1. World in Conflict (PC)

World in Conflict (PC)

Vele mensen in de geschiedenis hebben enkele drastische veranderingen gemaakt, ze gingen tegen het normale in en probeerden iets nieuws uit. Einstein met de relativiteitstheorie, Mozart met prachtige muziekstukken en nog veel en veel meer. Dit hebben Massive Entertainment en Sierra vast in het achterhoofd gehouden bij het maken van deze nieuwe RTS-game, World in Conflict. In plaats van met grondstoffen beginnen en vervolgens fabrieken, soldaten en tanks maken, moet je het in World in Conflict heel anders aanpakken. Of deze gewaagde poging succesvol is , lees je in deze review.

‘Aan alle mensen in Seattle…’

Zoals bij elke goede game dient er een goede single player aanwezig te zijn met een boeiend verhaal, mits het geen multiplayer-only game is. De makers hebben de geschiedenisboeken eens grondig doorgenomen en stuitten op de Koude Oorlog, wat is daar nou zo bijzonder aan zul je denken, er is toch helemaal niet in gevochten? Daar heb je helemaal gelijk in, maar wat nou als er wel werd gevochten met de kernwapens die ze toen hadden? Dat ontdek je in World in Conflict. De verhaallijn gaat als volgt: Rusland valt Europa binnen, de NATO reageert, Amerika bemoeit zich er ook mee en Rusland valt vervolgens Amerika binnen. Allemaal fijn, niet? Jij speelt in de rol van, de later tot kolonel gepromoveerde, Parker. Aan het begin van de game zit je in Seattle, waar de russen een onverwachte aanval plegen en grond winnen omdat bijna het hele Amerikaanse leger in Europa zit. Het toeval wil dat jij er wel bent en dat je alles op alles moet zetten om de ‘commies’ uit het thuisland te verdrijven. Natuurlijk kun je dit niet in je eentje en je zult dan ook vrij snel terug worden gedreven door de grote macht van Rusland, toenmalig de USSR, deze naam wordt overigens ook gebruikt in de game. Na drie á vier missies ga je terug de tijd in, namelijk vier maanden voor de Russische invasie. Je vecht in Europa om de USSR uit Frankrijk te drijven. Na enkele succesvolle missies ga je naar Zweden om daar de Russen terug te drijven. Als dat eenmaal achter de rug is word je terug naar huis gestuurd, naar Seattle, om even te rusten. Van die rust komt weinig terecht, want in de laatste missie(s) moet je Seattle verdedigen, veel zal ik er niet over vertellen, maar het is in ieder geval reuze spannend! De single player is naar mijn mening dan ook zeer geslaagd en bestaat uit 14 missies. Voor elke missie krijg je een serie foto’s te zien waar stemmen onder zijn gezet met ondertiteling, veelal mensen die van het front naar huis bellen. Waardoor alles nog wat meeslepender wordt. Wacht nog maar even om een hele week van school te spijbelen om de singeplayer-campagne uit te spelen, want ze neemt wel ‘slechts’ een 7 á 10 uur in beslag. Uiteraard afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waar je ze opzet. In de pre-review stond al dat er vele cut-scenes in de game zitten om nieuwe missies naar de speler te brengen. Veel, maar niet vervelend. Ze zijn mooi geanimeerd en veelal handig om naar te kijken. Dus reken ik dat niet als een minpunt.

Een keer wat anders

Zoals in de inleiding al staat pakt World in Conflict het anders aan. Je krijgt namelijk de beschikking over zogeheten Reinforcement Points. Daarmee kun je nieuwe troepen en soldaten op het slagveld laten brengen. Elke soldaat, tank of amfibisch voertuig dat je besteld , wordt namelijk gebracht per vliegtuig, welke mooie houten dozen dropt, waaruit je nieuwe eenheden komen. Binnen enkele seconden zijn je eenheden op het slagveld en vervolgens kan je meteen aan de slag! Om het allemaal nóg leuker te maken krijg je Tactical Aid Points voor elke vijand die je verslaat, voor elke missie die je voltooit of voor het innemen van Capture Points: belangrijke plaatsen op de map. Met deze punten kun je extra hulp krijgen van buitenaf. Zo kun je artillery aanvragen, Tank Busters gebruiken (de naam zegt het al) en Airstrikes¸maar er zijn nog veel meer van deze leuke speeltjes. In de single player zit een limiet aan de hoeveelheid van punten of kun je niet van alle support gebruik maken, maar in de multiplayer kun je doen wat je wilt!

Multiplayer

Natuurlijk wil je na de, toch wel wat korte, single player je vermaken met de multiplayer en dat kan heel goed! Even tussendoor: bij de game krijg je een 10-day-trial voor een vriend, zodat je ook met hem/haar online kunt spelen. Via een account op Massgate.net, die je snel in de game kunt maken, kun je jezelf naar de online slagvelden brengen. Er zijn veel servers en er is altijd wel één die aan je wensen voldoet. Er zijn veel uiteenlopende maps met steeds een andere gameplay. Daarnaast heb je nog drie verschillende speltypen waaronder Domination, waar je bepaalde punten in de map moet innemen en Hold The Line, waar je een bepaalde lijn moet verdedigen en de tegenstander deze lijn aan moet vallen.

Er zijn vier rollen in de multiplayer: Infantry, Armor, Support en Air. Elk van deze rollen is heel anders en biedt een andere aanpak. Samenwerking tussen deze rollen is dan ook van essentieel belang om een goede strategie te ontwikkelen. Teamwork is dus zeker vereist! Ik zal nu even kort behandelen hoe de verschillende rollen de gameplay beïnvloeden door middel van eigen ervaring.

Infantry:

Met deze rol heb je de beschikking over Anti-Tank teams, infanterie en amfibische voertuigen die dienen voor transport. In het open zijn de eenheden zeer kwetsbaar, maar in het bos of in gebouwen zijn ze bijna niet weg te krijgen. Infanterie is zeer goed tegen helikopters en Anti-Tank teams zijn weer goed tegen tanks. Dus met gevarieerde eenheden kun je zeer sterk zijn tegenover je vijanden. Toch is er wel degelijk een manier om deze eenheden tegen te gaan. Ten eerste met een ‘Napalm Strike’. Deze kan je krijgen doormiddel van Tactical Aid Points (TA). Daarnaast als deze eenheden in gebouwen zitten kun je de ‘Laser Guided Bomb’ gebruiken, die het hele gebouw in puin zal leggen.

Armor:

In deze groep heb je de beschikking over tanks, tanks en nog eens tanks. Vanzelfsprekend kost een Heavy Tank meer punten dan een Light Tank, maar deze is dan ook veel sterker. Deze tanks zijn goed tegen andere tanks en tegen Anti-Air voertuigen, die bij de rol ‘Support’ horen. Ze zijn daarentegen weer slecht tegen gevechtshelikopters en Anti-Tank teams. Om zichzelf te beschermen hebben ze een rookscherm die ze om de 20 seconden kunnen oproepen. Elke eenheid heeft verschillende speciale aanvallende en een defensieve mogelijkheden, bijvoorbeeld bij een tank: een rookscherm als defensieve mogelijkheid en een speciale raket als aanvallende mogelijkheid.

Support:

Met deze groep kun je Artillery eenheden krijgen en Anti-Air voertuigen. De laatste zijn goed tegen helikopters, maar zwak tegen tanks. Met Artillery kun je enorme kogels afvuren op de vijanden en zorgen dan ook voor een spektakel als je ze afvuurt. Het duurt een tijdje voordat deze kogels de grond raken en het duurt ook even voordat hetopnieuw laadt. Dit maakt ze wat traag, maar wel zeer effectief. Ze moeten van grote afstand schieten en kunnen zich dus niet verdedigen tegen vijanden. Daarom is het verstandig om deze eenheden ergens achterop de map te zetten met wat Anti-Air voertuigen om helikopters tegen te gaan.

Air:

Als laatste zijn er de luchttroepen. Deze zijn goed tegen infanterie en tanks, maar weer slecht tegen Anti-Air voertuigen. Daarnaast kunnen ze niet op de grond strategische punten innemen. Dus daar verdien je geen punten mee en zul je moeten goed maken door veel slachtoffers te maken. Zodat je toch nog wat punten weet binnen te sprokkelen.

Zoals je kunt lezen zijn de rollen zeer afwisselend en teamwork is dus zeker vereist. Zo zijn bijvoorbeeld tanks met helikopters een goede combinatie. Een vriend van je schiet alle Anti-Air voertuigen kapot, zodat die jouw helikopters niet belagen terwijl jij weer andere helikopters uit de lucht schiet die je vriend z’n tanks belaagt. Je merkt wel dat er zeker over nagedacht moet worden. Daarnaast komt er nog een Software Development Kit (SDK) voor World in Conflict. Hiermee kun je zelf maps en mods maken. Deze is nog niet uit en de grootte van de community hierachter is dus nog niet bekend. Als er veel mensen zijn die zich bezig houden met het maken van maps en mods zul je dus zeker niet verveeld raken tijdens de multiplayer. Tevens kun je natuurlijk zelf ook aan de gang om je eigen fantasieën te realiseren. Op de multiplayer heb ik dus eigenlijk niks aan te merken. Alles is er: een nieuw concept, verschillende maps, leadersboards, Voice-IP en vriendenlijsten.

Conclusie en beoordeling

None

World in Conflict is dus een zeer geslaagde RTS-game, die voor een frisse wind zorgt in het genre. De single player zit goed in elkaar, maar is wel aan de korte kant. Van de multiplayer kun je niet genoeg krijgen en alles wat je nodig hebt zit er in verwerkt. Zeker een dijk van een game en als straks de SDK uitkomt, kun je ook nog zelf maps maken! Zeker één van de toppers van dit najaar.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Concept, Multiplayer, Graphics
  • Minpunten
  • Duur van de single player

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ja dat was al bekend… Maar het is een goed nieuws.. Deze ga ik zeker spelen… Het wordt een fantantische game…

  • heb me al maanden geleden ingeschreven voor de beta, ik hoop op een beta key.



    en dit word zeker een vet spel.

  • Hmm ik heb mij al zo lang geleden ingeschreven dat ik het niet meer wist :P

  • Die beta laat ik zitten, maar het spel ga ik misschien wel halen.

  • mooi

  • Lijkt een beetje op tabula rasa :)



    Serie was echt top, hopen dat dit ook leuk wordt.

  • Stargate is een superserie. Ik heb mezelf meteen opgegeven voor de Bèta!

  • Nah ik pas.

  • ha meteen gedaan :D

  • ben benieuwd

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren