1. Lara Croft Tomb Raider: Anniversary (PC)

Lara Croft Tomb Raider: Anniversary (PC)

We weten allemaal wie Lara Croft is, en ik als vrouw vind haar helemaal geweldig, wie wil er niet zo mooi, lenig en stoer zijn als haar? Aangezien ik militair ben, kan ik goed met wapens overweg, lenig en mooi ben ik helaas niet. Toen ik hoorde dat de nieuwste telg uit de beroemde Tomb Raider serie uit kwam, ben ik gelijk in speedmars naar de winkel gerend om Tomb Raider: Anniversary te halen voor mijn laptop.

Lara Croft bestaat tien jaar, en om dat te vieren hebben de makers besloten om een remake te maken van het beroemde eerste deel uit de serie met de graphics van deze tijd. Voor Tomb Raider: Anniversary hebben de makers dezelfde engine gebruikt als waar Legend mee gebouwd is, die vorig jaar uitkwam en de Tomb Raider serie weer uit de slop haalde.

Aangezien ik Tomb Raider 1 nooit gespeeld heb kan ik ze helaas niet vergelijken.

Nadat ik het spel geinstaleerd had en begon te spelen, hing al snel mijn mond open, niet vanwege de grote borsten en strakke kont van Lara waar ik toch wel een beetje jaloers op ben, maar vanwege de graphics die gewoon adembenemend mooi zijn. De omgeving is prachtig gedetaileerd, als Lara door een plas water rent, springen de druppels op, als ze schiet zie je de rook van het wapen afkomen, de stofwolken die verschijnen als je een mechanische deur weet te openen.

Lara ziet er mooi en erg realistisch uit, als ze springt, springt haar vlecht mee, en als ze uit het water komt, vallen de druppels van haar af en drogen haar kleren weer langzaam op, wat de makers heel mooi hebben gedaan hebben. Af en toe zit er wel eens een bug in, maar die neem ik voor lief.

De gameplay is dik in orde, en zoals we gewend zijn van de Tomb Raider serie, wordt het weer een avontuurlijk spelletje vol met actie.

Lara zou Lara niet zijn zonder het gebruikelijk klimmen, klauteren en schieten in een wereld die zich voornamelijk uit verlaten tombes bestaat, die je in je eentje en zonder enige hulp, behalve je wapens, trotseert. Het verhaal speelt zich af in 1996, waar Lara wordt ingehuurd door Natla, een machtige vrouw, die haar opdracht geeft de "three pieces of the Scion" te vinden.

Na de kritiek op Legend dat deze veel te makkelijk is, en na zo’n vier a vijf uit te spelen valt, hebben de makers Anniverary een stuk moeilijker gemaakt.

De A.I van de vijanden is een stuk opgeschroefd, maar ook soms zijn deze gewoon dom, en knal je ze in een keer gewoon overhoop zonder iets van je gezondheid te verliezen, of vallen ze in het water waaroor ze verzuipen, wat stiekem wel grappig is om te zien.

De bossfights zijn wederom weer aanwezig, sommige eindbazen kun je verslaan door simpelweg flink wat lood er in te pompen, en voor andere is er een speciale manier voor nodig, wat altijd leuk is om uit te vinden. Er zitten een paar eindbazen tussen die ik best wel moeilijk vond, en waar ik na het verslaan van deze een glimlach en een goed gevoel van voldoening kreeg. Vaak moet je gebruiken van de zogenaamde adrenaline dodge om een vijand te kunnen verslaan, dit kost echter wel een beetje moeite om onder de knie te krijgen, en als dat eenmaal gelukt is, is het erg leuk om te doen, maar als ik heel eerlijk ben vind ik de bullet time uit Legend leuker en makkelijker.

De puzzels zijn ook een heel stuk groter en moelijker, en zijn een plezier om uit te vogelen, logisch zijn ze echter altijd, alhoewel er soms behoorlijke denk tanks tussen zitten.

Lara heeft voor Anniversary haar grapple hook weer uit de kast getrokken, die we nog kennen van Legend, hier maak je vaak gebruik van, en wat zorgt voor de afwisseling tussen het gebruikelijke klimmen en klauteren. Ook heeft Lara gebruik gemaakt van haar gymzaal waar een sportschool u tegen zegt, door een paar nieuwe kunstjes te leren, deze keer kan ze op palen klimmen en balanceren, en met haar grapple hook kan ze nu ook walruns doen. Alhoewel je door deze soms behoorlijk gefrustreerd raakt, omdat de camera soms niet lekker werkt, maar daar kom ik later op terug.

Zoals we gewend zijn van de vorige delen vind je in Anniverary her en der glimmende hebbedingetjes die je kunt verzamelen, en waar je leuke extra’s mee kunt vrijspelen, zoals bijvoorbeeld biografien en strakke sexy pakjes voor Lara waar zelfs mijn kast met merkkleding jaloers van wordt.

In het spel zijn de interactive cutscenes ook weer verwerkt, waar je een bepaalde knop in moet drukken om Lara te redden van de dood. Het jammere ervan is, dat als je dood gaat, de knoppen die je moet indrukken weer hetzelfde zijn, waardoor je altijd wel weet welke je weer in moet bonken. Verder zorgen deze interactive cutscenes voor de nodige afwisseling, en zien ze er goed uit.

Ook is Anniversay een stuk minder lineair dan Legend, en is Croft Manor, Lara’s gigantische huis, ook weer aanwezig, die een stuk groter is en moeilijker om te voltooien.

Aangezien ik dit met dit soort spellen niet goed met muis en keybord overweg kan, heb ik een Xbox360 controller gehaald waarop de controls goed werken.

Het geluid is ook goed, en past helemaal bij de sfeer.

Regelmatig was het stil, waardoor ik uit mijn stoel sprong van schrik als ik oog in oog stond met een vijand en precies op dat moment de muziek weer begon. Hierdoor heb ik regelmatig het spel verder gespeeld met ogen dicht en hartkloppingen op mach 10, bang voor het engs dat me te wachten stond. Helaas gebeurt het wel eens dat je eerst het vijanden muziekje hoort, waardoor je gelijk al weet dat er ergens een vijand schuilt, maar dit komt zelden voor. Stiekem was ik wel een beetje blij met deze bug, zodat ik niet iedere keer met mijn hoofd in het plafond vast hing van de schik. Het geluid van het schieten met de wapens klinkt verder ook goed.

Helaas is niet alles koek en ei, de camera hebben de makers ten opzichte van Legend wel verbeterd, maar soms is deze ook gewoon niet handig, waardoor je loopt te rommelen met het ding, en net op dat moment wordt geraakt door een vijand. Wat ik ook storend vind, is dat je altijd wel weet wanneer je de grapple hook moet gebruiken, want zodra je iets ziet glimmen is het grapple time.

Tomb Raider: Anniversay is nog steeds redelijk lineair, het is altijd wel duidelijk waar je naar toe moet, of waar je naar toe moet springen.

Wat ik trouwens ook storend vind, is dat je sommige vijanden dood maakt in een interactive cutscene, ik had dat toch liever zelf willen doen.

Al met al is dit niet echt irritant, en na het schrijven van deze recensie ga ik op zoek naar het cdt'je om het spel voor de 3de keer te spelen, want het is een prachtig mooi spel en Lara is nog steeds mijn favoriete gameheldin.

Conclusie en beoordeling

None

Tomb Raider:Anniversary is een vermakelijk spel waar je wel een aantal uurtjes mee zoet bent. De actie is goed, en het verhaal weet je te boeien, de graphcs zijn werkelijk adembenemend, zeker als je het spel op een hoge resolutie zet, waardoor je regelmatig met mond open naar de omgeving staart. Verder beweegt Lara soepel, en de controls werken ook goed.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Extra’s
  • Goed verhaal
  • Minpunten
  • De camera werk soms niet optimaal
  • Bugs
  • Vijanden soms dom

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ..Doe maar niet.. voor mij dan

  • Diablo3 zou best geschikt zijn voor de consoles. Maar Blizzard heeft consoles afgezworen na het hele Starcraft Ghost gebeuren.

  • Oftewel als ze het gaan doen kunnen we diablo 3 over 4 jaar spelen op de ps3/360 :P

  • Zou t wel zien zitten, over PSN Diablo3-en.

  • Nee! Ik heb het gevoel dat Blizzard de EA kant op gaat:'(. Eerst al Starcraft in 3 delen uitgeven en nu dit!

  • Ik zou dit toejuichen.

  • DUH! extra money to be made

  • Mooi voor mij, slecht voor de PC

  • Nee! Ik heb het gevoel dat Blizzard de EA kant op gaat:'(. Eerst al Starcraft in 3 delen uitgeven en nu dit!

    Waarom brengen ze dan pas Starcraft2 10 jaar na Starcraft1 uit? Als ze zo kut als EA waren hadden ze net als bij C&C al 8 delen uitgebracht in de tussen tijd.

  • Inderdaad Mag. Bovendien verwacht ik dan ook een lagere prijs voor ieder deel. Bij EA had je gewoon iedere keer 50-60 euro betaald.

  • Diablo 3 op consoles? Meh.

  • Zou denk ik geen slechte zet zijn.

  • Meh is toch meer een PC game, ken een paar mensen die DB II redelijk hoog hebben gespeeld en dat kan ook eigenlijk alleen op een platform waar ook veel communicatie mogelijk is.



    (zou net zoiets zijn als WoW op console)

  • Ik speel hem denk ik toch liever op de PC. Dat vind ik altijd een stuk handiger.

  • Vraag me af hoe ze een point-and-click game naar de console willen brengen… Op de Wii zal het zeker goed lukken, je kunt met de wiimote immers wel snel genoeg je aanvallen in het rond gooien, dat zal op een gewone controller nog lastig kunnen worden. Zoals iedereen wel weet die Diablo wel eens gespeelt heeft…



    Ja, je kunt op je X360 of PS3 ook een toetsenbord en muis aansluiten, maar zeg nou eerlijk… 1) wie gaat dat kopen voor 1 spel en 2) welke spellen maken daar nu al goed gebruik van ?



    Blizzard heeft zich altijd vol op de PC gericht vanwege de mogelijkheden die het bied, ze zullen vast wel een port naar de console doen, maar denk toch dat je dit spel op de PC hoort te spelen. Vooral als je grafisch het beste wilt.



  • Ben een console gamer, maar diablo III naar de consoles brengen… Ik wilde hier nog wel een PC voor aanschaffen (en voor SC2). Hopelijk dat als ze het doen het wel een port wordt, want heb geen zin om langer te wachten op console versies die mogelijk nog kunnen falen ook.

  • Persoonlijk vind ik dit koning. Zelf heb ik geen uber pc, maar ik heb wel veel uurtjes zitten in diablo II.

  • Tja..het is geen gekke gedachte. Het spel is op de PC met alleen een muis ook te spelen. Als hij op de console komt zullen vast wel iets vernuftigs bedacht hebben voor de controls. Zelf ben ik erg Diablo II fan en speel het nu nog maar ik heb niet echt een uber pc die deel III gaat trekken. Dus van mij mag het.

  • Er is nog nooit een blizzard spel op de consoles gekomen voor zover ik weet.

  • @Frenkieb

    maak je over je pc maar niet zo druk, Blizzard wilt dat juist veel mensen D3 kunnen spelen en houden ook rekening met de minimale systeemeisen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren