1. E3: Fight Club

E3: Fight Club

Misschien wel een van de beste films ooit gemaakt is Fight Club. De film met Brad Pitt (Tyler) en Edward Norton (in de film naamloos maar in het spel genaamd Jack) ging over een clubje mannen dat louter bij elkaar kwam om elkaar af te tuigen. Dit deden zij om de dagelijkse frustraties letterlijk van zich af te slaan. De eerste regel van Fight Club is: niet over Fight Club praten. Laat ik dat toch maar wel doen, want de E3 demo is het zeker waard.

Fight Club is als setting natuurlijk per definitie geschikt voor een beat ‘m up titel. Alle personages uit de film zijn in het spel verwerkt, evenals een groot aantal locaties. Niet alle locaties zullen uit de film komen, maar de meeste wel. Je zult bijvoorbeeld de parkeerplaats uit de openingsfase van de film wel herkennen. De karakters zijn ook vrij goed te herkennen. Hoewel ze niet fotorealistisch zijn is een Brad Pitt met enige verbeelding wel te herkennen.

Belangrijk dan dat is echter het spel zelf; speelt het lekker? Laat ik vooropstellen dat de besturing geen onnodige moeilijkheden kent. Het is gewoon lekker erop los meppen, schoppen enzovoorts. Dat rammen mist zijn uitwerken niet. Het klinkt misschien vreemd als het over een vechtspel gaat, maar alles kan kapot. Een paar flinke tikken op het gezicht zijn bijvoorbeeld goed voor een gebroken neus. Behalve dergelijke ‘lichte’ schade kun je ook allerlei speciale acties doen om wat verder te gaan. Zo kun je door je tegenstander op een bepaalde manier vast te pakken zijn arm breken. Dit betekent niet automatisch einde gevecht: je tegenstander zal wel doorvechten, maar kan zijn gebroken arm dus niet meer gebruiken. Het moge duidelijk zijn dat een gebroken nek uiteraard wel direct einde oefening betekent.

Het breken van botten is zeer origineel weergegeven. Op het moment dat er een bot breekt zal het skelet van het slachtoffer weergegeven worden. Je ziet dan het bot letterlijk breken. Dat klinkt wat heftiger dan het in het spel is, maar het is origineel uitgewerkt. Sowieso geven de blessures een extra diepte aan het spel. Je zult echt de aanvallen waarmee je botten kunt breken goed moeten beheersen, want dat zijn de aanvallen die de sleutel vormen tussen winst en verlies. Uiteraard gaat alles ook gepaard met de nodige liters bloed.

Die blessures spelen ook nog op een andere manier een grote rol. Tijdens gevechten kun je om Character Development Points wedden. Die punten heb je nodig om je karakter verder te onwtikkelen, maar ook om tijdens gevechten opgelopen blessures te genezen. Dit doe je bij de zogenaamde ziekenhuizen. Een ander interessant punt is dat je, wanneer je karakter dood gaat tijdens het gevecht (je kunt ook teveel schade oplopen natuurlijk), je spel afgelopen is. Er is tijdens de gevechten, wanneer je hevig aan het verliezen bent, dan ook de mogelijkheid om ‘af te tikken’. Geen eervol verlies, maar je leeft tenminste nog.

Fight Club kent de gebruikelijk opties van een vechtspel, maar ook de zogenaamde Story mode. Daarin kies je een karakter en doorloop je via de verschillende gevechten een verhaal. Daarin kom je dus ook de eerdergenoemde ‘ziekenhuismomenten’ en het werken met de Character Development Points tegen. Fight Club zal zowel op de PlayStation 2 als op de Xbox online gaan.

Fight Club is de eerste beat ‘m up in lange tijd die mij weer eens ouderwets kon vermaken. De besturing is simpel en toegankelijk en daardoor is het relatief makkelijk om de botten van je tegenstander zo hard mogelijk te breken. Dat breken van botten is origineel weergegeven en ook goed verwerkt in de rest van het spel. Fight Club is een veelbelovend vechtspel waarvan ik zeker de uiteindelijke versie wil spelen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • cool. De film heb ik op DVD, is wel goed. Hopelijk weten ze de sfeer goed over te brengen.

  • Lijkt wel wat, maar toch heb ik een slechte voorgevoel over dit spel. Ik heb die film al gezien, en het was een top, maar een spel erover ? Dat weet ik niet echt zo zeker. Wat ik zeker weet is dat ik vind dat dit spel niet tot de echte beat em up game behoort. Met name: DOA, VF, Tekken, MK.

  • De film was echt vet, hopelijk maken ze er wat moois van.

  • Ik zie het al.. onmogelijke baggershit. What's next, een se7en adventure game, een back to the future 3d action game.. meeste games geinspireerd kunnen me niet boeien en zeer waarschijnlijk (en hoop) ik dat de game een flop wordt.

  • lijkt me wel geinig, maar niet echt iets om echt te kopen

  • lijkt me niks aan… leuk voor de liefhebber .. ( als die er al zjin )

  • he bah, dit lijkt me echt helemaal nix…

  • Misschien wel de beste film ooit??

    Right,als het de enigste film is die je ooit gezien hebt,dan wel ja.

  • Misschien speelt het wel als een droom.

  • nou ja ik vind de pics er iig best wel netjes uit zien al zeg ik t zelf misschien wel de moeite waard om in de gaten te houden.

  • de schrijver schreef er wel goed over heb eens vertrouwen in de lui van insidegamer.

  • Dat X-Ray bottenbreek shit is gejat van Romeo Must Die

  • @ Eric



    Dus?

  • ik heb de game zelf ook gespeeld op de E3 en moet zeggen dat ik het een veel belovende fighter vind. Net zoals bij DOA3 heb je 'alternative locations'. Dus je kan iemand door een deur heen gooien, dan kom je in een bar waar je weer verder vecht etc.



    of de game zo goed word als de film? nee dat zal wel niet lukken de film is gewoon te goed :). Maar ik denk dat ze met deze game niet de naam van de film degraderen

  • Ik heb de game ook gespeeld op de e3 en ik vond de game ook niet zo goed als de film. Het ligt echter niet ver van elkaar af.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren