1. The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

Ik kan me de onrust in de gamewereld zo’n zes jaar geleden nog goed herinneren. Wat was er namelijk gebeurd? Nintendo had iets ongelofelijks gedaan, nu zou je denken dat is toch niet zo raar, dat doen ze vandaag de dag alsof het normaal is. Nee. Wat ze gedaan hadden was echt schokkend. Ze hadden hun stoerste gameheld sinds de N64 naar de afgrond geholpen. Hij was veranderd in een klein Disney personage. Ik heb het natuurlijk over Link in zijn eerste avontuur op de GameCube, The Legend of Zelda: The Wind Waker. Na Twilight Princess uitgespeeld te hebben besloot ik om The Wind Waker ook weer eens te spelen. Tijdens het spelen kwam ik tot een conclusie waar menig bezoeker van deze site het waarschijnlijk niet mee eens zal zijn.

Link is gekidnapt door een pissige medewerker van Disney die hem vervolgens in zijn Disneyficator heeft gestopt. De TriForce kon hem helaas niet redden en toen Link weer terugkwam bij Nintendo was hij niet meer de held zoals hij die ooit was. Maar goed, Nintendo zou Nintendo niet zijn als ze hier niet positieve kant van zouden zien. Die ogen zijn geweldig, zo kunnen we de gamer hints geven door Link naar iets bijzonders in de wereld te laten kijken. De gamer zal zich een stuk meer betrokken voelen bij de game omdat deze stijl ervoor zorgt dat we de emoties van de personages goed over kunnen brengen. Dat is dan ook wat Nintendo deed, Link was te statisch op de Nintendo 64 en de GameCube had iets nieuws nodig. Geen irritant feetje dat 24 uur per dag en 7 dagen per week rondvliegt en piept: “Hey, Listen”. Link’s grote ogen dienen nu als hulp wanneer je vast zit.

De game begint deze keer niet in een boerendorpje in Hyrule, maar op een eiland ergens aan het einde van de grote zee. Niet alleen Link is veranderd maar ook Hyrule, het koninkrijk is verruild voor een grote zee met daarin verschillende eilanden. Het begint allemaal echt zodra je zusje op je verjaardag gekidnapt wordt door een gigantische vogel nadat jij een piratenleider gered hebt. Als bedankje nemen de piraten je mee op hun schip naar de plek waar je zusje zich bevindt. Daar aangekomen blijkt al snel dat je met iets te maken hebt wat boven je groene puntmuts gaat. Kort daarna ontmoet je The King of de Red Lions, jouw persoonlijke boot met navigatiesysteem, hij kan namelijk praten.

De boot zal het grootste gedeelte van de game je vervoermiddel zijn om zo van eiland naar eiland te reizen. Op de zee waait zoals gewoonlijk een mooi briesje wat ervoor zorgt dat jij kunt zeilen. Maar als de wind naar het noorden staat en jij moet naar het zuiden dan gaat zeilen toch erg lastig. The Wind Waker draait dan ook om de dirigeerstok van de wind die de naam The Wind Waker draagt. Het hele spel is gebaseerd op dit mooie witte stokje, waarvoor je gaandeweg nieuwe melodieën leert, die je vervolgens moet gebruiken om verder te komen. Zo is er een melodie waarmee je de windrichting kan veranderen, of bijvoorbeeld dag in nacht kan veranderen. Naast de Wind Waker zal je natuurlijk ook gebruik moeten maken verschillende traditionele en nieuwe items. Zo zien we de Mirror Shield weer terug, maar maken we ook kennis met de Grappling Hook waarmee je over kloven kan slingeren à la Grapple Beam in Metroid Prime.

De game zelf is iets aan de korte kant met vijf dungeons exclusief de dungeon waar de laatste eindbaas schuilt. Toch zijn de vijf dungeons die de game heeft puur Zelda. Allemaal hebben ze een eigen thema en bijpassende puzzels. Leuk is dat je in The Wind Waker ook twee dungeons zal moeten doorkruisen samen met een bewoner van een van de eilanden, deze personages hebben unieke eigenschappen die je zult moeten gebruiken om aan het einde van de dungeon te komen. Iets wat in mijn ogen een waardevolle toevoeging is aangezien het zorgt voor een paar ijzersterke puzzels en een tikkeltje vernieuwing in de game. Moeilijk is de game niet, Zelda veteranen zullen er doorheen vliegen. Verwacht dan ook geen puzzels van het niveau van de Water Temple in Ocarina of Time want zulke breinbrekers zul je niet vinden in deze game. De moeilijkheidsgraad doet echter niet af aan het echte Zelda gevoel, je zal nog steeds oog in oog komen te staan met prachtige grote eindbazen en het laatste gevecht is echt episch.

Zelda zou Zelda niet zijn als de game niet boordevol geheime mini dungeons en sidequests zou zitten. Op de bodem van de zee liggen namelijk allerlei schatten die soms erg nuttig kunnen zijn. Die schatten kun je opvissen met je boot, de game heeft verschillende schatkaarten die aangeven waar je een schat kan vinden. Dit zal je aan het eind van de game verplicht moeten doen om verder te kunnen en dat zorgt voor een lange en ietwat eentonige zoektocht. Dit wordt versterkt door de eindeloze blauwe zee waarover je moet varen, erg gevarieerd is de wereld dus niet. Geen eiland is hetzelfde maar het grootste gedeelte van de wereld bestaat toch uit water.

Doet de nieuwe grafische stijl van the Wind Waker inderdaad af aan het Zelda gevoel, zoals bij de onthulling van de game geschreeuwd werd? Absoluut niet, cel-shaded graphics voegen juist wat toe. Zelda is tenslotte een soort van sprookje. Daarnaast ziet de game er erg mooi uit, geen onduidelijke textures of overduidelijke kartelrandjes. Daarnaast is de muziek ook weer fantastisch gedaan en de deuntjes zullen regelmatig een lach op je gezicht toveren.

Kortom The Wind Waker is weer een volwaardig Zelda avontuur waar je uren van kan genieten. Maar is deze game nog wel een aanschaf waard nu Twilight Princess in de winkel ligt? Ja, als ik zou moeten kiezen na beide games gespeeld te moeten hebben zou ik voor The Wind Waker gaan. De grafische stijl, hoe de game in elkaar zit, maken de game gewoon puur Zelda. Twilight Princess doet dat ook maar er mist iets, de game is net zo makkelijk alleen bevat meer dungeons. Toch kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat de game teveel probeert Ocarina of Time te zijn. Wat uiteindelijk leidt tot een game die inderdaad veel van Ocarina of Time weg heeft en daardoor een beetje een eigen identiteit mist. The Wind Waker gooide alle riemen los en koos een ander pad, daardoor staat de game meer op zichzelf en heb je echt het gevoel dat je een nieuwe Zelda zit te spelen.

Conclusie en beoordeling

The Wind Waker is puur Zelda, de grafische stijl past bij de serie en draagt extra bij aan het Zelda gevoel. Een paar kleine minpuntjes mogen de pret niet drukken. De game is zelfs nu Twilight Princess al in de winkels ligt nog steeds een aanschaf waard.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Cel-shaded graphics zijn helemaal Zelda.
  • Prachtige sfeer en bossfights.
  • Duo Dungeons zijn een leuke toevoeging.
  • Minpunten
  • De zee is toch iets eentonig.
  • Iets aan de korte kant.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ondanks dat de prologue er al is had ik toch gran turismo er wel tussen verwacht



    verder een hele mooie line up

  • Killzone 2?? :(

  • super veel onaangekondigde games, dat belooft wat!!!!!!

  • aardig lange lijst, laat maar komen alleen mis ik wel killzone 2

  • Gran Turismo 5???????

    Tekken 6???????

  • Killzone 2 boeit de meeste jappen toch niet dus niet raar dat tie er niet is.



    2 Nieuwe 3rd party games en 9 First Party titels voor de PS3, nice

  • Guitar Hero III :')



    En The Idolm@ster is blijkbaar niet meer Xbox 360-exclusive.

  • aardig lange lijst, laat maar komen alleen mis ik wel killzone 2



    Denk dat ze alle aandacht naar Resistance willen laten gaan de komende periode.



    9 onaangekondigde PS3 games + 3 onaangekongde PSP games, dat zijn geen verkeerde aantallen. :)


  • Geode line-up!

  • Eindelijk! Kingdom Hearts : Birth by Sleep!

  • oke dus ze gaan games showen die al uit zijn?

    bijv fifa.

    tja er zitten voor mij niet echt toppers tussen.

    fanboy of niet ps3 heeft niet slim aangedaan om een playstion only titels te verkopen zoals: silent hill, gta, final fantasy, dat vliegspel (ben naam ff kwijt) etc etc heel veel games waarvoor ik een ps3 voor zou kopen zijn nu ook voor de xbox en de xbox die heeft wel exclusive games. En wii is voor bejaarde en kinderen en gezinnetjes dus die tel ik al niet mee.

    Denk dat ps3 het nog moeilijk kan gaan krijgen. Ik hoop(verwacht ik heb een xbox ;)) dat ze in de toekomst hun exclusieve titels wel proberen te houden. ze hebben nog gran turismo maar xbox heeft al een eeuw forza 2 uit. En volgens mij is er nog geen einde in zicht wanneer de nieuwe turismo komt. Ik heb ook ps2 dus geen fanboy gelul gewoon een observatie!


  • a…a…..ace co…combat..?





    h…….hawx……?



    iemand?



  • @ frankieman



    vorig jaar was guerilla gewoon aanwezig met killzone 2 op de TGS.

  • 9 onaangekondigde PS3 games + 3 onaangekongde PSP games, dat zijn geen verkeerde aantallen. :)



    Het zijn er zelfs 11. Ben benieuwd wat er allemaal tussen zit ^^



    Konami zal wel Zone of the Enders III gaan aankondigen =D


  • woow, veel games

  • Die game van Irem (Bumpy trot) wordt waarschijnlijk een RPG, en één van die niet aangekondigde games schijnt Demon Souls (ook een RPG) te zijn van From Software. Hopelijk komen Namco en Square-enix ook met een paar vette RPGs voor de PS3, en de Tales of Vesperia aankondeging zullen we waarschijnlijk wel volgend jaar zien, nadat de kerst geweest is.

  • Ik mis f**kin TEKKEN 6!! wacht al zo laaaaaaaaang op die game!

    Komt ook door SC 4 waardoor ze uitstellen (verkopen niet tegen houden) maar om hem nog niet eens op de TGS the showen.. achja ik wacht al zo lang WHO CARES!

  • Metal Gear Solid Online (PS3) : speelbaar

    PlayStation Home (PS3) : speelbaar

    Resistance 2 (PS3) : speelbaar



    Ik zie de linup zo want crossplatform kies ik toch voor 360.

    Zucht ps3 kom nou is met de vette titels. !!!!!!! aaaaaaaaargggggggggghhhhhhhhhhhh



  • Ps titel voor konami is zeker zone of the enders 3 dat is dan wel weer vette shit.

  • Toch een mooie line-up. Maar of hij aan die van Microsoft kan tippen betwijfel ik.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren