1. Yoshi Touch & Go (NDS)

Yoshi Touch & Go (NDS)

Hoe je door het leven gaat, bepaal je voor een groot deel zelf. Sommige mensen laten zich leiden door het geloof, anderen door een bepaalde levensstijl. En weer anderen laten zich leiden door een beschermengel…ook al weten ze dat eigenlijk niet en hebben ze niks in de gaten, de beschermengel is er toch voor hen. Dus ook voor Baby Mario als hij uit de hemel naar beneden tuimelt.

In Yoshi Touch & Go hanteer je het DS-pennetje als een soort beschermengel die Baby Mario dirigeert langs gevaarlijke obstakels in de lucht. De kleine Mario zweeft namelijk aan drie kleine ballonnetjes naar beneden, maar hoe het komt dat de kleine dreumes de ooievaar ontglipt is, blijft een raadsel. De game valt namelijk met de deur in huis als je begint, dus verwacht niet dat er een verhaaltje wordt verteld over Baby Mario’s valpartij. Dat Mario nog wel aan ballonnetjes zweeft, zegt misschien wel meer over de ooievaar, die er waarschijnlijk lak aan had of een brokkenpiloot is. Maar goed dat jij een stylus hebt waarmee je schapenwolkjes tekent op het onderste scherm van je DS. En dat tekenen is een apart gevoel, want alles wat je op je scherm tekent wordt gelijk vertaald in de game. Je wolkenpad zie je dan ook op het bovenste scherm verschijnen, waar je ook Baby Mario naar beneden ziet zweven. Het geeft een lekker gevoel, het werkt erg goed en intuïtief. Heb je een fout pad getekend, blaas in de microfoon van de DS en de wolkjes worden weggeblazen. Simpel, maar handig! Met die wolkjes die je tekent, baan je een veilig pad voor de kleine Mario.

In de lucht krijg je namelijk te maken met veel vliegende vijanden en een soort zwevende, ronde cactussen. Als deze de ballonnen laten prikken, is het game over. Het ontwijken lijkt heel makkelijk, maar je moet goed letten op de omgeving en hoe Mario naar beneden zweeft. Natuurlijk moet je meer doen dan alleen een wolkig pad tekenen, want als je een cirkel om de vijand tekent, verandert deze in een luchtbel waar een munt in zit. Met de stylus geef je een zwieperd aan de bel richting Baby Mario en zo verzamel je een puntenaantal. Ook gewone gouden munten moet je omcirkelen en naar Mario toegooien. Dit betekent dat je constant als een gek tekent en munten naar de dreumes toegooit om een hoge score neer te zetten. Het werkt erg verslavend, omdat de besturing zo simpel is, terwijl de gameplay juist uitdagend is.

Mario’s zweefreis kan natuurlijk niet eeuwig duren, dus na een tijdje zweeft hij door de bomen en opeens knallen zijn ballonnen kapot. Als je net denkt dat de dreumes te pletter zal slaan, komt opeens toevallig (heel toevallig) Yoshi eraan die een snoekduik maakt en het kleintje opvangt. Nu is Jut met Jul verenigt en gaat de reis verder met Yoshi. Hier komt ook het aantal punten dat je hebt verzameld om de hoek kijken, want de hoeveelheid punten geeft aan welk kleurtje Yoshi heeft en hoeveel eieren hij kan meesjouwen. De bekende, groene Yoshi kan maar twintig eieren meenemen, maar een blauwe Yoshi heeft de beschikking over dertig eieren. De eieren zijn namelijk belangrijk, want tik op een vijand en Yoshi zal er een ei naar smijten. Zie je grote, blauwe munten in de lucht, tik in de richting van die munt en er zal een ei naar toe suizen. Dat betekent dus dat je niet lukraak eieren om je heen kan schieten, want na een tijdje zijn die op. Stukjes fruit vullen het aantal eieren weer aan.

Nu de levels verder gaan met Yoshi valt een ding op: het draakje heeft opeens last van het Lemmings syndroom. Dat betekent dus dat je op tijd wolkenpaadjes over afgronden moet tekenen, anders dondert meneer er zo in. Ook is Yoshi opeens vergeten hoe hij moet springen, dus tik op hem om hem te laten springen en nog een keertje voor zijn trappelsprongetje. Ook het stuk met Yoshi werkt goed en is uitdagend, omdat je moeten letten op vijanden, stukjes fruit, munten en afgronden. Je moet snel werken en alles goed in de gaten houden om het draakje heelhuids door het level te loodsen. Erg verslavend en als je game over bent, heb je toch de neiging om het nog een keer te proberen.

Na een halfuurtje is dat gevoel wel weggeëbd en is de koek eigenlijk ook op. Mensen die een nieuwe Yoshi’s Island verwachten, komen van een koude kermis thuis, want je doet niets anders dan een lang level doorlopen en vijanden en obstakels ontwijken. Je werkt geen wereld af, er zijn geen verschillende levels, geen eindbazen en ook geen verhaal met een begin en een eind. Het doel is om een zo hoog mogelijke score neer te zetten en that’s it. Hoe goed de besturing ook is en hoe uitdagend de gameplay, het blijft allemaal erg beperkt. Je hebt wel verschillende modi, maar die draaien eigenlijk allemaal om hetzelfde doel: Yoshi en Baby Mario veilig door het level loodsen. Het level varieert nog wel, net als de muziek, maar de gameplay blijft hetzelfde. Erg jammer, want qua graphics en muziek lijkt de game veel op Yoshi’s Island, maar dat is de gameplay niet. Het is wel leuk en je hebt toch de neiging om verder te spelen als je game over bent, alleen je doet steeds hetzelfde waardoor de game herhalend wordt.

De ontwikkelaars hebben wel geprobeerd om met die andere modi iets anders te doen. Zo moet je in de Challenge Mode proberen om dicht in de buurt te komen van de ontvoerde Baby Luigi door snel door het level te gaan. Op de juiste momenten wolkenpaadjes tekenen is dus van belang. In Time Attack Mode moet je uit de buurt proberen te blijven van koopa-tovenaar Kamek door zoveel mogelijk munten te verzamelen en vijanden af te knallen om de klok niet richting de nul seconden te brengen. Deze modus is de meest intensieve, omdat je alles in de gaten moet houden en je hebt de neiging om steeds overnieuw te spelen…tenminste, voor een kleine tien minuten.

Nee, Yoshi Touch & Go is geen game die je maanden bezighoudt. Hooguit een halfuurtje per dag en dan vind je het wel best. De gameplay en besturing zijn erg leuk en uniek, maar er wordt helaas niet veel mee gedaan. Ook jammer dat er geen noemenswaardig verhaal in zit en dat je geen wereld vol gevarieerde levels afreist, dat zou de game een grote meerwaarde geven. Nu speel je alleen als beschermengel die alleen het pad tekent dat Yoshi moet gaan. Het geeft me toch het gevoel dat ik meer een gelikt internetspelletje aan het spelen ben, dan een volwaardige game. Een gemiste kans van Nintendo.

Conclusie en beoordeling

None

Yoshi Touch & Go heeft een unieke besturing en een uitdagende gameplay. Het is leuk om als een soort beschermengel Baby Mario en Yoshi door levels te loodsen. Alleen het is jammer dat dat het enige is wat je in de game doet, want meer is er niet. Verwacht dus geen Yoshi’s Island op de DS, want dat is het bij lange na niet, ook al lijken de twee grafisch wel op elkaar. Er is geen grote wereld met levels en eindbazen, alleen maar het wolkige, eindeloze pad dat je tekent voor de dreumes en het draakje. Verslavend, dat wel, maar erg beperkt.
6,3
Score
63
Score: 65
  • Pluspunten
  • Unieke, goedwerkende besturing
  • Verslavend
  • Audiovisueel prima
  • Minpunten
  • De gameplay is beperkt en herhalend
  • Geen Yoshi’s Island
  • Door beperktheid lijkt het net een internetspelletje
  • Alleen leuk als je het een halfuurtje per dag speelt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik zou het leuker vinden als het spel gewoon PS3 exclusive blijft :P

  • Mee eens, Link-AJ, maar de exclusives zullen toch echt gaan verdwijnen ben ik bang…. Het gaat uiteindelijk om de knikkers!!



    Al had ik dit NIET verwacht!!

  • Ik ben niet tegen het overzetten van games maar alsjeblieft laat deze game exclusive blijven. Anders ben ik echt al m'n respect voor Hideo in een keer kwijt. Maanden zeggen hij wordt niet geport.



    BTW het is Konami niet Konomi. (Eerste zin)

  • Hmm, dit is een vreemde keuze, want zoals ik heb gehoord heeft Koijima tot nu toe altijd geroepen dat hij zocht naar het beste platform voor zijn game en zich niet wilde laten beïnvloeden door verkoopcijfers.

    Wanneer hij dit doorzet, is hij zijn geloofwaardigheid denk ik in één keer kwijt. Maar goed, we zullen zien. Ik denk dat 360-fans er iig wel blij mee zijn.

  • begint deze sh*t weer, zucht… after all IT'S ALL ABOUT THE MONEY!!!!

  • hehe in 2011 komt MGS4 naar de 360 en dan kunnen eindelijk alle fanboys ophouden met het eeuwige gezeur of de game nou wel of niet naar de 360 komt.



    Als de game al naar de 360 komt dan duurt dit zolang dat de game toch nauwelijks meer zal verkopen. We zullen het zien met Bioshock, gaat deze nog potten breken op de PS3?

  • dat zou dan een zeer goede ps 3 exclusive game weg zijn

  • Dat zou erg zuur zijn. Helemaal als je hoort wat Hideo allemaal riep, dan is het zwaai-zwaai met zn credibility..

  • Leuk voor me 360, want metal gear is een goede game…



    Maar als ze nu gaan kijken kan het net zo lang gaan duren als nu bijvoorbeeld het geval is met bioshock voor de ps3…



    Willen we dan nog wel een oude game spelen(lees film kijken)????



  • Exclusives worden zeker minder en alleen nog gemaakt met een flinke sponsoring van MS, Sony of Nintendo.



    Dat is jammer, want de keuze voor een bepaalde console wordt mede bepaald door deze exclusives.



    Aan de andere kant komen er wel meer titels uit, en zou ik graag ook 360 Exclusives op de PS3 zien.



  • Dan gooi ik MGS4 uit het raam.



    Dan ga ik ze haten!

  • gay…

  • zie je het al voor je: dat stukje waar ze dat grapje over HD-DVD maken, alsof ze dat erin doen bij de 360 lijkt me wel hilarisch :p

  • Ja dit soort dingen zullen steeds vaker voorkomen ben ik bang… Ze zeggen nu ook wel dat gears 2 en fable 2 echt exclusief voor de xbox blijven, maar over een jaartje of 2 kan je die waarschijnlijk ook gewoon weer voor de pc kopen.



    Ik vind het jammer, maar aan de andere kant begrijpelijk als je twee keer zoveel geld kan verdienen door de game op meerdere consoles uit te brengen. Op ten duur hebben we denk ik nog maar één console nodig.

  • MGS4 voor Xbox 360 met 8 discs; hoe vet!!!

  • Och, de playstation mensen hoorde je ook niet janken toen de \"exlusive\" RE4 toch multiplatform ging. Kan bijna niet anders tegenwoordig, zo'n game maken kost gewoon te veel centen.

  • Wat ben ik blij dat ik voor de Xbox360 gekozen heb en niet de dure PS3.

  • Het wordt moeilijk idd om een spel met zulke langdradige cutscenes op een of twee DVD's (2 DVD=17GB) te krijgen..

  • Hahahahaha, deze discussie blijft echt geweldig :D. En superduperinteressant om te volgen :).

  • Hahaha jammer voor PS3 exclusives maar laat maar komen voor de 360 :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren