1. The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth (PC)

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth (PC)

Lang geleden schreef een man genaamd John Ronald Reuel Tolkien een serie boeken waar veel lof aan werd gegeven. De boeken gingen over kleine mannetjes die een fictieve wereld moesten redden van een dreigend gevaar door een klein voorwerpje in een vulkaan te gooien. Jaren later, in 2001 om precies te zijn, kwam filmregisseur Peter Jackson op het idee om de boeken te verfilmen. Dit volgde in een serie films die al evenveel lof als de boeken ontving. Ook kocht EA de rechten op van de films en even later verscheen de RTS-game Battle for Middle-Earth, maar is deze ook het lof waard dat de boeken en films ontvingen?

De meeste kenners hoeven geen introductie van het verhaal, maar voor de mensen die voor het eerst de term Lord of the Rings horen zal ik het dan toch even herhalen. Het verhaal gaat over een Hobbit genaamd Frodo die de opdracht krijgt om een almachtige Ring te vernietigen. Dit moet hij doen door de Ring in de vulkaan te gooien waar hij werd gemaakt door de Duistere Heerser. Tegelijkertijd wil deze Duistere Heerser ook de Ring te pakken krijgen om weer over alle landen te regeren. Frodo staat er op zijn tocht niet alleen voor, want ook de legers van de Vrije Volkeren vechten tegen de macht die vanuit het Oosten zich steeds verder vergroot. Dat het verhaal goed is, mag duidelijk zijn. Het is gewoon het verhaal van de films/boeken en die ontvingen niet voor niets goede kritieken. Hoe het in het spel is uitgewerkt, voegt echter iets extra’s toe aan het al goede verhaal.

In de campagne kan je namelijk de rol aannemen van één van beide legers. Wil je Middel-Aarde beschermen, dan kan je kiezen om de goede campagne te starten. Had je echter meer sympathie voor het kwaadaardige leger met z’n orcs, kan je voor de kwade kant kiezen. De campagne is echter niet alleen op dat punt goed uitgewerkt. Er zit namelijk een vernieuwende factor in de game die het tig maal leuker maakt dan een gewoon lineair spelverloop. Je begint een campagne op een wereldkaart van alle gebieden uit Middel-Aarde. Naast de missies die je moet voltooien, omdat die voor het verloop van het verhaal een must zijn, kan je ook je legers vrij bewegen over het speelveld en zo allerlei gebieden veroveren. Hierbij krijg je te maken met een felle tegenstand en krijg je immense gevechten die in de films niet voorkwamen. Daarnaast worden ook alle manschappen die je verwerft in de missies meegenomen naar je volgende gebied. Zo zul je in het begin vooral bezig zijn eerst een basis op te bouwen en een leger te kweken alvorens je aanvalt, maar kan je later met je al grote leger direct aanvallen.

Hoewel dit vernieuwend is en mooi is uitgewerkt, creëert het ook een aantal nadelen. Zo kan je bijvoorbeeld nooit meer dan een bepaald aantal manschappen hebben, aangezien je commandopunten dat niet toelaten. Als je dan al een enorm leger hebt van bijvoorbeeld relatief zwakke boeren, zul je onmogelijk meer manschappen kunnen toevoegen. Dit kan op den duur redelijk gaan frustreren. Ook komt het in de vrije missies altijd op hetzelfde neer, namelijk: Vernietig elk kamp van de vijand. Hoewel dit in het begin misschien wel leuk lijkt, is het niet meer te verdragen eer je verder komt. Want om nou telkens weer alle kampen op te speuren is erg repetitief en zal er dan ook voor zorgen dat je af en toe bijna indut. Wat ook opvalt des te meer je de campagne speelt, is dat alles enorm makkelijk is. Ik zei al eerder dat door het bewaren van je manschappen je al meteen kon aanvallen en dit doet wel een beetje onder aan het hele gevoel. Als je namelijk binnen drie minuten al de woorden You are victorious op je scherm hebt staan, kan je niet zeggen dat dat echt goed voelt.

Ik had het hiervoor al over het feit dat de campagne vernieuwend is, maar dit is niet alles. EA heeft namelijk één van de meest herkenbare aspecten van het RTS-genre aangepast, namelijk het bouwen van je basis. In plaats van je gewoon zelf mag kiezen waar je wilt bouwen, heb je vooraf bepaalde plekken waar je je gebouwen kan plaatsen. Dit onderscheidt zich in forten, kampen en nederzettingen. Forten zijn het grootst en komen bij de goede facties in de vorm van een ommuurde stad waarin je een sterk citadel hebt staan, bij de kwaadaardige facties is dit ongeveer hetzelfde, alleen zijn er geen muren aanwezig. De kampen zijn al wat kleiner van opzet en zijn dan ook makkelijk binnen te vallen. De nederzettingen bestaan uit één gebouw en dat is dan meestal een boerderij of slager. In het fort en kamp heb je bepaalde ‘building plots’ die zich hebben verspreid in een cirkel. Als je op deze klikt, kun je uit een bepaald aantal gebouwen kiezen om neer te zetten. Zodra je alles hebt volgebouwd kan er niks meer bij en moet je een nieuw kamp vinden voordat je weer kan bouwen. Op zich is het een leuk idee dat je een bewuste landinrichting hebt, maar het beperkt je vrijheid enorm. Je kan namelijk geen strategisch goed geplaatste muren neer zetten of wallen opzetten om je troepen te verdedigen. Ook kan het gezien worden als een beperking van je strategisch inzicht, wat positief is voor de nieuwelingen, maar de die-hard strategiefan komt bedrogen uit.

Gelukkig zit er nog wel enige verdieping in het spelconcept opgeslagen. Zo kan je helden bouwen en speciale krachten kopen. De helden kunnen levelen naarmate ze meer eenheden hebben gedood en krijgen daarbij meer speciale moves om los te laten op de vijand. Zo kan de elf Legolas op een gegeven moment twee pijlen tegelijk schieten en zal de mens genaamd Aragorn het leger der doden voor een minuutje kunnen oproepen. Deze krachten kunnen enorm helpen in grote gevechten en daarom kan het bezit van een held ook de koers van het gevecht drastisch veranderen. Nog iets waardoor de koers van het gevecht veranderd kan worden, zijn de eerder genoemde grotere krachten. Door te vechten verkrijg je bepaalde punten die je kunt spenderen aan deze allesvernietigende mogelijkheden. De krachten zelf zijn erg gevarieerd. Zo roept de ene kracht een stel ruiters op om je te helpen en geneest de andere weer een deel van je soldaten. Je zult dus goed moeten uitbalanceren welke krachten je gebruikt in een strijd.

Om het Lord of the Rings gevoel goed naar voren te laten komen, moet het natuurlijk in orde zijn met de grafische en de muzikale kwaliteiten van de game, dit is dan ook het geval. De graphics zagen er in die tijd er goed uit voor een strategiegame en vooral de gelijkenis met de films is zeer sterk. Alle personages zien er van een afstandje goed uit en de groteske beesten zijn alleen maar een bevestiging van eerder genoemde gelijkenis. Wat ik echter wel als kanttekening moet opmerken is het feit dat de gebieden wat gedetailleerder hadden gemogen, in feite komen alle gebieden namelijk op hetzelfde neer. Qua audio zit het goed voor mekaar, de originele muziek uit de films zit erin en die was erg sterk, je krijgt het gevoel dat je echt in de film zit. Wat dan dat gevoel wel een beetje kleineert is het feit dat er geen stemmen van de originele cast, afgezien van Christopher Lee en Sir Ian McKellen, zijn terug te vinden in de game.

Conclusie en beoordeling

None

In de inleiding stelde ik de vraag of de game hetzelfde lof verdient als de films en boeken. Hier is een heel simpel antwoord op te vinden, namelijk het woordje nee. Hoewel de game veel dingen wel goed doet en vernieuwing brengt in het genre, pakt dit soms niet al te goed uit. Zo is de campagne enorm goed uitgewerkt en kan je echt met je legers vrij rondbanjeren door Middle-Earth en is het leuk dat je legers niet verloren gaan. Dit brengt echter weer de nadelen met zich mee dat de game naar het einde toe makkelijk wordt en je het limiet snel bereikt hebt. Ook wordt de campagne snel eentonig door gebrek aan afwisseling. Daarnaast gaat het strategische punt deels verloren doordat je alleen op voorbedachte plaatsen kan bouwen. De krachten en helden zijn daarentegen wel erg goed uitgewerkt en passen goed in de scène. Ook is het audiovisuele gedeelte van de game sterk, op het geringe detail in de omgeving en het missen van de originele cast na dan.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Campagne erg goed uitgewerkt...
  • Verhaal nog steeds sterk
  • Helden en krachten geven echt iets extra's
  • Audiovisueel sterk
  • Minpunten
  • maar heeft te kampen met grote nadelen
  • Mist vrijheid in het bouwen van een basis
  • Mist strategische diepgang
  • Haast geen originele cast
  • Gebieden konden gedetailleerder

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • Let the melk begin

  • Ik kan niet wachten op het H&M-uitbreidingspakket, kan ik eindelijk mijn Vlobdiewurpel een mooi jurkje aantrekken.

  • Eerste van de 15:D

  • €20 voor wat nieuwe lichaamsdelen!!! :')

  • Doet me weer helemaal ouderwets aan de Sims denken. Niet voor mij dus.

  • Here we go again!

  • Jammer, zijn we bijna af van die sims2 uitbreidingen kom ik dalijk de bart smit in ligt het rek weer helemaal vol met Spore uitbreidingen..

  • Laat maar komen die uitbreiding. Ik ben wel weer toe aan nieuwe lichaamsdelen voor mijn creature.

  • Gaat ie weer!

    Gotta love EA!

  • We hopen nog steeds op de eerste uitbreiding, waarbij je IKEA-meubilair in je dorp kunt neerzetten.

  • Wie gaat er nou 20 dollar betalen voor een pakket met lichaamsdelen.. O.o

  • We hopen nog steeds op de eerste uitbreiding, waarbij je IKEA-meubilair in je dorp kunt neerzetten.



    Lol.

    Oke, EA heeft de spore koe gevonden yeah! GO EA *sarcasme*


  • Tjah, het is en blijft EA.

  • Grappige game wel, alleen zodra je de ruimte in moet is er nix meer aan… :P

  • Lekker uitmelken die hap.

  • Ja hoor daar gaan we weer..

  • Damn 20 dollar om je dieren wat op te leuken, dan vind ik 5 redelijker :S en volgens mij hebben ze er nog 3 klaar liggen zodat er om de zoveel maanden een nieuwe addon uitkomt

  • is EA goed bezig met fifa en mirrors edge,, moeten ze weer wat uit te buiten hebben,,



    Ikea meubilair? H&M kleding?



    ik verwacht eerder namaak dingetjes van bekende 'ruimte' films als Wall-e en dergelijke



  • Alleen lichaamsdelen :/ ??? En dat voor die prijs !!! Whats next ? Een uitbeiding met meer onderdelen om je ruimtescheepjes mee te bouwen ?



    Ze mogen wel eens wat aan die gameplay doen :S Het spel heeft gewoon geen inhoud wat dat betrefd.

  • en dat is een.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren