helikopters, en dergelijke. De Strogg hebben hele vette voertuigen zoals de “Cyclops”, een enorme lopende robot met twee kanonnen. Of de “Icarus” een soort jetpack die je kleine stukken laat vliegen en bommen laat gooien.

Grafisch gezien ziet Quake Wars er best goed uit, maar het kan zeker niet meekomen met spellen als Crysis en Unreal Tournament 3 die binnenkort uitkomen. Vooral de indoor gebieden zien er vaak wat gedateerd uit. De kwaliteit van de screenshots die je hier ziet krijg je echt alleen met alle settings op high, en een map zo groot als de mappen in Quake Wars op high te draaien zal ondanks de nieuwe MegaTexture techniek alsnog flink wat van je PC vragen. Echter, waneer je midden in de actie zit, en jij en je teamgenoten vanuit overal worden bestookt met kogels en granaten en er vervolgens een airstrike bij komt dan kom je toch tot de conclusie dat alles in actie er geweldig uitziet. Het geluid doet zijn ding, ik zou eerder zeggen dat het tegenvalt dan meevalt. Het geluid van de wapens en explosies is nogal duf, ook de stemmetjes van de radio berichten zullen je gaan irriteren na een tijdje. Gelukkig is er wel chat mogelijk door middel van een microfoon sinds de laatste patch.

Conclusie en beoordeling

Quake Wars is precies wat je ervan kan verwachten. Een mix tussen Wolfenstein: Enemy Territory en Battlefield wat uitkomt op een goed gebalanceerde team shooter waarmee je je minstens de komende maanden mee kan vermaken. Het spel beloond constant de spelers die hetgeen doen wat het best is voor het team en daardoor zal je zelfs op public servers hele goede teamplay krijgen wat zal resulteren in misschien wel je beste ervaring met online shooters tot nu toe.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Goed gebalanceerde klasses
  • Goed uitgewerkte mappen
  • Objective based gameplay
  • Achievements en stats
  • Minpunten
  • Misschien wat overdonderend voor spelers nieuw in het genre
  • Graphics op sommige punten niet erg indrukwekkend
  • Geluid stelt wat teleur

Dit artikel delen

Over de auteur

Mag

Reacties

  • ziet er wel vet uit maar heb me geld al uitgegeven aan Saints row 2

  • Heel vet, zeer vet. Ik moet deze game hebben! :-)

  • Ziet er gaaf uit ja

  • ziet er idd goed uit.

  • zien de designers niet dat als je zo'n vergelijking maakt dat et lichtval in de games iets anders moet en de kleuren beter kunnen? dan kan je het echt realistisch maken, maar et ziet er voor nu ook wel vet uit :P

  • Ik vind het er vet uitzien hier ga ik veel plezier aan beleven!

  • Hebben :D Vondt deel 3 kei vet vooral de multiplayer :D

  • Kunnen ze mooi gebruiken voor GTA4:San andreas

  • Dit was toch die racegame met die superkrachten.

    Beter hadden ze dan het racen ook realistisch gemaakt.

    Dan had ik deze misschien ooit nog is aangeschaft.



    OT, wel vet dat alles realistisch is nagemaakt!


  • ziet er goed uit

  • En daar ben ik in de zomervakantie geweest.

  • @ Peter kaijser

    idd die krachten slaan nergens op

  • Vind het jammer dat de felle kleuren missen in deze game. Carneys is bijv. knalgeel, maar in de game lijkt het eerder bruin/groen. Maar voor de rest lijkt het me wel een vermakelijk spel te worden

  • Damn, dat hebben ze wel netjes uitgewerkt. Dit geeft de game net dat beetje extra dat een race-game nodig heeft om mijn nieuwsgierig te maken.

  • Ziet er mooi uit, maar toch het kan mooier.

  • dit spel gaat zeer vet worden!!

  • de plaatsen mogen wel realistisch zijn, maar die special abilities vind ik niet echt realistisch.

  • lol het realisme van het electrocuteren van de tegenstanders zeker….

  • Ziet erg erg mooi uit, maar de serie van Midnight Club heeft mij nooit weten te boeien

  • zeeer vet, midnight club 3 dub edition remix vind ik ook 1 van de beste race spellen die ik heb gespeeld dus ik wacht met smart op deze

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren