1. Metroid Prime 2: Echoes (NGC)

Metroid Prime 2: Echoes (NGC)

Wij gamers zijn eigenlijk een raar volkje. Iedere keer gillen we om nieuwe elementen in een spel, terwijl we eigenlijk ook willen dat het beste van de game bewaard blijft. Hierdoor weten de uitgevers meestal niet wat de gamers willen. Daarom was er ook veel kritiek op Retro Studios toen het besloot om de sidescroller Metroid in het 3D te maken. Toch was deel 1 (Metroid Prime) een pareltje. Of deel 2 meer van hetzelfde is of dat er meer nieuwe elementen zijn toegevoegd lees je in deze recensie.

Ik dacht toen ik het spel in de winkel zag dat ik blind was. Want ik had tegen de tijd dat deel 2 uit was gekomen deel 1 nog lang niet uitgespeeld. Maar nee, Metroid Prime 2: Echoes was het nieuwe deel. Dus besloot ik hem maar te halen en verder te gaan met het verhaal. Samus Aran vliegt door het heelal en hoort via een bericht dat de Federation Troopers op de planeet Aether zijn en dat ze hulp nodig hebben. Samus besluit dus naar de planeet te gaan waar ze erachter komt dat de planeet 2 kanten heeft. Een duistere kant en een lichte kant. Ze besluit het oorspronkelijke ras op de planeet te helpen, want die vechten tegen de duistere Ing.

De gameplay is niet erg veel veranderd. Je kunt je vijanden nog steeds locken tijdens het schieten, je kunt jezelf veranderen in de altijd handige morph ball en ook items uit deel 1 komen terug. Wel is het scannen van vijanden en logboeken een beetje veranderd. In plaats van 1 centraal punt te scannen (zoals in deel 1), kun je nu kleuren scannen (iets wat ikzelf wel wat fijner vind). De graphics zijn ook een genot om naar te kijken. Elke ruimte is prachtig en uniek. Er zijn ook aan de kleine details gedacht zoals vlinders. Dark Aether is helaas wat minder mooi vooral omdat de wereld wordt overdekt door donkerpaarse stof, waardoor de meeste speelvelden erg op elkaar lijken. Ook de geluidsafdeling van Retro Studios mag een compliment ontvangen. Sommige geluiden zijn gewoon overgenomen uit deel 1, maar er zitten ook wat nieuwe geluiden in.

Waar je in deel 1 nog de Space Pirates als belangrijkste vijand had, zijn ze in dit deel wat meer naar de achtergrond terug gezakt. De Ing is nu je belangrijkste tegenstander. Ook heb je een zwarte kloon waar je tegen moet vechten. Door een meteorietinslag op de planeet Aether, ontstonden er 2 werelden. Aether en Dark Aether. Omdat er nu 2 Aether’s zijn werd de planetaire energie van de planeet in tweeën gedeeld: de helft voor Aether, andere helft voor Dark Aether. De Ing ontstonden bij de meteorietinslag en ze wilden al snel alle planetaire energie stelen zodat er alleen nog maar Dark Aether is. Jij als bountyhunter moet hier natuurlijk een stokje voor steken. Beide werelden zijn anders. Light Aether is de wat vredige wereld waar het oorspronkelijke volk (de Luminoth) hun beschaving hadden gemaakt. Dark Aether ontstaat bij een meteorietinslag en is ook veel duisterder. Deze 2 werelden zorgen voor een goede gameplay.

In deze Metroid keren weer een aantal items terug. Je hebt nog steeds de morph ball en ook de grapple beam is weer aanwezig. Er zijn ook een aantal nieuwe wapens zoals de Dark en Light beam. Deze wapens zijn erg cool, maar er zit dan weer wel een nadeel aan. De wapens kosten ammo. Het is een beetje irritant maar als je er goed op let dan stoort het niet echt. Ook maakt de beroemde screwattack zijn terugkeer en er moeten ook weer veel puzzels worden opgelost met behulp van je wapens/outfit. Deze puzzels zijn geen hersenbrekers maar soms zijn ze verdomd lastig. Wat een klein minpuntje is, is het backtracking (heen en weer lopen in een level). In deel 1 ergerde ik me er soms kapot aan dat ik helemaal terug moest lopen naar 1 punt. In dit deel is het ook aanwezig, maar gelukkig niet zoveel als in deel 1. Ook een klein minpuntje is dat het begin veel op dat van deel 1 lijkt. Je moet weer onderzoeken wat er is gebeurt en weer raak je wat wapens kwijt. Het begin is dus wat meer hetzelfde en dat is een beetje saai.

In deel 1 vond ik de eindbazen wel erg goed. Vooral Ridley was erg vet. Maar toch was het niet wat ik had verwacht. Ik hoopte dus dat in deel 2 de eindbazen een stuk vetter waren. Na de eerste eindbaas (Amorphis) was ik een beetje teleurgesteld, want het was niet de eindbaas die ik wilde. Maar de volgende eindbazen maakten wel veel goed. Ook is dit deel wel een stuk pittiger dan deel 1. Vooral de Guardians zijn lastig (Boostguardian) en dan heb ik het nog niet over de laatste eindbazen (dat metalen misbaksel in Sanctuary Fortress en de baas van de Ing). Als je het spel daarna uitspeelt op normal kun je het spel ook nog uitspelen op hard, wat erg lastig is.

Daarnaast is er ook nog een multiplayermode wat er in deel 1 niet in zat. De multiplayermode is vooral leuk met een paar vrienden, maar erg interessant word het nooit. Er zijn 2 spelmodi: Deathmatch en een mode waarin je muntjes moet verzamelen. Deze muntjes kun je oppakken als je iemand hebt geraakt. Degene met de meeste muntjes wint het spel. De multiplayermode is eigenlijk alleen leuk voor fans en je bent er snel op uitgekeken.

Conclusie en beoordeling

None

Retro Studios heeft het gered. Na het wat zwakke begin maakt de rest van de game veel goed. Het is ook wel moeilijk voor Retro Studios. Hoe moeten ze in hemelsnaam een game maken die in de voetsporen van zijn voorganger kan treden? Simpel, geef de gamer dezelfde grafische kwaliteit van deel 1 en wat nieuwe wapens en een beter verhaal. Je moet zelf uitmaken of Metroid je ding is. Maar als je een echte Metroid fan bent dan koop je Metroid Prime 2 Echoes (of je wacht op Metroid Prime 3: Corruption). Retro Studios rules!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Prachtige graphics
  • Vette eindbazen
  • Light en Dark Aether
  • Coole wapens
  • Minpunten
  • Saai begin
  • Lijkt veel op deel 1

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Goede zaak dat ze dit er in stoppen. Twinks zijn in feite gewoon een verzieking van het spel, alhoewel ik kan inzien dat het een machtig gevoel moet geven als je zo'n twink hebt.



    Bovendien heb ik het altijd een beetje vreemd gevonden dat je noodgedwongen buiten de PvP-zone experience moet halen, maar ja.



    Overigens suggereert de titel van het nieuwsbericht andere dingen dan het artikel…



  • Ik moet ze gelijk geven dat twinking een verzieking is , maar ik heb zelf ook twinks en het is dan wel behoorlijk klote om dan met een level 20 rogue in je maag te zitten… :)

  • lullig voor zo'n twink

  • En als je nou als twink in zo'n battleground levelt ? Dan zit je als lvl 30 in een lvl 20-29 battleground XD, dat is pas een twink dan. Maja je zult wel uit de BG gegooid worden zodra je buiten het level bereik van die battleground komt.

  • denk het niet, als je lvlt in een bg heb je alleen wat hp meer en mana als je dat hebt. dus nie echt reden om je de bg uit te kicke.

  • Idd weg met die twinks!



    @ theR34p3R



    Dan zit je als je van lvl 29-30 lvlt nog die match in een lvl 20-29 battleground, maar de volgende match in een 30-39 ;)



  • Ik zou het wel graag willen, maar dan heb ik niks meer aan m'n lvl 29 Hunter twink (2k lifes).

  • Natuurlijk doen ze dit niet omdat warhammer het ook zo heeft.

  • @theR34p3R

    je wordt er niet uitgegooid, maar het heeft meestal maar erg weinig invloed op je kracht, alleen een mount in een 30-39 BG is wel Overpowered!



    on-topic: Blizzard heeft dit erg afgekeken van Warhammer zeg! Ze zien zeker dat ze er verloren zieltjes aan verliezen!


  • lijkt me wel cool

  • @ Ralphieboy



    dit is niet afgekeken, je kon vroeger ook al lvlen via BG's in WoW.

    dmv marks in te leveren :-)


  • @cerandoX_NL en Ralphieboy

    Zo is het nu ja ;) maar zo snel lvl je nu ook nog niet in een BG, als ze dit nieuwe gaan invoeren wel (waarschijnlijk) ;)

  • Haha!

    Nu het een succes bij WAR is, gaan ze het bij WoW ook maar doen :P

    Zielig hoor..

  • Dit zou voor mij een reden zijn om het spel weer eens te gaan spelen, continue grinden is ook geen feest

  • Dit ziet er wel uit als een reactie op WAR:P Maar achjah het is een logische zet, het is immers gewoon mensen meer opties geven om EXP te verdienen.

  • Muhahaha. Dead to Twinks! Dit zou best wel eens handig kunnen zijn. Ik PvP echter niet heel erg vaak maar het Twink probleem is dan wel meteen de wereld uit, inclusief hoge prijzen voor level 19 Rare's.

  • beter,, dan zijn de low-lvl bg's tenminste weer eerlijk :)

  • Dat gaat zeker ervoor zorgen dat mensen nog meer willen PVP'n

  • twinks zijn zieloze personen die niet anders te doen hebben op hoog lvl te blijven maar ja zo gaat het leven

  • maar is het nu niet zo, dat bijna iedereen een twink heeft en dan ben je toch in wezen weer gelijk in zo'n battleground ???,als er allleen maar twinks in zitten of zie ik dat verkeerd.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren