1. Heavenly Sword (PS3)

Heavenly Sword (PS3)

Sony heeft sinds de lancering van de PlayStation 3 het probleem dat ze nog steeds zonder een echte ‘system seller’ zitten. Resistance en Motorstorm deden goede pogingen tot deze status, maar behaalden het uiteindelijk niet. Daarna moest de PS3 het vooral doen met remakes of ports van Xbox 360 versies. Sony hoopte er op dat de mannen en vrouwen van Ninja Theory dan eindelijk die magische titel voor hun console zouden brengen. Met de komst van Heavenly Sword heeft de PS3 weer een top exclusive in handen. Dit wil helaas nog niet zeggen, dat deze titel meteen voor een vette verkoopboost gaat zorgen.

Heavenly Sword vertelt het verhaal van de roodharige Nariko. Zij behoort tot een voorheen machtig rijk wat nu op instorten staat. Koning Bohan is hiervan de oorzaak, aangezien hij met zijn leger de wereld aan zijn voeten wilt leggen op een niet erg diplomatische manier. Het land waartoe Nariko behoort, is in het bezit van een magisch zwaard. Dit zwaard is dodelijk, want zodra een sterveling het zwaard hanteert wordt zijn of haar leven in het zwaard gezogen om vervolgens binnen afzienbare tijd te sterven.

Bohan verplettert op een dag met zijn leger het rijk van Nariko en het zwaard komt hierbij in gevaar. Nariko ziet geen andere oplossing meer en ze besluit het zwaard te hanteren. Hiermee wil ze wraak nemen op de koning en haar vader bevrijden, voordat ze daarbij zelf het leven laat.

Het verhaal wordt verteld aan de hand van prachtige filmpjes zoals je ze nog nooit gezien hebt. De personages beschikken namelijk over een sublieme motion capturing. Andy Serkis die bekend is door zijn vertolking van King Kong en Gollem, steelt de show door Bohan tot leven te wekken. Het acteerwerk, het visuele gedeelte en de lipsynchronisatie zijn van zo’n hoog niveau dat je bijna naar een echte film zit te kijken. Dit geeft het meeslepende verhaal een extra dramatische wending. De omgevingen en gevechtsanimaties die je in game zult moeten verwerken zien er ook naar behoren uit voor PS3 begrippen.

Alles oogt kleurrijk en scherp, terwijl je vaak een schitterend uitzicht hebt op verre landschappen. Je zult ze echter niet snel opmerken, want Heavenly Sword valt niet voor niets onder de categorie ‘action game’.

Het knokgedeelte van de game is voornamelijk standaard hack & slash werk. Dit houdt met andere woorden in dat je als een lamme buffel op de knoppen loopt te rammen, zodat Nariko een paar leuke moves op het beeldscherm tovert. Je kunt het natuurlijk ook strategischer aanpakken, maar dat is niet per sé nodig. Alleen bij de eindbaas confrontaties die je zo nu en dan krijgt zul je wat genuanceerder te werk moeten gaan, anders leg je behoorlijk snel het loodje. Er zijn drie modes waarin je kunt vechten, namelijk de speed stance, power stance en range stance. Je hoeft ze helaas niet allemaal te gebruiken om het spel te kunnen uitspelen, al is het ook weer niet zo dat je continue bij één soort stance blijft.

Het is jammer dat de gevechten nogal oppervlakkig overkomen, ondanks de brute finishing moves die Nariko uitvoert. Een leuk detail is de moeizame voortbeweging zodra Nariko door een hoop lijken moet lopen die ze zelf gekweekt heeft. Dat maakt het wat realistischer.

Naast Nariko moet je zo nu en dan aan de haal met haar zusje Kai. Laatstgenoemde is niet zo bekwaam in vechten als haar oudere zus, maar ze kan wel prima overweg met een soort van sniper kruisboog. Het leuke van deze passages is de sixaxis besturing. Je kunt de pijlen besturen door de controller te bewegen. Dit is even wennen, maar het werkt best goed en het is leuk om te doen. De muziek die overigens de gevechten bij staat klinkt soms een beetje vreemd en heeft een Arabische stijl die er gewoon niet bij past. De gameplay momenten zijn vaak van korte duur, omdat je behoorlijk snel door de levels heen gaat en de tussenfilmpjes komen soms nogal snel. Heavenly Sword voelt bij momenten dus echt als een interactieve film. Quick time events kunnen dit minpunt niet redden aangezien het tegenwoordig steeds vaker voorkomt in games om het nog origineel te noemen. Uiteindelijk kun je de te korte speelduur als grootste minpunt zien. De game is in amper zeven uur uitgespeeld en dat is toch best wel zuur. Het verhaal had wel wat uitgebreider kunnen zijn. Het is nog maar de vraag of toekomstige updates daar verandering in kunnen brengen.

Conclusie en beoordeling

None

Heavenly Sword is niet geworden wat Sony er vooraf van gehoopt had. Ondanks het sterke verhaal en de oogverblindende filmpjes, is de gameplay soms een beetje repetitief en oppervlakkig. Anderzijds speelt de gehele game lekker weg en er is genoeg variatie om verveling te voorkomen. De motion gestuurde sixaxis passages zijn wél origineel te noemen en het werkt in tegenstelling tot Lair ook goed. De grootste domper is de speelduur die veel te kort is. Dit maakt Heavenly Sword té kort, maar krachtig.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Meeslepend verhaal
  • Subliem acteerwerk
  • Gelikte filmpjes
  • Soepele besturing
  • Minpunten
  • Oppervlakkige gameplay
  • Speelduur is gewoon té kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Was het niet al bekend dat er geen coöpmodus komt?

  • Op de een of andere manier vind ik het ook niet passen bij Far Cry een co-op modus.

  • Damn… Jammer :(

  • Het zou wel erg vet zijn geweest vind ik. Erg jammer dat het er niet is… Ookal past het er niet echt bij, het zou wel cool zijn om lekker met zijn 2en te ouwehoeren in die grote omgeving .:)

  • Jammer, maar wel begrijpelijk, je kunt ook niet alles hebben.

  • Inderdaad jammer maar geen ramp. De reden die ervoor gegeven wordt is ook niet meer dan logisch.

  • Spijtig, maar far cry is ook geen game die een co-op nodig heeft om goed te zijn…

  • Jammer, maar kun je wel online splitten?

  • Mwah, zou wel leuk zijn geweest om met z'n tweeën zo'n vijandelijk kamp aan te vallen, maar heel erg is het niet ^^

  • Je kan idd niet alles hebben, en anders zijn ze weer zoveel maanden kwijt om het wel te implementeren. Afijn in mijn collectie komt Farcry 2 sowieso wel; te gruwelijk.

  • K denk dat ze beter een iets kleinere map hadden kunnen dun en dan wél met coöp…

  • Jammer, maar die map-editor vult bij mij de missende plek van de co-op :P

  • het is wel jammer ja, maar er is inderdaad geloof ik genoeg tedoen in farcry 2 :) kijk erg naar deze titel uit!

  • Voor mij is de allerbelangrijkste vraag kan je de mappen die je ZELF hebt gemaakt online doen.

    Zolang dat kan vind ik het allemaal best. Als dat niet kan gaat dit spel al aan mijn voorbij.

    Verwacht veel van dit spel misschien zet ik me verwachtingen weer te hoog.

  • Ach, niet elke game hoeft co-op te hebben.

  • Ach ja, stoort mij niet echt.

  • wel logisch, maakt me ook niet echt uit

  • Jammer, maar weerhoudt me er niet van deze game te halen ;D

  • Bummer

  • Jmmmmr, zou vet zijn,,, vind dat co-op standaard moet worden in shooters.



    Nu is het meer een extra. En hebbe te weinig games het:( Jammer…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren