1. Half-Life 2 (PC)

Half-Life 2 (PC)

Na een paar jaar had ik eindelijk de moed verzameld om Half-Life 2 uit de budgetbak te vissen."The best game ever made..." stond er met koeienletters op. Ik begon nu toch echt wel nieuwsgierig te worden. Is dit dé game, "The best game ever made" zelfs? Is dit nou echt een waardige opvolger van het, tevens goede, Half-Life?

Freeman

Je ziet het spel door de ogen van Gordon Freeman, een niet zo spraakzame

professor die wel van een potje schieten houdt. Als ik het spel opstart, zit ik in een trein. "Hé, I didn't see you come in" zegt een man tegen mij op een nogal relaxte toon. Als ik de trein uitstap zie ik een stad die er vredig uit ziet. Allemaal leuk en wel, maar na mijn eerste stroomschok te hebben gekregen van een vreemd uitziende gozer met een wit masker op, veranderd dat beeld. Waar ben ik beland? Deze vraag wordt al snel beantwoord. Ik ben in City 17, een stad die geteisterd wordt door een wreed buitenaards volk. Al snel neem ik mijn eerste contact op met het verzet die deze buitenaardse psychopaten van City 17 willen verdrijven. Omdat ik in het eerste deel van Half-Life de wereld heb gered van de ondergang, vinden zij het maar een goed idee om het maar nog een keer aan mij over te laten. Nee, geen probleem voor Gordon Freeman, helemaal niet.

Verouderd?

Welnee! De gameplay van HL2 is na drie jaar nog steeds verfrissend. Het

is alsof je een gloednieuw spel speelt, maar dan in een "oud" jasje. Dit komt grotendeels door de textures, want deze zijn niet zo geweldig, maar ze vormen geen groot minpunt voor de game. Gameplay is één van de grootste elementen van de game, en is tevens erg goed gelukt. Het spel speelt heerlijk. De makers hebben ervoor gekozen dat je de hele tijd ergens mee bezig bent, en dat je je eigenlijk nooit verveelt. Zo moet je soms puzzels oplossen die in het begin moeilijk lijken, maar erg voor de hand liggen. Zo weet je wel wat je moet doen, maar niet hoe. Je bent daardoor continue bezig met het uitzoeken, waarbij je je nooit verveeld. Logisch nadenken en doen is belangrijk, waar de "Gravity Gun" je bij helpt. Met dit wapen kan je verschillende voorwerpen optillen en smijten naar je tegenstanders, maar je moet er ook soms voorwerpen, zoals dozen en tonnen, opstapelen om op een bepaald punt te komen. Het gebruik van de Gravity Gun is dan ook goed verwerkt in de gameplay. Naast de gravity gun heb je ook nog een groot assortiment wapens, zoals de shotgun, de RPG, en granaten. Maar je hebt ook wat originele wapens, zo heb je een balletje waarmee je in een bepaald level insecten mee kan oproepen waarmee je mensen kan vermoorden.

Prehistorische next-gen dan?

Zo kan je het eigenlijk wel noemen. Half-Life 2 lijkt qua gameplay op een

next-gen game. Geldt dit ook voor de graphics en physics? Ja en nee. De textures zijn voor deze tijd slecht, maar voorwerpen en personages zien er heel erg goed en scherp uit. Hierdoor vergeet je eigenlijk dat de textures zo slecht zijn. Ook heel bijzonder zijn de physics en de gezichtsuitdrukkingen. Deze zien er uitermate realistisch uit, en ik heb nog geen ander spel gezien die deze zó goed kunnen overbrengen. De bewegingen van de NPC's zien er soepel uit, en ze bewegen zich dan ook zoals het in het echt moet. Deze animaties gaan goed samen met de A.I. die ook bijzonder goed zijn. Je tegenstanders zoeken dekking, en schieten je niet hersenloos neer. Deze punten zorgen ervoor dat je een ervaring krijgt die je niet snel gaat vergeten, want zo zou in mijn mening ook een goede next-gen game moeten, en niet veel hebben mij dat gegeven.

Knalvoer & geluid

In Half-Life 2 heb je een redelijk grote variate in knalvoer. Bij zo'n

grote variatie moet er natuurlijk ook een grote variatie geluiden zijn. Zo heb je zogenaamde "Head Humpers". Deze proberen op je hoofd te springen. Als je een hoog schreeuwtje hoort, weet je dat het een van deze beestjes zijn. Ook heb je de slachtoffers van Head Humpers; dit zijn zombies met in plaats van een hoofd een Head Humper ophebben. Deze maken een angstaanjagend geluid, en het lijkt net of ze voor hulp roepen. Zo heb je ook in het spel redelijk veel schrikmomenten, voor het grootste deel door het geluid. Half-Life 2 beschikt net zoals de meeste games zogenaamde mini-bosses. Deze zijn groter, sterker en dus het moeilijkst om te doden. Een voorbeeld is een ruimteschip, maar ook een reuze insect. Het best uitgewerkte punt qua sounds is toch echt wel het voiceacting. De personages klinken heel realistisch en je voelt je daardoor er heel erg bij betrokken. Één minpuntje is dat de wapens soms wat dof klinken, waardoor het realisme een beetje wegvalt.

Extra's

De Half-Life 2 die ik gekocht had, bevatte Half-Life 2, Half-Life 2: Lost Coast, en Half-Life 2: Deathmatch, maar jammer genoeg geen CSS. HL2: LC is een uibreiding die één extra level bevat, en HL2: DM is de multiplayer, waar in je Team Deathmatch en Deathmatch kan spelen. Hier kan je tevens ook gebruik maken van de Gravity Gun. Het pakketje is bij redelijk veel gamewinkels voor maar veertien euro te koop! Dit is naar mijn mening een beetje té weinig voor een topgame die maar drie jaar jong is.

Conclusie en beoordeling

Half-Life 2 is een hele goede FPS. De gameplay, de physics en natuurlijk de uitermate goede voiceacting zorgen ervoor dat dit een game is die na drie jaar nog steeds voor een prachtige ervaring zorgt en naar mijn mening een stukken beter is dan de meeste next-gen games. Een toppertje!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Gameplay
  • Voiceacting
  • Physics
  • Graphics
  • Gezichtsuitdrukkingen
  • Voor maar veertien euro!
  • Minpunten
  • Geluiden van wapens
  • Textures

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ach, het is maar 2 miljoen.

  • Wel gierig als ze niet willen dokken hoor. (DHL)

  • @chunkers:



    jij hebt ze niet!!

  • wtf 2 miljoen :O

  • Dat betekent dus dat die consoles maar ongeveer 100 euro waard waren.

  • Wow dat is wel dik veel geld!

  • dat is toch redelijk wat geld hoor

  • TsjaahXD

  • Vroeg of laat gaan ze toch wel kapot :P



    Ontopic: DHL moet gewoon betalen lijkt me. Als je iets vervoert ben je er ook gewoon verantwoordelijk voor…

  • w00t, flink bedragje…, maar DHL is niet zomaar de eerste de beste, zij regelen ook alles voor de F1.

  • Vroeg of laat gaan ze toch wel kapot :P



    Die zat er gewoon aan te komen :P



    Maar verzending is toch altijd op eigen risico? (A)



    Desalniettemin vind ik wel dat DHL gewoon hoort te betalen.




  • wat zeikt microsoft nou, alsof ze niet genoeg geld hebben

  • @Sanguis. Zelfs voor zo'n bedrijf is 2 miljoen veel.

    Daarnaast is het toch logisch dat je geld wilt hebben als iets van

    jouw vernield is?

    Jij eist toch ook geld als er iets van jou kapot gaat door

    een ander?


  • wat zeikt microsoft nou, alsof ze niet genoeg geld hebben



    Dus als jij genoeg geld hebt, maakt het jouw ook niet uit als een bedrijf iets van jouw sloopt dat een hoop geld kost? (want dat is 2 miljoen gewoon:P)

    Het zal wel meer om het principe gaan denk ik…



    Ontopic: Jah, dat zullen ze wel moeten gaan betalen denk ik..

    Maar daarintegen is het inderdaad vaak je eigen risico als je iets laat vervoerendoor een bedrijf, mits niet anders afgesproken…

    We zullen het vast wel een keer lezen hier :)





  • @KoKu



    Dat is 90% van de tijd 'vroeg' :P

  • Mensen die zeggen dat Microsoft toch genoeg geld heeft, zijn dom. Het gaat hier wel om 2 miljoen, dat is niet een bedrag dat je zo verdiend als normale burger. Microsoft mag dan wel 1 van de machtigste bedrijven van de wereld zijn, toch hebben ze recht op een schade vergoeding.

  • 2 Miljoen stelt voor DHL niks voor, die lappen wel hoor.

  • Gewoon betalen en dan ben je van het gezeik af.

  • Dus dáárom hebben mijn 2 Xboxen een rode ring… :P

  • @koku. idd, zo lang gaan die consoles van microsoft toch niet mee, alleen wordt het vernielingsproces in dit geval versneld, anders werd het een verassing tijdens het spelen (zoals bij velen is gebeurd) ;)



    DHL is ckers verantwoordelijk, alleen juridisch is DHL hier niet verantwoordelijk voor.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren