1. Super Paper Mario (Wii)

Super Paper Mario (Wii)

”Er waren eens twee broers die het nodig vonden om een prinses te redden. Deze prinses heeft kennelijk een bordje met ‘ontvoer me’ om haar nek hangen, want het zal alweer de tiende keer op rij zijn dat ze door een grote draak gekidnapt wordt. En nog vraagt de ene broer zich af wie er nu de prinses kan ontvoeren. Met een zucht van ‘hier gaan we weer’ gaan beide broers op pad…”

Het is overigens niet de draak Bowser die het op de prinses gemunt heeft, niet in eerste instantie te minste, maar een nieuw personage genaamd Count Bleck. Deze meneer heeft zo zijn eigen opvattingen over een vreedzame samenleving, want hij wil eerst de wereld vernietigen om hem daarna met vreedzame bedoelingen weer op te bouwen. En Mario zou Mario niet zijn als hij daar niet even een stokje voor zou steken. Uiteraard gaat dit niet zonder slag of stoot en komt Mario terecht in de wereld van Flipside, een helemaal ‘geflipte’ dimensie waarin praktisch alle bewoners vierkant zijn. Met hulp van zogenaamde ‘Pixies’ moet hij zich door twee-dimensionale levels heen banen. Of dat lijkt zo, op het eerste gezicht…

Want als Mario zich in een benauwde, uitzichtloze situatie bevindt, dan ‘flipt’ hij gewoon de wereld op zijn kant en wandelt hij vrolijk langs obstakels heen!

Dit is de grote kracht van ‘Super Paper Mario’. Wanneer je maar wilt kun je met één druk op de knop je hele wereld van 2D naar 3D veranderen. Wat er voor zorgt dat je langs obstakels kunt, maar ook puzzels kunt oplossen, verborgen schatten/vijanden kunt vinden enzovoort. Je kunt het vergelijken met een trein. Als je in je eigen coupé zit, lijkt alles plat en klein, maar stap je de gang op dan is het net of je wereld een stuk langer is geworden en er veel meer te ontdekken valt.

Om het de speler niet al te gemakkelijk te maken is er wel een tijdslimiet aan verbonden. Hoe langer je in de ‘3D’ wereld blijft, des te meer gaat je ‘Flipmeter’ omlaag. Als die eenmaal leeg is, verlies je energie en word je HP (HitPoints) ineens een stuk minder. Ja, HP, want als je een echte Mario platform game verwachtte, dan kom je bedrogen uit. Veel game-journalisten waren teleurgesteld in het spel, puur omdat ze er van uit gingen dat dit een ‘Platform spel met RPG elementen’ zou worden. Het omgekeerde is echter waar…

Maak je borst dus maar nat om met ervaringspunten, antidotes en speciale vaardigheden aan de slag te gaan. Buiten de platform-levels om zijn er ook dorpjes te bezoeken waar je allerlei informatie op kunt doen en voorwerpen kunt kopen. Wat ook kenmerkend is voor RPG’s is veel tekst en daar is geen gebrek aan in ‘Super Paper Mario’. Als je dus niet van lezen houdt, zul je dit spel niet kunnen spelen. Vóórdat je daadwerkelijk aan het spelen bent, na het drukken op start, ben je al gauw zo’n twintig minuten verder om je door alle tekstballonnen heen te werken. Wel moet het gezegd worden dat de tekst vaak slim en humoristisch geschreven is. Een voorbeeld hiervan wil ik jullie niet onthouden:

“Als er iemand in de game je een bepaalde functie uitlegt die om een druk op de knop vraagt, dan vraagt Mario zogenaamd ‘Wat voor knop?’ De uitleggever verteld dan doodleuk “Als we door hogere wezens in de gaten worden gehouden, dan weten zij wel wat ik bedoel!”

Grafisch gezien vind ik Super Paper Mario een stuk indrukwekkender dan veel van de nieuwste realistische shooters. Dit omdat er juist op een slimme manier gebruik wordt gemaakt van oude grafische stijlen. Ook het karakter design mag er wezen en er zijn weer een hoop leuke vijanden in Mario’s wereld opgenomen. Zo lijkt Count Bleck op een soort Dracula/goochelaar en een van zijn handlangers, O’Chunks, heeft nogal veel weg van Kratos van God of War. Of we deze karakters ooit in een Mario spin-off game als Smash bros kunnen verwachten lijkt me echter sterk.

Aan de besturing kun je wel zien dat het oorspronkelijk bedoeld was om het spel voor de Nintendo Gamecube uit te brengen. Je houdt de Wii-mote horizontaal en net zoals vroeger op de NES stuur je met de vierpuntdruktoets en spring je met knop 2. De bewegingssensor wordt nauwelijks gebruikt, behalve in een handvol minigames en voor het gebruiken van een soort zaklantaarn. Die zaklantaarn richt je dus door de Wii-mote op de televisie te richten en het spel ‘bevriest’. Nu kun je geheime informatie krijgen en soms geheime deuren enzovoort vinden. That’s about it folks!

Conclusie en beoordeling

None

Toen ik ‘Paper Mario the thousand year door’ speelde, had ik tijdens de platform levels al het idee van ‘dit wil ik eigenlijk het hele spel door doen’. Ik vond de turn-based gevechten niet zo heel sterk, terwijl ik in RPG’s juist turn-based prefereer. Mijn wens is uitgekomen! Mijn conclusie is dan ook ‘Verwacht geen echte Mario platformer, maar Paper Mario met platform levels!’ Dan staat je een grandioos avontuur te wachten!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • D naar 3D werkt zeer goed
  • Grafisch relatief gezien zeer mooi
  • Prachtige action/RPG...
  • Minpunten
  • Maar dus geen echt platformspel
  • Zelfs voor een RPG zit er wel heel veel tekst in de game

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • zo das ook snel weer bekend

  • melk ik hou het allen bij spore ik hoef al die melk niet

  • omg.. dit word echt sims :P uitbreiding na uitbreiding, terwijl de eerste er nog niet eens is! :P

  • Omg..

  • Dit is echt ontzettend flauw…. dat ze gelijk alle 30 uitbreidingen aan gaan kondigen….

  • mooohHHHH Hoort daar de Melkkoe van EA!!

  • De melk komt tegenwoordig al in 2 liter pakken zo te horen. ;D

  • Waarom krijg ik langzaam ook het gevoel dat spore wordt uitgemelkt.. Jammer hoor..

  • EA Heeft de koe weer van stal gehaald…de Spore Koe…(begint klein en eindigt groot).

    Let the ripping off begin. *hoort een mortal combat geluidje*

    And RIP OFF!!!

  • melkmelkmelk..

    stomme EA

  • melkmelkmelk..

    stomme EA

    So what… als hun hiermee inkomsten maken en ik meer lichaamsonderdelen kan krijgen, vind ik en hun het niet erg.

  • …en nog een editor…

  • spore was echt een kut spel van groot vormaat,en kan nog steest niet inlogen da kut spel dus ik hoef geen uitbreiding

  • weer een uitbreiding, ze melken je wel uit zeg

  • maar de 2de vind ik niet zo erg maar ze moeten niet zo snel uitbrengen

  • Die 2de uitbreiding is wel beter dan de eerste :) met mission editor, dat is wel leuk, hoeven ze geen packs meer uit te brengen met extra missies want die kan je zelf dan maken

  • milk

  • Spore word nu al een melk koe :D

  • Lijkt em die tweede uitbreinding toch wat nuttiger dan die eerste.

  • EA mag wat mij betreft de pleuris krijgen. Eikels, wat een kutbedrijf. Oja, ook nog eens een kutspel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren