1. Black (PS2)

Black (PS2)

Black is een shooter die wonderen zou moeten verrichten vanwege de interactieve omgevingen, die gepaard gaan met een stilistische vorm van vernietiging. Absurde hieraan is dat Black het daarvan niet moet hebben. Sommige objecten zijn niet eens interactief, waardoor ik meermaals achter mijn hoofd heb zitten krabben. Enig voordeel daarbij was dat ik eindelijk van die hardnekkige vlooien ben afgekomen, maar aan creatief puin zaaien ben ik niet toe gekomen. Dat terwijl dit toch de achterliggende gedachte van Black had moeten zijn.

Black laat je kennis maken met Jack Keller, hij zit vast in een gevangenis met handboeien en al. Onder hevige spanning geeft hij de informatie die hem deed belanden in deze situatie. Hij heeft iets overtreden, waarschijnlijk in verband met zijn operatie tegen terrorisme. Hij wordt hardhandig aangepakt als een stuk vuil, door een man die door zijn immens grote montuurglazen tuurt. Op zoek naar zijn schuld, op zoek naar wat hij misdaan zou kunnen hebben. De speler neemt de rol aan van Jack voor hij in deze situatie werd gezet. De tijd waarin hij –gebruikmakend van het hedendaagse wapenarsenaal– iedereen neerknalde die behoorde tot de ‘Seventh Way’ groepering.

De grootste troef van Black is niet het verhaal. Je komt tijdens de filmpjes iets meer te weten over de stand van zaken, maar alles daarbuiten vergt geen enkele aandacht, wat mikprecisie daargelaten. Doordat de filmpjes nauwelijks aansluiten op de rest van het spel, begint het verhaal toch wel erg vertroebeld te raken. Echt een goede inschatting op de situatie tijdens het spelen heb je niet. Waarom ga je te werk als massamoordenaar? Waarom gaan mijn vijanden soms pas dood na een salvo van een honderdtal kogels?

Black moet het dus niet van het realisme hebben, is er überhaupt wel iets aanwezig wat Black bijzonder maakt? Dit is er wel, maar komt slechtst gedeeltelijk tot uiting. Zoals eerder aangekaart zijn de omgevingen van Black in een bepaalde mate interactief. Je kunt dus huizen opblazen, rook creëren door een hele ruimte vol te torpederen om vervolgens een pad van chaos en vernietiging achter te laten. In eerste instantie genieten je ogen hiervan met volle teugen, maar probeer eens dat ene gebouw een tweede maal te bombarderen. Er gebeurt niets, met een onprettig moment van stilte tot gevolg.

Ter bevestiging van de beperkte mate aan interactiviteit zijn sommige objecten niet eens interactief. Alleen de objecten die nadrukkelijk in je voordeel werken kunnen worden opgeblazen. Denk hierbij aan een schutter die zich bevind in een toren of een auto die dicht bij een paar vijanden staat geparkeerd. De destructie in dit spel voelt daarom regelmatig geforceerd aan. Daarnaast komt ook de onrealistische impact op de omgeving om het hoekje kijken. Ik schiet op een toren en vervolgens vliegt het koepeltje ervan af. Ga ik het level weer herspelen en schiet weer op datzelfde torentje, maar dit keer in een andere directie. Gebeurt er weer precies hetzelfde als daarvoor! Dat is net zoiets als een klap in je gezicht krijgen waarna je kleine teen gaat bloeden, niet logisch dus!

Gebouwen zijn geprogrammeerd om op slechts een enkele manier kapot te gaan. Ook de intelligentie van de vijand is niet veelzijdig, zover er van intelligentie te spreken valt. Vijanden dragen altijd zwarte kledij en zijn behoorlijk dom. Niet gek dat ze daarom van mij het predikaat ‘oliedom’ mogen ontvangen. ‘Olie’ omdat het dezelfde kleur heeft als de zwarte stof waarmee ze zichzelf inpakken. En ‘dom’ vanwege het gebrek aan communicatieve vaardigheden, om even tussendoor een mooi woord te gebruiken. Ik schoot eens iemand neer zonder dat de persoon naast hem er iets van merkte. Nietsvermoedend liep hij fluitend door terwijl ik hem van nog geen twee meter had beschoten! Moet ik soms de bananen uit je oren schieten?

Blijkbaar had ik ondanks al deze minpunten Black weten uit te spelen. Een hele opgave was het niet want het spel is kort, héél kort. Maar dat neemt niet weg dat er toch plezier aan Black kan worden beleefd. Knallen in de stijl van Rambo heeft ook hierin nog zijn charme. Maar welke vorm van actie je ook prefereert, Black biedt gewoon niet datgene wat je zou willen. Het is een kruising tussen realisme en spectaculaire actie, maar weet geen van deze elementen op overtuigende wijze neer te zetten. Ook het weglaten van een goede multiplayer doet breuk aan de tijd dat je hiermee zoet bent. Black is net een smakeloze saus over het lekkere eten, in dit geval een Hollywood-saus.

Conclusie en beoordeling

None

Black had de grondlegger van vernietiging kunnen zijn, maar nu voelt het meer aan als een vlug in elkaar geflanst spelletje. Wat in eerste instantie geweldig lijkt te zijn komt later uit op gezichtsbedrog. De ideeën hadden verder moeten worden doorgevoerd, zodat er iets bijzonders in de rekken zou komen te liggen. Nu voelt alles aan als een onafgemaakt experiment dat ik niet hoger kan beoordelen, dan met een broodmagere voldoende.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Destructie lijkt groots spektakel...
  • Hersenloos knallen!
  • Minpunten
  • maar heeft last van gebrekkig realisme
  • Korte speelduur
  • Warrig verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hoveel zou dit gaan kosten? Hoppelijk is het voor noppes te downloaden.

    Ik vindt het wel raar dat Wii Speak niet los verkrijgbaar is.

  • @Tenshu:

    Nintendo komt met een speciaal kanaal voor Wii Speak. Iedere Wii Speak-bundel wordt geleverd met een coupon, waarmee de speler de mogelijkheid krijgt het kanaal gratis te downloaden. Naast de chatfunctie is niet bekend wat Wii Speak Channel nog meer biedt.

    Denk niet dat dit verder iets voor mij is, maar leuk voor degenen die willen babbelen. :)

  • Klinkt wel goed. Nintendo gaat steeds meer de online kant op. Toch heb ik liever een oortje in zoals op de Xbox/PlayStation. Maar het is een stap in de goede richting.

  • Ben benieuwd of dat WiiSpeak wat wordt, ik denk zelf dat ik het niet ga kopen maar wie weet verrast Nintendo…

  • Ik vind een headset toch iets makkelijker ;)

  • @ Tenshu

    WiiSpeak wordt ook apart verkocht. Het is dus niet verplicht om Animal Crossing aan te schaffen.

  • Het is mogelijk om met 3 mensen tegelijk te chatten had ik gelezen :] Nice.



    Het zou natuurlijk helemaal de shit zou zijn als je dat kanaal aan zou kunnen laten staan tijdens het gamen, dat zou dé oplossing zijn voor de online games die geen Wii Speak ondersteunen. Als een soort van Teamspeak :]



    Maar goed, dat zal er wel weer niet inzitten..



  • Oud…

  • Mooi!

  • Goede zet.

  • tjah, wat zal ik zeggen…

  • hmm toch lijkt me een microfoontje nie zo practisch .. nintendo had ook nog gezegd dat allle omgevings geluiden ook te horen zijn zodat bij zittende personen mee konden chatten.. maat wat als je bijv. en shooter speelt met veel explosies en alles dan versta je toch geen xzak meer van elkaar

  • GVd, wrm zat het er niet gewoon al in/bij?

    Maar alsnog is dit wel een Goede zet.

  • leuke toevoeging

  • Logisch dat der ook extra software voor nodig is..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren