1. Skate (X360)

Skate (X360)

Op een gegeven moment stond er een topman van EA games uit zijn luie, zwarte massagestoel op, rondom de vergadertafel, en zei “Jongens, laten we Activision nakken en de strijd aanspannen met de befaamde Tony Hawk games”. EA’s Skate was hiervan het resultaat en vanuit mijn ogen is dit “nakken” erg geslaagd. Binnenkort verschijnt inmiddels het zoveelste, nieuwe deel van de Tony Hawk spellenreeks (zo snel uit mijn hoofd wel het elfde deel). Als skateboardfanaat die, ironisch genoeg, niet aan skateboarden doet maar wel aan gamen, ben ik al sinds mijn PlayStation One verslaafd aan de Tony Hawk games. Inmiddels is die PlayStation al een paar jaar de deur uit en staat er een Xbox 360 voor in de plaats. Gelukkig heeft EA een mijlpaal geslagen in de geschiedenis van skateboard games…

Enthousiasme als voorwoordje..

En jongens toch, wat een mijlpaal. Als je het mij vraagt heeft EA iets belangrijks gedaan en zowaar een nieuwe, maar bescheiden, genre geschapen. Iets wat ik persoonlijk graag aanduid met het “Skate genre”, ofwel “Skate” de game. Hiernaast heb je de Tony Hawk games die ik, dankzij EA dus, graag bestempel als het “Arcade Skate” genre. Mijn hele blik op skate games is totaal veranderd door de grote verschillen tussen de doorsnee Tony Hawk games en EA’s Skate. Ja, ik geef het toe. Ik stond een beetje droog als het aankwam op spanning en vernieuwing in skateboard games maar dames en heren, de game “Skate” heeft mij weten te betoveren. Skaten in de gamewereld is niet meer “knopje en truucje”, het is nu zowaar meebewegen en het besturen van de skater zelf. Het is niet meer springen, vervolgens een ander knopje en dat je wordt aangetrokken tot die stoeprand of grindbuis. Nee, je moet er nu daadwerkelijk op landen om te kunnen grinden! Jongens, meisjes, transgenderisten; het is zowaar realistisch geworden!

En dan.. het serieuze werk

Laten we maar beginnen bij het begin. Het verhaal draait om een skater die zijn weg probeert de banen naar de top, ofwel: niets nieuws. Door de “Carreer Mode” heen zul je allerlei uitdagingen moeten aannemen en op een goede wijze moeten afronden, als je immers succesvol wilt worden. Gelukkig bouwt de moeilijkheidsgraad van deze uitdagingen zich steeds op. Als speler van deze game zul je erachter komen dat de opbouw van je carrière als Pro-skater, voornamelijk bestaat uit het behalen van een mooi plekje in een tijdschrift. Naarmate je vordert in de game zul je meer moeite krijgen om op een goede manier op de foto te komen. Uiteraard moet deze dan ook goed genoeg zijn voor een gewilde plaats in een tijdschrift. Heb je dit behaald, dan kom je in aanmerking voor de “X Games”, een skateboard toernooi waarmee je jouw reputatie als prof. skateboarder kan bezegelen.

Uiteraard kun je ook naamsbekendheid verwerven; jouw verschijning in een tijdschrift met foto’s, waarop jij allerlei stunts uitvoert waarvan bij anderen al het water uit de mond loopt als ze eraan denken, roept immers veel aanzien op. Als je een mierenneukende lezer bent heb je het woord “tijdschrift” het afgelopen tiental woorden voorbij zien komen. Zoals je dus al wel kunt raden is het uiteindelijke doel van de game om op de cover van een tijdschrift te komen.

Dus.. realistisch skaten? Hoe werkt dat?

Ik zal nu even “kort” uitleggen over hoe het bovenstaande nou allemaal kunt bereiken. De basis voor elke skater is de “ollie”. Zonder een ollie, geen trucjes. Zonder trucjes, geen goed verloop van de game waardoor je console waarschijnlijk snel uit het raam vliegt als je een opvliegend persoon bent. Ik heb de Xbox 360 versie van de game gespeeld. Van “cruciaal” belang voor de besturing van deze versie zijn de twee analog- of beter gezegd thumbsticks. De linkerstick wordt gebruikt voor het bewaren van jouw skater zijn/haar balans. De rechterstick wordt gebruikt voor het voetenwerk; dus de ollie en het verder uitvoeren van truucjes. Met A en X kun je steppen, ofwel vaart maken. Onthoud wel dat hier natuurlijk een grens aan zit; eeuwig steppen staat niet gelijk aan een steeds toenemende snelheid. (Ik begin nu even aan een nieuwe alinea om het overzichtelijk te houden)

De ollie dus, de basis. Dit trucje voer je uit door de rechterstick eerst omlaag te houden, vervolgens buigt de skater door zijn knieën, en daarna in één keer omhoog met die rechterstick. De eerste stap is gezet: de ollie. Hiernaast kun je na de ollie nog verschillende richtingen uit met de rechterstick (om trucjes uit te voeren). Bijvoorbeeld het schuiven naar rechts ná de ollie resulteert tot een simpele fliptrick (heel- of kickflip, ben even vergeten welke). Rechts en links meedraaien met de stick en weer ná de ollie resulteert tot een shove-it en pop shove-it.

Hiernaast hebben we op de Xbox 360 controller nog meer knopjes. Met de B-knop bijvoorbeeld kun je remmen en de Y-knop mensen aanspreken. Niet erg belangrijk voor het skaten zelf. Grab-tricks worden overigens uitgevoerd met behulp van de linker en rechter trigger. Het uitvoeren van grinds gaat als volgt. Kies een rail of randje uit waarop je kan grinden, neem een aanloopje en spring erop. Door middel van het veranderen van jouw lichaamsbalans (linkerstick), kun je invloed uitoefenen op de grind-truc die jij op dat moment uitvoert. Laat jij jouw skater bijvoorbeeld naar achteren leunen, dat voert die een 5-0 uit. Doe je niks, dan wordt het een simpele 50-50.

En wat maakt dit spel verder leuk?

De andere, extra opties, om maar met de deur in huis te vallen. Ik zal er niet teveel op ingaan. Je kan bijvoorbeeld je eigen filmpjes en foto’s laten opnemen en deze zelfs uploaden naar een aparte beschikbaar gestelde server van EA. Lief van ze, toch? In elk geval zijn de opties voor het maken van zo’n filmpje flink uitgebreid en is dit zelfs al te testen in de demo. Als je de “Movie Editor” opent krijg je onderaan een tijdbalk met de afgelopen opnamens. Hier kan je knippen, plakken, de afspeelsnelheid veranderen en zelfs kleur- en lichteffecten toevoegen of aanpassen. Erg leuk, maar nogmaals, ik ga hier liever niet te uitgebreid op in; het blijft immers een skate game, niet een “film-maak” game.

Verder biedt de game nog genoeg andere modi waar je jezelf mee zult kunnen vermaken. Er is bijv. FreeSkate, waar je jouw skatevaardigheden nog even kunt beoefenen. En dan heb je nog Party Play (soorten minigames zoals Galgje), een tutorial en een online modus. Zoals ik al zei is er dus ook een modus waarin je filmpjes kunt bewerken en zelfs uploaden naar het web. Deze modus volgt een soort YouTube concept waar andere gamers jouw filmpje kunnen beoordelen middels een cijfers.

En zeg nou maar eens >kort< wat je er echt van vindt!

EA’s Skate is een game waar ik alleen maar over enthousiast kan zijn. Ik ben een loyale speler van skate games maar Skate heeft hier voor mij weer wat vernieuwing in gebracht. Als je het mij vraagt is het een Tony Hawk Beater maar ik ben het ook met je eens als je zegt “nee hoor”. Het spel is ongelofelijk vernieuwend in het oog van de besturing, waar Tony Hawk dit helaas miste. Laten we maar gewoon hopen dat Activision en EA prachtige skate games blijven maken. Het onder de knie krijgen van de besturing kost uiteindelijk flink wat tijd, maar lukt dit je, dan zul je het vast snel met me eens zijn dat Skate leuker is dan Tony Hawk.

Grafisch is het spel helemaal in orde, maar dit mag je liever zelf beoordelen. Desondanks mijn enthousiasme moet ik kritisch blijven en moet ik beamen dat de game niet ongelofelijk veel vernieuwing brengt met grote exceptie van de besturing en de online mogelijkheden. Hierom geef ík de game een dikke en welverdiende 8,5!

Conclusie en beoordeling

None

EA Skate is grafisch mooi, het concept is goed, alle verfrissingen eveneens en dus is het totale pakketje prima in orde. Het brengt veel vernieuwing en heeft voor de gamer die voorlopig genoeg heeft van Tony's gezicht, meer en veel meer dan genoeg om te bieden.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Grafisch erg mooi
  • Potentiële Tony Hawk beater?
  • Uitgebreide Movie Editor opties
  • Online modus
  • Minpunten
  • Nog niet veel vernieuwing in genre
  • Er mist wellicht soort slow-motion mode
  • Besturing wellicht moeilijk voor sommigen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nou, das wel leuk als NL ambasadeur

  • Grappig. :P

  • DI-RECT :S

    Nog nooit van gehoord…

  • di-rect is pop, geen rock!!

  • dan is t altijd nog poprock

    rock is een brede muziekstijl

  • Zij zijn wel de aangewezen personen om deze job op zich te nemen. Dat ze maar veel geld in het laatje mogen brengen ;)

  • Direct….tjsssssss.

    Nog ff en dan wordt Frans Bauer ambassadeur.



    Wat een aanfluiting. Neem dan een NL produkt dat rockt. Maar in vredesnaam niet zo'n soort van boyband met gitaatjes.


  • Ze traden laatst op in Hengelo, op 't marktplein. Ik vond ze echt k*t!!! :@ Maar dat maakt ook niet uit, 'k speel toch geen Guitar Hero. :P

  • Zolang ze maar geen nummers van Di-Rect in GH doen vindik alles best.

  • Bwêh, beter van niet.

  • Grote eer voor hun!

  • haha di-rectxD vet leipe band is dat man:P Beter deed Intwine het ofzo, die hebben nog wat kwaliteit in hun muziek.

  • nou nou

  • Oh.

  • ow nice :)

  • @dragongard91

    welkom in 2008



    ontopic:

    hopelijk komen er ook nummers van DI-RECT in GH: WT



  • jezus christus, gekkenhuis. ik word gek.

  • neem dan DJVT:P

  • @ 2int3nze



    als jij dat plaatje niet wegdoet word ik ook nog gek ><

  • Gadverdamme!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren