1. E3: Mortal Kombat: Deception

E3: Mortal Kombat: Deception

Mortal Kombat is terug. In wat alweer het zesde deel is in de succesvolle serie vinden we veel bekende namen uit de franchise weer terug. Het is te hopen dat de titel (‘deceptie’) niet tekenend is voor het spel zelf. Na het spel gespeeld te hebben op de E3 kan ik je echter vertellen dat het in ieder geval niet die kant op gaat.

Veel gamers zullen bekend zijn met Mortal Kombat. Het ‘verhaal’ over het toernooi waarin op leven en dood gestreden wordt, is bijna net zo oud als console-gaming oud is. Ikzelf speelde de oude spellen vooral op de Genesis en ik kan niet anders zeggen dan dat ik en mijn vrienden ons daar maanden mee vermaakten. Zo verslaafd als wij waren aan de Mortal Kombat-spellen, dat heb ik lang niet meer meegemaakt. Toch denk ik dat Mortal Kombat: Deception, zeker bij de fans van de franchise, eenzelfde gevoel kan opwekken.

Allereerst is het Mortal Kombat gevoel compleet aanwezig. Van het geluid tot de omgeving: alles voelt vertrouwd aan. Uiteraard zijn vaste Mortal Kombat-ingrediënten als fatalities en de vele signature aanvallen weer van de partij. Wat de persoonlijke aanvallen betreft is het natuurlijk leuk dat we bijvoorbeeld Scorpion en Sub-Zero weer tegenkomen.

Het vechten zelf is natuurlijk het belangrijkst. Gelukkig is dit punt dik in orde in Mortal Kombat: Deception. De strijders bewegen natuurgetrouw en zijn makkelijk te besturen. Persoonlijk vond ik het erg leuk dat mijn oude tactiek (schaamteloos, keihard button-bashen) nog heel aardig uit de verf kwam. Ook als je wél doordacht wilt spelen is Mortal Kombat toegankelijk. Helemaal mooi is dat de verschillende combinaties om de speciale aanvallen uit te voeren veelal corresponderen met de manier waarop dat in vorige spellen werd gedaan. Mortal Kombat-fans zullen op die manier de besturing van de bekende karakters snel onder de knie hebben. Het geven van fatalities is na wat oefening ook goed te doen. Een mooi element tijdens het vechten is de manier waarop de omgeving gebruikt kan worden. Zo kun je aan wapens komen en kun je je tegenstander extra pijn doen door hem bijvoorbeeld door een muur heen te meppen. Je kunt je tegenstander op die manier ook al afmaken terwijl hij nog niet verslagen was. Mep hem bijvoorbeeld van een hoger plateau de diepte in en klaar ben je.

Het spel ziet er erg goed uit. Uiteraard is alles in 3D. De manier waarop de speciale aanvallen worden weergegeven is te omschrijven als ‘gruwelijk’. De fatalities, de uitwerking van de zwaardere aanvallen: het kan allemaal niet bloederig genoeg zijn. Zoals het Mortal Kombat betaamt, zou ik zo zeggen. Zoals ik al eerder aangaf: het geluid is ook oké. Verwacht geen bovennatuurlijke prestaties op dit gebied, maar het voegt wel wat extra sfeer toe aan het geheel.

Wil je niet nutteloos meppen, dan kun je ook nog andere spelopties proberen. Zo kun je bijvoorbeeld schaken. Wanneer twee ‘schaakstukken’ dan met elkaar in aanraking komen zal er een gevecht plaatsvinden. Om het tactische element wel te houden kunnen spelers van tevoren aanwijzen welk karakter ze welke rol willen geven. Je moet er natuurlijk voor zorgen dat het karakter waarmee je zelf het best bent het makkelijkst inzetbaar is. Behalve MK Chess zijn er ook nog de Konquest (verhaalmodus) en de Puzzle Kombat, een Mortal Kombat-versie van Tetris.

Wordt Mortal Kombat: Deception een deceptie? Het lijkt mij erg sterk. Het spel heeft de oude charmes van Mortal Kombat en die charmes gaan hand in hand met de erg fijne gameplay. Hoewel ik niet echt (meer) een fan ben van beat ‘m up spellen wil ik eind dit jaar Mortal Kombat: Deception in zijn uiteindelijke vorm wel spelen, want het spel is het waard.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • vond de vorige game tegen vallen..hopen dat deze dat niet doet..de interactie met de omgeving lijkt me in de game trouwens wel erg cool

  • …idd…..voor mijn part mogen ze achtergronden bijhouden, maar ze moeten de sfeer en de "simpele" gameplay van vroeger terugbrengen…da zou pas een spel zijn

  • Deze game heeft de duistere sfeer van MK2 die ik zo geweldig vond… dat miste ik heel erg in Deadly Alliance, met die gare fatalities en zogenaamde 'funny' dingen.



    Deze game lijkt veel op zijn voorganger, maar veel duisterder… dit kan wel wat worden :)

  • button bashen tactiek ?! :)

    Heeft deze nou Live ondersteuning of niet Jurian ?

  • Ja dat heeft ie :)

  • altijd leuk om met wat vrienden op de snes/megadrive mortal kombat te doen.

  • hoop dat deze wat leuker wordt dan z'n voorganger….niet dat die zo slecht was.

  • nee die was best leuk..

    ik denk dat deze erg vet wordt… als er wat meer fatAlities per persoon komen :D

  • Minigames? Grappig :p had ik niet verwacht in zo'n spel.



    Edit: ow ff goed gelezen en het is een apparte speloptie en geen minigame. Maarja toch nog steeds leuk.

  • oke dan zie ik jouw/jullie online .

  • @ cb666: in de vorige zaten ook al een soort minigames

  • Mortal Kombat is de shit! Geen enkele vechtgame heeft een sfeer als deze en het beloofd weer bloederig te worden.

  • Mha ik heb het niet zo op mortal combat, geeft mij maar soulcalibur. Dat is echt het beste vechtspel ever! Ik heb deel 2. Ze motten echt heel wat uit de kast halen om die game voorbij te gaan.

  • soul calibur 2 haalt het niet bij de dreamcast versie (mijn mening)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren