1. Heavenly Sword (PS3)

Heavenly Sword (PS3)

Heavenly Sword draait om het zwaard dat volgens de clan van de hoofdrolspeelster Nariko vervaardigd is in de hemel. De hele clan leeft om dit zwaard uit slecht willende handen te houden. Bohan is al vanaf het begin van het spel uit op dit zwaard. Shen, de clan leider, en de clan zelf zijn ervan overtuigd dat er een held geboren word om zo de boosaardige Bohan te verslaan.

De teleurstelling is dan ook enorm zodra Nariko, een meisje, geboren werd. Zij wordt daarom ook door het hele spel door de clan met boze blikken aangekeken, omdat zij een vrouw is. Een vrouw kan namelijk Bohan niet verslaan, aldus de clan.Het is zelfs zo erg dat Shen haar bij haar geboorte wilde doden. Echter kreeg hij dit niet voor elkaar.

Nariko wordt in het spel regelmatig bijgestaan door de speelse Kai, de laatste overlevende van een andere clan die niet nader genoemd word. Nariko en Kai beschouwen elkaar als zussen. Shen beschouwt beide als zijn dochters.

Nadat de burcht, waar de clan zich terug getrokken heeft, wordt aangevallen krijgt Nariko de last van het Heavenly Sword mee. Zij is vanaf nu verantwoordelijk voor het lot van het Heavenly Sword. Echter zal ze nog met gewone zwaarden het gevecht aangaan.

In het verloop van het verhaal zal de macht van het zwaard Nariko zo aantrekken dat ze het zwaard gaat gebruiken. Vele aanbidden het zwaard, vele vrezen het zwaard, Nariko gaat het zwaard beheersen.

De gameplay

In het begin heb je de beschikking over twee standaard zwaarden waarmee je de gevechten zult aangaan. Op dat moment beschik je ook nog niet over verschillende standen. Je kan met het vierkantje en driehoekje rake klappen uitdelen. Special grab moves (die je met het rondje doet) kan je ook nog niet uitvoeren.Echter krijg je al redelijk snel de beschikking over het Hemels Zwaard en daarmee open je de mogelijkheid tot het gebruiken van verschillende standen ook wel stances genoemd.

Je kan met de range stance jezelf verdedigen tegen pijlen en een aantal andere aanvallen (bijvoorbeeld water). Deze stance kun je gebruiken door de L1 toets ingedrukt te houden en met driehoek of vierkant de klappen uit te delen. De range stance produceert als bijproduct wind. Hiermee kun je ook grote aantallen zwakke vijanden de lucht in jagen. Echter doet deze stance zeer weinig schade en daarom zul je het, naast het verdedigen van jezelf, zelden gebruiken.

De tweede stance is power stance. Deze gebruik je door de R1 toets in te houden en te slaan met de gebruikelijke knoppen. Zoals de naam al zegt kun je hiermee flinke harde klappen uitdelen. Het nadeel is dat deze stance erg traag is. Bij de standaard vijanden zul je met deze stance ook door blocks heen komen. Maar al snel zal je dat niet meer lukken en is deze stance je meest gebruikte manier om je vijanden te slachten.

De laatste stance is speed stance. Deze is te gebruiken door gewoon driehoek of vierkant in te drukken. De standaard stand dus. In het begin is deze nog zeer nuttig want de vijanden zijn nog redelijk zwak. Nariko blocked zelf standaard, mits je in de goede stand staat. Is de aura (de gloed om de tegenstander voordat hij aanvalt) blauw, dan kun blokkeerd Nariko de aanval vanzelf. Is de aura oranje, dan zul je alleen met de power stance de aanvallen kunnen blokkeren en counteren. Counteren is een snelle manier van vijanden vernietigen. Zodra je het klingen van de zwaarden hoort kun je op driehoekje drukken (in de juiste stance) en op die manier de aanval counteren. Nariko doet dan met behulp van een prachtige animatie veel schade. En gezien de game naar mate je vordert moeilijker wordt kan je in het begin je vijanden met een counter in een keer doden. Naderhand lukt dit niet meer.

Door de hele game krijg je een lading tips wanneer dit nodig is. Ik heb hier gemenge gevoelens bij. Het is handig om speciale dingen te leren (die vaak broodnodig zijn), maar aan de andere kant wordt het ook erg gemakkelijk omdat je zelf niks meer hoeft uit te vinden.

Objecten die je kan en moet gebruiken glimmen de hele tijd. Ook hierdoor wordt de game erg makkelijk omdat je nooit hoeft te zoeken wat je moet doen. Je hebt helaas ook totaal geen vrijheid in je doen en laten omdat er maar een weg is die je kan belopen. Ik vind dit zelf prettig, want bij dit soort games is het vaak irritant om zolang te zoeken naar de juiste uitweg, al zou dit de game langer maken.

Het contrast

De game zelf is erg makkelijk. Alle vijanden krijg je snel verslagen door button bashen. Toch wil ik button bashen niet als minpunt neer zetten omdat dit aan jezelf ligt. Button bashen maakt het makkelijk, maar niet beter. Je kunt namelijk veel beter de juiste knoppen op het juiste moment drukken met regelmatig uitwijken. Hierdoor zul je zelf beter worden en minder vaak dood gaan.

Hoewel de game makkelijk is, zijn de bazen dit niet. Alle bazen zul je tot drie keer toe moeten verslaan. Heb je een keer een levensmeter geleegd dan krijg je een cutscene en dan mag je weer ‘opnieuw’ beginnen om dit vervolgens weer te herhalen. Dit werkt uiterst frustrerend en ik vind dit een goedkope manier om de game uit te rekken en de scripting te verstoppen. Een levensmeter die echt het leven van de baas meet is veel handiger.

Als je tegen het einde van de game aanloopt zul je tegen Bohan moeten vechten. Hij is erg sterk. Naar mijn mening veel te sterk. Hij doet een aantal aanvallen die zeer moeilijk of zelfs niet te blocken zijn. Ontwijken is daarbij niet altijd mogelijk. Ook hem zul je drie keer moeten verslaan. De game zelf heb ik 5,5 uur over gedaan en over Bohan 2 uur (totaal dus 7,5 uur). Dit betekend dus dat, voor mij, iets meer dan 33% van de game bestond uit het verslaan van Bohan. Dit vind ik een zeer kwalijke zaak!

De missers

De game zelf vind ik bijna perfect. Maar ook zitten er enkele grote missers in, niet in de game zelf maar meer in de techniek erachter. Zo duurt het laden erg lang en zal dit voor een groot deel gemaskerd worden door een mooi filmpje. Dit resulteert weer in dat je de cutscenes pas kunt skippen wanneer het level geladen is. Beetje zonde, gezien er vooraf ook al even geladen word. Skip je het filmpje eindelijk, zul je zien dat er WÉÉR geladen moet worden. Een beetje een rare manier van werken.

Ga je dood, dan kun je bij een checkpoint opnieuw beginnen. Bij bazen betekend dit dat je vanaf het begin van het gevecht weer moet beginnen. Dit is erg frustrerend, vooral als je de baas bijna verslagen hebt. Altijd begint het gevecht met een filmpje. Dit filmpje kun je echter niet skippen, niet vanwege het laden, maar omdat het bij de gameplay hoort. Het duurt dus tot 1 minuut voordat je weer opnieuw kan proberen.

Bovenop dit alles krijg je met grote regelmaat framerate drops. Dit is niet direct storend. Maar het wordt wel storend op het moment dat het geluid ook nog begint te haperen. Het haperen van het geluid is gelukkig maar op één gedeelte, maar van een AAA game verwacht je toch wel meer.

Conclusie en beoordeling

None

De game is erg kort maar draagt terecht de koosnaam Goddes of War. Qua gameplay zul je veel raakpunten met God of War vinden. Echter is de hele techniek achter de game erg slecht. Al met al vind ik dit een topgame waarvan het verhaal mij op meerdere momenten kippenvel gaf. Mede door het verhaal zijn de minpunten snel vergeten, al is €60 teveel voor deze must have game.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Het verhaal
  • Graphics
  • Sixaxis
  • Nariko en Kai speelbaar
  • Filmpjes
  • Minpunten
  • Framerate drops
  • Veel en lang laden
  • Bazen te moeilijk en game te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • tis een geweldige game, en zo enorm goedkoop !

  • Wel kut dat je al je savegames kwijt bent, maar toch zou ik het doen. Als je de moeite neemt om deze patch te downloaden, dan kun je ook de moeite nemen om opnieuw te beginnen.

  • Ik wil em wel heel graag hebben, heb alleen geen CreditCard…

  • Vervelend zeg dat er aan een patch nog een nadeel moet zitten.



    Ik persoonlijk zou toch de patch installeren en maar even opnieuw beginnen, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen die veel tijd en moeite hebben gestoken in het spel, daar geen zin in hebben.

  • Heb niks gemerkt van het nadeel; mss geld dat alleen voor mensen die uberhaupt last hebben gehad van de bug?

  • Hier zit wel een groot nadeel aan, je moet namelijk al je savegames opgeven en een nieuw profiel aanmaken.



    Euh, echt niet. Ik heb 1.10 een paar dagen geleden binnen gehaald, en dat gamesaves wissen is helemaal niet aan de orde.

  • @ Ramon NL



    Dan heb je zkr minder dan 50 vrienden in je lijst

  • Waarom zou je meer dan 50 vrienden willen hebben xD

  • ik heb niet eens 50 vrienden in me friendlist,dat is echt bullshit als je dat doet. Maar ik kan die game niet kopen want die vervloekte prepaid-shit is er nog niet.

  • Heb je een patch zit er zo een nadeel aan vast.

  • helemaal niet, ik heb net ge-update en ik heb me savegame nog!



    lutsers

  • mmm bugs??? ach ja die komen ook voor in games (zucht)

  • 50 vrienden? heb ik geen eens heb het spel trouwens ook niet :P

  • Veel te steile curve die game. Zonde, zo raak je te snel gefrustreerd.

  • nice voor de bezitters

  • @Obiebarca

    Je hebt niet eens een PlayStation 3 dus ga weg en praat niet zo slim.

  • Ik heb de update ook binnengehaald maar was niets kwijt.

  • Gelukkig dat ik hem nog niet gekocht heb (als ik dat sowieso al ga doen).

  • geen last van gehad.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren